Sida 1 av 4

Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.

Postat: 07 feb 2020 13:46
av Zalman3
Nu pågår intensiva förhandlingar om Bonus/Manus.

Dock är det allt större sannolikhet enligt Centerns Richard Nordin att det blir 100.000kr i elbilsstöd.

Det pratas om att Malusskatten ska vara i 7 år.

Rickard Nordin, Centerpartiets klimat- och energipolitiske talesperson, säger att han gärna ser en förlängning av bonusutbetalningen. Partiet vill också den delas upp i två delar.

”Vi vill dela upp betalningen i ett tillfälle efter ett år och ett efter fyra år för att bilarna ska stanna i Sverige.”

Centerpartiet kommer också driva på för en höjning av bonusen från dagens maxbelopp på 60.000 kronor till 100.000 kronor. En ståndpunkt partiet haft under en längre tid.

En höjning av bonusen innebär att skatten på klimatvådliga bilar kan komma att behöva höjas, för att systemet ska vara självfinansierat, medger Rickard Nordin.

Malusen måste finansiera bonusen. Höjer vi bonusen och fler köper miljösmarta bilar så kan man behöva justera malusen, så är det ju”, säger han.

Precis som Miljöpartiet föreslår vill C också förlänga malus-tiden, exakt hur länge vet man inte än. Miljöpartiet har varit inne på upp till sju år.
https://www.di.se/nyheter/c-vill-att-st ... iljobilar/

Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.

Postat: 07 feb 2020 14:00
av Surfaren
Det hade varit trevligt om de kunde göra något åt att bilhandlarna plockar åt sig bonusen genom att höja priset lika mycket. För mig är det ganska ointressant om t.ex. Peugeot i Sverige får 100 tusen istället för 60.

Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.

Postat: 07 feb 2020 14:07
av olza
Förstår faktiskt inte varför de måste krångla till det så väldans!
Gör elbilar momsfria upp till 500´, dvs max 100' moms-"rabatt". Klart!

Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.

Postat: 07 feb 2020 14:08
av Zalman3
Surfaren skrev:
Det hade varit trevligt om de kunde göra något åt att bilhandlarna plockar åt sig bonusen genom att höja priset lika mycket. För mig är det ganska ointressant om t.ex. Peugeot i Sverige får 100 tusen istället för 60.
Det kommer att få effekt.

Systemet ska ju vara självfinansierande.

Om fossilbilen får 50-100.000kr i malus, blir dom nästan omöjliga att sälja.

Alltså finns det bara bilar som klarar 70g CO2 från per km kvar.

Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.

Postat: 07 feb 2020 15:48
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Surfaren skrev:
Det hade varit trevligt om de kunde göra något åt att bilhandlarna plockar åt sig bonusen genom att höja priset lika mycket. För mig är det ganska ointressant om t.ex. Peugeot i Sverige får 100 tusen istället för 60.
Det kommer att få effekt.

Systemet ska ju vara självfinansierande.

Om fossilbilen får 50-100.000kr i malus, blir dom nästan omöjliga att sälja.

Alltså finns det bara bilar som klarar 70g CO2 från per km kvar.
Blir malusbilarna omöjliga att sälja blir det ju inga bonuspengar.

Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.

Postat: 07 feb 2020 16:22
av nek0
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Surfaren skrev:
Det hade varit trevligt om de kunde göra något åt att bilhandlarna plockar åt sig bonusen genom att höja priset lika mycket. För mig är det ganska ointressant om t.ex. Peugeot i Sverige får 100 tusen istället för 60.
Det kommer att få effekt.

Systemet ska ju vara självfinansierande.

Om fossilbilen får 50-100.000kr i malus, blir dom nästan omöjliga att sälja.

Alltså finns det bara bilar som klarar 70g CO2 från per km kvar.
Blir malusbilarna omöjliga att sälja blir det ju inga bonuspengar.
Nu var du bara tvungen att förstöra hans drömmar.
Det var inte snällt. :lol:

Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.

Postat: 07 feb 2020 17:36
av Zalman3
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Surfaren skrev:
Det hade varit trevligt om de kunde göra något åt att bilhandlarna plockar åt sig bonusen genom att höja priset lika mycket. För mig är det ganska ointressant om t.ex. Peugeot i Sverige får 100 tusen istället för 60.
Det kommer att få effekt.

Systemet ska ju vara självfinansierande.

Om fossilbilen får 50-100.000kr i malus, blir dom nästan omöjliga att sälja.

Alltså finns det bara bilar som klarar 70g CO2 från per km kvar.
Blir malusbilarna omöjliga att sälja blir det ju inga bonuspengar.
Underskatta inte statens uppfinningsrikedom vad gäller att beskatta bilism. :lol:

Höj bilskatten på alla bilar med 2000kr per år.
Problemet löst!

Men om 2-3 år när alla elbilar är billigare än en fossilbil.
Då försvinner bonus, men malus "behålls" för skola vård och omsorg behöver ju också pengar.
Staten är inte blyg!

Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.

Postat: 07 feb 2020 17:43
av MarkusL
Behåller de Malus för att finansiera annat så kommer sedan elbilarna drabbas av Malus när fossilbilarna slutar sälja, ungefär som bensinskatter som de måste casha in.

Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.

Postat: 07 feb 2020 17:47
av Zalman3
MarkusL skrev:
Behåller de Malus för att finansiera annat så kommer sedan elbilarna drabbas av Malus när fossilbilarna slutar sälja, ungefär som bensinskatter som de måste casha in.
Regel 1.
Statens skatter minskar inte.

Tror de dramatiskt kommer att öka.
Om Sverige slutar importera olja för gissningsvis 40 miljarder.
Då kommer vägslitageavgifter dra in 40 miljarder.

Det kommer inte att bli billigare att köra bil.
Galet dyrt för fossilbilar, och bara dyrt för elbilar.

Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.

Postat: 07 feb 2020 17:59
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Tror de dramatiskt kommer att öka.
Om Sverige slutar importera olja för gissningsvis 40 miljarder.
Då kommer vägslitageavgifter dra in 40 miljarder.
Det är inte sverige som importerar olja utan företag som förädlar den för att sedan sälja.
Ur ett nationalekonomiskt perspektiv är det ju ingen skillnad om det importeras olja eller drar iväg pengar till en amerikansk biltillverkare.

Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.

Postat: 07 feb 2020 18:04
av ChristerSjo
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Tror de dramatiskt kommer att öka.
Om Sverige slutar importera olja för gissningsvis 40 miljarder.
Då kommer vägslitageavgifter dra in 40 miljarder.
Det är inte sverige som importerar olja utan företag som förädlar den för att sedan sälja.
Ur ett nationalekonomiskt perspektiv är det ju ingen skillnad om det importeras olja eller drar iväg pengar till en amerikansk biltillverkare.
Det är väll en jäkla skillnad ur ett nationalekonomisk perspektiv om Sverige ersätter importerad olja med egenproducerade el. Eller?

Edit: blev fel ordföljd ovan

Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.

Postat: 07 feb 2020 18:28
av Fredrik j
ChristerSjo skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Tror de dramatiskt kommer att öka.
Om Sverige slutar importera olja för gissningsvis 40 miljarder.
Då kommer vägslitageavgifter dra in 40 miljarder.
Det är inte sverige som importerar olja utan företag som förädlar den för att sedan sälja.
Ur ett nationalekonomiskt perspektiv är det ju ingen skillnad om det importeras olja eller drar iväg pengar till en amerikansk biltillverkare.
Det är väll en jäkla skillnad ur ett nationalekonomisk perspektiv om Sverige ersätter importerad olja med egenproducerade el. Eller?

Edit: blev fel ordföljd ovan
Ja det är en jäkla skillnad.

Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.

Postat: 07 feb 2020 19:18
av iAkita
Zalman3 skrev:
Nu pågår intensiva förhandlingar om Bonus/Manus.

Dock är det allt större sannolikhet enligt Centerns Richard Nordin att det blir 100.000kr i elbilsstöd.

Det pratas om att Malusskatten ska vara i 7 år.

Rickard Nordin, Centerpartiets klimat- och energipolitiske talesperson, säger att han gärna ser en förlängning av bonusutbetalningen. Partiet vill också den delas upp i två delar.

”Vi vill dela upp betalningen i ett tillfälle efter ett år och ett efter fyra år för att bilarna ska stanna i Sverige.”

Centerpartiet kommer också driva på för en höjning av bonusen från dagens maxbelopp på 60.000 kronor till 100.000 kronor. En ståndpunkt partiet haft under en längre tid.

En höjning av bonusen innebär att skatten på klimatvådliga bilar kan komma att behöva höjas, för att systemet ska vara självfinansierat, medger Rickard Nordin.

Malusen måste finansiera bonusen. Höjer vi bonusen och fler köper miljösmarta bilar så kan man behöva justera malusen, så är det ju”, säger han.

Precis som Miljöpartiet föreslår vill C också förlänga malus-tiden, exakt hur länge vet man inte än. Miljöpartiet har varit inne på upp till sju år.
https://www.di.se/nyheter/c-vill-att-st ... iljobilar/
Jag gillar inte att bonusen betalas ut långt efter köp, upp till fyra år i detta förslag. Har man råd att vänta på bonusen i fyra år har man råd att köpa bilen även om man inte får någon bonus. Många drar dig för att köpa elbil på grund av den höga kontantinsatsen jämfört med fossilbilarna. Om bonusen kunde användas till denna tror jag mycket varit vunnet. Bättre då att kräva återbetalning av nuvarande ägare om bilen exporteras inom en viss tid.

Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.

Postat: 07 feb 2020 19:21
av LarsL
Fast det lutar väl mer åt att elbilsbonusen försvinner. Moderaterna vill ju slopa den och de lär ju få med sig SD och V, sen är bara frågan vad KD gör men de lär väl bara svansa med vad storebror gör. Därför tror jag att bonusen inte kommer höjas utan den kommer tas bort.

Jag anser att bonusen ska synas direkt på inköpspriset. Det bästa vore att ha den som sänkt moms då skulle det inte löna sig för handlare att exportera till Norge längre.

Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.

Postat: 07 feb 2020 19:28
av heldiggrisen
iAkita skrev:
Zalman3 skrev:
Nu pågår intensiva förhandlingar om Bonus/Manus.

Dock är det allt större sannolikhet enligt Centerns Richard Nordin att det blir 100.000kr i elbilsstöd.

Det pratas om att Malusskatten ska vara i 7 år.

Rickard Nordin, Centerpartiets klimat- och energipolitiske talesperson, säger att han gärna ser en förlängning av bonusutbetalningen. Partiet vill också den delas upp i två delar.

”Vi vill dela upp betalningen i ett tillfälle efter ett år och ett efter fyra år för att bilarna ska stanna i Sverige.”

Centerpartiet kommer också driva på för en höjning av bonusen från dagens maxbelopp på 60.000 kronor till 100.000 kronor. En ståndpunkt partiet haft under en längre tid.

En höjning av bonusen innebär att skatten på klimatvådliga bilar kan komma att behöva höjas, för att systemet ska vara självfinansierat, medger Rickard Nordin.

Malusen måste finansiera bonusen. Höjer vi bonusen och fler köper miljösmarta bilar så kan man behöva justera malusen, så är det ju”, säger han.

Precis som Miljöpartiet föreslår vill C också förlänga malus-tiden, exakt hur länge vet man inte än. Miljöpartiet har varit inne på upp till sju år.
https://www.di.se/nyheter/c-vill-att-st ... iljobilar/
Jag gillar inte att bonusen betalas ut långt efter köp, upp till fyra år i detta förslag. Har man råd att vänta på bonusen i fyra år har man råd att köpa bilen även om man inte får någon bonus. Många drar dig för att köpa elbil på grund av den höga kontantinsatsen jämfört med fossilbilarna. Om bonusen kunde användas till denna tror jag mycket varit vunnet. Bättre då att kräva återbetalning av nuvarande ägare om bilen exporteras inom en viss tid.
Vad om man har 100000kr i elbilbonus, 50/50 efter 1 år och 5 år.
Vad tror du begagnatprisen på en 4 år gammal begagnat bil blir om bonusen följer bilen?

Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.

Postat: 07 feb 2020 19:31
av Surfaren
LarsL skrev:
Jag anser att bonusen ska synas direkt på inköpspriset. Det bästa vore att ha den som sänkt moms då skulle det inte löna sig för handlare att exportera till Norge längre.
Jag håller med. De kunde ju sätta momsen till 12% exempelvis. Är man orolig för att de dyrare bilarna (som Model S/X, e-tron m.fl.) ska få för mycket stöd i rena pengar så kan man väl ha en trappa där momssatsen ökar för bilar vars pris exkl. moms går över en viss nivå. Det skulle kanske ge lite incitament att hålla ner priset på bilarna också.

Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.

Postat: 07 feb 2020 19:32
av iAkita
heldiggrisen skrev:
iAkita skrev:
Zalman3 skrev:
Nu pågår intensiva förhandlingar om Bonus/Manus.

Dock är det allt större sannolikhet enligt Centerns Richard Nordin att det blir 100.000kr i elbilsstöd.

Det pratas om att Malusskatten ska vara i 7 år.

Rickard Nordin, Centerpartiets klimat- och energipolitiske talesperson, säger att han gärna ser en förlängning av bonusutbetalningen. Partiet vill också den delas upp i två delar.

”Vi vill dela upp betalningen i ett tillfälle efter ett år och ett efter fyra år för att bilarna ska stanna i Sverige.”

Centerpartiet kommer också driva på för en höjning av bonusen från dagens maxbelopp på 60.000 kronor till 100.000 kronor. En ståndpunkt partiet haft under en längre tid.

En höjning av bonusen innebär att skatten på klimatvådliga bilar kan komma att behöva höjas, för att systemet ska vara självfinansierat, medger Rickard Nordin.

Malusen måste finansiera bonusen. Höjer vi bonusen och fler köper miljösmarta bilar så kan man behöva justera malusen, så är det ju”, säger han.

Precis som Miljöpartiet föreslår vill C också förlänga malus-tiden, exakt hur länge vet man inte än. Miljöpartiet har varit inne på upp till sju år.
https://www.di.se/nyheter/c-vill-att-st ... iljobilar/
Jag gillar inte att bonusen betalas ut långt efter köp, upp till fyra år i detta förslag. Har man råd att vänta på bonusen i fyra år har man råd att köpa bilen även om man inte får någon bonus. Många drar dig för att köpa elbil på grund av den höga kontantinsatsen jämfört med fossilbilarna. Om bonusen kunde användas till denna tror jag mycket varit vunnet. Bättre då att kräva återbetalning av nuvarande ägare om bilen exporteras inom en viss tid.
Vad om man har 100000kr i elbilbonus, 50/50 efter 1 år och 5 år.
Vad tror du begagnatprisen på en 4 år gammal begagnat bil blir om bonusen följer bilen?
Inte säker på vad din poäng är. Andrahandsvärdet skulle antagligen bli högre i ditt exempel, men något sådant är det väl ingen som föreslagit och jag ser inte poängen med det.

Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.

Postat: 07 feb 2020 21:41
av Fredrik j
Varför kan inte en elbil konkurrera på sina egna egenskaper? Måste den konkurrera med kostnader?

Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.

Postat: 07 feb 2020 23:15
av Zalman3
Fredrik j skrev:
Varför kan inte en elbil konkurrera på sina egna egenskaper? Måste den konkurrera med kostnader?

Politiker har sagt att elbilsstöd finns bara tills elbilarna är billigare än en fossilbil.

För man vill ju inte ge stöd bara för att folk ska köpa bil.

Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.

Postat: 07 feb 2020 23:24
av LarsL
iAkita skrev:

Inte säker på vad din poäng är. Andrahandsvärdet skulle antagligen bli högre i ditt exempel, men något sådant är det väl ingen som föreslagit och jag ser inte poängen med det.
Det är väl det som är centerns förslag att bonusen ska delas i två delar som betala ut med några års mellanrum.

Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.

Postat: 07 feb 2020 23:28
av Zalman3
LarsL skrev:
Fast det lutar väl mer åt att elbilsbonusen försvinner. Moderaterna vill ju slopa den och de lär ju få med sig SD och V, sen är bara frågan vad KD gör men de lär väl bara svansa med vad storebror gör. Därför tror jag att bonusen inte kommer höjas utan den kommer tas bort.

Jag anser att bonusen ska synas direkt på inköpspriset. Det bästa vore att ha den som sänkt moms då skulle det inte löna sig för handlare att exportera till Norge längre.
V kommer inte ta bort elbilsbonusen just nu i alla fall.

Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.

Postat: 08 feb 2020 00:44
av LarsL
Zalman3 skrev:
V kommer inte ta bort elbilsbonusen just nu i alla fall.
Inte ens med motiveringen att det bara är rika Teslaägare som får pengarna.

Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.

Postat: 08 feb 2020 07:11
av Fredrik j
LarsL skrev:
Zalman3 skrev:
V kommer inte ta bort elbilsbonusen just nu i alla fall.
Inte ens med motiveringen att det bara är rika Teslaägare som får pengarna.
Om V misstänker att det är rika högerväljare som får stödet så är det kört. Den kampen är viktigare än allt annat för Vänsterpartiet. Dom är besatta i pengar.

Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.

Postat: 08 feb 2020 07:15
av Snap02
Försvinner garanterat snart eftersom det är redan nu över 30% som väljer en bil med el /hybrid.

Näste steg är en kilometerskatt pengarna måste in och bilisterna ska alltid betala. Men ni har valt det själva röstat fram denna röda/gröna sörja.

Såg nästa fantastiska förslag från v som Miljöpartiet gillar, att basera fortkörningsböter på inkomsten.


Så glöm allt elbilsstöd att få 100000? Ni kommer inte ens få 60000 någon längre tid.

Re: Större sannolikhet för 100.000kr i elbilsstöd.

Postat: 08 feb 2020 07:20
av nek0
Snap02 skrev:
Försvinner garanterat snart eftersom det är redan nu över 30% som väljer en bil med el /hybrid.

Näste steg är en kilometerskatt pengarna måste in och bilisterna ska alltid betala. Men ni har valt det själva röstat fram denna röda/gröna sörja.
Tror inte att de tar bort bonus för elbilarna, möjligen från hybriderna