Skymda kameror
Postat: 07 feb 2020 08:41
Hej! Jag får sporadiskt meddelanden om skymda kameror. Placetingen 'dörrstolpe' och 'främre sidoblinker' är ju rätt självklara lägen, men var sjutton sitter kameran på 'främre stötfångare'?
inte vad jag har hittat iaf.kallekula skrev:Går det stänga av varningarna?
Står främre blinkers efter sista uppdateringenAnders1 skrev:Själva självkörningen påverkas inte märkbart; den klarar motorvägen i rusningstrafik fint.
Men vilken kamera är det som menas med 'främre stötdämpare' ?
Hur sjutton fick de den placeringen till stötdämpare tidigare?Gustafsson skrev:Står främre blinkers efter sista uppdateringen
Direkt översättning av front fender kan jag gissa,Anders1 skrev:Hur sjutton fick de den placeringen till stötdämpare tidigare?Gustafsson skrev:Står främre blinkers efter sista uppdateringen
Jag upptäckte idag att varningen för vänster kamera är korrekt översatt, men höger är fortfarande fel! Vet inte om det är unikt för mig men det talar ju inte väl för kvalitetskontrollen att bara fixa till hälften!Gustafsson skrev:Står främre blinkers efter sista uppdateringen
Fast just idag är det väl en av de värre stormarna på Vestlandet på flera år...HelectriC skrev:Idag regnade det duktigt här och flera gånger så tjuter bilen/blinkar rött i AP-mode och kastar ut mig. Ingen varning eller sakta in, bilen slutar bara abrupt att styra och gasa medans det blinkar rött i displayen med varningen ”ta över styrning!”. Jag drar slutsatsen att vid mycket regn så klarar inte sensorer/kameror att upprätthålla körningen. Känns ju praktiskt om FSD nån gång kommer bli färdigt/lovligt att bilen inte kommer kunna köra under starkt regn. Inte heller vid väldigt fuktigt väder eller mycket snö. Blir nog jättebra med FSD (not!). Bilen beter sig ju dessutom rent trafikfarligt när den inte saktar in eller försöker att avbryta AP-körningen på ett sansat vis, bara släpper allt på studs
Har skrivit det här förut, men ingen av våra bilar kommer någonsin att ha någon FSD om man med det menar att ta sig från punkt a till b utan förarens hjälp annat än möjligtvis då en solig dag i Californien.HelectriC skrev:Idag regnade det duktigt här och flera gånger så tjuter bilen/blinkar rött i AP-mode och kastar ut mig. Ingen varning eller sakta in, bilen slutar bara abrupt att styra och gasa medans det blinkar rött i displayen med varningen ”ta över styrning!”. Jag drar slutsatsen att vid mycket regn så klarar inte sensorer/kameror att upprätthålla körningen. Känns ju praktiskt om FSD nån gång kommer bli färdigt/lovligt att bilen inte kommer kunna köra under starkt regn. Inte heller vid väldigt fuktigt väder eller mycket snö. Blir nog jättebra med FSD (not!). Bilen beter sig ju dessutom rent trafikfarligt när den inte saktar in eller försöker att avbryta AP-körningen på ett sansat vis, bara släpper allt på studs
Exakt! Och jag tycker det är tråkigt att folk luras att betala 60.000 eller vad det nu kostar eftersom de blivit lurade att det kommer fungera.GreenMachine skrev:Har skrivit det här förut, men ingen av våra bilar kommer någonsin att ha någon FSD om man med det menar att ta sig från punkt a till b utan förarens hjälp annat än möjligtvis då en solig dag i Californien.HelectriC skrev:Idag regnade det duktigt här och flera gånger så tjuter bilen/blinkar rött i AP-mode och kastar ut mig. Ingen varning eller sakta in, bilen slutar bara abrupt att styra och gasa medans det blinkar rött i displayen med varningen ”ta över styrning!”. Jag drar slutsatsen att vid mycket regn så klarar inte sensorer/kameror att upprätthålla körningen. Känns ju praktiskt om FSD nån gång kommer bli färdigt/lovligt att bilen inte kommer kunna köra under starkt regn. Inte heller vid väldigt fuktigt väder eller mycket snö. Blir nog jättebra med FSD (not!). Bilen beter sig ju dessutom rent trafikfarligt när den inte saktar in eller försöker att avbryta AP-körningen på ett sansat vis, bara släpper allt på studs
Vad säger att systemet i framtiden kommer vara beroende av och fungera på samma sätt som det gör idag?HelectriC skrev:Exakt! Och jag tycker det är tråkigt att folk luras att betala 60.000 eller vad det nu kostar eftersom de blivit lurade att det kommer fungera.GreenMachine skrev:Har skrivit det här förut, men ingen av våra bilar kommer någonsin att ha någon FSD om man med det menar att ta sig från punkt a till b utan förarens hjälp annat än möjligtvis då en solig dag i Californien.HelectriC skrev:Idag regnade det duktigt här och flera gånger så tjuter bilen/blinkar rött i AP-mode och kastar ut mig. Ingen varning eller sakta in, bilen slutar bara abrupt att styra och gasa medans det blinkar rött i displayen med varningen ”ta över styrning!”. Jag drar slutsatsen att vid mycket regn så klarar inte sensorer/kameror att upprätthålla körningen. Känns ju praktiskt om FSD nån gång kommer bli färdigt/lovligt att bilen inte kommer kunna köra under starkt regn. Inte heller vid väldigt fuktigt väder eller mycket snö. Blir nog jättebra med FSD (not!). Bilen beter sig ju dessutom rent trafikfarligt när den inte saktar in eller försöker att avbryta AP-körningen på ett sansat vis, bara släpper allt på studs
Jag tittar också ut genom sidorutorna och i backspegeln när jag för bil.taliz skrev:Vad säger att systemet i framtiden kommer vara beroende av och fungera på samma sätt som det gör idag?
Rent krasst, vi människor kör med motsvarigheten till endast de kamerorna som sitter i framrutan. De klarar alla bilar att hålla rena i så gott som alla förhållanden.
Mest av vikt för lågfartsmanövrar, och det finns det flera uppsättningar sensorer och kameror som täcker. Funkar inte en så funkar troligen en annan.Fredrik j skrev:Jag tittar också ut genom sidorutorna och i backspegeln när jag för bil.taliz skrev:Vad säger att systemet i framtiden kommer vara beroende av och fungera på samma sätt som det gör idag?
Rent krasst, vi människor kör med motsvarigheten till endast de kamerorna som sitter i framrutan. De klarar alla bilar att hålla rena i så gott som alla förhållanden.
Lågfartsmanöver? Genom vilken ruta tittar du när du byter fil på motorväg?taliz skrev:Mest av vikt för lågfartsmanövrar, och det finns det flera uppsättningar sensorer och kameror som täcker. Funkar inte en så funkar troligen en annan.Fredrik j skrev:Jag tittar också ut genom sidorutorna och i backspegeln när jag för bil.taliz skrev:Vad säger att systemet i framtiden kommer vara beroende av och fungera på samma sätt som det gör idag?
Rent krasst, vi människor kör med motsvarigheten till endast de kamerorna som sitter i framrutan. De klarar alla bilar att hålla rena i så gott som alla förhållanden.
Funkar ingen, ja då får en människa assistera.
För det finns ultraljudssensorerna + kameror.Fredrik j skrev:Lågfartsmanöver? Genom vilken ruta tittar du när du byter fil på motorväg?taliz skrev:Mest av vikt för lågfartsmanövrar, och det finns det flera uppsättningar sensorer och kameror som täcker. Funkar inte en så funkar troligen en annan.Fredrik j skrev:Jag tittar också ut genom sidorutorna och i backspegeln när jag för bil.taliz skrev:Vad säger att systemet i framtiden kommer vara beroende av och fungera på samma sätt som det gör idag?
Rent krasst, vi människor kör med motsvarigheten till endast de kamerorna som sitter i framrutan. De klarar alla bilar att hålla rena i så gott som alla förhållanden.
Funkar ingen, ja då får en människa assistera.
Ultraljudssensorerna har ju bara en räckvidd på 8 m så omkörande bilar lär ju bli superglada . . ..taliz skrev:För det finns ultraljudssensorerna + kameror.Fredrik j skrev:Lågfartsmanöver? Genom vilken ruta tittar du när du byter fil på motorväg?taliz skrev:Mest av vikt för lågfartsmanövrar, och det finns det flera uppsättningar sensorer och kameror som täcker. Funkar inte en så funkar troligen en annan.Fredrik j skrev:Jag tittar också ut genom sidorutorna och i backspegeln när jag för bil.taliz skrev:Vad säger att systemet i framtiden kommer vara beroende av och fungera på samma sätt som det gör idag?
Rent krasst, vi människor kör med motsvarigheten till endast de kamerorna som sitter i framrutan. De klarar alla bilar att hålla rena i så gott som alla förhållanden.
Funkar ingen, ja då får en människa assistera.
Tror att översättarna inte håller på med bilar alls...bylund skrev:Gissningsvis är det inte samma personer som jobbar med utvecklingen av autonom körning som översätter
Eller så är det det, och därför som översättningen blir så dålig och autonomin dröjer...
Eftersom resten av bilindustrin har beskylts för att ha för lite elbilsingenjörer och för många som kan sånt där gammalt, tråkigt hade man kanske förväntat sig att även översättarna på Tesla är elektroingenjörer.Gustafsson skrev:Tror att översättarna inte håller på med bilar alls...bylund skrev:Gissningsvis är det inte samma personer som jobbar med utvecklingen av autonom körning som översätter
Eller så är det det, och därför som översättningen blir så dålig och autonomin dröjer...