Sida 1 av 3

Ny hårdvara på gång?

Postat: 25 jan 2020 08:22
av vigge50
Som vanligt så är det twitter användaren @greentheonly som varit i farten och kollad koderna i senaste uppdateringen. Här är det han kommit fram till.
New hardware incoming.
Integrated inductive phone charger (Qi) for S/X cars.
Two new S/X battery types in several configs (not yet sure of the capacity - TBD)
new lumbar (so new seats?)
New charge port type.
New suspension version.
I would speculate all these are imminent


Fjädring och batteri är antagligen till Plaid.

Re: Ny hårdvara på gång?

Postat: 25 jan 2020 08:23
av Verdi
Kom det inte nya stolar precis?

Re: Ny hårdvara på gång?

Postat: 25 jan 2020 08:35
av pubbe
Verdi skrev:
Kom det inte nya stolar precis?
Tror det är nya stolar i varenda bil dom levererar!

Re: Ny hårdvara på gång?

Postat: 25 jan 2020 08:50
av Pro-Z
pubbe skrev:
Tror det är nya stolar i varenda bil dom levererar!
:lol:

Re: Ny hårdvara på gång?

Postat: 25 jan 2020 08:51
av vigge50
Premium Yanfeng seats for the model 3. I wonder if just for made-in-China?
Another attempt at "premium seat" as before? available as "left only" "right only" and "both" configurations but only for the front seats.
also new 12v battery supplier, Clarios this time.

Re: Ny hårdvara på gång?

Postat: 25 jan 2020 08:54
av dstr
vigge50 skrev:
Som vanligt så är det twitter användaren @greentheonly som varit i farten och kollad koderna i senaste uppdateringen. Här är det han kommit fram till.
New hardware incoming.
Integrated inductive phone charger (Qi) for S/X cars.
Two new S/X battery types in several configs (not yet sure of the capacity - TBD)
new lumbar (so new seats?)
New charge port type.
New suspension version.
I would speculate all these are imminent


Fjädring och batteri är antagligen till Plaid.
Stolar kan mycket väl vara Plaid också.

Re: Ny hårdvara på gång?

Postat: 25 jan 2020 09:18
av jpetters
dstr skrev:
vigge50 skrev:
Som vanligt så är det twitter användaren @greentheonly som varit i farten och kollad koderna i senaste uppdateringen. Här är det han kommit fram till.
New hardware incoming.
Integrated inductive phone charger (Qi) for S/X cars.
Two new S/X battery types in several configs (not yet sure of the capacity - TBD)
new lumbar (so new seats?)
New charge port type.
New suspension version.
I would speculate all these are imminent


Fjädring och batteri är antagligen till Plaid.
Stolar kan mycket väl vara Plaid också.
Låter högst rimligt om man ska ner på eller under 7:20.

Re: Ny hårdvara på gång?

Postat: 25 jan 2020 09:57
av Fredrik j
vigge50 skrev:
Premium Yanfeng seats for the model 3. I wonder if just for made-in-China?
Another attempt at "premium seat" as before? available as "left only" "right only" and "both" configurations but only for the front seats.
also new 12v battery supplier, Clarios this time.
Stolar från Yanfeng? Så man överger att bygga själv och köper av underleverantör?

Ny hårdvara på gång?

Postat: 25 jan 2020 14:27
av taliz
Fredrik j skrev:

Stolar från Yanfeng? Så man överger att bygga själv och köper av underleverantör?
Man köpte från Recaro i början vill jag minnas. Men Recaro fick inte till produktionen riktigt, så då tog man det inhouse.
Att man nu outsourcar till Model 3 beror nog just på att de tillverkas i Kina där Tesla inte har någon egen stoltillverkning.

Re: Ny hårdvara på gång?

Postat: 25 jan 2020 14:38
av olarsson
Vad tror ni, detta offentliggörs 29e när de håller investor call?
Jag är inbokad för att hämta ut min nya bil 31a, man kanske ska vara beredd att avblåsa. Iofs en lagerbil fr 2019 så lite rabatt och lägre förmånsvärde...

Re: Ny hårdvara på gång?

Postat: 25 jan 2020 15:08
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:

Stolar från Yanfeng? Så man överger att bygga själv och köper av underleverantör?
Man köpte från Recaro i början vill jag minnas. Men Recaro fick inte till produktionen riktigt, så då tog man det inhouse.
Att man nu outsourcar till Model 3 beror nog just på att de tillverkas i Kina där Tesla inte har någon egen stoltillverkning.
Man tillverkar ju stolarna inne i fabriken i fremont.
Jag tror man börjar inse fördelen med leverantörer samt att man fått upp trovärdigheten så underleverantörer vågar investera med amortering på kommande försäljning.
Tror det egentligen är anledningen till varför man gjort så mycket själv. Det hade blivit för dyrt att kompensera leverantörer för risken.

Ny hårdvara på gång?

Postat: 25 jan 2020 17:22
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:

Stolar från Yanfeng? Så man överger att bygga själv och köper av underleverantör?
Man köpte från Recaro i början vill jag minnas. Men Recaro fick inte till produktionen riktigt, så då tog man det inhouse.
Att man nu outsourcar till Model 3 beror nog just på att de tillverkas i Kina där Tesla inte har någon egen stoltillverkning.
Man tillverkar ju stolarna inne i fabriken i fremont.
Jag tror man börjar inse fördelen med leverantörer samt att man fått upp trovärdigheten så underleverantörer vågar investera med amortering på kommande försäljning.
Tror det egentligen är anledningen till varför man gjort så mycket själv. Det hade blivit för dyrt att kompensera leverantörer för risken.
Du missförstod verkar det som?
Min poäng var just att man tillverkar stolar i freemont. Det är ju inte optimalt när bilarna tillverkas i Kina.

Det finns ingen uttrycklig fördel med att outsourca. Ibland är det lämpligt, ibland inte.
Tittar man på så gott som samtliga konkurrenter till Tesla så har de ju outsourcat i stort sett allt. Såväl batteri som motortillverkning och styrsystem.
Då har man ju rent krasst ingen egentlig kärnverksamhet kvar. Man har ett märke, en image, en designstudio. Produkten är ett hopkok från en massa underleverantörer.
Jag tror det är fel väg. Det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att då leda utvecklingen och ligga i framkant. Det är inte för inte som avgasmotorerna hålls inhouse(även om många komponenter är outsourcade även i dom).

Re: Ny hårdvara på gång?

Postat: 26 jan 2020 09:44
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:

Stolar från Yanfeng? Så man överger att bygga själv och köper av underleverantör?
Man köpte från Recaro i början vill jag minnas. Men Recaro fick inte till produktionen riktigt, så då tog man det inhouse.
Att man nu outsourcar till Model 3 beror nog just på att de tillverkas i Kina där Tesla inte har någon egen stoltillverkning.
Man tillverkar ju stolarna inne i fabriken i fremont.
Jag tror man börjar inse fördelen med leverantörer samt att man fått upp trovärdigheten så underleverantörer vågar investera med amortering på kommande försäljning.
Tror det egentligen är anledningen till varför man gjort så mycket själv. Det hade blivit för dyrt att kompensera leverantörer för risken.
Du missförstod verkar det som?
Min poäng var just att man tillverkar stolar i freemont. Det är ju inte optimalt när bilarna tillverkas i Kina.

Det finns ingen uttrycklig fördel med att outsourca. Ibland är det lämpligt, ibland inte.
Tittar man på så gott som samtliga konkurrenter till Tesla så har de ju outsourcat i stort sett allt. Såväl batteri som motortillverkning och styrsystem.
Då har man ju rent krasst ingen egentlig kärnverksamhet kvar. Man har ett märke, en image, en designstudio. Produkten är ett hopkok från en massa underleverantörer.
Jag tror det är fel väg. Det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att då leda utvecklingen och ligga i framkant. Det är inte för inte som avgasmotorerna hålls inhouse(även om många komponenter är outsourcade även i dom).
Visst, märke, image och designstudio men det alla biltillverkare gör själva, och som håller dom sysselsatta på dagarna, är integreringen av alla system och se till att dom fungerar tillsammans.
Innan dess sysslar man också en hel del med kravsättning.

Re: Ny hårdvara på gång?

Postat: 26 jan 2020 10:47
av erbo73
vigge50 skrev:
Som vanligt så är det twitter användaren @greentheonly som varit i farten och kollad koderna i senaste uppdateringen. Här är det han kommit fram till.
New hardware incoming.
Integrated inductive phone charger (Qi) for S/X cars.
Two new S/X battery types in several configs (not yet sure of the capacity - TBD)
new lumbar (so new seats?)
New charge port type.
New suspension version.
I would speculate all these are imminent


Fjädring och batteri är antagligen till Plaid.
Antagligen 2070-batterier som äntligen gör sitt intåg i S/X. Ska vi hoppas på 120 kWh och en fantastisk laddkurva? CCS till europabilar som Model 3?

Re: Ny hårdvara på gång?

Postat: 26 jan 2020 18:06
av Verdi
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:

Stolar från Yanfeng? Så man överger att bygga själv och köper av underleverantör?
Man köpte från Recaro i början vill jag minnas. Men Recaro fick inte till produktionen riktigt, så då tog man det inhouse.
Att man nu outsourcar till Model 3 beror nog just på att de tillverkas i Kina där Tesla inte har någon egen stoltillverkning.
Man tillverkar ju stolarna inne i fabriken i fremont.
Jag tror man börjar inse fördelen med leverantörer samt att man fått upp trovärdigheten så underleverantörer vågar investera med amortering på kommande försäljning.
Tror det egentligen är anledningen till varför man gjort så mycket själv. Det hade blivit för dyrt att kompensera leverantörer för risken.
Du missförstod verkar det som?
Min poäng var just att man tillverkar stolar i freemont. Det är ju inte optimalt när bilarna tillverkas i Kina.

Det finns ingen uttrycklig fördel med att outsourca. Ibland är det lämpligt, ibland inte.
Tittar man på så gott som samtliga konkurrenter till Tesla så har de ju outsourcat i stort sett allt. Såväl batteri som motortillverkning och styrsystem.
Då har man ju rent krasst ingen egentlig kärnverksamhet kvar. Man har ett märke, en image, en designstudio. Produkten är ett hopkok från en massa underleverantörer.
Jag tror det är fel väg. Det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att då leda utvecklingen och ligga i framkant. Det är inte för inte som avgasmotorerna hålls inhouse(även om många komponenter är outsourcade även i dom).
Tvärtom är det omöjligt att ligga i framkant på allt. Bättre att köpa från specialister som gör sin grej och fokuserar på det.

Re: Ny hårdvara på gång?

Postat: 26 jan 2020 18:32
av Zalman3
Hoppas de lanserar dessa nyheter den 29 januari.
Skulle ge en välbehövlig boost till S och X försäljningen.

Min S75D blir 3 år i mars.
Kommer inte byta förrän det kommer nån större förbättring av
S modellen.

Re: Ny hårdvara på gång?

Postat: 26 jan 2020 18:35
av kallekula
Bytte i höstas men rejäl uppdatering så lär jag inte vänta tre år denna gången :D

Re: Ny hårdvara på gång?

Postat: 26 jan 2020 18:49
av taliz
Verdi skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:

Stolar från Yanfeng? Så man överger att bygga själv och köper av underleverantör?
Man köpte från Recaro i början vill jag minnas. Men Recaro fick inte till produktionen riktigt, så då tog man det inhouse.
Att man nu outsourcar till Model 3 beror nog just på att de tillverkas i Kina där Tesla inte har någon egen stoltillverkning.
Man tillverkar ju stolarna inne i fabriken i fremont.
Jag tror man börjar inse fördelen med leverantörer samt att man fått upp trovärdigheten så underleverantörer vågar investera med amortering på kommande försäljning.
Tror det egentligen är anledningen till varför man gjort så mycket själv. Det hade blivit för dyrt att kompensera leverantörer för risken.
Du missförstod verkar det som?
Min poäng var just att man tillverkar stolar i freemont. Det är ju inte optimalt när bilarna tillverkas i Kina.

Det finns ingen uttrycklig fördel med att outsourca. Ibland är det lämpligt, ibland inte.
Tittar man på så gott som samtliga konkurrenter till Tesla så har de ju outsourcat i stort sett allt. Såväl batteri som motortillverkning och styrsystem.
Då har man ju rent krasst ingen egentlig kärnverksamhet kvar. Man har ett märke, en image, en designstudio. Produkten är ett hopkok från en massa underleverantörer.
Jag tror det är fel väg. Det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att då leda utvecklingen och ligga i framkant. Det är inte för inte som avgasmotorerna hålls inhouse(även om många komponenter är outsourcade även i dom).
Tvärtom är det omöjligt att ligga i framkant på allt. Bättre att köpa från specialister som gör sin grej och fokuserar på det.
Läs igen. Man outsourcar det mesta, men det som särskiljer från andra håller man inhouse. Outsourcar man allt har man ju inget som inte alla andra också kan skaffa. Ingen konkurrensfördel. Det är därför alla historiskt tillverkar sina egna motorer.
Numera handlar det också allt mer om mjukvara. Den måste man också hålla inhouse för att kunna konkurrera, särskilt i dom övre segmenten.

Re: Ny hårdvara på gång?

Postat: 26 jan 2020 19:05
av Fredrik j
Det är kravsättning och integration av system som biltillverkarna fokuserar på. Utvecklar man allt själv får man dels bära alla utvecklingskostnader själv plus att man är fast med sin konstruktion över en längre tid.

Re: Ny hårdvara på gång?

Postat: 26 jan 2020 19:40
av taliz
Fredrik j skrev:
Det är kravsättning och integration av system som biltillverkarna fokuserar på. Utvecklar man allt själv får man dels bära alla utvecklingskostnader själv plus att man är fast med sin konstruktion över en längre tid.
Nej, de utvecklar som sagt sina motorer själva sedan tidernas begynnelse. Det är kärnverksamheten. Det finns inte en chans att du skulle hitta en BMW V8 i en Mercedes eller vice versa.

Förövrigt kan man återigen göra liknelse med Apple. De utvecklar både hårdvara och mjukvara själva. Därför leder de utvecklingen och tjänar överlägset mest.
Samma sker nu i bilindustrin med Tesla.

Re: Ny hårdvara på gång?

Postat: 26 jan 2020 19:58
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Det är kravsättning och integration av system som biltillverkarna fokuserar på. Utvecklar man allt själv får man dels bära alla utvecklingskostnader själv plus att man är fast med sin konstruktion över en längre tid.
Nej, de utvecklar som sagt sina motorer själva sedan tidernas begynnelse. Det är kärnverksamheten. Det finns inte en chans att du skulle hitta en BMW V8 i en Mercedes eller vice versa.

Förövrigt kan man återigen göra liknelse med Apple. De utvecklar både hårdvara och mjukvara själva. Därför leder de utvecklingen och tjänar överlägset mest.
Samma sker nu i bilindustrin med Tesla.
Exakt. Motorer har man traditionellt utvecklat själva och sitter i större utsträckning fast i en längre investering. Komponenter man köper av underleverantörer delar man i olika stor utsträckning med andra. Även kostnaderna. Man kan byta teknologi oftare.

BMW och mercedes delar faktiskt en hel del komponenter som kunden inte ser. För att få upp volym och ner kostnad.
Jag håller med om att man behöver ha mjukvaruutveckling närmare sig. Jag tror inte heller att tesla kommer kunna behålla all kompetens. Det har blivit eftertraktad arbetskraft.

Re: Ny hårdvara på gång?

Postat: 26 jan 2020 20:13
av chaffis75
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Det är kravsättning och integration av system som biltillverkarna fokuserar på. Utvecklar man allt själv får man dels bära alla utvecklingskostnader själv plus att man är fast med sin konstruktion över en längre tid.
Nej, de utvecklar som sagt sina motorer själva sedan tidernas begynnelse. Det är kärnverksamheten. Det finns inte en chans att du skulle hitta en BMW V8 i en Mercedes eller vice versa.

Förövrigt kan man återigen göra liknelse med Apple. De utvecklar både hårdvara och mjukvara själva. Därför leder de utvecklingen och tjänar överlägset mest.
Samma sker nu i bilindustrin med Tesla.
Nja, apple utvecklar sin soc själva men köper tex processor design och grafik kort och integrerar i sin soc. De köper kameran från Sony och batteriet gör de garanterat inte själva. Samma sak kan man garanterat säga om massor av andra komponenter i telefonen. De som Apple gör själv är integrationen och mjukvara.
På samma sätt jobbar biltillverkare oavsett om de är tesla eller Volvo. Skillnaden idag är att Tesla är längre fram, dvs de har egen motor/drivlina och mjukvara men fossil tillverkarna köper många delar men utvecklar själva både motor och annan teknik för elbilar. Volvo har en bit att gå, VW är lite längre men ja tesla ledar idag men jag är övertygat om att alla de tradionella vill utveckla din drivlina precis som de gör idag på sina fossil bilar.

Re: Ny hårdvara på gång?

Postat: 26 jan 2020 20:21
av Fredrik j
Elektriska drivlinor är ju en typisk komponent som tillverkarna vill ha samarbeten runt. Den bidrar lite till märkets identitet och kostar ofantliga summor att utveckla. Skulle tro att underleverantörerna mobiliserar och förmodligen rycker man i nyckelkompetens hos tesla. Det gäller att hålla sina anställda nöjda och betala bäst.

När det gäller stolar, där vi började, så är väl tesla inne på sin andra stol redan att fördela på 800 000 tillverkade bilar. Det blir korta serier.

Re: Ny hårdvara på gång?

Postat: 26 jan 2020 20:33
av nek0
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Det är kravsättning och integration av system som biltillverkarna fokuserar på. Utvecklar man allt själv får man dels bära alla utvecklingskostnader själv plus att man är fast med sin konstruktion över en längre tid.
Nej, de utvecklar som sagt sina motorer själva sedan tidernas begynnelse. Det är kärnverksamheten. Det finns inte en chans att du skulle hitta en BMW V8 i en Mercedes eller vice versa.

Förövrigt kan man återigen göra liknelse med Apple. De utvecklar både hårdvara och mjukvara själva. Därför leder de utvecklingen och tjänar överlägset mest.
Samma sker nu i bilindustrin med Tesla.
Peugeot köper motorer från BMW Opel från Alfa vad är det som är nytt?
Sedan är inte inte så att bara Tesla producerar sina motorer.
"Electric drives from Kassel for markets in Europe and North America
In the future, the electric drives for MEB vehicles for Europe and North America will be produced in Kassel. Production of up to 500,000 units per year has been planned. Kassel also works closely with the Chinese plant in Tianjin, where the electric drive is produced in parallel for the Chinese market. Together, the two plants will produce up to 1.4 million electric drives each year from 2023 onwards. This means that Volkswagen Group Components will be one of the largest global manufacturers of electric vehicle drives in the future."

Re: Ny hårdvara på gång?

Postat: 26 jan 2020 22:46
av taliz
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Det är kravsättning och integration av system som biltillverkarna fokuserar på. Utvecklar man allt själv får man dels bära alla utvecklingskostnader själv plus att man är fast med sin konstruktion över en längre tid.
Nej, de utvecklar som sagt sina motorer själva sedan tidernas begynnelse. Det är kärnverksamheten. Det finns inte en chans att du skulle hitta en BMW V8 i en Mercedes eller vice versa.

Förövrigt kan man återigen göra liknelse med Apple. De utvecklar både hårdvara och mjukvara själva. Därför leder de utvecklingen och tjänar överlägset mest.
Samma sker nu i bilindustrin med Tesla.
Nja, apple utvecklar sin soc själva men köper tex processor design och grafik kort och integrerar i sin soc. De köper kameran från Sony och batteriet gör de garanterat inte själva. Samma sak kan man garanterat säga om massor av andra komponenter i telefonen. De som Apple gör själv är integrationen och mjukvara.
På samma sätt jobbar biltillverkare oavsett om de är tesla eller Volvo. Skillnaden idag är att Tesla är längre fram, dvs de har egen motor/drivlina och mjukvara men fossil tillverkarna köper många delar men utvecklar själva både motor och annan teknik för elbilar. Volvo har en bit att gå, VW är lite längre men ja tesla ledar idag men jag är övertygat om att alla de tradionella vill utveckla din drivlina precis som de gör idag på sina fossil bilar.
Nej, Apple har länge designat sin egna processor och de utvecklar även GPUn sedan några år tillbaka.

Verkar som många inte förstår poängen. Jag har inte hävdat att Apple utvecklar ALLA komponenter själva, lika lite som jag hävdat att Tesla gör det.
Poängen är att både Apple och Tesla har identifierat och själva utvecklat nyckelkomponenter som gör dem till marknadsledare.
För Apple är det CPU, paketering och mjukvara.
För Tesla är det drivlina, paketering och mjukvara.
De är på en annan planet än övriga, som tvingas köpa standardkomponenter som inte har en suck i jämförelse.