Eftermarknadsdragkrok Europa
Postat: 05 feb 2020 17:35
Någon som köpt eller vet var man kan köpa en eftermarknadsdragkrok som kan leveras till Sverige, gärna med kabelhärva? Har sett Stealth hitch men de levererar bara i USA.
Du kan ta hit den från usa ändå.. http://www.shopusa.comJjakobb skrev:Någon som köpt eller vet var man kan köpa en eftermarknadsdragkrok som kan leveras till Sverige, gärna med kabelhärva? Har sett Stealth hitch men de levererar bara i USA.
J_F skrev:kommer man få problem med besiktning av kroken eller med bilens garanti?
Det är ju helt enkelt olagligt att dra släp med en eftermonterad krok. Så försäkringen kommer inte att gälla om man blir inblandad i nån olycka, t.ex. och så kostar det en slant om man blir stoppad av Farbror Blå.J_F skrev:En relaterad fråga då... För model 3 berättar Tesla då man beställer bilen: "Dragkrok kan inte installeras efter leverans".
Har någon här erfarenhet av vad som händer om man ändå ger sig på en eftermontering? Betyder påståendet bara att Tesla inte kommer eftermontera någon krok eller kommer man få problem med besiktning av kroken eller med bilens garanti?
Om bilen har en angiven högsta dragvikt i registreringsbeviset är det fritt fram att sätta på ett drag - annars inte.Jerker skrev:Det är ju helt enkelt olagligt att dra släp med en eftermonterad krok. Så försäkringen kommer inte att gälla om man blir inblandad i nån olycka, t.ex. och så kostar det en slant om man blir stoppad av Farbror Blå.J_F skrev:En relaterad fråga då... För model 3 berättar Tesla då man beställer bilen: "Dragkrok kan inte installeras efter leverans".
Har någon här erfarenhet av vad som händer om man ändå ger sig på en eftermontering? Betyder påståendet bara att Tesla inte kommer eftermontera någon krok eller kommer man få problem med besiktning av kroken eller med bilens garanti?
Nej, nej och åter nej. Denna missuppfattning upprepas gång på gång. Alla bilar, oavsett om de är typgodkända för drag eller ej, har en maximal släpvagnsvik angiven. Under rubriken Kopplingsanordning och bromsar ser man om bilen är godkänd för att dra släp. Detta är min bil, och den får dra släp:Mr_Ewing skrev:Om bilen har en angiven högsta dragvikt i registreringsbeviset är det fritt fram att sätta på ett drag - annars inte.Jerker skrev:Det är ju helt enkelt olagligt att dra släp med en eftermonterad krok. Så försäkringen kommer inte att gälla om man blir inblandad i nån olycka, t.ex. och så kostar det en slant om man blir stoppad av Farbror Blå.J_F skrev:En relaterad fråga då... För model 3 berättar Tesla då man beställer bilen: "Dragkrok kan inte installeras efter leverans".
Har någon här erfarenhet av vad som händer om man ändå ger sig på en eftermontering? Betyder påståendet bara att Tesla inte kommer eftermontera någon krok eller kommer man få problem med besiktning av kroken eller med bilens garanti?
Jag använde TS hemsida.PapaD skrev:Eh... Nu får du förtydliga var du är när du refererar till rubriker. Inte i transportstyrelsens app?
Ja, det är ju det också. Man får väl sensorer som skriker hela tiden och varnar för den där bussen som man har i häcken.Pontus skrev:Sedan måste man väl ha tow mode i mjukvaran när det gäller Tesla? Vilket är svårt att eftermontera utan hjälp ifrån Tesla.
Det beror på att Tesla gör lite annorlunda än andra tillverkare. Det vanliga är att man typgodkänner en bilmodell för drag och då är alla bilar som levereras godkända för drag oavsett om man har drag monterat vid leverans eller ej. Men Tesla har valt att ha två olika typgodkännande av samma modell. De som de själva levererar från fabrik med monterat drag får ett typgodkännande och de som inte har drag från fabrik får ett annat. Och Tesla är stenhårda på den här punkten. Du kan inte få typgodkännandet ändrat i efterskott.PapaD skrev:Tack Jerker.
Men det är inte säkert att det här är utrett för det. Som exempel, jag har en mini CooperD. Den är godkänd för drag, men har inget drag monterat. Och på de poster du pekar på på TS sidor finns heller inga noteringar. Men jag vet att jag får montera på ett drag från Thule/Bring och dra min kärra.
Sedan finns det två elkopplingar att välja på, universal eller CAN. Med den senare tror jag man kan stänga av backsensorerna, men det är en gissning.
nej, inget som skriker när man kör framåt (bara när man backar, men det kan deaktiveras enkelt på skärmen). Men man får fina vingar på bilen eftersom sensorerna detekterar något bakom bilenJerker skrev:Ja, det är ju det också. Man får väl sensorer som skriker hela tiden och varnar för den där bussen som man har i häcken.Pontus skrev:Sedan måste man väl ha tow mode i mjukvaran när det gäller Tesla? Vilket är svårt att eftermontera utan hjälp ifrån Tesla.
Verkar svårt att få fram kostnad för leverans. Enligt deras kalkylator ska det vara "gratis".metchristian skrev:Du kan ta hit den från usa ändå.. http://www.shopusa.comJjakobb skrev:Någon som köpt eller vet var man kan köpa en eftermarknadsdragkrok som kan leveras till Sverige, gärna med kabelhärva? Har sett Stealth hitch men de levererar bara i USA.
Köpte kläder, från teslausa shoppen.
Dyrt dock.
Du måste lägga in storlek på paketen.Jjakobb skrev:Verkar svårt att få fram kostnad för leverans. Enligt deras kalkylator ska det vara "gratis".metchristian skrev:Du kan ta hit den från usa ändå.. http://www.shopusa.comJjakobb skrev:Någon som köpt eller vet var man kan köpa en eftermarknadsdragkrok som kan leveras till Sverige, gärna med kabelhärva? Har sett Stealth hitch men de levererar bara i USA.
Köpte kläder, från teslausa shoppen.
Dyrt dock.
Snart så har vi två st x som blivit konverterade till att bli godkända för att dra.Jerker skrev:Det beror på att Tesla gör lite annorlunda än andra tillverkare. Det vanliga är att man typgodkänner en bilmodell för drag och då är alla bilar som levereras godkända för drag oavsett om man har drag monterat vid leverans eller ej. Men Tesla har valt att ha två olika typgodkännande av samma modell. De som de själva levererar från fabrik med monterat drag får ett typgodkännande och de som inte har drag från fabrik får ett annat. Och Tesla är stenhårda på den här punkten. Du kan inte få typgodkännandet ändrat i efterskott.PapaD skrev:Tack Jerker.
Men det är inte säkert att det här är utrett för det. Som exempel, jag har en mini CooperD. Den är godkänd för drag, men har inget drag monterat. Och på de poster du pekar på på TS sidor finns heller inga noteringar. Men jag vet att jag får montera på ett drag från Thule/Bring och dra min kärra.
Sedan finns det två elkopplingar att välja på, universal eller CAN. Med den senare tror jag man kan stänga av backsensorerna, men det är en gissning.
Jag är ledsen. Du är inte den förste som stångat huvudet blodigt i den här frågan. Och inte du heller kommer att lyckas. Det enda sättet att få en laglig dragkrok på en Tesla är att köpa en som har krok monterad på fabrik.
Jag kämpade med Renault Zoe för att få till en krok på den. Renault hade inte typat den för krok. En tysk firma hade dock genomfört en egen typgodkännandeprocess för drag på Zoe. Det kostar en massa pengar. Jag försökte använda de pappren för att besiktningen skulle godkänna den kroken även i Sverige, men de menade (och jag pratade med TS också) att det bara gällde lokalt i Tyskland, inte i hela EU. Men andra EU-länder valde dock att tillåta det tyska typgodkännandet.