Sida 1 av 2

Ny 800V powertrain i slutet av året?

Postat: 01 feb 2020 07:34
av Zalman3
På frågan om det kommer en
"higher voltage on the Powertrain."

Så svarar Elon ett det kommer en ny powertrain i slutet av året.
"Get the Powertrain out end of the year. And then it's going to be like -- this is like alien technology. It's insane."

Intressant är att Tesla idag klarar 250kW laddning på 400V.

Då borde SuC V4 vara på 800V och 500kW.

Elon hintar ju om att Cybertruck har +250kW laddning.
Om Cybertruck 200kWh batteri, vilket är dubbelt så stort som nuvarande 100kWh batteri S och X har.
Då måste man upp i 400-500kW laddning för att få rimligt korta laddtider.

Ytterligare en fördel är att man kan ladda på Ionity 800V och 350kW laddstationer.
Colin Rusch -- Oppenheimer & Co. Inc. -- Analyst

Okay. And then just shorter-term, there's significant discussion in industry around moving to higher voltage on the Powertrain. And then some challenges around the supply chain's preparedness to support that. Separate from the battery pack, since we'll talk about that in a couple of months. Can you speak to the areas of focus on Powertrain technology-driven cost reduction over the next 12 months to 24 months that we should be thinking about?

Elon Musk -- Co-Founder and Chief Executive Officer

Well, Powertrain is pretty damn good. I mean, it's way better than anything else out there by a country mile. It's worth noting, for example, at the -- the Model S has like 100 kilowatt hour pack, but Taycan has 100 -- like 95 kilowatt hour pack. The Model S is steadily approaching 400 miles range, the Taycan has 200 miles range. So, we must be using that energy pretty efficiently and the Powertrain is a big part of that.

Zachary J. Kirkhorn -- Chief Financial Officer

I would just say that focus is on cost on the Powertrain when we're thinking about technology innovations, it's how do we continue to drive the cost down.

Elon Musk -- Co-Founder and Chief Executive Officer

Yeah.

Zachary J. Kirkhorn -- Chief Financial Officer

And that's through voltages maybe one angle, but there are certainly others that just enable more power density and lower cost.

Elon Musk -- Co-Founder and Chief Executive Officer

Looks like Powertrain is like mind-blowing I think. Yes. Coming out later this year, end of the year, probably, that's our goal. Get the Powertrain out end of the year. And then it's going to be like -- this is like alien technology. It's insane.

https://www.fool.com/earnings/call-tran ... cript.aspx

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Postat: 01 feb 2020 08:24
av Plinder
Mja, du kan ha tunnare kablar. Men C-värdet för varje enskild cell påverkas inte av packets slutliga systemspänning, så du kan inte magiskt ladda snabbare bara för det.

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Postat: 01 feb 2020 08:34
av Pontus
Plinder skrev:
Mja, du kan ha tunnare kablar. Men C-värdet för varje enskild cell påverkas inte av packets slutliga systemspänning, så du kan inte magiskt ladda snabbare bara för det.
Nej, men i exemplet här med CT som har dubbelt så stort batteri så blir det ju dubbla hastigheten i kWh per tid. Kanske det utan högre spänning blir svårt med så grova kablar internt och i laddstolpen?

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Postat: 01 feb 2020 08:45
av HenrikC
Pontus skrev:
Kanske det utan högre spänning blir svårt med så grova kablar internt och i laddstolpen?
Närmast omöjligt.

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Postat: 01 feb 2020 08:51
av Zalman3
Låt säga att modell S får 120kWh batteri med lägre inre resistans och bättre kylning. Och med samma C värde på 3,33 som modell 3.

800V och 500kW laddning ger 50kWh på 6 minuter.
12 minuters laddning ger 100kWh.

Om man laddar i 500kW i 10 minuter, blir 83,3kWh.
Vilket blir ca 69% av ett 120kWh batteri.

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Postat: 01 feb 2020 08:52
av Gustafsson
Om man nöjer sig med 250 kW som mest men tekniken medger en platt laddkurva framöver, vinner man lika mycket och man slipper 800 V träsket. Tidsmässigt behövs knappast snabbare laddning än så.

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Postat: 01 feb 2020 09:13
av EnTraktor
Effekt i elnätet är både dyrt och svårt att köpa, så jag är mycket tveksam till att Tesla kommer gå över 250 kW inom närmaste framtiden.

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Postat: 01 feb 2020 09:24
av Plinder
Zalman3 skrev:
Låt säga att modell S får 120kWh batteri med lägre inre resistans och bättre kylning. Och med samma C värde på 3,33 som modell 3.

800V och 500kW laddning ger 50kWh på 6 minuter.
12 minuters laddning ger 100kWh.

Om man laddar i 500kW i 10 minuter, blir 83,3kWh.
Vilket blir ca 69% av ett 120kWh batteri.
Det höga C-värdet gäller väl bara vid låg SoC?

120 kWh * 3,33 (/h) ger en topp på 400kw.

Så 400kwh är möjligt under en kort tid om batteriet är så stort, minskar förstås vartefter batteriet fylls.

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Postat: 01 feb 2020 09:48
av Svenssons
EnTraktor skrev:
Effekt i elnätet är både dyrt och svårt att köpa, så jag är mycket tveksam till att Tesla kommer gå över 250 kW inom närmaste framtiden.
Precis, för Tesla Semi kan det dock vara en annan historia. Där kommer kanske inte Tesla bygga upp ett laddnätverk utan de som köper lastbilarna lär fixa effekten själva. Tesla Semi dröjer ett tag till också.

250 kW med 2kWh/mil i förbrukning ger ju laddhastighet på 125 mil/h. En pissepaus på 5 minuter ger 10 mil i räckvidd om det är platt laddkurva, en lunch på 20 minuter ger drygt 40 mil.

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Postat: 01 feb 2020 10:51
av Gustafsson
Menar ni att SuC v3 inte kommer till Sverige ?

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Postat: 01 feb 2020 11:00
av Zalman3
EnTraktor skrev:
Effekt i elnätet är både dyrt och svårt att köpa, så jag är mycket tveksam till att Tesla kommer gå över 250 kW inom närmaste framtiden.
Från och med V3 250kW laddning har man batteri backup.
Då spelar det ju ingen roll om man laddar 50kWh
med en hastighet av 250 eller 500kW.

Dessutom kräver ju Cybertrucken högre laddhastighet för att det inte ska ta dubbelt så lång tid för den att ladda.

Och Ionity medlemmar satsar ju på 800V.
Kia/Hyundai kommer ju med 800V bilar nästa år.

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Postat: 01 feb 2020 11:02
av Magre
Gustafsson skrev:
Menar ni att SuC v3 inte kommer till Sverige ?
Kanske bättre med fler SuC med lägre effekt:

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Postat: 01 feb 2020 11:12
av HenrikC
Gustafsson skrev:
Om man nöjer sig med 250 kW som mest men tekniken medger en platt laddkurva framöver, vinner man lika mycket och man slipper 800 V träsket. Tidsmässigt behövs knappast snabbare laddning än så.
800V skonar kontakterna. Halva strömmen = en fjärdedel av värmeutvecklingen. Annars har du helt rätt. 250 kW räcker.

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Postat: 01 feb 2020 11:13
av Zalman3
Magre skrev:
Gustafsson skrev:
Menar ni att SuC v3 inte kommer till Sverige ?
Kanske bättre med fler SuC med lägre effekt:
Vi måste få fler laddare OCH högre laddhastighet.
Med 500kW laddning kan pickupfolket också gå över till eldrift.

Det är ju inga tekniska svårigheter, Hybricon i Umeå har ju laddat sina bussar med 600kW i över 5 år.

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Postat: 01 feb 2020 11:21
av vigge50
Zalman3 skrev:
EnTraktor skrev:
Effekt i elnätet är både dyrt och svårt att köpa, så jag är mycket tveksam till att Tesla kommer gå över 250 kW inom närmaste framtiden.
Från och med V3 250kW laddning har man batteri backup.
Då spelar det ju ingen roll om man laddar 50kWh
med en hastighet av 250 eller 500kW.

Dessutom kräver ju Cybertrucken högre laddhastighet för att det inte ska ta dubbelt så lång tid för den att ladda.

Och Ionity medlemmar satsar ju på 800V.
Kia/Hyundai kommer ju med 800V bilar nästa år.
Och hur stora behöver de batterierna vara på?
Om det är någon gång då det verkligen finns behov av höga effekter så är det på stora reshelger men om du då kommer till laddaren efter att många varit där så kanske du bara får 100 Kw för batterierna är urladdade. Då blir det verkligen att ta uttrycket ”Upp till 500 kW” steget längre om de endast fungerar när det är låg belastning på laddarna.
Nä tyvärr, även efter att du fått stå och väntat ett tag så blir laddhastigheten bara en femtedel av vad vi kommunicerat utåt....

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Postat: 01 feb 2020 11:38
av Svenssons
Gustafsson skrev:
Menar ni att SuC v3 inte kommer till Sverige ?
Supercharger v3 är väl upp till 250kW?

https://www.tesla.com/en_GB/blog/introd ... edirect=no
Faster Charging, No More Power Sharing
V3 is a completely new architecture for Supercharging. A new 1MW power cabinet with a similar design to our utility-scale products supports peak rates of up to 250kW per car. At this rate, a Model 3 Long Range operating at peak efficiency can recover up to 75 miles of charge in 5 minutes and charge at rates of up to 1,000 miles per hour. Combined with other improvements we’re announcing today, V3 Supercharging will ultimately cut the amount of time customers spend charging by an average of 50%, as modeled on our fleet data.

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Postat: 01 feb 2020 11:51
av Zalman3
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
EnTraktor skrev:
Effekt i elnätet är både dyrt och svårt att köpa, så jag är mycket tveksam till att Tesla kommer gå över 250 kW inom närmaste framtiden.
Från och med V3 250kW laddning har man batteri backup.
Då spelar det ju ingen roll om man laddar 50kWh
med en hastighet av 250 eller 500kW.

Dessutom kräver ju Cybertrucken högre laddhastighet för att det inte ska ta dubbelt så lång tid för den att ladda.

Och Ionity medlemmar satsar ju på 800V.
Kia/Hyundai kommer ju med 800V bilar nästa år.
Och hur stora behöver de batterierna vara på?
Om det är någon gång då det verkligen finns behov av höga effekter så är det på stora reshelger men om du då kommer till laddaren efter att många varit där så kanske du bara får 100 Kw för batterierna är urladdade. Då blir det verkligen att ta uttrycket ”Upp till 500 kW” steget längre om de endast fungerar när det är låg belastning på laddarna.
Nä tyvärr, även efter att du fått stå och väntat ett tag så blir laddhastigheten bara en femtedel av vad vi kommunicerat utåt....
Tesla klarar ju 150kW även utan batteri backup.
Och även om det är kö, så kommer inte alla bilar att ladda i ens 150kW.

Tydligen så vill Tesla helst ansluta sina SuC på 10.000V.
För att vara säker på att klara strömbehovet, även efter en utbyggnad med fler laddstolpar och höjd effekt.

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Postat: 01 feb 2020 12:35
av Henrik Torphammar
Tesla har ju skapat hela sitt nätverk runt 400v. Är det inte rimligt att tänka sig att dom behåller det då? Annars får dom ju byta ut hela SuC.

Med effektivare bilar och bättre celler kan man ju få upp laddhastigheten som total även om toppen är samma 250kW. En cybertruck som kan stå och tugga i sig 250kW konstant får ju in en hel del juice trots allt. Den lär ha förbrukning typ som en Taycan och ladda betydligt snabbare i så fall IRL.

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Postat: 01 feb 2020 12:58
av Zalman3
Henrik Torphammar skrev:
Tesla har ju skapat hela sitt nätverk runt 400v. Är det inte rimligt att tänka sig att dom behåller det då? Annars får dom ju byta ut hela SuC.

Med effektivare bilar och bättre celler kan man ju få upp laddhastigheten som total även om toppen är samma 250kW. En cybertruck som kan stå och tugga i sig 250kW konstant får ju in en hel del juice trots allt. Den lär ha förbrukning typ som en Taycan och ladda betydligt snabbare i så fall IRL.
Vi vet ju inte om V3 är förberedd för 800V?

Har svårt att tro att inte Tesla skulle haka på 800V tåget. De har ju redan ställt in sig i ledet med att ha CCS som standard i modell 3.
Och att inte kunna utnyttja andras 800V, 350 kW HPC känns dumt.
För håller de fast vid 400V, så kan man inte ladda snabbare än 175kW hos en HPC laddare.
Vilket blir lite väl segt om man har en Cybertruck med 200kWh batteri.

Har också svårt att tro att nya S med 120kWh batteri inte skulle kunna ladda i högre hastighet än 250kW?

Däremot kan man på samma sajt har både 150kW laddning och 250kW eller högre.

I London så finns det en sajt med 8st 150kW laddare och 8st 250kW laddare.

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Postat: 01 feb 2020 13:02
av Pontus
Är det säkert att S kommer med 120 kWh batteri, var finns det att läsa?

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Postat: 01 feb 2020 13:20
av HenrikC
Henrik Torphammar skrev:
Tesla har ju skapat hela sitt nätverk runt 400v. Är det inte rimligt att tänka sig att dom behåller det då? Annars får dom ju byta ut hela SuC.
SuC fungerar även på en 800V bil förutsatt att det finns en kontaktor i bilen som växlar mellan seriekoppling och parallellkoppling av halva batteripacket.

En Porsche Taycan skulle kunna ladda på dagens SuC, om bilarna kunde kommunicera.

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Postat: 01 feb 2020 13:26
av Zalman3
Pontus skrev:
Är det säkert att S kommer med 120 kWh batteri, var finns det att läsa?
Elon säger att det kommer större batterier till S och X. Dock spekuleras det att det skulle vara minst 120kWh.
Elon Musk: Tesla will increase Model S/X battery pack capacity with new Plaid mode version.

Musk has previously said that the Model S and Model X platform would only allow for a maximum battery pack capacity of 120 kWh.
However, he said a long time ago and Tesla has made new developments in battery cell technology and battery pack packaging.
https://electrek.co/2019/11/06/tesla-in ... elon-musk/

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Postat: 01 feb 2020 13:35
av Gustafsson
Antalet cybertrucks lär inte bli speciellt stort, definitivt inget att bygga om alla SuC för

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Postat: 01 feb 2020 13:44
av iAkita
Zalman3 skrev:
På frågan om det kommer en
"higher voltage on the Powertrain."

Så svarar Elon ett det kommer en ny powertrain i slutet av året.
"Get the Powertrain out end of the year. And then it's going to be like -- this is like alien technology. It's insane."

Intressant är att Tesla idag klarar 250kW laddning på 400V.

Då borde SuC V4 vara på 800V och 500kW.

Elon hintar ju om att Cybertruck har +250kW laddning.
Om Cybertruck 200kWh batteri, vilket är dubbelt så stort som nuvarande 100kWh batteri S och X har.
Då måste man upp i 400-500kW laddning för att få rimligt korta laddtider.

Ytterligare en fördel är att man kan ladda på Ionity 800V och 350kW laddstationer.
Colin Rusch -- Oppenheimer & Co. Inc. -- Analyst

Okay. And then just shorter-term, there's significant discussion in industry around moving to higher voltage on the Powertrain. And then some challenges around the supply chain's preparedness to support that. Separate from the battery pack, since we'll talk about that in a couple of months. Can you speak to the areas of focus on Powertrain technology-driven cost reduction over the next 12 months to 24 months that we should be thinking about?

Elon Musk -- Co-Founder and Chief Executive Officer

Well, Powertrain is pretty damn good. I mean, it's way better than anything else out there by a country mile. It's worth noting, for example, at the -- the Model S has like 100 kilowatt hour pack, but Taycan has 100 -- like 95 kilowatt hour pack. The Model S is steadily approaching 400 miles range, the Taycan has 200 miles range. So, we must be using that energy pretty efficiently and the Powertrain is a big part of that.

Zachary J. Kirkhorn -- Chief Financial Officer

I would just say that focus is on cost on the Powertrain when we're thinking about technology innovations, it's how do we continue to drive the cost down.

Elon Musk -- Co-Founder and Chief Executive Officer

Yeah.

Zachary J. Kirkhorn -- Chief Financial Officer

And that's through voltages maybe one angle, but there are certainly others that just enable more power density and lower cost.

Elon Musk -- Co-Founder and Chief Executive Officer

Looks like Powertrain is like mind-blowing I think. Yes. Coming out later this year, end of the year, probably, that's our goal. Get the Powertrain out end of the year. And then it's going to be like -- this is like alien technology. It's insane.

https://www.fool.com/earnings/call-tran ... cript.aspx
Jag tolkar snarare svaren från Elon & Co som att de inte har några planer att gå över till 800V i närtid, utan fokuserar på andra områden. Se t.ex. Elons första svar och jämförelsen med Taycan (som ju har 800V).

Re: Ny 800V powertrain i slutet av året?

Postat: 01 feb 2020 13:47
av Zalman3
Gustafsson skrev:
Antalet cybertrucks lär inte bli speciellt stort, definitivt inget att bygga om alla SuC för
Jag tror inte att det ändrar befintliga 150kW stolpar.
De bygger ut med V4 400-500kW stolpar med batteribackup.
Gissar att merkostnaden från V3, 250kW till V4 med 500kW är liten, eftersom båda redan har batteribackup.

Tänk på att 350kW UTAN batteribackup blir dyrt! Som Ionity gjort.

Om Tesla länge håller fast vid 250kW, då blir de frånsprungna, KIA/Hyundai lovar ju billiga 800V, 350kW bilar 2021!