Funderar lite smått på en Tesla men bor i stan med bilen i garage som iaf än så länge inte har några laddmöjligheter. Dock kör jag normalt väldigt lite så en 50 mils räckvidd skulle säkert räcka minst en månad med nuvarande användning och så ofta kan jag väl köra till en laddstolpe eller till någon med villa utan problem. Men, hur är det med laddnivån i batterierna om bilen inte används så ofta, sjunker den bara vid förbrukning eller även "av sig själv" med tiden? Hur mycket i så fall?
Och ja, jag vet redan att det är vansinnigt att köpa en Tesla med min körsträcka men den blir nog inte dyrare än nuvarande bil
Re: Tappar batteriet laddning vid icke användning?
Postat: 05 aug 2015 13:36
av danni
Ja, den drar en del även när den bara står. Det kallas "vampire drain" på engelska. På det amerikanska forumet har jag sett siffror runt 1-3 kWh per dag som försvinner. Det går dock ställa in bilen att vara strömsnålare när den är parkerad genom att slå av bilens kommunikationssystem (bara nattetid eller hela tiden) men då tar det längre tid för dem att starta när man kommer till bilen och man kan inte komma åt den via mobilappen.
Re: Tappar batteriet laddning vid icke användning?
Postat: 05 aug 2015 13:37
av Feddan
Jag tycker jag tappat 3-5 km på en natt men då hade jag Always connected och inte aktiverat energy saving.
Re: Tappar batteriet laddning vid icke användning?
Postat: 05 aug 2015 13:40
av improwise
danni skrev:
Ja, den drar en del även när den bara står. Det kallas "vampire drain" på engelska. På det amerikanska forumet har jag sett siffror runt 1-3 kWh per dag som försvinner. Det går dock ställa in bilen att vara strömsnålare när den är parkerad genom att slå av bilens kommunikationssystem (bara nattetid eller hela tiden) men då tar det längre tid för dem att starta när man kommer till bilen och man kan inte komma åt den via mobilappen.
Tack för svar. Det jag tänkte på var väl då kanske främst om själva batterierna i sig tappar laddning över tiden även om det inte sker något energiuttag. Att dom minskar om det är funktioner som använder strömmen är väl i sig inte orimligt.
Finns det förresten något automatiskt "low battery" mode som stänger av allt utom vitala funktioner vid låg batterinivå så att man iaf har en chans att ta sig till ett laddställe?
Är det någon annan här som har en Tesla under liknande förutsättningar som jag har, dvs i garage i storstad utan laddmöjlighet och kan dela med sig av egna erfarenheter och observationer om hur väl det fungerar? Gissar att den typiska köparen är någon som bor i vill<es och/eller har laddmöjlighet på arbetsplatsen.
Re: Tappar batteriet laddning vid icke användning?
Postat: 05 aug 2015 13:52
av danni
improwise skrev:
danni skrev:
Ja, den drar en del även när den bara står. Det kallas "vampire drain" på engelska. På det amerikanska forumet har jag sett siffror runt 1-3 kWh per dag som försvinner. Det går dock ställa in bilen att vara strömsnålare när den är parkerad genom att slå av bilens kommunikationssystem (bara nattetid eller hela tiden) men då tar det längre tid för dem att starta när man kommer till bilen och man kan inte komma åt den via mobilappen.
Tack för svar. Det jag tänkte på var väl då kanske främst om själva batterierna i sig tappar laddning över tiden även om det inte sker något energiuttag. Att dom minskar om det är funktioner som använder strömmen är väl i sig inte orimligt.
Finns det förresten något automatiskt "low battery" mode som stänger av allt utom vitala funktioner vid låg batterinivå så att man iaf har en chans att ta sig till ett laddställe?
Är det någon annan här som har en Tesla under liknande förutsättningar som jag har, dvs i garage i storstad utan laddmöjlighet och kan dela med sig av egna erfarenheter och observationer om hur väl det fungerar? Gissar att den typiska köparen är någon som bor i vill<es och/eller har laddmöjlighet på arbetsplatsen.
Batterierna tappar väl inte särskilt mycket om det inte sker något energiuttag, men min poäng var kanske mer att det alltid sker energiuttag. Bilen använder ström även när den står parkerad (mindre om du slår på energisparfunktionerna). Det är ju det du måste räkna med, hur mycket ström som faktiskt försvinner i verkligheten, inte något teoretiskt värde baserat på om du kunde få bilen att inte dra någon ström alls.
Re: Tappar batteriet laddning vid icke användning?
Postat: 05 aug 2015 13:53
av joel80
Stackars Tesla som inte ska få bli körd mer än typ 50 mil i månaden!
Känns ju nästan som ett brott att slösa en sån bil på att stå stilla i ett garage.
Blir rätt dyra mil också om man räknar värdeminskningen...
Re: Tappar batteriet laddning vid icke användning?
Postat: 05 aug 2015 14:00
av Jorma
Sjävurladdning vet jag inte ännu inte hur Teslas batterier funkar, men jag har en elcykel med liknande batterier och den stod 6 månader med batteriet inkopplat på cykeln, men allt avstängt.
Den hade 4 av 5 lysdioder tända när jag kollade cykeln i höstas och den hade fortfarande 4 av 5 tända efter 6 månader helt utan laddning.
Den har stått inomhus i 20-21 grader hela tiden.
Det verkar alltså inte som att dessa batterier tappar något om inget är inkopplat, åtminstone inte på 6 månader och i rumstemperatur.
Re: Tappar batteriet laddning vid icke användning?
Postat: 05 aug 2015 14:00
av improwise
joel80 skrev:
Stackars Tesla som inte ska få bli körd mer än typ 50 mil i månaden!
Känns ju nästan som ett brott att slösa en sån bil på att stå stilla i ett garage.
Blir rätt dyra mil också om man räknar värdeminskningen...
Jo, ska väl säga att jag långt ifrån bestämt mig för att det är motiverat att skaffa en Tesla men som egenföretagare gör det vansinnigt låga förmånsvärdet en hel del för ekvationen, i synnerhet som räntan på sparkontona är typ icke existerande i dagsläget. Men kanske Teslan gör att jag kör mer än idag
Re: Tappar batteriet laddning vid icke användning?
Postat: 05 aug 2015 14:32
av bylund
Yttertemperaturen spelar stor roll för hur mycket man tappar. På vintern har jag tappat runt 15 km ett dygn när den var parkerad ute i -15°C. Den håller batterierna tempererade, kyler eller värmer de för att de ska hålla så länge som möjligt (alltså livslängden på batterierna, inte laddningen). Om det är behagliga 18 grader så tappar man några km på ett dygn.
Så svaret är, att oavsett vad du gör i övrigt så är det alltid ett visst energiuttag, och det är större ju kallare det är (eller om det med svenska mått skulle vara extremt varmt).
Re: Tappar batteriet laddning vid icke användning?
Postat: 05 aug 2015 21:49
av LarsL
Vad jag förstått så ska man akta sig för att ha batteriet med låg eller hög laddningsnivå för länge då slits det. Laddningen du ska hålla i ditt fall är någonstans 40-70% kanske?
Men om du har möjlighet till en trickel-laddning så borde du lätt hålla de här nivåerna. Om du kör så lite som du säger så räcker ju ett vanligt stickproppsuttag med låg strömnivå (hur lågt går det ställa laddningen i Teslan?).
Re: Tappar batteriet laddning vid icke användning?
Postat: 05 aug 2015 22:04
av iCar
Jag bor också i stan, med flerbilsgarage. Jag lyckades få ägaren (Brf) att dra fram el till min plats. Tala med dem så borde det vara ok. Sedan förhandlade jag fram en fast månadskostnad på elen, till ett riktigt bra pris. När jag inte har laddkabeln i bilen, så drar den ca 3-5 km per dygn av att bara stå. Tyvärr har jag ingen Internet i garaget så jag kan inte använda appen när bilen står där, annars fungerar det utmärkt!
Re: Tappar batteriet laddning vid icke användning?
Postat: 05 aug 2015 22:28
av Martinen
Viss självurladdning har nästan alla batterier.
för att inte riskera problem så bör du nog försöka få till ett uttag i garaget. Om du kör så lite, så hade det räckt med vanligt schouko-uttag. Du kan till och med skruva ner den till några få ampere, så slipper du självurladdningen, och kan se till att hålla bilen konstant på 60'% eller nått.
Re: Tappar batteriet laddning vid icke användning?
Postat: 06 aug 2015 12:40
av improwise
Tack för alla svar. Låter som det kanske finns skäl för mig att avvakta med Teslan då, kanske främst för att jag så sällan kör bil men även för att det inte verkar lika oproblematiskt med batterierna som för ett fossilt bränsle när det gäller att bilen blir stående nån vecka.
Re: Tappar batteriet laddning vid icke användning?
Postat: 06 aug 2015 12:51
av bylund
Någon vecka ska inte vara något problem om den startar på säg 80 % och det inte är extremväder. Mer än en vecka utan tillsyn vill man väl ändå inte lämna en bil på gatan?
Re: Tappar batteriet laddning vid icke användning?
Postat: 06 aug 2015 13:16
av G F
Inget internet, låter som det är ett garage lång under jord och där blir det sällan speciellt kallt så räkna med att du tappar 1% om dagen. Tro mej det är inget direkt störande. Använder man den inte på 3dygn (tror jag det är) går den i djupsömn och drar ännu mindre.
Det finns det en reserv under 0 km på mätaren som ger dej drygt två mil att hitta ett eluttag innan bilen stannar. Men även då är det ca 5% kvar som skyddar batteriet i flera månader med allt avstängt (det skadas bara om det blir helt tomt).
De bästa Li batterierna har ca 3% skälvurladdning om året om de förvaras svalt.
Re: Tappar batteriet laddning vid icke användning?
Postat: 06 aug 2015 22:04
av LarsL
improwise skrev:
Tack för alla svar. Låter som det kanske finns skäl för mig att avvakta med Teslan då, kanske främst för att jag så sällan kör bil men även för att det inte verkar lika oproblematiskt med batterierna som för ett fossilt bränsle när det gäller att bilen blir stående nån vecka.
Det är ju inte speciellt bra att låta någon bil stå långa perioder.
Men det kanske var oklart hur ditt mönster ser ut? Kör du ofta, några gånger i vecka, fast korta sträckor? Då slits ju en elbil betydligt mindre än en fossilbil som måste gå varm för att må bra.
Re: Tappar batteriet laddning vid icke användning?
Postat: 08 aug 2015 07:12
av Kalle
improwise skrev:
Tack för alla svar. Låter som det kanske finns skäl för mig att avvakta med Teslan då, kanske främst för att jag så sällan kör bil men även för att det inte verkar lika oproblematiskt med batterierna som för ett fossilt bränsle när det gäller att bilen blir stående nån vecka.
Ja vill mig minnas att någon på det här forumet hadde en tesla i garage utan ladmöjlighet (i alla fall till en början)
Tror hen bodde i stockholm.
Du kan lämna bilen i alla fall en månad utan problem här e en som prova det på vintern
Om ja mins rett så har Tesla har updaterat bilarna sen den här vidion jordes för att minimera Vampire drain ennu mera.
Jag tror apsolut det kan funka
Re: Tappar batteriet laddning vid icke användning?
Postat: 08 aug 2015 12:21
av sondell
bylund skrev:
Yttertemperaturen spelar stor roll för hur mycket man tappar. På vintern har jag tappat runt 15 km ett dygn när den var parkerad ute i -15°C. Den håller batterierna tempererade, kyler eller värmer de för att de ska hålla så länge som möjligt (alltså livslängden på batterierna, inte laddningen). Om det är behagliga 18 grader så tappar man några km på ett dygn.
Så svaret är, att oavsett vad du gör i övrigt så är det alltid ett visst energiuttag, och det är större ju kallare det är (eller om det med svenska mått skulle vara extremt varmt).
Osäker på om det stämmer. Med kylan. Enda behovet att värma när det är kallt är väl på grund av kylvätskan runt batteriet. Därför de rekommenderar att man inte ska stå utan ström längre än 24 timmar under -30 grader. 15 km per dygn låter mycket. På första dygnet kan det ju se ut så eftersom man tappar range för att batteriet blir kallt. Men det får man ju "tillbaka" när det blir varmare. Så tvivlar på att det under en vecka försvinner 15 km per dygn.
Med energy saving mode och inte Always connected så ska man väl kunna vara nere på 3-4 km per dyng i vampire drain.
Re: Tappar batteriet laddning vid icke användning?
Postat: 08 aug 2015 12:31
av Herr X
improwise skrev:
Tack för alla svar. Låter som det kanske finns skäl för mig att avvakta med Teslan då, kanske främst för att jag så sällan kör bil men även för att det inte verkar lika oproblematiskt med batterierna som för ett fossilt bränsle när det gäller att bilen blir stående nån vecka.
Du kan ha bilen stående i flera månader, det är absolut ingenting att vara orolig för. Det finns massor skrivet om detta - många är i samma situation.
Men med bara 50 mils körning i månaden så låter det som att du kunde hyra bil istället?
För egen del kör jag fyra gånger så mycket efter att jag fick Teslan - det är så härligt och roligt att köra att jag tar varje tillfälle i akt att komma ut; kan hitta på helt absurda anledningar bara för att få köra lite. Så har det aldrig varit med någon tidigare bil, utan snarare tvärt om.
Dessutom har det varit roligt att snöa in i Teslas värld på ett sätt som inte är möjligt med någon nu existerande fossilbil - mjukvaruuppdateringarna gör att man kontinuerligt får ny funktionalitet, vilket håller intresset för bilen vid liv.
Re: Tappar batteriet laddning vid icke användning?
Postat: 08 aug 2015 13:54
av bylund
sondell skrev:
bylund skrev:
Yttertemperaturen spelar stor roll för hur mycket man tappar. På vintern har jag tappat runt 15 km ett dygn när den var parkerad ute i -15°C. Den håller batterierna tempererade, kyler eller värmer de för att de ska hålla så länge som möjligt (alltså livslängden på batterierna, inte laddningen). Om det är behagliga 18 grader så tappar man några km på ett dygn.
Så svaret är, att oavsett vad du gör i övrigt så är det alltid ett visst energiuttag, och det är större ju kallare det är (eller om det med svenska mått skulle vara extremt varmt).
Osäker på om det stämmer. Med kylan. Enda behovet att värma när det är kallt är väl på grund av kylvätskan runt batteriet. Därför de rekommenderar att man inte ska stå utan ström längre än 24 timmar under -30 grader. 15 km per dygn låter mycket. På första dygnet kan det ju se ut så eftersom man tappar range för att batteriet blir kallt. Men det får man ju "tillbaka" när det blir varmare. Så tvivlar på att det under en vecka försvinner 15 km per dygn.
Med energy saving mode och inte Always connected så ska man väl kunna vara nere på 3-4 km per dyng i vampire drain.
Detta var bara jämförelse av siffrorna i Typical range från att jag lämnade bilen tills jag kom tillbaka, och den var "Always Connected". Kan vara andra anledningar än batterivärme att den drog lite extra (typ att den fick för sig att köra kupévärmen plöstsligt, jag har sett luftkonditioneringen vara igång utan uppenbar anledning mitt i natten vid andra tillfällen), och detta var ju bara en enstaka observation. Det var inte någon snöflinga på batteriet, men du menar att det skriver ner några km i alla fall som man kan få tillbaka?
Re: Tappar batteriet laddning vid icke användning?
Postat: 08 aug 2015 23:02
av sondell
@Bylund
inte säker på hur mycket du "får tillbaka" är batteriet blir varmare. Är ju delvis estimeringen av mjukvaran som tar hänsyn till hur kallt batteriet här. Utan att användas är det ju mindre förlust att det är kallt. Men det tas väl ström litegrann även under energy saving. Och det kanske inte är så effektivt. Men man bör inte se siffor på 15 km förlust per dygn iaf, som är närmare 3 kWh (fast egentligen inte då när batteriet är kallt...).
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... mperatures
"Cold temperature increases the internal resistance and lowers the capacity. Batteries that would provide 100 percent capacity at 27°C (80°F) will typically deliver only 50 percent at –18°C (0°F). The capacity decrease is momentary and the level of decline is related to the battery chemistry."
Möjligt att det betyder att det räknar ner dubbelt så fort vid -18 grader då. Då bör det bli maximalt 6-8 km per dygn med energy saving på. Men allt i de 3-4 km i vanliga förhållanden är kanske inte förbrukning, så det är nog lite worst case. Betyder dock att energy saving mode är viktigare på vintern än sommaren . Utan energy saving mode kanske man faktiskt kan närma sig dina 15 km...
EDIT: Batteriet laddar ju 12V batteriet. Är ju där vampire drain sker. Så hur väl laddat det batteriet är när man parkerar och hur bra det mår påverkar kanske också första dygnet iaf. Bilen ska ju kunna stå i månader utan att batteriet tar skada. Men då slutar den ladda 12V batteiret så man behöver ju en 12V batteriladdare för att få igång bilen
Re: Tappar batteriet laddning vid icke användning?
Postat: 11 mar 2019 08:04
av Rennwagen
Lånar tråden för att undra vad det kan vara för fel om bilen har vampire drain på 30 mil om dagen? Det har inte varit jättekallt (runt nollan) och jag har inte automatic preconditioning på? Har version 2018.48.12xx
Re: Tappar batteriet laddning vid icke användning?
Postat: 11 mar 2019 08:25
av bylund
Menar du 30 km och inte mil? Annars snackar vi nog inte vampire drain.
Det låter mycket om det är 30 km/dag över tid. Någon enstaka gång ibland har jag sett extra mycket tapp första dygnet för att sedan vara stabilt på några km per dygn.
Re: Tappar batteriet laddning vid icke användning?
Postat: 11 mar 2019 08:43
av Rennwagen
bylund skrev:
Menar du 30 km och inte mil? Annars snackar vi nog inte vampire drain.
Det låter mycket om det är 30 km/dag över tid. Någon enstaka gång ibland har jag sett extra mycket tapp första dygnet för att sedan vara stabilt på några km per dygn.
Det är tyvärr mil jag skriver och menar. 163 mil på 5 dagar. Det är en stor vampyr!!
och kanske ett annat fel som du säger, men vad?
Re: Tappar batteriet laddning vid icke användning?
Postat: 11 mar 2019 08:53
av Bjelke
Ja 30 mil/dygn är definitivt något som är rejält galet! Antingen håller batteriet på att ge upp totalt eller så
är en stor förbrukare på hela tiden, typ batterivärmaren eller klimatanläggningen (borde vare enkelt att kolla isf).