Daimler saknar batterier.
Postat: 23 jan 2020 20:19
Daimler saknar batterier.
Källenius har internt förklarat den elektroniska nödsituationen.
Källenius var tvungen att minska planen för 2020 från ursprungligen 50 000 till 60 000 till bara 30 000.
Källenius har internt förklarat den elektroniska nödsituationen.
Källenius var tvungen att minska planen för 2020 från ursprungligen 50 000 till 60 000 till bara 30 000.
https://www.manager-magazin.de/premium/ ... 0169070106När Ola Källenius (50) berömmer den första elektriska Mercedes EQC, som han måste göra som Daimler-chef, låter det som bitter ironi för många av hans kollegor. Nyligen talade Källenius om EQC som heta varor som "kunder måste vänta nio till tolv månader på".
Det låter bra, men som Daimler-mannen antydde beror inte på den stora efterfrågan. Kunder väntar på att bilarna inte är redo. Daimler saknar batterier.
Källenius har internt förklarat den elektroniska nödsituationen. Produktionschef Jörg Burzer (50) måste rapportera dagligen: Får leverantör LG Chem de utlovade kvantiteterna? Producerar Daimler-batteriet i Kamenz äntligen användbara batterimoduler för EQC och - också sällsynta - plug-in-hybrider i gruppen? Fungerar batterikylsystemen nu, minskar avvisningshastigheten?
Daimler har investerat cirka 700 miljoner euro i batteriproduktion i Kamenz; cellerna enbart bör kosta bra 10 000 euro per bil. Det månadslånga krisläget är dyrt för den redan inte blomstrande gruppen.
Daimler ville sälja cirka 25 000 EQC under 2019. Cirka 7 000 sägs ha byggts i slutet; gruppen ger inte det exakta antalet. Källenius var tvungen att minska planen för 2020 från ursprungligen 50 000 till 60 000 till bra 30 000. "EQC? Det finns nästan ingenting där," kommenterar en frustrerad toppman.