Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Säkra upp eller lastbalansera?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Säkra upp eller lastbalansera?

Inläggav elbilist mati » 16 jan 2020 07:19

fimpen skrev:Hej

Vi säkrade upp när vi skaffade första elbilen... nu har vi precis hämtat den andra som får ersätta den gamla pladdrats hybriden, och då uppstår dilemmat igen, men den här gången siktar jag på lastbalansering. Har beställt en tesla-laddbox till, och de ska ju kunna prata med varandra. Jag har surfat runt på lite forum och tydligen ska det gå att kommunicera med protokollet de använder sinsemellan, men jag är ingen super-hacker så jag vet inte hur jag ska bära mig åt? Finns det ingen som säljer något kit av nåt slag? Typ en Raspberry eller liknande som kan ha koll på förbrukning på respektive fas och släpper fram laddning till bilarna beroende på vad som finns tillgängligt?

/Fimpen

https://github.com/wido/smarttwc
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 10995
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Säkra upp eller lastbalansera?

Inläggav Teslaägare jos32 » 16 jan 2020 07:47

Varför ställer du inte ner Halon till lägre effekt?

Går att göra i webgränssnittet.

Du behöver kanske inte ladda i 11kw?
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
 
Inlägg: 150
Blev medlem: 12 apr 2016 12:32

Re: Säkra upp eller lastbalansera?

Inläggav Teslaägare Leo » 16 jan 2020 08:26

Du laddar redan med 3-Fas 11kW (3x16A) och vill inte använda möjligheten att ställa ner det. (Krångligt att göra på ZOE, vissa behov klämma i mycket på kort tid, eller hur man ska tolka det)

Du anser att du ”villhöver” ladda på de tider du gör med den effekt du gör för att få till önskad räckvidd.

Du lär ju behöva de resterande 3x4A till resten av huset samma tider.

Finns nog några alternativ

1 Tänk/prioritera om och flytta elbilens laddning till att främst ske på natten. Då kanske du kan fortsätta med 11kW. Men då funkar det kanske inte dagtid?

2 Utnyttja möjligheten att kunna sänka laddningen. Dag/kvällstid så inte säkringen ryker. Antagligen räcker inställd lägre laddeffekt till även nattetid utan problem. Om ni inte jobbar skift/natt osv vilket då så klart är en faktor som påverkar.

3 sätt in effektvakt som stoppar laddningen när något annat tillfälligt (1%) drar mer. Har du redan en Halo och de har en effektvaktslösning låter väl det som ett bra sätt.

4 hitta annan laddbox med lämpliga funktioner inbyggt.

5 öka på huvudsäkringen.

Personligen hade jag kört på nr 3. Jag gillar låga löpande kostnader och tar hellre en högre smäll från början.
Roadster-10 2.0 gått 1200mil
Kia e-Niro-19 3400mil
Tidigare, X100D-17, 1500mil
Tidigare, P85-14, 3000mil
Tidigare, 4st e-Golf, tot 8700mil
Tidigare, e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
 
Inlägg: 2873
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Södertälje

Re: Säkra upp eller lastbalansera?

Inläggav elbilist kalleanka114 » 16 jan 2020 09:31

Varför ställer du inte ner Halon till lägre effekt?

Går att göra i webgränssnittet.

Du behöver kanske inte ladda i 11kw?

Lustigt, jag var inne och letade efter den möjligheten vid något tillfälle i början, men kunde inte se att det gick att göra det. Det är ju helt klart ett både billigt och flexibelt alternativ.

1 Tänk/prioritera om och flytta elbilens laddning till att främst ske på natten. Då kanske du kan fortsätta med 11kW. Men då funkar det kanske inte dagtid?

2 Utnyttja möjligheten att kunna sänka laddningen. Dag/kvällstid så inte säkringen ryker. Antagligen räcker inställd lägre laddeffekt till även nattetid utan problem. Om ni inte jobbar skift/natt osv vilket då så klart är en faktor som påverkar.

3 sätt in effektvakt som stoppar laddningen när något annat tillfälligt (1%) drar mer. Har du redan en Halo och de har en effektvaktslösning låter väl det som ett bra sätt.

4 hitta annan laddbox med lämpliga funktioner inbyggt.

5 öka på huvudsäkringen.

Personligen hade jag kört på nr 3. Jag gillar låga löpande kostnader och tar hellre en högre smäll från början.

Tack för en bra sammanställning. Jag är likadan, gillar låga löpande kostnader. Lutar åt att börja med alternativ 2 och sänka laddningen i Halo för att se om vi tycker att det "stör" hur vi använder bilen. Med alternativ 3 som backup-plan.

Tack för alla synpunkter och tips!
kalleanka114
elbilist
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 mar 2019 17:20

Re: Säkra upp eller lastbalansera?

Inläggav elbilist becker » 16 jan 2020 19:34

Hur långt kör ni normalt per dag??

Jag kör 8 mil och klarar mig på 2,3kW! Detta trotts att jag ibland jobbar sent och börjar tidigt.
eGolf -17
becker
elbilist
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: Säkra upp eller lastbalansera?

Inläggav Teslaägare Gasglad » 03 feb 2020 19:09

Jag köpte en Zappi härom veckan med lastbalansering.

Funkar bra, kör 16 Amp huvudsäkringar och värmepump. Förut gick säkringarna om jag inte gick ner på 2 kW laddning eftersom min Sambo har liiiiite svårt att komma ihåg att inte dra igång varenda apparat samtidigt. Sen är jag snål så jag vill verkligen inte säkra upp.

Speciellt då jag oftast faktiskt klarar mig med 3 kW i snitt men det är fint att kunna köra full förvärmning från nätet när man ska iväg på långresa. Sparar en del räckvidd
Det händer dock ibland att laddningen avbryts dagtid eftersom laddstandarden har min 1,4 kW och jag ligger på maxlast ibland när disk,tvätt och VP går samtidigt men inga säkringar går längre.
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall
Referralkod: Sigvard73909

Föregående

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: badanka, Rubiks, twinor och 16 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.