Sida 1 av 2

Byta fram motorn

Postat: 15 feb 2020 11:50
av PhR34k
Enligt suc mekaniker så enda skillnaden mellan pre-raven och raven är den främre elmotorn. Stämmer det?
Går det att byta motor?

Re: Byta fram motorn

Postat: 15 feb 2020 12:47
av olarsson
Också uppdaterad luftfjädring. Samt en varierande mängd mindre ändringar beroende på hur mycket pre din pre-Raven är.

Re: Byta fram motorn

Postat: 15 feb 2020 12:55
av PhR34k
Såklart, men jag tänker om det är möjligt att byta motorn för att få de extra 5 milen, min är levererad i April förra året

Re: Byta fram motorn

Postat: 15 feb 2020 13:20
av GreenMachine
Är väl tveksamt om endast ett motorbyte gör sådan skillnad. Är ju en del andra saker man också skruvat på.

Re: Byta fram motorn

Postat: 15 feb 2020 13:24
av Gustafsson
Måste vara bättre att byta bil ...

Re: Byta fram motorn

Postat: 15 feb 2020 13:32
av PhR34k
Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?

Re: Byta fram motorn

Postat: 15 feb 2020 13:47
av NEO
PhR34k skrev:
Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.

Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?

Re: Byta fram motorn

Postat: 15 feb 2020 14:12
av taliz
Enklare och billigare att byta bil.

Re: Byta fram motorn

Postat: 15 feb 2020 14:45
av PhR34k
NEO skrev:
PhR34k skrev:
Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.

Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.

Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil BildBild

Re: Byta fram motorn

Postat: 15 feb 2020 16:17
av HelectriC
Jag tror inte det går att byta rakt av. Då vet ju inte bilen att den har fått en ravenmotor och lär reagera konstigt på uppdateringar etc. Tesla lär absolut inte vara behjälpliga med att koda om eller göra några mjukvaruändringar.

Re: Byta fram motorn

Postat: 15 feb 2020 16:23
av taliz
Det är garanterat en massa ändringar som skulle kosta enormt att göra.
Andra motorfästen, elektronik, kabelhärvor, mjukvara etc. Kanske annan inverter, kylning osv.
Skulle tippa på att det kan kosta flera hundra tusen inkl allt arbete.

Minns att flera tänkte de skulle installera AP i sina gamla S som saknade hw. De gav snabbt upp de idéerna när de fick klart för sig hur komplext och kostsamt det är.

Re: Byta fram motorn

Postat: 15 feb 2020 17:12
av NEO
PhR34k skrev:
NEO skrev:
PhR34k skrev:
Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.

Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.

Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil BildBild
Oj, jag kom inte under 190 i snitt med min 3 performance. Det låter helt insane.

Re: Byta fram motorn

Postat: 15 feb 2020 17:15
av PhR34k
NEO skrev:
PhR34k skrev:
NEO skrev:
PhR34k skrev:
Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.

Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.

Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil BildBild
Oj, jag kom inte under 190 i snitt med min 3 performance. Det låter helt insane.
Yes och han var 22"Arna. Han bytte till 20" vinterhjul och märkte knappt skillnad mellan vinter och sommar säsong.
Jag våndas över tanken av vad min kommer dra med de nya 22arna.

Re: Byta fram motorn

Postat: 15 feb 2020 17:16
av NEO
PhR34k skrev:
NEO skrev:
PhR34k skrev:
NEO skrev:
PhR34k skrev:
Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.

Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.

Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil BildBild
Oj, jag kom inte under 190 i snitt med min 3 performance. Det låter helt insane.
Yes och han var 22"Arna. Han bytte till 20" vinterhjul och märkte knappt skillnad mellan vinter och sommar säsong.
Jag våndas över tanken av vad min kommer dra med de nya 22arna.
170-180Wh/km med 22", DAMN!!!

Re: Byta fram motorn

Postat: 15 feb 2020 17:19
av PhR34k
Jag har kommit ner till 190 med 20" men då ligger jag på landsväg i 70-90

Re: Byta fram motorn

Postat: 15 feb 2020 21:10
av jpetters
NEO skrev:
PhR34k skrev:
NEO skrev:
PhR34k skrev:
NEO skrev:
30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.

Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.

Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil BildBild
Oj, jag kom inte under 190 i snitt med min 3 performance. Det låter helt insane.
Yes och han var 22"Arna. Han bytte till 20" vinterhjul och märkte knappt skillnad mellan vinter och sommar säsong.
Jag våndas över tanken av vad min kommer dra med de nya 22arna.
170-180Wh/km med 22", DAMN!!!
Det var inte illa. Min X 100D snittar runt 250Wh/km med 22orna.

Blir intressant att se vad "nya" Long Range + snittar.

Re: Byta fram motorn

Postat: 15 feb 2020 23:28
av GreenMachine
PhR34k skrev:
NEO skrev:
PhR34k skrev:
Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.

Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.

Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil BildBild

Re: Byta fram motorn

Postat: 15 feb 2020 23:32
av GreenMachine
PhR34k skrev:
NEO skrev:
PhR34k skrev:
Spontant tänkte jag att batteriet är samma och de stora kostnaden i bilen är väl batteriet efter chassit? Motorn kan väl inte kosta särskilt mycket?
30-60k gissar jag på inkl montering, är det värt det då? Hur mycket snålare är en Raven verkligen? Jag kan köra min X i 120km/h utan range mode T/R Arlanda-Skavsta och komma hem med 20%, snittförbrukning 250Wh/km det ger en beräknad räckvidd på 375km 100-0. Ha i åtanke att en X100D förmodligen har lägre förbrukning pga mindre motor bak.

Vore intressant att veta vad en Raven klarar samma sträcka på nu vintertid?
Jag har en kollega/kund som köpte sin 2 månader efter mig och fick en Raven. När min visar 435km visar hans 500km.
Han ligger runt 170-180 i genomsnitt och jag låg på 220.kWh.

Betala 20000kr för att öka 0-100 med 4 hundradelar är ok men att spendera 60000kr för att komma 5-6mil längre ja då är det bättre att köpa en ny bil BildBild

Tror din kollega hittar på lite, eller så kör han bara i 50 km/h Enda gången jag kommer ner i dom siffrorna med min är om jag luskör i 50-70.

Re: Byta fram motorn

Postat: 15 feb 2020 23:46
av kallekula
Min Raven performance snittar 280. Man måste ju ha lite kul med.

Re: Byta fram motorn

Postat: 16 feb 2020 07:03
av PhR34k
kallekula skrev:
Min Raven performance snittar 280. Man måste ju ha lite kul med.
Du är nog tung i foten. Du borde ligga med samma förbrukning som min pre-raven

Re: Byta fram motorn

Postat: 16 feb 2020 10:58
av spacecoin
Runt 120-130 km/h ligger min Raven MX på 280-300 Wh/km, kanske något lägre vid perfekta förhållanden.

Vid 90-100 ligger den på 220.

Re: Byta fram motorn

Postat: 16 feb 2020 11:13
av PhR34k
spacecoin skrev:
Runt 120-130 km/h ligger min Raven MX på 280-300 Wh/km, kanske något lägre vid perfekta förhållanden.

Vid 90-100 ligger den på 220.
Låter helt galet.
Jag vilade till Spanien i julas. Som högst låg vi på runt 320 full lastade med full regn och motvind och vid lång uppförsbacke. När vi hade bättre förhållande alltså inte motvind och regn samt plan väg så låg vi runt 250 i mellan 120-135 km/h och vi pratar alltså full last. Vi var 4 vuxna, 1 barn och packning upp i taket.
Vill inte överdriva eller skryta på något sätt men känns som att något är skevt om du ligger på högre med en Raven?

Re: Byta fram motorn

Postat: 16 feb 2020 11:25
av Folke
PhR34k skrev:
spacecoin skrev:
Runt 120-130 km/h ligger min Raven MX på 280-300 Wh/km, kanske något lägre vid perfekta förhållanden.

Vid 90-100 ligger den på 220.
Låter helt galet.
Jag vilade till Spanien i julas. Som högst låg vi på runt 320 full lastade med full regn och motvind och vid lång uppförsbacke. När vi hade bättre förhållande alltså inte motvind och regn samt plan väg så låg vi runt 250 i mellan 120-135 km/h och vi pratar alltså full last. Vi var 4 vuxna, 1 barn och packning upp i taket.
Vill inte överdriva eller skryta på något sätt men känns som att något är skevt om du ligger på högre med en Raven?
Autopiloten körde hela vägen du kunde vila till Spanien?:)

Re: Byta fram motorn

Postat: 16 feb 2020 11:31
av PhR34k
Haha nästan. Nä jag körde mest med farthållaren då jag tycker apn har ballat ur lite med de senaste uppdateringarna. Den kör som på fyllan.
Men visst vi körde mycket ap, tycker den drar mindre då dessutom.

Re: Byta fram motorn

Postat: 16 feb 2020 11:34
av Gustafsson
Att alla trådar blir OT är ett signum för forumet, men diskussionen om motorbyte är väl intressantare än den eviga ”hur många mil får du” frågan ?
Har liknande fråga om Roadstermotorn skulle kunna bytas mot nåt annat tex.