Byta fram motorn
Postat: 15 feb 2020 11:50
Enligt suc mekaniker så enda skillnaden mellan pre-raven och raven är den främre elmotorn. Stämmer det?
Går det att byta motor?
Går det att byta motor?
30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.PhR34k skrev:Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.NEO skrev:30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.PhR34k skrev:Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Oj, jag kom inte under 190 i snitt med min 3 performance. Det låter helt insane.PhR34k skrev:Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.NEO skrev:30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.PhR34k skrev:Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.
Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil
Yes och han var 22"Arna. Han bytte till 20" vinterhjul och märkte knappt skillnad mellan vinter och sommar säsong.NEO skrev:Oj, jag kom inte under 190 i snitt med min 3 performance. Det låter helt insane.PhR34k skrev:Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.NEO skrev:30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.PhR34k skrev:Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.
Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil
170-180Wh/km med 22", DAMN!!!PhR34k skrev:Yes och han var 22"Arna. Han bytte till 20" vinterhjul och märkte knappt skillnad mellan vinter och sommar säsong.NEO skrev:Oj, jag kom inte under 190 i snitt med min 3 performance. Det låter helt insane.PhR34k skrev:Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.NEO skrev:30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.PhR34k skrev:Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.
Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil
Jag våndas över tanken av vad min kommer dra med de nya 22arna.
Det var inte illa. Min X 100D snittar runt 250Wh/km med 22orna.NEO skrev:170-180Wh/km med 22", DAMN!!!PhR34k skrev:Yes och han var 22"Arna. Han bytte till 20" vinterhjul och märkte knappt skillnad mellan vinter och sommar säsong.NEO skrev:Oj, jag kom inte under 190 i snitt med min 3 performance. Det låter helt insane.PhR34k skrev:Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.NEO skrev:30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.
Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.
Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil
Jag våndas över tanken av vad min kommer dra med de nya 22arna.
PhR34k skrev:Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.NEO skrev:30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.PhR34k skrev:Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.
Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil
PhR34k skrev:Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.NEO skrev:30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.PhR34k skrev:Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.
Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil
Du är nog tung i foten. Du borde ligga med samma förbrukning som min pre-ravenkallekula skrev:Min Raven performance snittar 280. Man måste ju ha lite kul med.
Låter helt galet.spacecoin skrev:Runt 120-130 km/h ligger min Raven MX på 280-300 Wh/km, kanske något lägre vid perfekta förhållanden.
Vid 90-100 ligger den på 220.
Autopiloten körde hela vägen du kunde vila till Spanien?:)PhR34k skrev:Låter helt galet.spacecoin skrev:Runt 120-130 km/h ligger min Raven MX på 280-300 Wh/km, kanske något lägre vid perfekta förhållanden.
Vid 90-100 ligger den på 220.
Jag vilade till Spanien i julas. Som högst låg vi på runt 320 full lastade med full regn och motvind och vid lång uppförsbacke. När vi hade bättre förhållande alltså inte motvind och regn samt plan väg så låg vi runt 250 i mellan 120-135 km/h och vi pratar alltså full last. Vi var 4 vuxna, 1 barn och packning upp i taket.
Vill inte överdriva eller skryta på något sätt men känns som att något är skevt om du ligger på högre med en Raven?