Sida 1 av 2

VW ID4 har premiär i vår

Postat: 21 jan 2020 19:32
av Zalman3
Ska man köpa VW ID4, Skoda Vision eller Audi Q4?
De är byggda på samma MEB-platta och är snarlika.

Nu när Tesla modell Y är på gång, då börjar VW surra om ID4.
VW ID. 4 to have its world premiere this spring.

Technical data for both SUV models are not mentioned. The ID presented in 2017 at the Shanghai Auto Show. Crozz came up with a power of 225 kW, of which 150 kW is accounted for by the well-known rear engine and 75 kW by a second engine on the front axle. The range was given at over 500 kilometres. It is not clear whether this will also be the series status – or whether there will be a variant with a smaller battery and only one engine. The premiere in March or April should reveal all.
https://www.electrive.com/2020/01/21/vw ... is-spring/

Re: VW ID4 har premiär i vår

Postat: 21 jan 2020 21:58
av Walker
Zalman3 skrev:
Ska man köpa VW ID4, Skoda Vision eller Audi Q4?
De är byggda på samma MEB-platta och är snarlika.

Nu när Tesla modell Y är på gång, då börjar VW surra om ID4.
VW ID. 4 to have its world premiere this spring.

Technical data for both SUV models are not mentioned. The ID presented in 2017 at the Shanghai Auto Show. Crozz came up with a power of 225 kW, of which 150 kW is accounted for by the well-known rear engine and 75 kW by a second engine on the front axle. The range was given at over 500 kilometres. It is not clear whether this will also be the series status – or whether there will be a variant with a smaller battery and only one engine. The premiere in March or April should reveal all.
https://www.electrive.com/2020/01/21/vw ... is-spring/
Heja Zalman!

Re: VW ID4 har premiär i vår

Postat: 21 jan 2020 22:44
av Zalman3
So the VW ID Crozz, an electric crossover SUV, will be the focus on Volkswagen’s ambitious EV plans in the United States.

In November, Scott Keogh, CEO of VW of America, said that the ID Crozz will sell in the low- to mid-$30,000 range after a $7,500 federal tax credit. That suggests a pre-incentive sticker price of around $40,000 for the brand’s first high-volume, ground-up EV sold in the US.

The ID Crozz goes on sale in late 2020. Volkswagen is expected to sell about 50,000 to 75,000 units per year in the first two years.
https://electrek.co/2020/01/21/volkswag ... how-april/


ID4 med ett pris på ca 40.000 dollar blir en direkt konkurrent till Tesla modell Y.
Med kommer Skoda Vision vara ännu billigare?

Re: VW ID4 har premiär i vår

Postat: 22 jan 2020 11:07
av Swede1
Smart bakdörr på id crozz, varför inte göra likadan framdörr?

Börja sälja i slutet på 2020, och leverera närdå? ( också måste Ionity sänka priset om intressant) vw har väl problem med programvaran, det var inte så lätt att komma ikapp Tesla i alla fall.... vad hände med vw id 3 mycket snack i höstas sen glömde de leverera, leverans till sommaren? Dessutom vill man vänta lite för provkörning och tills barnsjukdomarna är åtgärdade. Går det inte fort så går det långsamt...

Kan man köpa en id crozz för under 500 kkr om ett år kan det vara intressant, smart design, 4wd, hög markfrigång, krok. Bra. Men en Dacia Duster för 200 kkr löser samma problem.

Re: VW ID4 har premiär i vår

Postat: 27 feb 2020 01:14
av Zalman3
Priserna för ID.4 är ännu inte klara, men Volkswagen som siktar på att bli marknadsledare kommer sannolikt att lägga sig under huvudkonkurrenterna Kia Niro och Hyundai Kona Electric. Det innebär strax över 400 000 kr i basversionerna.
https://www.bytbil.com/nyheter/volkswag ... id-4-20551

Kan man hoppas på att Skoda Enyaq hamnar under 400.000kr i pris?

Re: VW ID4 har premiär i vår

Postat: 27 feb 2020 05:35
av Laban
”Sannolikt lägre pris än konkurrenterna”.

Som jag ser det finns det ingenting som pekar på att detta ska bli fallet. Om de nu inte har tänkt jämföra en T-Roc klass bil (4.2m lång, dvs ID.3 storlek) med Model Y. Jag gissar på Kona/e-Niro priser för jämförbara bilar. Vad kan det tänkas bli, 400k för 45 kWh versionen, närmare 500k för 58 kWh.
Även interiört kommer den att dela det mesta med ID.3 vilket innebär en ganska avskalad instrumentering som i stort sett bygger på två skärmar. Inredningen känns lite som en mix av BMW i3 och Tesla Model 3.
Har inget direkt emot ID.3 interiören men jag ser den inte heller som något man kan bygga dyrare modeller med. Framförallt pga storleken på skärmen och det jag har sett av infotainment delen. Så förhoppningsvis kan VW hålla nere priset en del under mina gissningar.

Re: VW ID4 har premiär i vår

Postat: 27 feb 2020 08:17
av Laban
ID.4 utklädd till Opel (som vi misstänkte var en Opel i ID tråden):

https://teknikensvarld.se/volkswagen-id ... till-opel/

Stämmer detta så blir den betydligt större än T-Roc. Ganska trist designmässigt enligt mitt tycke och smak, men man får väl avvakta till den släpps.

Re: VW ID4 har premiär i vår

Postat: 27 feb 2020 08:28
av Zalman3
Laban skrev:
ID.4 utklädd till Opel (som vi misstänkte var en Opel i ID tråden):

https://teknikensvarld.se/volkswagen-id ... till-opel/

Stämmer detta så blir den betydligt större än T-Roc. Ganska trist designmässigt enligt mitt tycke och smak, men man får väl avvakta till den släpps.
ID4 ska ju vara i Tiguan storlek.
Bra mycket större än ID3.
Tvillingen Skoda EnyaQ har ju ett bagage på 550 liter.

Re: VW ID4 har premiär i vår

Postat: 03 mar 2020 11:21
av Zalman3
ID 4 är baserad på konceptet ID Crozz. Volkswagen har arbetat mycket med att få ner luftmotståndet på den nya helelektriska suven ID 4. Det ska bidra till att ge bilen en räckvidd på 50 mil.

Till en början kommer ID 4 att säljas med en elmotor och bakhjulsdrift. Effekten förväntas bli 204 hästkrafter och vridmomentet 310 Nm.

Inom ett år efter lanseringen kommer även en fyrhjulsdriven version med dubbla elmotorer. Den här kombinationen uppges ge 306 hästar och 450 Nm i vridmoment.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ulsdriven/

Re: VW ID4 har premiär i vår

Postat: 03 mar 2020 15:16
av HelectriC

Re: VW ID4 har premiär i vår

Postat: 27 mar 2020 15:10
av Zalman3
Det kommer tydligen även GTX versioner av ID bilarna.
VW ID.4 kommer också som en GTX-prestationsvariant.

ID.3 har ännu inte levererats, så VW lägger redan till ID.4:
Enligt medierapporter bör produktionsmodellen för studien, känd som Crozz, ha premiär på Genève Motor Show i början av mars .
Såsom är känt kom ingenting av detta - onlinepresentationen möjliggjorde ändå en titt på ID.4 .
Den första elbilen från VW, som ska komma på vägen i en GTX-prestationsvariant.

GTX-prestandamodeller tilltalar en ytterligare målgrupp
VW-teknikchef Matthias Rabe gjorde det klart för Autocar att Volkswagen hade beslutat att lansera
ID.4 som en GTX-version. Medan han vägrade att kommentera användningen av GTX-märket -
vilket motsvarar de befintliga GTI-, GTD- och GTE-märkena för bensin-, diesel- och plug-in-hybridmaskiner -
bekräftade han Autocar-rapporten, att den första elproduktionsmodellen kommer att baseras på ID.4.

Rabe konstaterade att de första högpresterande elbilarna skulle vädja till "andra kunder" än långvariga GTI-fans.
Han sa att användningen av ID 4 var "meningsfull" eftersom den erbjöds med en tvåmotorskonstruktion som erbjöd
allhjulsdrift och extra kraft, medan ID.3 bara skulle vara tillgängligt som enmotor med en bakhjulsdrift.
Grunden för en GTX-variant ges inte här, för enligt Rabe krävs för närvarande fyrhjulsdrift för en prestationsversion.
Rabe fortsätter: ”Jag har nyligen kört en testbil med komponent [för ID.4 GTX]; du får en fantastisk reaktion och du
kan göra fantastiska drivningar. Det är lätt att kontrollera och kommer att göra exakt vad du säger. ”

ID.4 bör vara på väg redan 2020 och kommer därmed att bli den andra modellen baserad på det nya
modulära elektriska drivsystemet (MEB) . "Analogt med ID.3 kommer ID.4 också att släppas ut på marknaden
som ett CO2-neutralt fordon," meddelade Ralf Brandstätter, chef för Volkswagen-märket. Brandstätter betonar
att utformningen av den utsläppsfria SUV är särskilt aerodynamisk. Eftersom "Den goda aerodynamiken
sänker luftmotståndet och ökar ID.4-räckvidden beroende på drivpaketet upp till 500 kilometer," fortsätter
COO från VW. ID.4 kommer initialt att levereras med bakhjulsdrift, följt av en version med elektrisk fyrhjulsdrift.

ID.3 GTX-variant inte helt utesluten
Tillbaka till en möjlig ID.3 GTX-variant. Detta utesluts inte av Rabe och han är optimistisk för att en sådan
version skulle kunna följa, eftersom ID.3 skulle göra "en fantastisk sportbil" . Rabe är också nöjd med att
elektrifiering "kommer att se några andra alternativ för kompakta sportbilar".

R-uppdelningen av Volkswagen också närvarande arbetar med elektriska högpresterande modeller, den
första av dessa modeller till ett ID 3 R vara . Modellen, som kommer att lanseras på marknaden senast 2024,
kommer att innehålla fyrhjulsdrift och omfattande reviderade motor- och batterisystem. Drivhjulet och
batterierna är utvecklade med hjälp av Volkswagen Motorsport.


https://www.elektroauto-news.net/2020/v ... e-planung/

Re: VW ID4 har premiär i vår

Postat: 27 mar 2020 16:45
av Swede1
Nångång framöver kommer den med fyrhjulsdrift. Fantastiskt. Fram med den i bilhallarna för provkörning pronto. :!:

Re: VW ID4 har premiär i vår

Postat: 27 mar 2020 17:13
av Walker
Swede1 skrev:
Nångång framöver kommer den med fyrhjulsdrift. Fantastiskt. Fram med den i bilhallarna för provkörning pronto. :!:
Det tidsperspektivet gillar jag. :lol:

Re: VW ID4 har premiär i vår

Postat: 29 mar 2020 00:29
av Zalman3

Re: VW ID4 har premiär i vår

Postat: 08 apr 2020 16:13
av Zalman3
Tror att dragvikten blir 1600kg.
Uppgifterna här delvis kommer från VW, från pressen eller baseras på uppskattningar med erfarenheten av andra elbilar. Så snart vi får ytterligare information skickar vi den till dig. Använd bara vårt kontaktformulär längst ner på sidan.

Prestandadata
Utgivningsdatum: 2021
Pris: under 40 000 €
effekt:
150 kW (204 hk) RWD / bakhjulsdrift
225 kW (306 hk) AWD / hjul
Batterikapacitet (netto): 65 (58) / 83 (77) kWh
Område (min / genomsnitt / NEDC / WLTP):
65 (58) kWh: 300 km / 350 km / 420 km / 370 km
83 (77) kWh: 400 km / 450 km / 550 km / 500 km
Toppfart: 180 km / h
Acceleration (0-100 km / h): 5,9 (8) s
max. Moment: -
Sits: 4 i konceptet, senare 5
Boot space: 550 / - L
Vikt (kg) -
Nyttolast (kg) -
L / B / H (mm) 4665/1926 / 1613
Hjulbas (mm) 2765
Däck: R22
Laddningsalternativ:
Standardanslutningar: Typ 2 3-fas 11 kW, CCS 150 kW,
Anslutningar valfritt:
Faser: 3
Laddningstider i timmar vid 83 (77) kWh:
Schuko 2,3kw: 35 timmar
Vägglåda 3,7kw: 22 timmar
Laddstation 11kW: 8 timmar
22 kW laddstation: 8 timmar
Snabbladdare möjligt: ​​Ja
Snabbladdning vid 50 kW (80%): 90 min
Snabbladdning vid 150 kW (80%): 30 min
Utrustningens höjdpunkter:
AHK upp till 1 200 kg
Denna modell borde förmodligen ha en ordentlig dragkrok och den högsta versionen bör ha kameror istället för sidospeglar, vilket också är möjligt som ett alternativ med Audi e-Tron Quattro.
I likhet med ID NEO har den slutliga versionen förmodligen 5 istället för bara 4 platser som i konceptet.
https://www.ludego.com/vw-id-4-crozz/

Re: VW ID4 har premiär i vår

Postat: 06 maj 2020 20:53
av Zalman3
VW ID4 är på gång!

I saw the ID.4 on the production line. With regard to the space available, it is convincing. Space-wise, it will be in the same category as the Tesla Model Y.


https://electrek.co/2020/05/06/vw-id4-e ... a-model-y/

Re: VW ID4 har premiär i vår

Postat: 12 maj 2020 15:08
av Zalman3
Första bilden: Nya Volkswagen ID.4 utan maskering.

https://www.bytbil.com/nyheter/forsta-b ... ring-28204

Re: VW ID4 har premiär i vår

Postat: 12 maj 2020 18:28
av Stevvee
Zalman3 skrev:
Första bilden: Nya Volkswagen ID.4 utan maskering.

https://www.bytbil.com/nyheter/forsta-b ... ring-28204
Orkar inte jämföra bilderna men vad skiljer mot denna egentligen ? https://cached-images.btdmtech.se/tveas ... ild-07.jpg

Re: VW ID4 har premiär i vår

Postat: 12 maj 2020 18:37
av nek0
Stevvee skrev:
Zalman3 skrev:
Första bilden: Nya Volkswagen ID.4 utan maskering.

https://www.bytbil.com/nyheter/forsta-b ... ring-28204
Orkar inte jämföra bilderna men vad skiljer mot denna egentligen ? https://cached-images.btdmtech.se/tveas ... ild-07.jpg
Inte mycket. Fälgarna, blinkisen på sidan,taklisten,lite mer snö :lol:

Re: VW ID4 har premiär i vår

Postat: 21 jul 2020 08:36
av Laban

Re: VW ID4 har premiär i vår

Postat: 21 jul 2020 08:42
av Remuz
Den där var inte så tokig. Skulle kunna bli en sån en dag

Re: VW ID4 har premiär i vår

Postat: 21 jul 2020 08:51
av Fredrik j
Vad betyder ”AHK upp till 1200kg”?

Re: VW ID4 har premiär i vår

Postat: 21 jul 2020 09:02
av Zalman3
Fredrik j skrev:
Vad betyder ”AHK upp till 1200kg”?
Dragvikt på 1200kg.

Har sett uppgifter på mellan 1200 och 1600kg för ID 4.

Re: VW ID4 har premiär i vår

Postat: 21 jul 2020 09:05
av Zalman3
Om nu Skoda Enyaq kommer att se ut så här tycker jag att den är snyggare än ID4.
skoda-vision-iv-concept-1.jpg

Re: VW ID4 har premiär i vår

Postat: 21 jul 2020 09:15
av Laban
Remuz skrev:
Den där var inte så tokig. Skulle kunna bli en sån en dag
Fast det är något som saknas.. vänta nu..
id4grill.png