Sida 1 av 1

Typ 2 Laddstolpe med mekaniskt spärrat ladduttag

Postat: 09 feb 2020 13:31
av Off Grid Byggaren
Var på Gran Canaria nyss och de har precis öppnat sin första snabbladdare. Utbyggnaden av laddstolpar har också påbörjats, och snygg design hade de.

Några elbilar syntes dock inte till ännu.

Det jag funderar på är varför dessa ladduttag är byggda med en mekanisk spärr, så det inte går att sätta i typ laddkontakten innan taggen har aktiverat stolpen.

Skyddet som är låst ska skjutas ned efter att uttaget aktiveras, sedan går det att stoppa i typ 2 kontakten.

Varför är det byggt på detta vis? Alla laddstolparna jag såg (Cirka 20 stycken) hade 1-fas 32 A.
Typ_2_uttaget.jpg
Laddstolpe.jpg
Laddplats.jpg

Re: Typ 2 Laddstolpe med mekaniskt spärrat ladduttag

Postat: 09 feb 2020 14:16
av bonath
Visst är det otroligt att alla dessa öar som bara är 5-10 mil stora inte har mer elbilar.
Hur långt kan dom köra på en dag liksom????

Re: Typ 2 Laddstolpe med mekaniskt spärrat ladduttag

Postat: 09 feb 2020 14:18
av Remuz
Kanske helt enkelt är skydd mot att någon geggar inte tuggummi och annat trams i kontakten ?

Re: Typ 2 Laddstolpe med mekaniskt spärrat ladduttag

Postat: 09 feb 2020 14:19
av Gustafsson
Funkar likadant på många typ 2, t.ex. iaf några av grön kontakts stolpar i Norge. När man aktiverar stolpen med en tag så skjuts kontakten magiskt fram. Kanske för att skydda mot åverkan och onödigt pill. Flera publika laddare jag sett som bara har ett lock typ Garo har fått detta söndersparkat/pillat av snälla människor.

Re: Typ 2 Laddstolpe med mekaniskt spärrat ladduttag

Postat: 09 feb 2020 14:49
av HenrikC
Frankrike hade ett krav på att uttagen skulle vara petskyddade/barnsäkra, vilket var huvudargumentet för Typ 3 kontakten över Typ 2 kontakten. Därför togs det fram petsäkra Typ 2 och fransmännen fick ge sig. Det kan vara sådana uttag som sitter där.

Naturligtvis är det ganska meningslöst eftersom det sitter en kontaktor i laddboxen och uttagen är strömlösa tills man kopplar in en bil.

Re: Typ 2 Laddstolpe med mekaniskt spärrat ladduttag

Postat: 09 feb 2020 14:52
av HenrikC
Det finns förutom varianten med skyddet som skjuts ner också en variant där kontakten vrids på plats.

Re: Typ 2 Laddstolpe med mekaniskt spärrat ladduttag

Postat: 09 feb 2020 23:08
av helix
Kan det vara så att det kostar att parkera på platser runtomkring som inte är laddplatser? På laddplatserna däremot betalar man bara för ström och parkeringen är gratis. Spärren ska hindra folk från att gratisparkera och sätta in Typ2-kabeln utan att aktivera laddning "så att det ser ut som att bilen laddar"...

Re: Typ 2 Laddstolpe med mekaniskt spärrat ladduttag

Postat: 09 feb 2020 23:21
av Fredrik j
bonath skrev:
Visst är det otroligt att alla dessa öar som bara är 5-10 mil stora inte har mer elbilar.
Hur långt kan dom köra på en dag liksom????
Ja mycket märkligt. Man kommer ju överallt och tillbaka på en laddning. Och gott om soltimmar har dom.

Re: Typ 2 Laddstolpe med mekaniskt spärrat ladduttag

Postat: 10 feb 2020 06:38
av Bjelke
helix skrev:
Kan det vara så att det kostar att parkera på platser runtomkring som inte är laddplatser? På laddplatserna däremot betalar man bara för ström och parkeringen är gratis. Spärren ska hindra folk från att gratisparkera och sätta in Typ2-kabeln utan att aktivera laddning "så att det ser ut som att bilen laddar"...
Sjukt bra teori, och ett bra tips om inte annat :)

Re: Typ 2 Laddstolpe med mekaniskt spärrat ladduttag

Postat: 10 feb 2020 06:54
av Jerker
Bjelke skrev:
helix skrev:
Kan det vara så att det kostar att parkera på platser runtomkring som inte är laddplatser? På laddplatserna däremot betalar man bara för ström och parkeringen är gratis. Spärren ska hindra folk från att gratisparkera och sätta in Typ2-kabeln utan att aktivera laddning "så att det ser ut som att bilen laddar"...
Sjukt bra teori, och ett bra tips om inte annat :)
Ja, den varianten var bra!

Re: Typ 2 Laddstolpe med mekaniskt spärrat ladduttag

Postat: 10 feb 2020 13:42
av Off Grid Byggaren
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
helix skrev:
Kan det vara så att det kostar att parkera på platser runtomkring som inte är laddplatser? På laddplatserna däremot betalar man bara för ström och parkeringen är gratis. Spärren ska hindra folk från att gratisparkera och sätta in Typ2-kabeln utan att aktivera laddning "så att det ser ut som att bilen laddar"...
Sjukt bra teori, och ett bra tips om inte annat :)
Ja, den varianten var bra!

Alla P-platserna var gratis, så troligen stämmer det med HenrikC teori ovan.

Även om det också var en tanke som slog mig.

Re: Typ 2 Laddstolpe med mekaniskt spärrat ladduttag

Postat: 10 feb 2020 17:29
av Teslaspolen
Fredrik j skrev:
bonath skrev:
Visst är det otroligt att alla dessa öar som bara är 5-10 mil stora inte har mer elbilar.
Hur långt kan dom köra på en dag liksom????
Ja mycket märkligt. Man kommer ju överallt och tillbaka på en laddning. Och gott om soltimmar har dom.
Ekonomin är ju dock inte lika kraftig som vi är vana vid på kontinenten, och bilarna kostar ju en del i införskaffande. Det kommer absolut, men det tar längre tid.

Rent fysikaliskt är det bra fånigt att hålla på med att importera olja för el och bensin/diesel för transport, men männskilgheten gillar ju att krånga till saker ibland, tyvärr. ;)