Sida 1 av 2
Hyundai Kona
Postat: 02 feb 2020 08:24
av ImRemii
Hej,
har lite frågor angående Hyundai Kona Electric, då vi funderar starkt på att skaffa oss en nästa år. (Bortse ifrån batteristorlek)
Vi kör mestadels i stan (Katrineholm), men blir lite längre resor neråt i landet några gånger om året. Därför står man och undrar om man ska ha 39kWh eller 64kWh-paketet! Visst, underbart med längre räckvidd, men inom stan, till och från jobbet, handla osv räcker gott och väl det lilla batteriet, men är en annan femma när vi åker längre resor (Göteborg, Malmö, Åmål mm)
*Ni som har en, när den står och inte laddar, hur mycket batteri förlorar den på ett ungefär? Sommar och vintertid.
*Hur upplever ni att den verkliga sträckan är?
*Hur klarar den vintertid?
*Är det värt att lägga till 10,5 kW 3-fas ombordladdare som tillägg?
*Vi kommer att leasa bilen, hur blir det med klimatbonusen? Delas den på antalet månader och sen dras av på månadskonstanden?
*Om ni laddar med laddbox hemma, vilken skulle ni rekommendera?
Kommer säkert på flera frågor eftersom!
Tack så länge!

Re: Hyundai Kona
Postat: 02 feb 2020 08:29
av Henrik Torphammar
Jag behöver bara 39kwh på sin höjd. Men den har inte snabbladdning vilket gör bilen dyr mot vad man får.
Re: Hyundai Kona
Postat: 02 feb 2020 08:36
av ImRemii
Henrik Torphammar skrev:Jag behöver bara 39kwh på sin höjd. Men den har inte snabbladdning vilket gör bilen dyr mot vad man får.
Okej, men har du någon gång haft din bil oladdad och låtit den stå, t.ex. 3-4 dagar?
Re: Hyundai Kona
Postat: 02 feb 2020 08:36
av mati
Jag har visserligen ingen Kona, men några av dina frågor kan jag säkert ändå svara på.
Det enklaste svaret är angående trefasladdning. Naturligtvis ska du ha trefasladdning. Hemma är det bättre eftersom du inte snedbelastar dina faser. Jämfört med enfasladdning kan du ladda med en tredjedel av strömstyrkan och belastar säkringarna mindre. Du slipper förmodligen säkra upp huset.
Dessutom kan du ladda med högre effekt om du vill.
Jag valde bort en e-Niro bland annat eftersom den saknade trefasladdning.
Jag skulle tro att Kona inte tappar någon laddning alls när den står parkerad. Vampire drain är främst ett Tesla-fenomen som andra bilar inte verkar drabbas av. Det är troligen ett icke-problem.
Batteristorleken är en svår fråga och i slutändan är det din plånbok som bestämmer. Vi har en e-Golf med knappt 36kWh, vilket ger ungefär 20 mil. Det duger faktiskt till mer än man kan tro. Kona snabbladdar bättre än e-Golfen (eller?) den är således bättre lämpad för långfärd. En svår fråga.
Klimatbonusen trillar in efter 6 månader och därefter blir leasingen billigare. Den smetas alltså ut över den resterande leasingperioden.
Re: Hyundai Kona
Postat: 02 feb 2020 08:42
av ImRemii
mati skrev:Jag har visserligen ingen Kona, men några av dina frågor kan jag säkert ändå svara på.
Det enklaste svaret är angående trefasladdning. Naturligtvis ska du ha trefasladdning. Hemma är det bättre eftersom du inte snedbelastar dina faser. Jämfört med enfasladdning kan du ladda med en tredjedel av strömstyrkan och belastar säkringarna mindre. Du slipper förmodligen säkra upp huset.
Dessutom kan du ladda med högre effekt om du vill.
Jag valde bort en e-Niro bland annat eftersom den saknade trefasladdning.
Jag skulle tro att Kona inte tappar någon laddning alls när den står parkerad. Vampire drain är främst ett Tesla-fenomen som andra bilar inte verkar drabbas av. Det är troligen ett icke-problem.
Batteristorleken är en svår fråga och i slutändan är det din plånbok som bestämmer. Vi har en e-Golf med knappt 36kWh, vilket ger ungefär 20 mil. Det duger faktiskt till mer än man kan tro. Kona snabbladdar bättre än e-Golfen (eller?) den är således bättre lämpad för långfärd. En svår fråga.
Klimatbonusen trillar in efter 6 månader och därefter blir leasingen billigare. Den smetas alltså ut över den resterande leasingperioden.
Tack så mycket!

Uppskattas verkligen, fast du inte har en Kona. Har ni er e-Golf som huvudbil? Andra bil? Hur upplever du den på längre sträckor?
Re: Hyundai Kona
Postat: 02 feb 2020 08:46
av Snap02
Ang storlek på batteri, nu har jag visserligen tesla 3 LR o är glad för det. På sommaren ligger jag på en förbrukning på 160 nu på vintern 200-210 o jag kör lugnt.
Om du ska åka längre sträcker där du måste ladda på vägen så är det viktigaste vilken laddning bilen kan ta o hur lång tid det tar. Om jag laddar på supercharger typ lite mer än halva batteriet tar det ca 20 min, kör jag på en 50kw anläggning typ Lidl eller McDonalds tar samma mängd ca 45 min.
Är det en 11 kw 3 fas så laddar min bil ca 6,7 mil per timme.
Om konan är seg på laddning så kan det vara tidsödande på resor när inte hemmaladdningen räcker till slutdestinationen. Med tesla så åker jag mellan sc på drygt 20 mil o laddar På 20 min o iväg till nästa. För att åka till Landskrona behövs två stopp totalt 40 min för 60 mils resa från Stockholm.
Du kan ju även hyra en bil för långresor o köpa det billigare batteriet om priset skiljer mycket men jag kommer alltid välja det största batteriet.
Re: Hyundai Kona
Postat: 02 feb 2020 08:50
av vigge50
Henrik Torphammar skrev:Jag behöver bara 39kwh på sin höjd. Men den har inte snabbladdning vilket gör bilen dyr mot vad man får.
Har de ändrat det med 2020 års modell eller var hittar jag den informationen på hemsidan? Så här står det om Kona på dess sida.
Snabb laddning
Har du tillgång till en 100 kW-laddare kan du ladda bilen upp till 80% på under en timme. Har du tillgång till en 50 kW-laddare kommer laddningstiden att vara 57 minuter för 39 kWt-batteriet och 75 minuter för 64 kWt-batteriet.
https://www.hyundai.se/bilar/kona-electric/prestanda
Re: Hyundai Kona
Postat: 02 feb 2020 09:01
av mati
ImRemii skrev:
Tack så mycket!

Uppskattas verkligen, fast du inte har en Kona. Har ni er e-Golf som huvudbil? Andra bil? Hur upplever du den på längre sträckor?
Det beror på hur man definierar andrabil. Det är den bilen vi använder allra mest. Golfen går ungefär 3000 mil per år, e-tron kanske hälften så mycket. Så sett är Golfen nog vår förstabil.
E-Golfen tar sig ungefär 18-20 mil nu på vintern och kanske 23 mil på sommarn (med större fälgar då). På sträckor upp till 30 mil funkar den utmärkt. Tyvärr har den inte världens bästa snabbladdningsegenskaper, och eftersom den saknar batterikylning kan den bli överhettad när man snabbladdar mer än 2-3 gånger i sträck. Fast det har vi aldrig råkat ut för.
Hade den snabbladdat bättre och haft möjlighet till dragkrok hade det i mitt tycke varit den perfekta bilen. Ett större batteri skulle jag inte köpa. Skulle vi någon gång byta ut den mot en ID3, vilket vi inte kommer göra inom överskådlig tid, så skulle det ändå bli minsta batteriet i den.
Men det är som sagt mycket individuellt.
Re: Hyundai Kona
Postat: 02 feb 2020 09:04
av Tars
Bra att veta är att e-Niro kommer med 3-fas och appstöd när man beställer ny idag
Re: Hyundai Kona
Postat: 02 feb 2020 09:10
av ImRemii
mati skrev:ImRemii skrev:
Tack så mycket!

Uppskattas verkligen, fast du inte har en Kona. Har ni er e-Golf som huvudbil? Andra bil? Hur upplever du den på längre sträckor?
Det beror på hur man definierar andrabil. Det är den bilen vi använder allra mest. Golfen går ungefär 3000 mil per år, e-tron kanske hälften så mycket. Så sett är Golfen nog vår förstabil.
E-Golfen tar sig ungefär 18-20 mil nu på vintern och kanske 23 mil på sommarn (med större fälgar då). På sträckor upp till 30 mil funkar den utmärkt. Tyvärr har den inte världens bästa snabbladdningsegenskaper, och eftersom den saknar batterikylning kan den bli överhettad när man snabbladdar mer än 2-3 gånger i sträck. Fast det har vi aldrig råkat ut för.
Hade den snabbladdat bättre och haft möjlighet till dragkrok hade det i mitt tycke varit den perfekta bilen. Ett större batteri skulle jag inte köpa. Skulle vi någon gång byta ut den mot en ID3, vilket vi inte kommer göra inom överskådlig tid, så skulle det ändå bli minsta batteriet i den.
Men det är som sagt mycket individuellt.
Yes! Sen är det ju de med dragkrok..Vår nuvarande bil har ej det, och tanken var från början att skaffa en bil med dragkrok, då vi insett att vi ibland behöver det. Då kanske Tesla M3 är bästa valet. Men vi är inne på Kona, och om beslutet blir så får vi göra det bästa av situationen utan dragkrok.
Re: Hyundai Kona
Postat: 02 feb 2020 09:15
av LarsL
Jag tittade på prisskillnaden mellan lilla och stora batteriet och jag skulle helt klart lägga pengar på det större batteriet. Det större batteriet gör att du kan ligga med lägre % under och ändå bekvämt klara alla vardagsres. Ett batteri mår bra av att inte toppladdas eller bli helt urladdat. Sedan när du åker långresor så är du inte längre lika känslig för var du måste ladda. Du kan vraka och välja lite mer och inte hamna i dumma lägen (som är lätt med ett litet batteri). Tänk på att laddnätverket utanför Tesla Supercharger ofta består av ensamma laddare så det är bra att kunna köra vidare till nästa om den skulle vara trasig.
3-fas laddare är bra om du ska ladda från stolpar på stan. Det är betydligt bättre att få 11 kW än att bara få 7 eller 3,7kW om stolpen bara är på 16A. Hemma har jag inte haft några större problem med att ladda mina två bilar med 1-fas var. Men för 7000kr extra så är det nog värt det, men hellre mer batteri om budgeten är kritisk.
Re: Hyundai Kona
Postat: 02 feb 2020 09:33
av mati
ImRemii skrev:
Yes! Sen är det ju de med dragkrok..Vår nuvarande bil har ej det, och tanken var från början att skaffa en bil med dragkrok, då vi insett att vi ibland behöver det. Då kanske Tesla M3 är bästa valet. Men vi är inne på Kona, och om beslutet blir så får vi göra det bästa av situationen utan dragkrok.
Hur är det med Kia e-Niro nu egentligen? Det ryktades ju att den eventuellt kanske skulle få krok, om än med låg dragvikt. Har det blivit nånting av det? Nån som vet?
I så fall skulle jag nog föredra den. Ganska så samma bil för övrigt.
Gör inte samma misstag som jag gjorde en gång i tiden. Jag ville ha en Tesla och trodde att det "nog" går bra utan dragkrok. Det gör det inte. Kanske ett tag, men inte hur länge som helst. Jag sköt upp en massa saker hela tiden som krävde en bil med drag. Renoveringar blev inte av, stora grejer som skulle fraktas ställdes på hög i ladugården, skräp transporterades i bilen istället, en gång körde jag till och med ett lass grus i Teslan eftersom det var brådis och ingen annan hade tid att ställa upp.
Om du tror att du behöver en bil med dragkrok så rekommenderar jag att vänta nåt år eller så. Det kommer snart vettiga elbilar med drag till en rimlig peng.
Re: Hyundai Kona
Postat: 02 feb 2020 09:49
av BEV[e-Rage]
Jag förstår tanken med att inte välja ett onödigt stort batteri men KONA 39kWh verkar ju inte blivit så lyckad för snabbladdning:
https://www.google.se/amp/s/insideevs.c ... 4-kwh/amp/
Re: Hyundai Kona
Postat: 02 feb 2020 10:48
av HelectriC
mati skrev:ImRemii skrev:
Yes! Sen är det ju de med dragkrok..Vår nuvarande bil har ej det, och tanken var från början att skaffa en bil med dragkrok, då vi insett att vi ibland behöver det. Då kanske Tesla M3 är bästa valet. Men vi är inne på Kona, och om beslutet blir så får vi göra det bästa av situationen utan dragkrok.
Hur är det med Kia e-Niro nu egentligen? Det ryktades ju att den eventuellt kanske skulle få krok, om än med låg dragvikt. Har det blivit nånting av det? Nån som vet?
I så fall skulle jag nog föredra den. Ganska så samma bil för övrigt.
Gör inte samma misstag som jag gjorde en gång i tiden. Jag ville ha en Tesla och trodde att det "nog" går bra utan dragkrok. Det gör det inte. Kanske ett tag, men inte hur länge som helst. Jag sköt upp en massa saker hela tiden som krävde en bil med drag. Renoveringar blev inte av, stora grejer som skulle fraktas ställdes på hög i ladugården, skräp transporterades i bilen istället, en gång körde jag till och med ett lass grus i Teslan eftersom det var brådis och ingen annan hade tid att ställa upp.
Om du tror att du behöver en bil med dragkrok så rekommenderar jag att vänta nåt år eller så. Det kommer snart vettiga elbilar med drag till en rimlig peng.
Inget som indikerar att e-Niro kommer med krok. Jag har en reservation sedan många år och får uppdateringar med jämna mellanrum och i varje Mail de senaste gångerna så står det tydligt att det inte blir krok

Re: Hyundai Kona
Postat: 02 feb 2020 11:08
av LarsL
ImRemii skrev:
Yes! Sen är det ju de med dragkrok..Vår nuvarande bil har ej det, och tanken var från början att skaffa en bil med dragkrok, då vi insett att vi ibland behöver det. Då kanske Tesla M3 är bästa valet. Men vi är inne på Kona, och om beslutet blir så får vi göra det bästa av situationen utan dragkrok.
Vill du ha dragkrok i den här prisklassen så är det Model 3 som gäller.
Nackdelen med Tesla är ju att de inte har servicecenter överallt, vet inte om KIA har det för elbilar heller iofs. Du kommer alltså behöva ta dig till Stockholm om något händer med bilen eller till Linköping när de öppnar där. Har man otur och för många problem så kan det bli en del resor då.
Re: Hyundai Kona
Postat: 02 feb 2020 12:41
av PapaD
Jag instämmer med de som säger att laddtid är prio, inte räckvidd. Min Leaf 30 t. ex. Laddar 47kW på E.ON laddare upp till 80% enl Leaf Spy. Det gör den användbar, om inte njutbar, för tre laddstopp med 10-14 mils intervaller (testat själv). Det fixar inte Leaf 40, och inte heller Kona med mindre batteriet tycks det.
Välj den med större batteri, plus 11kW trefas är min rekommendation. Eller kolla PSA bilarna när de kommer, de kanske är bättre?
Re: Hyundai Kona
Postat: 02 feb 2020 12:45
av Zalman3
Jag skulle välja Opel Corsa-e.
330km räckvidd, 3-fas laddning hemma, 100kW DC laddning på långkörning.
Re: Hyundai Kona
Postat: 02 feb 2020 12:57
av LarsL
PapaD skrev:Jag instämmer med de som säger att laddtid är prio, inte räckvidd. Min Leaf 30 t. ex. Laddar 47kW på E.ON laddare upp till 80% enl Leaf Spy. Det gör den användbar, om inte njutbar, för tre laddstopp med 10-14 mils intervaller (testat själv). Det fixar inte Leaf 40, och inte heller Kona med mindre batteriet tycks det.
Funkar kanske på vintern men på sommaren överhettar den och laddningen går långsamt. Vill man åka långt ofta ska man välja en bil med batterikylning.
Re: Hyundai Kona
Postat: 02 feb 2020 14:00
av PapaD
Testat. Funkar.
Men det är ju inte snabbt idag, m 20-30 mil i timmen laddningshastighet. Det funkar, men jag tror man vill ha högre laddhastighet idag om man köper en ny bil?
Re: Hyundai Kona
Postat: 02 feb 2020 14:21
av LarsL
PapaD skrev:Testat. Funkar.
Men det är ju inte snabbt idag, m 20-30 mil i timmen laddningshastighet. Det funkar, men jag tror man vill ha högre laddhastighet idag om man köper en ny bil?
Pratar du om Leaf? Jag har ägt Leaf 30kWh i 4 år och åkt på sommar semester med den i 3 somrar. Det är en jättebra bil som laddar fort upp till höga laddnivåer. Men efter 2 stoppet blir batteriet varmt och laddtemperaturen sjunker. Det är inte heller bra att fortsätta köra och ladda när batteriet är på rött.
Om man håller dagstrippen under 30 mil så är det lugnt men åker du längre så börjar det blir svårare. Jag har åkt några gånger till Stockholm från Göteborg och det funkar med de sista stopen tar extra lång tid.
Re: Hyundai Kona
Postat: 02 feb 2020 15:00
av PapaD
Ja, leaf30, du har tydligen mer erfarenhet än mig då jag bara ägt min 1 år 3500 mil. Men det funkade för mig med en roadtrip m tre snabbladdningar upp till 80% med max laddhastighe. Men det hade inte gått m fler. Sommar, litet skurar, växlande molnighet, typ 18 - 22 grader.
Men det är ot, viktigt för trådskaparen är dock att laddningshastighet är viktigt. Och bara för att det finns vattenkylning så laddar bilen inte snabbt, se nya Ioniq och tydligen Kona.
Re: Hyundai Kona
Postat: 02 feb 2020 20:14
av Henrik Torphammar
ImRemii skrev:Henrik Torphammar skrev:Jag behöver bara 39kwh på sin höjd. Men den har inte snabbladdning vilket gör bilen dyr mot vad man får.
Okej, men har du någon gång haft din bil oladdad och låtit den stå, t.ex. 3-4 dagar?
Det är ett Tesla problem att batteriet självurladdar.
Re: Hyundai Kona
Postat: 02 feb 2020 20:25
av FlyingBlue
Henrik Torphammar skrev:ImRemii skrev:Henrik Torphammar skrev:Jag behöver bara 39kwh på sin höjd. Men den har inte snabbladdning vilket gör bilen dyr mot vad man får.
Okej, men har du någon gång haft din bil oladdad och låtit den stå, t.ex. 3-4 dagar?
Det är ett Tesla problem att batteriet självurladdar.
Oh ja. Ett jätteproblem, jag tappar nästan en hel kilometer per dag då jag står utan laddning inkopplad.

Re: Hyundai Kona
Postat: 02 feb 2020 20:52
av mati
FlyingBlue skrev:
Oh ja. Ett jätteproblem, jag tappar nästan en hel kilometer per dag då jag står utan laddning inkopplad.

Problemet var mycket värre för inte så länge sedan. Jag sålde min Tesla för nästan på dagen ett år sedan, och den hade efter en veckas stillestånd hos bilhandlaren tappat ungefär 30%. Det var faktiskt ett problem för många, eftersom man var tvungen att ha bilen inkopplad, till exempel på en flyplatsparkering, när man åkte på en längre semester.
Nu verkar de ha fått lite bättre ordning på detta.
Re: Hyundai Kona
Postat: 02 feb 2020 21:16
av HenrikM76
FlyingBlue skrev:Henrik Torphammar skrev:ImRemii skrev:Henrik Torphammar skrev:Jag behöver bara 39kwh på sin höjd. Men den har inte snabbladdning vilket gör bilen dyr mot vad man får.
Okej, men har du någon gång haft din bil oladdad och låtit den stå, t.ex. 3-4 dagar?
Det är ett Tesla problem att batteriet självurladdar.
Oh ja. Ett jätteproblem, jag tappar nästan en hel kilometer per dag då jag står utan laddning inkopplad.

Jag har en Model S och har inte heller några som helst problem, tappar max en km per dag eller så om det står....