Sida 1 av 1

150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Postat: 16 jan 2020 20:40
av Off Grid Byggaren
Nu är det dags att få fram ström till fem privata 150 kW snabbladdare på en godsterminal.

Elnätsägaren kräver att få en belastningsprofil över effektförbrukningen under hela dygnet redovisad, men dessa ellastbilar laddar ju med 150 kW nästan tills batteriet är fullt, på 90 minuter.

Är det någon som tagit fram detta tidigare?

Jag får väl skapa en Excelfil och mata in värden på när jag tror ellastbilarna kommer till terminalen för att ladda. Sedan blir det en rak laddkurva under 90 minuter helt enkelt. Alla lär ju inte komma i precis samma ögonblick, men däremot kan nog alla stå där samtidigt ett tag.
Volvo.png

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Postat: 16 jan 2020 21:00
av kontakten2
Har dom närmare 300kwh ? Mäktiga batteripack och sjyst problem att lösa. Det finns rätt gott om kräm vid en sådan terminal?

Och nej vi är alla med säkerhet noviser på detta ;)

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Postat: 16 jan 2020 21:12
av taliz
Är det något slags test?
Eller går det att köpa ellastbilar som är kostnadseffektiva nu?

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Postat: 16 jan 2020 21:24
av Off Grid Byggaren
taliz skrev:
Är det något slags test?
Eller går det att köpa ellastbilar som är kostnadseffektiva nu?
Det är inte test utan skarp drift som är planerna. Volvo har i det tysta utvecklat dessa ellastbilar och kan leverera dem från mars månad.

Tydligen samma drivlina som i elbussarna de har levererat över 4000 av, så då borde det funka. Några lastbilar har gått på prov i Göteborg ett tag också.

Ekonomin kan jag inte svara på, de drar cirka 10 kWh per mil enligt uppgift.

Men det skiljer tydligen 1 miljon på long range med 300 kWh och short range 200 kW så det blir det mindre batteriet. Lastbilarna körs i snitt mellan 8-12 mil per dag.

https://www.volvotrucks.se/sv-se/trucks ... ifications

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Postat: 16 jan 2020 21:24
av mickeisol
Ni får väl installera några såna här powerpacks.
Som bussbolaget i england gjort.


Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Postat: 16 jan 2020 21:28
av Off Grid Byggaren
kontakten2 skrev:
Har dom närmare 300kwh ? Mäktiga batteripack och sjyst problem att lösa. Det finns rätt gott om kräm vid en sådan terminal?

Och nej vi är alla med säkerhet noviser på detta ;)
Nej all kräm är slut redan, så det behövs mer. Därav förhandlingar med elnätsägaren.

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Postat: 16 jan 2020 22:11
av kontakten2
Off Grid Byggaren skrev:
taliz skrev:
Är det något slags test?
Eller går det att köpa ellastbilar som är kostnadseffektiva nu?
Det är inte test utan skarp drift som är planerna. Volvo har i det tysta utvecklat dessa ellastbilar och kan leverera dem från mars månad.

Tydligen samma drivlina som i elbussarna de har levererat över 4000 av, så då borde det funka. Några lastbilar har gått på prov i Göteborg ett tag också.

Ekonomin kan jag inte svara på, de drar cirka 10 kWh per mil enligt uppgift.

Men det skiljer tydligen 1 miljon på long range med 300 kWh och short range 200 kW så det blir det mindre batteriet. Lastbilarna körs i snitt mellan 8-12 mil per dag.

https://www.volvotrucks.se/sv-se/trucks ... ifications
Med den kapaciteten och körmönstret behöver du inte den toppeffekten?
Kommer precis 15mil med det 200kwh i ogynnsamma förhållanden? Eller är 90min längsta rasten/vilotiden ? Du får utveckla behov av 90min laddtid

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Postat: 16 jan 2020 22:20
av yps
Buffra kräm med powerpack? Behövs inte så stor anslutning då.
Så gör de för färjor, batterilager på land.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Postat: 16 jan 2020 22:25
av taliz
8-12 mil per dygn låter inte mkt. Måste dom rulla dygnet runt? Annars borde det väl räcka med AC-laddning?

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Postat: 16 jan 2020 23:02
av Off Grid Byggaren
taliz skrev:
8-12 mil per dygn låter inte mkt. Måste dom rulla dygnet runt? Annars borde det väl räcka med AC-laddning?
Jag skrev fel, det är 8-12 mil per distributionsrunda. De kör två turer varje dag.

Nattladdning med AC 22 kW räcker till förmiddagsturen, kommer de in med 25% laddning runt lunch så borde 60 minuter laddtid med 150 kW DC räcka för nästa tur.

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Postat: 16 jan 2020 23:38
av [JM]
Då har du ju alla siffror du behöver.
Lånsamladdning på natten och en laddpuckel mitt på dagen. Puckeln på dagen lär ju överlag bli normalfördelade men leverantören kanske vill ha worst case?
Oavsett kommer nog alla stå och ladda samtidigt mitt på dagen och då blir det ju 5*150kW=750kW som ska levereras.
Chaffisarna vill ju käka lunch tillsammans och då lär dom se till att komma in samtidigt.

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Postat: 17 jan 2020 06:49
av Zalman3
Off Grid Byggaren skrev:
taliz skrev:
Är det något slags test?
Eller går det att köpa ellastbilar som är kostnadseffektiva nu?
Det är inte test utan skarp drift som är planerna. Volvo har i det tysta utvecklat dessa ellastbilar och kan leverera dem från mars månad.

Tydligen samma drivlina som i elbussarna de har levererat över 4000 av, så då borde det funka. Några lastbilar har gått på prov i Göteborg ett tag också.

Ekonomin kan jag inte svara på, de drar cirka 10 kWh per mil enligt uppgift.

Men det skiljer tydligen 1 miljon på long range med 300 kWh och short range 200 kW så det blir det mindre batteriet. Lastbilarna körs i snitt mellan 8-12 mil per dag.

https://www.volvotrucks.se/sv-se/trucks ... ifications

Vad kostar en Volvo lastbil med 200kWh respektive 300kWh batteri?

Hur kan det skilja 1 miljon mellan 200 och 300kWh?

Tesla Semi Norgepriser:
475km räckvidd, 1.200.000Nok
800km räckvidd, 1.500.000Nok

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Postat: 17 jan 2020 07:01
av Bjelke
Off Grid Byggaren skrev:
taliz skrev:
Är det något slags test?
Eller går det att köpa ellastbilar som är kostnadseffektiva nu?
Det är inte test utan skarp drift som är planerna. Volvo har i det tysta utvecklat dessa ellastbilar och kan leverera dem från mars månad.

Tydligen samma drivlina som i elbussarna de har levererat över 4000 av, så då borde det funka. Några lastbilar har gått på prov i Göteborg ett tag också.

Ekonomin kan jag inte svara på, de drar cirka 10 kWh per mil enligt uppgift.

Men det skiljer tydligen 1 miljon på long range med 300 kWh och short range 200 kW så det blir det mindre batteriet. Lastbilarna körs i snitt mellan 8-12 mil per dag.

https://www.volvotrucks.se/sv-se/trucks ... ifications
NT skrev om dom första till kunder (förserie) redan för ett år sedan :)
https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-ha ... en-6948866
Däremot hittar jag inte artikeln om att dom skarpa leveranserna till kunder börjar nu snart... men det är iaf i Mars som serie-produktion drar igång.

GP (mfl.) skrev också nyligen om nästa lite större generation som är på G :)
https://www.gp.se/ekonomi/h%C3%A4r-komm ... 1.21393519

Egentligen har dom inte gjort detta "i det tysta" för dom har gått ut med det för ganska länge sedan, men vi har inte läst så mycket om det här på TCS kanske :)
Riktigt fullstora (regionala transporter) har dock visats upp väldigt nyligt...

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Postat: 17 jan 2020 09:26
av HenrikC
Om man tittar på detta så blir effekttariffen mycket hög om flera bilar laddar samtidigt. Ni behöver nog en lasstyrning för att kapa effekttopparna om detta inte ska bli väldigt kostsamt.

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Postat: 17 jan 2020 09:43
av mickeisol
HenrikC skrev:
Om man tittar på detta så blir effekttariffen mycket hög om flera bilar laddar samtidigt. Ni behöver nog en lasstyrning för att kapa effekttopparna om detta inte ska bli väldigt kostsamt.
https://www.tesla.com/sv_SE/powerpack/callback

Har för mig att ett powerpack på 210kwh och 50kw effekt ligger på runt 500000 (om jag minns rätt) kr, några sådana för att jämna ut belastningen kanske kan vara god affär.

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Postat: 17 jan 2020 10:11
av Off Grid Byggaren
Kan ju vara värt att kolla upp några priser på energilager.

Om det verkligen stämmer med 500 000:- för 50 kW så skulle det ta cirka 8 år att tjäna in. Men sedan tillkommer ju installationskostnad, räntekostnaden,
och förlusten med i och urladdning är väl minst 10%, så i verkligheten kanske det tar 12-14 år att få igen. Svårt att få igenom med kvartalsekonomin.
Effektavgift.JPG
Det har också varit funderingar om ellastbilarna kan laddas när de står vid lastkajen för lastning. Men laddintaget sitter bakom hytten,
så det blir väldigt långa laddkablar isåfall. Hade varit bättre som på Tesla med laddkontakt i bak.
Lastkaj.JPG

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Postat: 18 jan 2020 08:41
av Surfaren
Off Grid Byggaren skrev:
Det har också varit funderingar om ellastbilarna kan laddas när de står vid lastkajen för lastning. Men laddintaget sitter bakom hytten,
så det blir väldigt långa laddkablar isåfall. Hade varit bättre som på Tesla med laddkontakt i bak.
Hur mycket plats är det mellan två lastbilar som står vid kajen? Går det att få plats med en laddstolpe där (omgiven av kralligare stolpar som klarar påkörning bättre)?

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Postat: 18 jan 2020 13:08
av Off Grid Byggaren
Laddarna kommer troligen bli sönderkörda om de står på körytan framför terminalen.

ABB har gjort denna skiss på terminaler för bussladdning, men det funkar inte på en godsterminal:
Bussladdning.JPG
Tittar man däckspåren efter hur lastbilarna kör utanför lastkajer på godsterminaler så går det inte att ha något alls på den ytan:
Lastkaj-2.JPG
ABB kan leverera 150 kW laddaren med 10 meter laddkabel, men den laddkabeln blir ju väldigt tung och otymplig.

Har funderat på en lång fällbar arm som laddkabeln fästs upp på, och som fälls ut när lastbilen är parkerad vid kajen.

Hittade faktiskt ett examensarbete med liknade idéer, på sidan 83 finns en bild.

https://docplayer.se/69459017-Examensar ... miljo.html

Har någon sett en kommersiell lösning och färdig produkt ännu?

Min egna skiss:
Laddarm.JPG

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Postat: 18 jan 2020 13:41
av kontakten2
Får du gräva ner den likt på flygplatser med accesspunkt i marken ?

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Postat: 18 jan 2020 14:07
av Hammar
Hur du än gör så kommer du ha en kostsam krånglig lösning som förarna inte kommer att uppskatta. Du behöver få laddporten på sidan bak på bilen.

1. Fråga volvo vad de skall ha betalt för att de flyttar laddporten till sidan, bak på bilen, om de är villiga att göra det.

2. Någon typ av elfirma borde väl ha kompetens att kunna montera en laddport bak på bilen. Antingen "flytta" bilens riktiga uttag, eller montera en "förlängningskabel" så du får ett uttag bak.

Re: 150 kW laddare - Elnätsägaren kräver lastprofil

Postat: 18 jan 2020 15:04
av Off Grid Byggaren
Ja, tittar man på hur ellastbilen är uppbyggd borde det gå bra att beställa med laddporten längst bak istället. Kanske kommer som tillval när bilarna ska beställas, en nog så viktig detalj.
1860x1050_Main-newsintro.jpg
De har även lite mindre elskåpbilar som behöver snabbladdas, så med lite längre laddkabel blir det ju flexibelt. Kan ju tänkas att det blir valbar placering av laddport även på dessa i framtiden.
Känns som att dagens placering av laddporten är den sämsta tänkbara.
e-crafter_20180826039.jpg