Model 3 med barn och last

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Model 3 med barn och last

Inlägg av simonk »

Jag är grymt sugen på en Model 3 :-)

Jag tänkte fiska efter andras erfarenheter med packning och last. Vi har två barn, och använder bilen framförallt till och från stugan. Räckviddsmässigt inga problem, men jag är ändå aningens orolig över lastutrymmet. Barnvagn använder barnen inte längre, men vi har idag en Outlander PHEV idag och brukar packa den hyggligt mycket.

Brukar lastandet svida för er andra? Litermässigt verkar ju 3:an bra, men i ärlighetens namn hade jag helst haft en kombi.


Sen behöver jag möjligen hjälp med självbedrägeriet också :-) Vi kör väldigt lite mil, i nuläget typ 600 mil. Gissar att vi med en elbil kunde komma upp i 1000 eller så, men rent ekonomiskt blir det ju svårt att motivera. Privatköp är det som gäller.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: Model 3 med barn och last

Inlägg av Mats79 »

Vi har nyligen bytt just från outlander till model 3. 2 barn men stora nog att klar sig utan barnvagn. Inga som helst problem med utrymmen.

Outlanderns nackdel var den korta räckvidden på el och så fort den bytte till bensin känns det så smutsigt. När 3:an kom var valet lätt. Även om kostnaden i inköp kan vara större finns andra värden att inkludera i valet av bil. Tänk på din konsumentmakt. Vad vill du gynna för bolag? Vi även tidigare Volvo men deras beteende och till synes likgiltighet inför vilka åtgärder som krävs för att få ordning på utsläppen fick mig att helt välja bort dem.

Tesla kan säkert bli bättre men är ljusår före övriga fossilbolag.

Du kommer inte bli missnöjd med en model 3. Den är så många gånger bättre än outlander. När vi sålde outlandern pratade jag med Mitsubishi för att se hur långt de utvecklat bilen under de fyra år jag haft bilen. I princip ingenting var förändrat. Efter att ha haft 3:an i ett halvår har minst 3 uppdateringar gjorts som förändrat bilen till det bättre. Sen är bekvämligheten med elbil värt en hel del jämfört med fossilare eller plug-in.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4350
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Model 3 med barn och last

Inlägg av dstr »

Titta efter begagnad S istället.
Användarvisningsbild
Mikke
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 04 jul 2019 20:40
Kontakt:

Re: Model 3 med barn och last

Inlägg av Mikke »

Hej,

Kanske ett nyanserat svar men jag tycker Model 3 är ett utmärkt val som familjebil med max 2 barn som passerat barnvagsbehovet.
Packningsmässigt går det att få med allt man behöver. Vid fjällresa gäller lite mer optimeringsjobb (takbox om skidutrustning).
Stora fördelar rent familjebilsmässigt är att då du inte har en kardantunnel ivägen i baksätet så är det smidigt för barn att gå ut genom samma dörr tex.
Sen om du behöver sitta med barnen i bilen och vänta på någon så är det smidigt med både värme/kyla och film.
Själv har jag kört mer mil nu med elbil. Och tänk vad mycket familjebilsemester ni kommer göra =).
http://www.EVConcept.se -Mobila laddare för elbilar och tillbehör till Tesla-
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 med barn och last

Inlägg av LarsL »

Vi har tre barn och har ännu inte packat bilen helt full. Genom att luckan i bagaget går att öppna helt så går det att få in riktigt mycket och ganska enkelt. Sen är det ju så med packning att man med bara lite ansträngning kan få in betydligt mer än vad man först trodde. Jag tror inte det blir några problem för er. Det som skulle kunna ställa till det är om ni ska packa stora eller långa saker. Då kan den lilla bakluckan vara en ordentlig begränsning.
Magnus71
Inlägg: 148
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Model 3 med barn och last

Inlägg av Magnus71 »

Jag kommer också från 4 år med en Outlander PHEV.
Det var en bra första ”elektrifierad” bil.
Inget problem med bagaget på M3. Det är klart större än man tror. Har två barn i nedre tonåren nu. Har takräcke för skidorna. Bagaget är oftast bara halvfullt.
Saknar faktiskt inte ens kombi-kaross.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Model 3 med barn och last

Inlägg av Gasglad »

Två barn 7 och 9 år kommer från Audi A4 avant. Gjorde fjällen förra veckan, inga problem alls. Saknar inte kombin ett dugg.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Model 3 med barn och last

Inlägg av Bruno »

Eller vänta ett tag och köp en Model Y? Bör inte dröja så länge...
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Model 3 med barn och last

Inlägg av bonath »

Tycker att trunken på min trea är liiite större än svärmors S80.
Sen har jag frunken också...
edit:
...och utrymmet under luckan i trunken...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Model 3 med barn och last

Inlägg av metchristian »

bonath skrev:
Tycker att trunken på min trea är liiite större än svärmors S80.
Sen har jag frunken också...
edit:
...och utrymmet under luckan i trunken...
Kolla här: carfitbags.com så ser man hur mkt bagage man faktiskt kan få in i en model 3.. sjukt mkt. 7 väskor man man använder frunken o hålet under i bak.
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Model 3 med barn och last

Inlägg av simonk »

Tack för svaren och erfarenheterna! Låter lovande.

Glömde säga att vi också behöver dragkrok, så Model S passar inte så bra. Dessutom är den och X nog lite för stora för att få plats i garaget!


Jag har också insett att Outlandern inte passar så bra för vår användning. Vi kör ju mest längre sträckor, och eldriften räcker ju bara till de första ca 3 milen. Därefter blir det bensin, och totalt brukar vi hamna på ca 0.5l per mil. För de som jobbpendlar kortare sträckor med bil fungerar den antagligen mycket bättre.

Råkade också ut för en "Running engine to maintain fuel system" för ett tag sen med bensinmotorn igång hela tiden. Hur blir man av med den? Jo, genom att fylla på minst 20 liter bensin... Blev rätt många mil utan el då...
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
PatrikS
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 dec 2018 18:30

Re: Model 3 med barn och last

Inlägg av PatrikS »

Vi har två barn på 9 & 12 år och semestrade i över två veckor i kroatien och åkte genom tyskland, tjeckien, österrike, slovenien, kroatien, slovenien, italien, österrike, tyskland, danmark.
Vi lyckades packa bilen med allt vi behövde och lite för mycket till och med (t.ex hade jag 2-3 par byxor jag aldrig använde) däribland, kläder, badkläder ett fiskespö, två tre legopaket som fyndades i österrike, ett par lådor öl, vin och en del mat som vi lade i en elektrisk kylbag (mellan sätena bak)

Vi upplevde det inte direkt som några som helst problem.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Model 3 med barn och last

Inlägg av Elof »

Funkar bra med två barn, ett bakvänt och ett framvänt där bak. Det jag saknar är genomlastningslucka. Visst går det att sätta långa grejer på takräcke, men det är mäkta besvärligt jämfört med att bara sticka in den avlånga grejen genom ett hål bakom mittarmstödet
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: Model 3 med barn och last

Inlägg av Mats79 »

simonk skrev:
Tack för svaren och erfarenheterna! Låter lovande.

Glömde säga att vi också behöver dragkrok, så Model S passar inte så bra. Dessutom är den och X nog lite för stora för att få plats i garaget!


Jag har också insett att Outlandern inte passar så bra för vår användning. Vi kör ju mest längre sträckor, och eldriften räcker ju bara till de första ca 3 milen. Därefter blir det bensin, och totalt brukar vi hamna på ca 0.5l per mil. För de som jobbpendlar kortare sträckor med bil fungerar den antagligen mycket bättre.

Råkade också ut för en "Running engine to maintain fuel system" för ett tag sen med bensinmotorn igång hela tiden. Hur blir man av med den? Jo, genom att fylla på minst 20 liter bensin... Blev rätt många mil utan el då...
Det där är rätt sjukt egentligen att man måste åka och tanka för att underhålla systemet.

Ytterligare detaljer du kommer märka om du byter är en skärm som fungerar som skärmar ska. Outlandern har ju en skärm som du mer måste trycka ganska hårt på för att den ska fungera. Lite grann som att köpa en mobiltelefon för 15 år sen. Skärmen i tesla fungerar som vilken modern mobiltelefon som helst. Enkelt och intuitivt. Det enda som saknas är tryckkänslighet; det kanske kommer i kommande modeller?

Och slutligen appen! Outlandern app var ett bra försök men som aldrig under mina fyra år någonsin uppdaterades. Märkligt hur de tänker från Mitsubishi egentligen. Appen från tesla är som en dröm i jämförelse. Klart den säkerligen kan förbättras mer men det gör den också allt eftersom uppdateringar faktiskt skickas ut.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Model 3 med barn och last

Inlägg av bonath »

Elof skrev:
Det jag saknar är genomlastningslucka. Visst går det att sätta långa grejer på takräcke, men det är mäkta besvärligt jämfört med att bara sticka in den avlånga grejen genom ett hål bakom mittarmstödet

Går att göra själv...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Model 3 med barn och last

Inlägg av Skabb1 »

Bumpar.
Vet någon hur den nya (mindre?) frunken i 3:an funkar med en barnvagn modell ihopfällbar, så den är som handbagage? Tex Yoyo babyzen.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Model 3 med barn och last

Inlägg av NiklasTesla »

Skabb1 skrev:
Bumpar.
Vet någon hur den nya (mindre?) frunken i 3:an funkar med en barnvagn modell ihopfällbar, så den är som handbagage? Tex Yoyo babyzen.
BabyZen Yoyo går fint (provat själv)! :)
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Model 3 med barn och last

Inlägg av Johlei »

Håller med föregående talare. 3:an sväljer mycket bagage. En begränsning jag stött på är dock att man inte får in fyra vuxna med fyra vandringsryggsäckar för veckovandring och fyra par högskaftade kängor och vandringsstavar av björksly på ett bekvämt sätt.

Då räcker 3:an bara till tre vuxna. Det beror på att ryggsäckarna blir lite bulkiga och spretiga samt att man behöver fälla ett baksäte för stavarna.

Med takbox eller lastlåda på kroken är det dock inga problem.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Bjorn84
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 jun 2021 06:40

Re: Model 3 med barn och last

Inlägg av Bjorn84 »

Vi har barn på tre och sex år. Båda i framåtvända stolar. Fungerar väldigt bra. Dock är det väldigt svårt att åka fem personer. Har gjort det några gånger men då har det blivit ganska trångt och är en bilstol fram och en bilkudde bak.

M3 packar enormt mycket. Bifogar en bild på vad jag packade in utrymmet bak för någon dag sen.
Det står en potta i mitten som kan användas som referens för hur stora väskorna är.
F3B924AF-B366-487E-97A1-2B6570CEF25C.jpeg
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Model 3 med barn och last

Inlägg av SkipperO »

Ja frunken, under golvet i bagaget och kardantunnelutrymmet sväljer förvånansvärt mycket.

Lite längre saker kan man ju ha inne i bilen. Vi har 2 par vuxenskidor (175cm) i mitten, på längden, inne i bilen. Några småfiltar mot skav och några rejäla spännband som lastsäkring så funkar det fint till fjällen utan takbox. En bonus är att barnen får en liten skiljevägg mellan sig och inte retar upp varandra lika mycket...
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11663
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 med barn och last

Inlägg av martinot »

Bjorn84 skrev:
Vi har barn på tre och sex år. Båda i framåtvända stolar. Fungerar väldigt bra. Dock är det väldigt svårt att åka fem personer. Har gjort det några gånger men då har det blivit ganska trångt och är en bilstol fram och en bilkudde bak.

M3 packar enormt mycket. Bifogar en bild på vad jag packade in utrymmet bak för någon dag sen.
Det står en potta i mitten som kan användas som referens för hur stora väskorna är.
Bild

Otroligt mycket ni fick in! :D

Fick ni pussla mycket för att få till det?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjorn84
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 jun 2021 06:40

Re: Model 3 med barn och last

Inlägg av Bjorn84 »

Ja det är ju lite pyssel att få in. Har lärt mig vilka av våra alla väskor som passar bäst till bilen. Går bra att packa mycket påsar i nedre utrymmet samt längst ut mot öppningen.

Jag har köpt takräcke men förhalar inköpet av takbox för då kommer vi börja packa ännu mera saker…
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Model 3 med barn och last

Inlägg av simonk »

Som trådstartare kan jag kommentera lite hur det gick: Vi köpte en model 3 i Mars förra året, så det har hunnit bli en hel del åkande. Vi har aldrig haft problem med bagageutrymmet (jämfört alltså med en Outlander PHEV), och bara använt frunken till last någon enstaka gång. Barnen är iofs 6 och 9 år, så inga barnvagnar längre.

Model 3 lastar mycket mer än man tror, utrymmet under bagagegolvet (typ där bensintanken sitter på en vanlig bil) sväljer ju en hel del grejer, och frunken finns ju i värsta fall. Det jag tycker är synd är förstås att det är en lite liten öppning, och så avsaknad av skidlucka. Vi åkte med bilen till längdsskidsspår i vintras, och det fungerade med fällt baksäte, men det var trångt för barnen därbak och hade inte fungerat en lång sträcka.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11663
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 med barn och last

Inlägg av martinot »

Kul med återkoppling från TS!

Kul att höra att ni gillar bilen. Hade också gärna sett en skidlucka.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1603
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Model 3 med barn och last

Inlägg av pefreli »

martinot skrev:
Kul med återkoppling från TS!

Kul att höra att ni gillar bilen. Hade också gärna sett en skidlucka.
Skidlucka kommer säkert på -22:an.

Då finns det skäl att byta igen :lol:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Skriv svar