Sida 1 av 3
Olycksstatistiken
Postat: 28 jan 2020 09:21
av TiborBlomhall
Angående rapporterna från Danmark om att elbilar toppar skadestatistiken:
viewtopic.php?f=27&t=19937
Kan det verkligen vara så som artikeln påstår?
Elbilar och i synnerhet Tesla, är inblandade i fler olyckor än andra bilar, visar skaderapporter från danska försäkringsbolag. Topdanmark uppger att elbilar är involverade i 20 procent fler tillbud än andra biltyper. För Tesla är siffran 50 procent. Hälften av alla nya elbilar drabbas av skada under det första året.
Låt oss göra vår egen undersökning:
Har din Tesla drabbats under sitt första år av någon skada som blivit försäkringsärende?
OBS! Endast under det första året!
OBS! Frågan gäller försäkringsärende! Sånt som gjort att du eller Tesla kontaktat försäkringsbolaget. Det är försäkringsärenden artiklarna handlar om.
Re: Olycksstatistiken
Postat: 28 jan 2020 09:33
av Svenssons
Ja, jag hade ett försäkringsärende första året. Det var en knuff med ett rådjur. Olyckan hade sannolikt skett oavsett biltyp eller säkerhetssystem. Möjligen kan IR ha detekterat dem tidigare då det var sent på kvällen men inga problem med sikt. Under de tre åren efter det har det inte varit några försäkringsärenden men tyvärr står Teslan på verkstad igen pga skador från djur...
Re: Olycksstatistiken
Postat: 28 jan 2020 09:40
av kallekula
Teslor är ju stora bilar och artikeln handlade väl mest om plåtskador (parkering osv) som jag förstod det? Om man jämför med andra stora bilar och SUV:ar. Hur ser det ut då?
Re: Olycksstatistiken
Postat: 28 jan 2020 09:49
av e5m1r
Jag lyckades backa in i väggen pga att ”pip” från tesla inte är konstant när man ska stanna.
En vecka var bilen gammal då resulterade i ny baklucka
Re: Olycksstatistiken
Postat: 28 jan 2020 09:55
av EnTraktor
Kan vara bra att förtydliga att olycka och skada är 2 olika saker.
Re: Olycksstatistiken
Postat: 28 jan 2020 10:41
av dstr
Ja, men inte som vållande. (grannen backade på bilen - elbil eller inte känns inte relevant)
Svensson kör 12-1300 mil/år. Hur långt rullar en Tesla i genomsnitt? 3200 i snitt på 5 år för mig.
Re: Olycksstatistiken
Postat: 28 jan 2020 10:52
av renes
För att svara behöver man haft bilen mer än ett år?
Re: Olycksstatistiken
Postat: 28 jan 2020 11:01
av renes
Kom just på att jag hade ett litet stenskott på framrutan som limmades när bilen var 6 månader. Det är ju ett försäkringsärende, så jag svarade ja.
Edit: eftersom de bilägare som haft en skada under första året kan svara även om bilen inte är ett år gammal, medan de som inte haft en skada måste vänta med att svara, så kommer du få en bias i svaren som lutar mot fler bilar i gruppen skador än i gruppen utan skador.
Om du därtill håller räkning med en ökad frekvens av nya bilar, dvs försäljningen ökar med tiden, så tilltar denna bias ytterligare. Om det är så man räknat i Danmark, så kan enbart den snabba tillväxten i försäljning av elbilar förklara en del av skillnaden. Om man däremot inte räknar några skador överhuvudtaget tills första året passerat, så är det korrektare.
Re: Olycksstatistiken
Postat: 28 jan 2020 11:10
av Svenssons
Jag i princip fördubblade antalet mil jag kör per år från tiden när jag körde avgasbil till nu när jag har elbil. En stor orsak till detta är att jag nu tar bilen istället för flyg/tåg på många resor.
När rådjuret sprang in i min bil var bilen 2 månader och jag hade då kört ca 430 mil.
Re: Olycksstatistiken
Postat: 28 jan 2020 11:14
av renes
Svenssons skrev:Jag i princip fördubblade antalet mil jag kör per år från tiden när jag körde avgasbil till nu när jag har elbil. En stor orsak till detta är att jag nu tar bilen istället för flyg/tåg på många resor.
När rådjuret sprang in i min bil var bilen 2 månader och jag hade då kört ca 430 mil.
Det skulle ju vara mycket vettigare att se antal försäkringsärenden per körd mil isf per tidsenhet. Kan nog skilja en hel del.
Re: Olycksstatistiken
Postat: 28 jan 2020 11:19
av jans
Man kan väl tänka sig ett antal felkällor:
Elbilar, speciellt Tesla körs mer än genomsnittet.
Teslaägare är mer måna om sina bilar, noterar och åtgärdar små parkeringsskador osv.
Kostnaden för småreparationer på ex kaross är så mycket högre på tex Tesla att de blir försäkringsärenden i högre grad än snittet.
Re: Olycksstatistiken
Postat: 28 jan 2020 11:44
av Jerker
jans skrev:Man kan väl tänka sig ett antal felkällor:
Elbilar, speciellt Tesla körs mer än genomsnittet.
Teslaägare är mer måna om sina bilar, noterar och åtgärdar små parkeringsskador osv.
Kostnaden för småreparationer på ex kaross är så mycket högre på tex Tesla att de blir försäkringsärenden i högre grad än snittet.
Vad jag har läst av andra kommentarer till detta så kompenserar man för antalet körda km i den här typen av statistik.
Re: Olycksstatistiken
Postat: 28 jan 2020 11:52
av mati
Min Model S fick en parkeringsskada när sambon försökte backa ut ur garaget. Det kan helt klart härledas till att bilen är så bred. Trots att mitt garage är en stor ladugård där nästan vilken bil som helst skulle få plats. Men verkstan lyckades hålla kostnaden strax under självrisken, det blev alltså inget försäkringsärende av detta. Jag röstade alltså nej, men det är lite missvisande eftersom självrisken var så jäkla hög. I vanliga fall hade det nog blivit ett försäkringsärende.
Re: Olycksstatistiken
Postat: 28 jan 2020 12:16
av Bjelke
Jag borde få klicka två ggr på nej-knappen
Min äldsta är 1,5 år och ingen skada och den andra är från Juni-2019 så inte riktigt ett år men ingen skada där heller

Re: Olycksstatistiken
Postat: 28 jan 2020 12:52
av Vulgarsonic
Ja, flera glasskador
Re: Olycksstatistiken
Postat: 28 jan 2020 12:57
av Wahll
Sprucken vindruta av stenskott inget konstigt med det men en del av statistiken.
Re: Olycksstatistiken
Postat: 28 jan 2020 13:18
av Wahll
Jag har försökt hitta original rapporten. Någon som sett den?
Det brukar inte vara svårt att hitta exv folksams statistik även för privat personer.
Kan det vara så, för den konspiratoriskt lagde, att detta FÖRSÄKRINGSbolag tar fram en "Rapport" som visar på högre "olysksrisk" fast igentligen menar "försäkringsärenden" för att kunna höja premien?
Re: Olycksstatistiken
Postat: 28 jan 2020 13:53
av ironjack
Nej, inte på någon av de tre bilar jag haft (två Model S och en Model 3). Har ändå kört sammanlagt över 20.000 mil med dem sedan 2014.
Re: Olycksstatistiken
Postat: 28 jan 2020 13:54
av 12man
ingen "rapport" utan rundringning
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/elbi ... tatistiken
"En rundringning som den danska tidningen Politiken har gjort bland Danmarks största försäkringsbolag ger en samstämmig bild. Elbilsägare anmäler oftare skador än ägare till andra fordon."
Re: Olycksstatistiken
Postat: 28 jan 2020 13:56
av Bod
Jag backade in i en gipsvägg i Täby centrumgaraget. Bakfönstret var helt igenimmat och sensorerna hade snö på sig.
Re: Olycksstatistiken
Postat: 28 jan 2020 14:00
av 12man
lite lessamt .. TT skriver en liten grej om en artikel som politiken.dk skrivit och hela djefla nedläggningshotade tidningsbranschen i sverige kör den med 0 tankeverksamhet och får enkla klick
Re: Olycksstatistiken
Postat: 28 jan 2020 14:17
av Daf
Jo, jag blev påkörd bakifrån....av en taxi!
Nej, allvarligt - källuppgifter? Hela storyn är ju precis som om chefen för BMWs nedläggningshotade dieselmotoravdelning skulle ha skrivit den. Med känga åt acceleration och allt.
Re: Olycksstatistiken
Postat: 28 jan 2020 14:20
av Teslalink
Ja, jag blev prejad av en polsk lastbilsförare i Österrike i somras. Knappast något som kan belastas elbilar eller Tesla på något sätt.
Re: Olycksstatistiken
Postat: 28 jan 2020 14:25
av Gretsch
Jag hade en ruta som inte gick upp men det gick på garantin så jag vet inte om jag kan kalla det för försäkringsärende.
Re: Olycksstatistiken
Postat: 28 jan 2020 14:28
av Nicke Nyfiken
Gretsch skrev:Jag hade en ruta som inte gick upp men det gick på garantin så jag vet inte om jag kan kalla det för försäkringsärende.
Gick det på garantin så var det definitiv inget försäkringsärende.