Sida 1 av 2
Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 14:57
av Bjorre82
Hej,
Har bestämt mig att ändra om mitt bilinnehav och inser att Model S 7 sits täcker mina behov väl.
När jag försöker hitta bil så är det en djungel av olika modeller så försöker bena ut det:
- jag vill ha bakhjulsdriven med så mycket effekt som möjligt
- bryr mig inte om Autopilot
- vill ha gratis Supercharger (som princip vill jag inte behöva betala för en tjänst där de i princip har monopol)
- 7 sits samt takräcke
Har jag analyserat rätt att det är P85+med sjusits samt panorama jag ska ha?
Varför har vissa 421hk och andra 470hk?
Kan man stänga av traction control helt och finns det något sportläge på traction controlen?
Då jag aldrig kollat på Tesla tidigare har jag ingen aning vad som är rimligt pris, vad är rimligt att betala? (Gärna under 7k mil)
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 15:19
av Delta
Har ägt och kört en MS P85. Tillverkad våren 2014. Har nu en 90D. Samma acceleration, men det märks tydlig skillnad på greppet. Man kan inte gasa för fullt i skarpa kurvor och i rondeller med P85:an. Då får man kast med bakvagnen. Ingen AP. RWD-bilar har alla gratis SuC om det inte är 60 modellen. Du måste välja en bil med panorama-tak och bilen ska ha de 2 extra bakvända stolarna från födseln. Värme o ventilation är effektivare på nyare bilar. Plus för stor frunk. Drive Unit har 8 års nybilsgaranti. vilket kan behövas!
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 15:21
av sven-labil
Bjorre82 skrev:Har jag analyserat rätt att det är P85+med sjusits samt panorama jag ska ha?
Ja, om du vill ha det sportigare Performance Plus-chassit som många påstår gör underverk, effektuttaget är samma för alla P85. Själv märkte jag ingen skillnad på vägegenskaperna hos min kompis 85D, en tidig P85D med Performance Plus-chassi och en P85+ förrän jag gasade... P85+ är den roligaste Teslamodell jag kört, men inte för att den kändes sportigare att köra utan för att den kändes som en gammal övermotoriserad muskelbil

Tänk på att nackstöden i baksätet på en tidig S är för låga för många vuxna, alla är ungefär likadana som mittplatsens är nu.
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 15:25
av Verdi
Välj hellre en nyare 85D eller 90D med fler mil. Då behåller du batterigarantin längre, får samma prestanda, bättre grepp, bättre stolar, AP, rattvärme, bättre ljudisolering... En modernare och bättre bil. Dock kanske inte lika rolig att köra och så får man inte lika stor frunk.
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 15:41
av Bjorre82
Tack!
- nackstöden bak är ju inte bra, går det att byta?
- förstår att nyare är modernare, men AWD gillar jag inte. Tycker RWD är roligare samt att jag vill ha maxvolym i frunken.
-Övermotoriserad muskelbil är precis det jag gillar (kör AMG C63s idag som är tyskarnas variant av muskelbil)
Om jag inte bryr mig om AP men många andra verkar göra det borde inte det återspegla sig på priset? Vad är rimligt att betala??
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 15:46
av Verdi
Bjorre82 skrev:Tack!
- nackstöden bak är ju inte bra, går det att byta?
- förstår att nyare är modernare, men AWD gillar jag inte. Tycker RWD är roligare samt att jag vill ha maxvolym i frunken.
-Övermotoriserad muskelbil är precis det jag gillar (kör AMG C63s idag som är tyskarnas variant av muskelbil)
Om jag inte bryr mig om AP men många andra verkar göra det borde inte det återspegla sig på priset? Vad är rimligt att betala??
Nej, AP är inte så viktigt för mig heller. Däremot gillar jag AWD och nextgen-stolarna som faktiskt har lite sidostöd. Igår när jag körde hem från jobbet fick jag fyrhjulsspinn när jag låg i 100 km/h och stampade ner gaspedalen på min S 100D. Orkar inte ens tänka på hur en RWD beter sig.

Man får nog köra med ett ägg under foten när det är halt.
Är väl nästan inga P85 som har AP så det är nog en icke-fråga på just den modellen.
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 15:48
av Bjorre82
Och varför uppges vissa p85 till 421hk och vissa 470?
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 15:50
av Verdi
Bjorre82 skrev:Och varför uppges vissa p85 till 421hk och vissa 470?
Tror den högre siffran är elmotorn maxeffekt. Dock kan inte batteriet ge mer effekt än som räcker till 421 hk.
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 15:51
av sven-labil
Bjorre82 skrev:- nackstöden bak är ju inte bra, går det att byta?
De är fast monterade (dumt på många sätt) men det borde gå att byta hela ryggstödet om de inte ändrat några fästpunkter. En del bygger iaf. om till sjusits och då behövs ett fäste för barnstolarnas ryggstöd, fast det går kanske att få dit separat...
Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 15:51
av taliz
Kanske titta på NEOs bil? Om den inte är såld.
Tesla Model S P85+ AP1
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 16:14
av Bjorre82
Verdi skrev:Bjorre82 skrev:Tack!
- nackstöden bak är ju inte bra, går det att byta?
- förstår att nyare är modernare, men AWD gillar jag inte. Tycker RWD är roligare samt att jag vill ha maxvolym i frunken.
-Övermotoriserad muskelbil är precis det jag gillar (kör AMG C63s idag som är tyskarnas variant av muskelbil)
Om jag inte bryr mig om AP men många andra verkar göra det borde inte det återspegla sig på priset? Vad är rimligt att betala??
Nej, AP är inte så viktigt för mig heller. Däremot gillar jag AWD och nextgen-stolarna som faktiskt har lite sidostöd. Igår när jag körde hem från jobbet fick jag fyrhjulsspinn när jag låg i 100 km/h och stampade ner gaspedalen på min S 100D. Orkar inte ens tänka på hur en RWD beter sig.

Man får nog köra med ett ägg under foten när det är halt.
Är väl nästan inga P85 som har AP så det är nog en icke-fråga på just den modellen.
Känner igen det, min AMG går ut tvären även på fyran med vinterhjulen men jag gillar bilar med mer motor än grepp så länge man kan koppla ur TC.
Kan man koppla ur TC på alla Model S??
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 16:20
av Bjorre82
Ja den specen är sjysst men förstår inte prissättningarna på dessa bilar. Varför kostar den som säljs privat lika mycket som denna som säljs av firma med halva milen??? Som sagt är rookie på Tesla så blir lätt lite tokigt när jag bara tittar modell/mil..
https://www.blocket.se/vi/89126240.htm
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 16:20
av Verdi
Bjorre82 skrev:Verdi skrev:Bjorre82 skrev:Tack!
- nackstöden bak är ju inte bra, går det att byta?
- förstår att nyare är modernare, men AWD gillar jag inte. Tycker RWD är roligare samt att jag vill ha maxvolym i frunken.
-Övermotoriserad muskelbil är precis det jag gillar (kör AMG C63s idag som är tyskarnas variant av muskelbil)
Om jag inte bryr mig om AP men många andra verkar göra det borde inte det återspegla sig på priset? Vad är rimligt att betala??
Nej, AP är inte så viktigt för mig heller. Däremot gillar jag AWD och nextgen-stolarna som faktiskt har lite sidostöd. Igår när jag körde hem från jobbet fick jag fyrhjulsspinn när jag låg i 100 km/h och stampade ner gaspedalen på min S 100D. Orkar inte ens tänka på hur en RWD beter sig.

Man får nog köra med ett ägg under foten när det är halt.
Är väl nästan inga P85 som har AP så det är nog en icke-fråga på just den modellen.
Känner igen det, min AMG går ut tvären även på fyran med vinterhjulen men jag gillar bilar med mer motor än grepp så länge man kan koppla ur TC.
Kan man koppla ur TC på alla Model S??
Jo, tror det går på alla via nåt som heter dynotest mode.
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 16:41
av Nicke Nyfiken
P85 och P85+ har samma prestanda. Tesla uppgav 421 hk vid försäljningen, men elmotorn är på 478 hk. De som satt en P85/P85+ i bromsbänk har oftast hamnat kring 435-440 hk på bakhjulen så troligtvis har Tesla uppgivit för låg effekt eller så har de ökat effekten i efterhand via mjukvaruuppdatering, liksom man gjort med flera andra modeller.
P85 har vanlig stålfjädring medan P85+ har luftfjädring. Det är den enda skillnaden.
Det finns bilar med AP om än ganska få. Men har bilarna AP har de också de nya större nackstöden samt en del andra uppdateringar som t ex instrumentdisplay med högre upplösning, nytt TPMS, nya rattspakar mm som kom i oktober -14.
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 16:45
av Nicke Nyfiken
Bjorre82 skrev:
Ja den specen är sjysst men förstår inte prissättningarna på dessa bilar. Varför kostar den som säljs privat lika mycket som denna som säljs av firma med halva milen??? Som sagt är rookie på Tesla så blir lätt lite tokigt när jag bara tittar modell/mil..
https://www.blocket.se/vi/89126240.htm
Blocketbilen är tillverkad innan oktober -14 och saknar därmed uppdateringarna inkl Autopilot. Det gör mycket på priset.
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 17:04
av Bjorre82
Nicke Nyfiken skrev:P85 och P85+ har samma prestanda. Tesla uppgav 421 hk vid försäljningen, men elmotorn är på 478 hk. De som satt en P85/P85+ i bromsbänk har oftast hamnat kring 435-440 hk på bakhjulen så troligtvis har Tesla uppgivit för låg effekt eller så har de ökat effekten i efterhand via mjukvaruuppdatering, liksom man gjort med flera andra modeller.
P85 har vanlig stålfjädring medan P85+ har luftfjädring. Det är den enda skillnaden.
Det finns bilar med AP om än ganska få. Men har bilarna AP har de också de nya större nackstöden samt en del andra uppdateringar som t ex instrumentdisplay med högre upplösning, nytt TPMS, nya rattspakar mm som kom i oktober -14.
Tack då förstår jag!! Egentligen kan jag ta vanlig P85 då och generellt gillar jag Bilstein så ett B8 kit på sådan så borde det bli kanon! Tack
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 17:06
av Verdi
Bjorre82 skrev:Nicke Nyfiken skrev:P85 och P85+ har samma prestanda. Tesla uppgav 421 hk vid försäljningen, men elmotorn är på 478 hk. De som satt en P85/P85+ i bromsbänk har oftast hamnat kring 435-440 hk på bakhjulen så troligtvis har Tesla uppgivit för låg effekt eller så har de ökat effekten i efterhand via mjukvaruuppdatering, liksom man gjort med flera andra modeller.
P85 har vanlig stålfjädring medan P85+ har luftfjädring. Det är den enda skillnaden.
Det finns bilar med AP om än ganska få. Men har bilarna AP har de också de nya större nackstöden samt en del andra uppdateringar som t ex instrumentdisplay med högre upplösning, nytt TPMS, nya rattspakar mm som kom i oktober -14.
Tack då förstår jag!! Egentligen kan jag ta vanlig P85 då och generellt gillar jag Bilstein så ett B8 kit på sådan så borde det bli kanon! Tack
Är inte plus chassit hårdare/lägre? Grövre krängningshämmare osv eller vad det nu heter...?
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 17:11
av Nicke Nyfiken
Verdi skrev:Bjorre82 skrev:Nicke Nyfiken skrev:P85 och P85+ har samma prestanda. Tesla uppgav 421 hk vid försäljningen, men elmotorn är på 478 hk. De som satt en P85/P85+ i bromsbänk har oftast hamnat kring 435-440 hk på bakhjulen så troligtvis har Tesla uppgivit för låg effekt eller så har de ökat effekten i efterhand via mjukvaruuppdatering, liksom man gjort med flera andra modeller.
P85 har vanlig stålfjädring medan P85+ har luftfjädring. Det är den enda skillnaden.
Det finns bilar med AP om än ganska få. Men har bilarna AP har de också de nya större nackstöden samt en del andra uppdateringar som t ex instrumentdisplay med högre upplösning, nytt TPMS, nya rattspakar mm som kom i oktober -14.
Tack då förstår jag!! Egentligen kan jag ta vanlig P85 då och generellt gillar jag Bilstein så ett B8 kit på sådan så borde det bli kanon! Tack
Är inte plus chassit hårdare/lägre? Grövre krängningshämmare osv eller vad det nu heter...?
Plus chassit är hårdare än den vanliga luftfjädringen. Men höjden är samma vad jag vet.
Vanliga luftfjädringen var svampigare än stålfjädringen men med plus chassit blev de mer likvärdiga.
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 18:18
av Bjorre82
Ok men är det då:
- hårdare bussningar- på 6 år gammal bil inte värt mycket då jag ändå lär byta då jag gillar tighta bilar
- luftfjädring är ju bekvämt men inte min prioritet då det ofta är dåligt som andra köpare samt att tycker en bil med välavstämd setup oftast är bättre hjulkontroll. Bilstein har ju B8 till dom och de är vet jag att jag gillar.
- krängningshämmare, om det är grövre på plus modellen borde det finnas att köpa från Tesla som reservdel och då ingen big deal? Låter spontant som + inte är viktigt så länge icke + är 20k lägre i pris.
- var det någon skillnad på interiör?
Finns det nyare bakhjulsdrivna modeller med liknande effekt??
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 18:43
av sven-labil
Bjorre82 skrev:Finns det nyare bakhjulsdrivna modeller med liknande effekt??
En sen S75 kanske? Det verkar vara delade meningar om när de fick en motsvarande förbättring som S75D, känd som "uncorked", men det verkar som om de flesta S75 inte kan korkas upp.
Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 20:51
av taliz
Nicke Nyfiken skrev:Bjorre82 skrev:
Ja den specen är sjysst men förstår inte prissättningarna på dessa bilar. Varför kostar den som säljs privat lika mycket som denna som säljs av firma med halva milen??? Som sagt är rookie på Tesla så blir lätt lite tokigt när jag bara tittar modell/mil..
https://www.blocket.se/vi/89126240.htm
Blocketbilen är tillverkad innan oktober -14 och saknar därmed uppdateringarna inkl Autopilot. Det gör mycket på priset.
Läste du beskrivningen?
NEO har ju lagt ner sexsiffriga belopp på den.
Bara facelift kostar väl 40-50 loppor. Nya stolar ngt liknande.
Sen har den som sagt Autopilot vilket jag inte skulle köpa någon utan. Hårdare chassit vilket du nog lär gilla.
Dussintals grejer fixade. Han verkar noga. Det är en unicorn.
Värt en bra slant mer IMO.
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 20:56
av mati
Delta skrev:Har ägt och kört en MS P85. Tillverkad våren 2014. Har nu en 90D. Samma acceleration, men det märks tydlig skillnad på greppet. Man kan inte gasa för fullt i skarpa kurvor och i rondeller med P85:an. Då får man kast med bakvagnen. Ingen AP. RWD-bilar har alla gratis SuC om det inte är 60 modellen. Du måste välja en bil med panorama-tak och bilen ska ha de 2 extra bakvända stolarna från födseln. Värme o ventilation är effektivare på nyare bilar. Plus för stor frunk. Drive Unit har 8 års nybilsgaranti. vilket kan behövas!
Jag har också haft en P85 och en 90D. På pappret är de lika, men i P85:an får man en kraftigare spark i röven, förutsatt däcken hittar nånting att bita i, vilket de inte alltid gör.
Som Delta säger så får man vara försiktig med högerfoten. Jag har lyckats få hjulspinn i alla tänkbara hastigheter, det räcker att vägbanan är lite våt. En del ofrivilliga och rätt så spektakulära (och roliga) bredställ får man räkna med när man är ovan. På blankis har jag däremot inte haft några problem, då funkar antispinnsystemet otroligt bra. Bilen vet tydligen när det roliga är över.
P85:an är en nöjesmaskin medan 90D är hur trygg som helst, men lite tråkigare i jämförelse.
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 21:04
av Nicke Nyfiken
taliz skrev:Nicke Nyfiken skrev:Bjorre82 skrev:
Ja den specen är sjysst men förstår inte prissättningarna på dessa bilar. Varför kostar den som säljs privat lika mycket som denna som säljs av firma med halva milen??? Som sagt är rookie på Tesla så blir lätt lite tokigt när jag bara tittar modell/mil..
https://www.blocket.se/vi/89126240.htm
Blocketbilen är tillverkad innan oktober -14 och saknar därmed uppdateringarna inkl Autopilot. Det gör mycket på priset.
Läste du beskrivningen?
NEO har ju lagt ner sexsiffriga belopp på den.
Bara facelift kostar väl 40-50 loppor. Nya stolar ngt liknande.
Sen har den som sagt Autopilot vilket jag inte skulle köpa någon utan. Hårdare chassit vilket du nog lär gilla.
Dussintals grejer fixade. Han verkar noga. Det är en unicorn.
Värt en bra slant mer IMO.
Ja jag har läst beskrivningen på NEOs bil och tycker det är högst rimligt om den kostar mer än den äldre bilen utan AP, även om NEOs bil gått längre. Framgick inte det av mitt inlägg?
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 21:11
av Nicke Nyfiken
mati skrev:
Jag har också haft en P85 och en 90D. På pappret är de lika, men i P85:an får man en kraftigare spark i röven, förutsatt däcken hittar nånting att bita i, vilket de inte alltid gör.
Som Delta säger så får man vara försiktig med högerfoten. Jag har lyckats få hjulspinn i alla tänkbara hastigheter, det räcker att vägbanan är lite våt. En del ofrivilliga och rätt så spektakulära (och roliga) bredställ får man räkna med när man är ovan. På blankis har jag däremot inte haft några problem, då funkar antispinnsystemet otroligt bra. Bilen vet tydligen när det roliga är över.
P85:an är en nöjesmaskin medan 90D är hur trygg som helst, men lite tråkigare i jämförelse.
På lite våt vägbana och avstängd anti-spinn går det att få hjulspinn i 70 km/h om man stampar ordentligt.

Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 21:23
av mati
Nicke Nyfiken skrev:
På lite våt vägbana och avstängd anti-spinn går det att få hjulspinn i 70 km/h om man stampar ordentligt.

Det går även med antispinn påslaget, bara bakdäcken är lite halvslitna så...
