Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ta betalt för spolarvätska?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Ta betalt för spolarvätska?

Inläggav Teslaägare taliz » 16 jan 2020 17:52

Det har nog ändrats så många ggr senaste åren att dom själva inte riktigt vet vad som gäller när en "gammal" kund kommer in och har betalt för ngt som inte längre säljs.

Jag hade också protesterat hursomhelst. Principsak.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Teslaägare jpetters » 16 jan 2020 20:24

thedude skrev:
Elix747 skrev:
thedude skrev:Efter påpekande att dem inte tog betalt förra året så sa dem att det ingick! :roll:

Men fick en annan överraskning istället när dem va klara och jag skulle få nyckeln när hon säger att det kostar 4850kr för servicen när jag redan betalat 15' för tre år! jag vägrar betala och nu måste hon prata med chefen och efter 10min så blev det 1800kr för att dem rengjorde bromsen och det är inget som ingår i treårs serviceavtalet, men varför utföra sånt som inte ingår utan att fråga först? det är en rekommendation säger han och visst, jag skulle självklart gjort det och betalat men det känns som att dem klämmer in saker i befintligt avtal utan att upplysa om det.

Jag blir förbannad när tjejen i receptionen säger att hon skickar ett mail och jag ska godkänna det så tar dem bilen och servar den, det visar sig att i mailet var också det nya priset där och jag läste inte det utan öppnade mailet tryckte på Acceptera, precis som hon sa det bokstavligen "öppna mailet och tryck på acceptera"

Jag vet att det är kundens skyldighet att läsa igenom avtal m.m. och det gjorde jag när jag köpte treårs serviceavtalet men inte behöver jag läsa varje gång dem ska göra servicen? och inte kan jag stå där i någon timme och läsa det finstilta när dem vill ha nyckeln för att teknikern ska iväg och serva och det står fler kunden bakom mig!! Nä jag känner mig faktiskt lurad och det är såna små saker som gör att jag får avsmak, det är riktigt tråkigt när fokus blir på lönsamhet och man tar till olika medel för att uppnå det.

Låter generellt dyrt med 4800 för årlig service. Det är ju dyrare än fossilservice. Vad ingick. Även 1800 för rengöring bromsar låter dyrt. Var var detta på vilken bil?

Det spelar egentligen ingen roll ifall det är dyrt eller inte, här handlar det om att vilseleda kunden och utföra och ta betalt för något jag inte godkänt, jag signerade i god tro eftersom jag läste avtalet när jag köpte det 2 år sen. Jag kanske ska skylla mig själv men kan ändå inte låta blir att bli sur :cry:
Ska jag vägra betala och ta detta till högre instans? svårt när jag är företagskund.

teslaservice.PNG

Jag hade vägrat betala något extra då du har förbetald service.
Model S: P100DL, Pearl white, 21" Black Arachnid
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Referralkod: johan1662

Inläggav Teslaägare metchristian » 16 jan 2020 20:40

thedude skrev:Efter påpekande att dem inte tog betalt förra året så sa dem att det ingick! :roll:

Men fick en annan överraskning istället när dem va klara och jag skulle få nyckeln när hon säger att det kostar 4850kr för servicen när jag redan betalat 15' för tre år! jag vägrar betala och nu måste hon prata med chefen och efter 10min så blev det 1800kr för att dem rengjorde bromsen och det är inget som ingår i treårs serviceavtalet, men varför utföra sånt som inte ingår utan att fråga först? det är en rekommendation säger han och visst, jag skulle självklart gjort det och betalat men det känns som att dem klämmer in saker i befintligt avtal utan att upplysa om det.

Jag blir förbannad när tjejen i receptionen säger att hon skickar ett mail och jag ska godkänna det så tar dem bilen och servar den, det visar sig att i mailet var också det nya priset där och jag läste inte det utan öppnade mailet tryckte på Acceptera, precis som hon sa det bokstavligen "öppna mailet och tryck på acceptera"

Jag vet att det är kundens skyldighet att läsa igenom avtal m.m. och det gjorde jag när jag köpte treårs serviceavtalet men inte behöver jag läsa varje gång dem ska göra servicen? och inte kan jag stå där i någon timme och läsa det finstilta när dem vill ha nyckeln för att teknikern ska iväg och serva och det står fler kunden bakom mig!! Nä jag känner mig faktiskt lurad och det är såna små saker som gör att jag får avsmak, det är riktigt tråkigt när fokus blir på lönsamhet och man tar till olika medel för att uppnå det.

Normen är ju att verkstaden måste kontakta dig innan om det ska kosta pengar vid serviceavtal. Dålig kundservice att inte informera innan etc. Be att få prata med verkstadsansvarig/platschef
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Referralkod: christian50875

Inläggav Teslaägare thedude » 17 jan 2020 08:43

metchristian skrev:

Normen är ju att verkstaden måste kontakta dig innan om det ska kosta pengar vid serviceavtal. Dålig kundservice att inte informera innan etc. Be att få prata med verkstadsansvarig/platschef

Det var ansvarige chef på plats som jag pratade med men har var mindre tillmötesgående än själva receptionisten. Han skulle ta detta vidare med sin chef, vem det nu kan vara, och när jag lämnat verkstan så får jag fakturan i maillådan iaf. Jag är dålig på att ta namnen på de jag pratat med ifall jag behöver ta detta vidare men jag får skylla mig själv för det.
jpetters skrev:Jag hade vägrat betala något extra då du har förbetald service.

Exakt! och dem påstår att servicen jag bokade är tvåårsservice och det de tog betalt för ingår inte utan bara är en rekommendation! De ska inte göra något dem rekommenderat utan att jag accepterat.

I mailet står att man kan välja att acceptera eller avfärda fakturan och jag tänker inte acceptera det...inte än iaf :)
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Referralkod: martin1516

Inläggav Teslaägare thebishop » 17 jan 2020 11:02

De har fyllt på vid SC vid service för mig (gratis).

Faktum är att jag snart kört 11.000 mil på 5 år och har fyllt på spolarvätskan 0 (noll) gånger själv i och med det - det verkar vara oändligt mycket - jag har spekulerat i att man tar kylvätskan från batteripack eftersom det aldrig tar slut :-)
P85DL+
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Nicke Nyfiken » 17 jan 2020 11:28

thebishop skrev:De har fyllt på vid SC vid service för mig (gratis).

Faktum är att jag snart kört 11.000 mil på 5 år och har fyllt på spolarvätskan 0 (noll) gånger själv i och med det - det verkar vara oändligt mycket - jag har spekulerat i att man tar kylvätskan från batteripack eftersom det aldrig tar slut :-)

Jag har kört drygt 7000 mil med min S och har fyllt på 1 gång. I övrig har de fyllt på gratis när bilen varit på SC.
Model S P85 med Autopilot
Model 3 reserverad 2016-03-31
Model Y LR med dragkrok beställd
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Referralkod: ericjohanniklas807

Inläggav Teslaägare Bjorn » 17 jan 2020 11:35

Jag har haft ett 4 - serviceavtal på min förra. För dyrt för det de gör, men de har inspekterat och hittat några punkter som gått på garantin.
- Spolarvätska har alltid ingått, även senaste gången i början 2019.
- Bromsservice har inte ingått. De hare dock aldrig gjort nåt extra utan att fråga.

Bromsservice har de pratat om med mig sen 2018, men jag köpte inte till den då. Jag gjorde dock det nyss för jag tyckte bromsarna började kännas lite sämre. Då fick de byta skivor fram och klotsar runt om. Beläggen bak var inte slitna utan spruckna. Det kan nog vara värt att göra årlig smörjning om den gör att man inte behöver byta delar lika tidigt. Smörja borde ju vilken verkstad som helst som kan lyfta på rätt sätt klara av. Med min nya så tror jag att bromsservice är den enda service jag kommer att göra de första två åren.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare

Referralkod: bjrn381

Föregående

Återgå till Övrigt