Sida 1 av 2

Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Postat: 23 jan 2020 11:14
av Zalman3
Ronny Svensson, konsult i tjänstebilsfrågor, är kritisk.
Sju stora, tunga och törstiga Volvomodeller klarar nu gränsen för klimatbonus, när gränsen höjdes från 60g till 70g CO2 per km.
Efter "påverkan" från Volvo höjdes plötsligt gränsen för klimatbonus från 60 till 70 gram CO2 per km.
Regeringen höjer maxutsläpp
Men från i år börjar EU:s nya, mer realistiska utsläppsmätningar gälla. De flesta bilmodeller får högre utsläppsvärden med det nya sättet att mäta. Några hamnade över maxgränsen för klimatbilar på 60 gram per kilometer, och hotade alltså strykas från klimatbonuslistan. Men i stället lättade regeringen på kraven i höstbudgeten, och höjde maxutsläppsnivån från 60 till 70 gram per kilometer.

– Om vi inte höjde gränsen skulle alltför få ta del av bonusen och systemet skulle riskera bli mindre styrande, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

Gynnade flera Volvomodeller
Men de flesta av dagens nästan 100 klimatbilsmodeller skulle klara sig med den gamla gränsen. SVT har granskat data om alla klimatbilar som registrerats från start 2018 till oktober 2019. Bara elva modeller har räddats kvar tack vare lättnaden. Hela sju av dem är Volvomodeller.

– Det var överraskande att regeringen anpassade sig. Jag har svårt att tycka att en Volvo XC90-suv, som går fyra mil på el och sedan drar närmare en liter milen, är en miljöbil, säger Ronny Svensson, konsult i tjänstebilsfrågor.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rege ... ingen-igen

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Postat: 23 jan 2020 11:30
av Headline
Zalman3 skrev:
Ronny Svensson, konsult i tjänstebilsfrågor, är kritisk.
Sju stora, tunga och törstiga Volvomodeller klarar nu gränsen för klimatbonus, när gränsen höjdes från 60g till 70g CO2 per km.
Efter "påverkan" från Volvo höjdes plötsligt gränsen för klimatbonus från 60 till 70 gram CO2 per km.
Regeringen höjer maxutsläpp
Men från i år börjar EU:s nya, mer realistiska utsläppsmätningar gälla. De flesta bilmodeller får högre utsläppsvärden med det nya sättet att mäta. Några hamnade över maxgränsen för klimatbilar på 60 gram per kilometer, och hotade alltså strykas från klimatbonuslistan. Men i stället lättade regeringen på kraven i höstbudgeten, och höjde maxutsläppsnivån från 60 till 70 gram per kilometer.

– Om vi inte höjde gränsen skulle alltför få ta del av bonusen och systemet skulle riskera bli mindre styrande, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

Gynnade flera Volvomodeller
Men de flesta av dagens nästan 100 klimatbilsmodeller skulle klara sig med den gamla gränsen. SVT har granskat data om alla klimatbilar som registrerats från start 2018 till oktober 2019. Bara elva modeller har räddats kvar tack vare lättnaden. Hela sju av dem är Volvomodeller.

– Det var överraskande att regeringen anpassade sig. Jag har svårt att tycka att en Volvo XC90-suv, som går fyra mil på el och sedan drar närmare en liter milen, är en miljöbil, säger Ronny Svensson, konsult i tjänstebilsfrågor.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rege ... ingen-igen
Politik, arbetstillfällen i sverige och den biten... Jag förstår det och ogillar det på samma gång.

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Postat: 23 jan 2020 11:43
av TiborBlomhall
Sverige = Volvoland :roll:

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Postat: 23 jan 2020 11:46
av Verdi
60 eller 70 spelar väl inte så jäkla stor roll ändå. Mycket av det här är ju ändå bara signalpolitik och spel för galleriet.

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Postat: 23 jan 2020 12:38
av Mickep
Tycker inte det är så upprörande.(60 vs 70) men det vill till att de verkligen håller gränsen också.
om man tar pest eller kolera är det bättre att folk väljer en subventionerad på 70 istället för en för 110.

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Postat: 23 jan 2020 13:02
av Fredrik j
Regeringen ansåg väl inte att det var värt att försvåra för svensk fordonsindustri på en sån detalj.

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Postat: 23 jan 2020 13:04
av TiborBlomhall
Fredrik j skrev:
Regeringen ansåg väl inte att det var värt att försvåra för svensk fordonsindustri på en sån detalj.
Pfft, ja vem behöver ren luft egentligen?

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Postat: 23 jan 2020 13:11
av Verdi
TiborBlomhall skrev:
Fredrik j skrev:
Regeringen ansåg väl inte att det var värt att försvåra för svensk fordonsindustri på en sån detalj.
Pfft, ja vem behöver ren luft egentligen?

CO2 har väl inget med ren luft att göra?

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Postat: 23 jan 2020 13:18
av hooked
Tycker Volvo borde få mer knäpp på fingrarna och att de kommer alldeles för billigt undan i vårt mellanmjölksland.

Kan hoppas att det blir lite konsekvenser av det här (Tysk miljöorganisation anklagar Volvo Cars för utsläppsfusk):
https://www.di.se/live/tysk-miljoorgani ... lappsfusk/

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Postat: 23 jan 2020 13:59
av Svenssons
TiborBlomhall skrev:
Sverige = Volvoland :roll:
Tillverkas alla dessa bilar ens i Sverige? Är det inte i Kina som i alla fall en del av dessa tillverkas i av det kinesiskt ägda företaget Volvo Cars?

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Postat: 23 jan 2020 14:02
av Fredrik j
TiborBlomhall skrev:
Fredrik j skrev:
Regeringen ansåg väl inte att det var värt att försvåra för svensk fordonsindustri på en sån detalj.
Pfft, ja vem behöver ren luft egentligen?
60g eller 70g co2? Vad har det med ren luft att göra?
Tänk vad enkelt det kan bli om man bara tittar på en fråga.
Politikerna har ju många lobbyister. Dom behöver göra en balansering.

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Postat: 23 jan 2020 14:05
av Svenssons
Verdi skrev:
TiborBlomhall skrev:
Fredrik j skrev:
Regeringen ansåg väl inte att det var värt att försvåra för svensk fordonsindustri på en sån detalj.
Pfft, ja vem behöver ren luft egentligen?

CO2 har väl inget med ren luft att göra?
Jo, ju mer CO2 i luften desto dåsigare blir man. Frisk luft är liktydigt med luft med lite CO2 och dålig luft beror bland annat på hög halt av CO2.

Ett par snabba länkar:
https://healthybuildingscience.com/2013 ... n-the-air/
https://www.lesswrong.com/posts/DtQzYXB ... e-function

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Postat: 23 jan 2020 14:32
av Verdi
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
TiborBlomhall skrev:
Fredrik j skrev:
Regeringen ansåg väl inte att det var värt att försvåra för svensk fordonsindustri på en sån detalj.
Pfft, ja vem behöver ren luft egentligen?

CO2 har väl inget med ren luft att göra?
Jo, ju mer CO2 i luften desto dåsigare blir man. Frisk luft är liktydigt med luft med lite CO2 och dålig luft beror bland annat på hög halt av CO2.

Ett par snabba länkar:
https://healthybuildingscience.com/2013 ... n-the-air/
https://www.lesswrong.com/posts/DtQzYXB ... e-function

Men nu skojar du väl?

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Postat: 23 jan 2020 14:38
av Svenssons
Verdi skrev:
Men nu skojar du väl?
Nej? Har du inte hört talas om att vädra och öppna fönster för att få in frisk luft? På landet är detta något väldigt vanligt men i stan nära trafikerade gator lär det inte vara lika vanligt.

Högre halt CO2 leder till sämre luft, lägre halt till friskare, renare luft. Kväveoxider är visserligen en annan historia men koldioxid hat helt klart att göra med "ren luft".

Känns snarare som du skojar om att CO2 inte skulle ha ett samband med hur ren luften är.

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Postat: 23 jan 2020 15:16
av Tobberoth
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
TiborBlomhall skrev:
Fredrik j skrev:
Regeringen ansåg väl inte att det var värt att försvåra för svensk fordonsindustri på en sån detalj.
Pfft, ja vem behöver ren luft egentligen?

CO2 har väl inget med ren luft att göra?
Jo, ju mer CO2 i luften desto dåsigare blir man. Frisk luft är liktydigt med luft med lite CO2 och dålig luft beror bland annat på hög halt av CO2.

Ett par snabba länkar:
https://healthybuildingscience.com/2013 ... n-the-air/
https://www.lesswrong.com/posts/DtQzYXB ... e-function
Du kör väl inte bil inomhus? CO2 samlas i större mängder inomhus, så var det innan bilen uppfanns också, det räcker att du är i ett hus och andas för att det ska hända. Mängden CO2 i luften utomhus kommer knappast få någon att må dåligt, då måste vi höja CO2 mängden något enormt.

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Postat: 23 jan 2020 15:26
av Verdi
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Men nu skojar du väl?
Nej? Har du inte hört talas om att vädra och öppna fönster för att få in frisk luft? På landet är detta något väldigt vanligt men i stan nära trafikerade gator lär det inte vara lika vanligt.

Högre halt CO2 leder till sämre luft, lägre halt till friskare, renare luft. Kväveoxider är visserligen en annan historia men koldioxid hat helt klart att göra med "ren luft".

Känns snarare som du skojar om att CO2 inte skulle ha ett samband med hur ren luften är.
Om gränsen är 60 eller 70 gram per km har nog rätt liten inverkan på din och min inandningsluft.

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Postat: 23 jan 2020 20:18
av Svenssons
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Men nu skojar du väl?
Nej? Har du inte hört talas om att vädra och öppna fönster för att få in frisk luft? På landet är detta något väldigt vanligt men i stan nära trafikerade gator lär det inte vara lika vanligt.

Högre halt CO2 leder till sämre luft, lägre halt till friskare, renare luft. Kväveoxider är visserligen en annan historia men koldioxid hat helt klart att göra med "ren luft".

Känns snarare som du skojar om att CO2 inte skulle ha ett samband med hur ren luften är.
Om gränsen är 60 eller 70 gram per km har nog rätt liten inverkan på din och min inandningsluft.
Det lär vara mindre skillnad ja men det betyder inte att CO2 inte har med ren luft att göra. Nu är ju dessutom siffran 70 g/mil bara en påhittad siffra som bygger på att bilen kör stor del på elmotorn. När den inte gör det så spyr ju bilen ut mycket större mängder koldioxid vilket faktiskt är mätbart och gör skillnad i hur ren luften är i stadstrafik med hus på bägge sidor eller i tunnlar. På landsvägar spelar det mindre roll ur perspektivet "ren luft" som i "ren, frisk luft".

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Postat: 23 jan 2020 22:27
av RagWal
Atmosfären innehåller idag drygt 400ppm CO2.

Vid över 1000ppm/0,1% inomhus anses luften börja bli dålig.

Vid 1,5% får man klara besvär.
https://fof.se/tidning/2010/2/tar-luften-slut

Nä det är nog klimatpåverkan som driver kraven på minskade utsläpp sv CO2.

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Postat: 23 jan 2020 23:11
av Sofie
RagWal skrev:
Atmosfären innehåller idag drygt 400ppm CO2.

Vid över 1000ppm/0,1% inomhus anses luften börja bli dålig.

Vid 1,5% får man klara besvär.
https://fof.se/tidning/2010/2/tar-luften-slut

Nä det är nog klimatpåverkan som driver kraven på minskade utsläpp sv CO2.
Jag har för mig att jag läst någonstans att redan vid 1200ppm så fattar hjärnan sämre beslut.

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Postat: 24 jan 2020 09:34
av Verdi
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Men nu skojar du väl?
Nej? Har du inte hört talas om att vädra och öppna fönster för att få in frisk luft? På landet är detta något väldigt vanligt men i stan nära trafikerade gator lär det inte vara lika vanligt.

Högre halt CO2 leder till sämre luft, lägre halt till friskare, renare luft. Kväveoxider är visserligen en annan historia men koldioxid hat helt klart att göra med "ren luft".

Känns snarare som du skojar om att CO2 inte skulle ha ett samband med hur ren luften är.
Om gränsen är 60 eller 70 gram per km har nog rätt liten inverkan på din och min inandningsluft.
Det lär vara mindre skillnad ja men det betyder inte att CO2 inte har med ren luft att göra. Nu är ju dessutom siffran 70 g/mil bara en påhittad siffra som bygger på att bilen kör stor del på elmotorn. När den inte gör det så spyr ju bilen ut mycket större mängder koldioxid vilket faktiskt är mätbart och gör skillnad i hur ren luften är i stadstrafik med hus på bägge sidor eller i tunnlar. På landsvägar spelar det mindre roll ur perspektivet "ren luft" som i "ren, frisk luft".

Nu får du nog vara lite mer pragmatisk. Finns ju massor av bilar som ligger på 200 g/km och över. Säkert miljontals bara i Sverige. Även om gränsen varit 60 så hade det varit en precis lika påhittad siffra som 70...

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Postat: 24 jan 2020 16:11
av Svenssons
Verdi skrev:
Nu får du nog vara lite mer pragmatisk. Finns ju massor av bilar som ligger på 200 g/km och över. Säkert miljontals bara i Sverige. Även om gränsen varit 60 så hade det varit en precis lika påhittad siffra som 70...
Hade jag fått som jag ville så hade inga avgasbilar varit med på listan... Flertalet bilar på 60-70 g/mil skulle säkert ligga på 200 g/km och över om de inte fick räkna med eldriften.

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Postat: 24 jan 2020 16:32
av Fredrik j
Verdi skrev:


Nu får du nog vara lite mer pragmatisk. Finns ju massor av bilar som ligger på 200 g/km och över. Säkert miljontals bara i Sverige. Även om gränsen varit 60 så hade det varit en precis lika påhittad siffra som 70...
Med skillnaden att alla dom populäraste bilarna hade blivit straffbeskattade och en del hade då avstått från ny bil och kört vidare i sin gamla 130grammare i väntan på att bilen man vill ha presenteras i eldrivet utförande.
Man vill hellre att dessa kunder då köper hybrid.

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Postat: 24 jan 2020 17:03
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:


Nu får du nog vara lite mer pragmatisk. Finns ju massor av bilar som ligger på 200 g/km och över. Säkert miljontals bara i Sverige. Även om gränsen varit 60 så hade det varit en precis lika påhittad siffra som 70...
Med skillnaden att alla dom populäraste bilarna hade blivit straffbeskattade och en del hade då avstått från ny bil och kört vidare i sin gamla 130grammare i väntan på att bilen man vill ha presenteras i eldrivet utförande.
Man vill hellre att dessa kunder då köper hybrid.
De gamla bilarna hade rullat oavsett. Man skrotar inte fungerande bilar mig veterligt.

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Postat: 24 jan 2020 17:29
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:


Nu får du nog vara lite mer pragmatisk. Finns ju massor av bilar som ligger på 200 g/km och över. Säkert miljontals bara i Sverige. Även om gränsen varit 60 så hade det varit en precis lika påhittad siffra som 70...
Med skillnaden att alla dom populäraste bilarna hade blivit straffbeskattade och en del hade då avstått från ny bil och kört vidare i sin gamla 130grammare i väntan på att bilen man vill ha presenteras i eldrivet utförande.
Man vill hellre att dessa kunder då köper hybrid.
De gamla bilarna hade rullat oavsett. Man skrotar inte fungerande bilar mig veterligt.
Det brukar bli en byteskedja.
Ungefär som man säger att en nybyggd villa så småningom frigör en hyresetta.

Re: Volvo tvingade regeríngen att försämra CO2 krav

Postat: 24 jan 2020 17:33
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:


Nu får du nog vara lite mer pragmatisk. Finns ju massor av bilar som ligger på 200 g/km och över. Säkert miljontals bara i Sverige. Även om gränsen varit 60 så hade det varit en precis lika påhittad siffra som 70...
Med skillnaden att alla dom populäraste bilarna hade blivit straffbeskattade och en del hade då avstått från ny bil och kört vidare i sin gamla 130grammare i väntan på att bilen man vill ha presenteras i eldrivet utförande.
Man vill hellre att dessa kunder då köper hybrid.
De gamla bilarna hade rullat oavsett. Man skrotar inte fungerande bilar mig veterligt.
Det brukar bli en byteskedja.
Ungefär som man säger att en nybyggd villa så småningom frigör en hyresetta.
Ja, och? Fungerande bilar skrotas väl inte för det?