Sida 1 av 1

30,7% laddbara bilar i januari

Postat: 03 feb 2020 10:03
av Zalman3
Laddbara bilar, det vill säga rena elbilar och laddhybrider, fortsatte dock att flytta fram positionerna och stod under januari för 30,7 procent av de totala nyregistreringarna. Jämfört med samma månad året före ökade registreringarna med 94 procent.

”Bakgrunden till vår prognos om en andel laddbara bilar på 30 procent i år och 40 procent nästa år är en kraftig ökning av utbudet av laddbara bilar i olika prisklasser och inom de olika segmenten”, säger Mattias Bergman.
https://www.di.se/live/inbromsning-i-bi ... -strommen/
Samtidigt som andelen laddbara bilar ökade kraftigt i januari minskade andelen bensin- och dieselbilar. I januari i år var 36,8 procent av nyregistreringarna bensinbilar och 21,5 procent dieselbilar. I januari förra året var 41,3 procent bensinare och 38,6 procent dieslar.
http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... lmarknaden

Intressant är att 2016 sålde Volvo 85% dieselbilar!
Nu säljs det bara 21,5% dieselbilar(inte bara Volvo) i Sverige.

Re: 30,7% laddbara bilar i januari

Postat: 03 feb 2020 12:05
av JoeMad
”Bakgrunden till vår prognos om en andel laddbara bilar på 30 procent i år och 40 procent nästa år är en kraftig ökning av utbudet av laddbara bilar i olika prisklasser och inom de olika segmenten”, säger Mattias Bergman.


Det är väl rent nonsens?
Huvudanledningen till försäljningsökningen är väl att Malus slog till igen efter nyår.
Eftersom huvuddelen av nyförsäljningen är förmånsbilar och dessa drabbas hårt genom förmånsvärdet så är det väl naturligt att laddhybriderna kommer stå för merparten av förmånsbilarna.

Re: 30,7% laddbara bilar i januari

Postat: 03 feb 2020 12:13
av vigge50
Och hur relevant är dessa siffrorna?
Vi vet ju alla att många tillverkare stoppade leveranser av laddhybrider och elbilar i slutet av förra året så att dra några slutsatser från denna månaden endast blir helt fel. Om man endast ska plocka ut enstaka månader utan att bry sig om specifika omständigheter så kan man även skriva att Tesla endast har 3,3% av laddbara bilar. Måste ju betyda att det går riktigt uselt för Tesla här i Sverige...

Re: 30,7% laddbara bilar i januari

Postat: 03 feb 2020 13:35
av Zalman3
JoeMad skrev:
”Bakgrunden till vår prognos om en andel laddbara bilar på 30 procent i år och 40 procent nästa år är en kraftig ökning av utbudet av laddbara bilar i olika prisklasser och inom de olika segmenten”, säger Mattias Bergman.


Det är väl rent nonsens?
Huvudanledningen till försäljningsökningen är väl att Malus slog till igen efter nyår.
Eftersom huvuddelen av nyförsäljningen är förmånsbilar och dessa drabbas hårt genom förmånsvärdet så är det väl naturligt att laddhybriderna kommer stå för merparten av förmånsbilarna.
Visst spelar Malus roll.
Men om det fanns ca 60 laddbara bilmodeller 2019, pratas det om ca 180 laddbara bilmodeller 2020.
Så visst spelar ett större utbud roll.

Fossilbilsförsäljningen är i fritt fall:
December 2019.
De 3 mest sålda dieselbilarna
1. Volvo S/V60, 2311
2. Volvo S/V90, 2001
3. VW Passat, 819

Januari 2020.
De 3 mest sålda dieselbilarna
1. Volvo S/V60, 494
2. Volvo S/V90, 328
3. VW Passat, 284

Nu är det ju tröskeleffekter, visst kan dieselbils försäljningen repa sig lite, men nu när det kommer en flodvåg med billiga laddbara bilar,
så är dieselbilens storhetstid över.

Som referens sålde KIA e-Niro 282 bilar i januari 2020, nästan lika många som VW Passat diesel.

Re: 30,7% laddbara bilar i januari

Postat: 03 feb 2020 14:37
av HenrikC
30% i år låter lite högt. 40% nästa år låter lågt.

Re: 30,7% laddbara bilar i januari

Postat: 03 feb 2020 15:04
av Headline
Zalman3 skrev:
JoeMad skrev:
”Bakgrunden till vår prognos om en andel laddbara bilar på 30 procent i år och 40 procent nästa år är en kraftig ökning av utbudet av laddbara bilar i olika prisklasser och inom de olika segmenten”, säger Mattias Bergman.


Det är väl rent nonsens?
Huvudanledningen till försäljningsökningen är väl att Malus slog till igen efter nyår.
Eftersom huvuddelen av nyförsäljningen är förmånsbilar och dessa drabbas hårt genom förmånsvärdet så är det väl naturligt att laddhybriderna kommer stå för merparten av förmånsbilarna.
Visst spelar Malus roll.
Men om det fanns ca 60 laddbara bilmodeller 2019, pratas det om ca 180 laddbara bilmodeller 2020.
Så visst spelar ett större utbud roll.

Fossilbilsförsäljningen är i fritt fall:
December 2019.
De 3 mest sålda dieselbilarna
1. Volvo S/V60, 2311
2. Volvo S/V90, 2001
3. VW Passat, 819

Januari 2020.
De 3 mest sålda dieselbilarna
1. Volvo S/V60, 494
2. Volvo S/V90, 328
3. VW Passat, 284

Nu är det ju tröskeleffekter, visst kan dieselbils försäljningen repa sig lite, men nu när det kommer en flodvåg med billiga laddbara bilar,
så är dieselbilens storhetstid över.

Som referens sålde KIA e-Niro 282 bilar i januari 2020, nästan lika många som VW Passat diesel.
Tror det kommer "återhämta sig" en del är jag rädd. Stort tryck på att få ut malusbilar innan årsskiftet och Kia har ju suttit på många bilar till efter årsskiftet tex. Eftersom det fortsatt är svårt att få upp volymerna på elbilarna som inte är Tesla så kommer nog dessa siffror falla tillbaka och jag gissar vi kommer se det redan till nästa månad. Jag hoppas iofs att jag har fel.

Re: 30,7% laddbara bilar i januari

Postat: 03 feb 2020 16:05
av Zalman3
Tror det kommer "återhämta sig" en del är jag rädd.
Det märkliga är att elbilsförsäljningen SJÖNK från december till januari.
Eller har man inga batterier och säljer pluginbilar för allt vad tygen håller?

Elbilar.
December 2019, 1608 bilar
Januari 2020, 1228 bilar

Är det galet sug efter elbilar i andra viktiga EU-länder, så att leveranstiderna är allt för långa?

Re: 30,7% laddbara bilar i januari

Postat: 03 feb 2020 17:13
av Headline
Zalman3 skrev:
Tror det kommer "återhämta sig" en del är jag rädd.
Det märkliga är att elbilsförsäljningen SJÖNK från december till januari.
Eller har man inga batterier och säljer pluginbilar för allt vad tygen håller?

Elbilar.
December 2019, 1608 bilar
Januari 2020, 1228 bilar

Är det galet sug efter elbilar i andra viktiga EU-länder, så att leveranstiderna är allt för långa?
Gissar att det är den stora fossilmassan som fortfarande styr mycket. "Låg skatt"-sökning på blocket visar att det finns ett gäng bilar som uppenbarligen reggats in för att undvika malus.

Brukar inte januari allmänt vara lite stiltje? Fattigaste månaden på året och så vidare!

Re: 30,7% laddbara bilar i januari

Postat: 03 feb 2020 17:46
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Laddbara bilar, det vill säga rena elbilar och laddhybrider, fortsatte dock att flytta fram positionerna och stod under januari för 30,7 procent av de totala nyregistreringarna. Jämfört med samma månad året före ökade registreringarna med 94 procent.

”Bakgrunden till vår prognos om en andel laddbara bilar på 30 procent i år och 40 procent nästa år är en kraftig ökning av utbudet av laddbara bilar i olika prisklasser och inom de olika segmenten”, säger Mattias Bergman.
https://www.di.se/live/inbromsning-i-bi ... -strommen/
Samtidigt som andelen laddbara bilar ökade kraftigt i januari minskade andelen bensin- och dieselbilar. I januari i år var 36,8 procent av nyregistreringarna bensinbilar och 21,5 procent dieselbilar. I januari förra året var 41,3 procent bensinare och 38,6 procent dieslar.
http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... lmarknaden

Intressant är att 2016 sålde Volvo 85% dieselbilar!
Nu säljs det bara 21,5% dieselbilar(inte bara Volvo) i Sverige.
Och i januari 2020 är 35% av sålda Volvobilar laddbara. Knappt 1000 bilar.