Långtur till fjällen, reflektioner
Postat: 18 feb 2020 23:19
Efter flera längre sommarresor var det dags för långresa norrut. Så jag tänkte dela lite reflektion av vår fjällenresa med elbil. Kanske till nytta för någon annan fjällresenär.
Långresan med fullpackad Model 3 LR AWD, 2 barn, kyla, snö och takbox gav för första gången viss räckviddsånget över de 80 milen till Ramundberget i Härjedalen.
Bilens lastutrymmen inkl takbox räckte precis till för familjens packning inkl 5 par skidor och en hel del mat. Jag upplever utrymmet lika stort som föregående bil V60.
Första laddstopp i Jung med maxladdning för att försöka nå de 36 milen till SuC i Mora. Det visade sig snart bli omöjligt. Ett laddstopp på Fortum/McD i Kristinehamn blev lagom tillsammans med en hamburgare. Dock finns det bara 2 laddare vilket gjorde mig lite orolig för ev vöntetid, men tur nog så var det just då ledigt. Efter SuC Mora så var den nya SuC laddaren i Sveg varmt välkommen och ankomst till Ramundberget med behagliga ca 40% eftersom jag var osäker på lokala laddmöjligheter.
I vårt område i Ramundberget fanns ingen laddningsmöjlighet vid parkeringsplatserna vid stugorna. Det finns två 16A 1-fas laddare i Centrum som är bokningsbara för 2 timmar dagtid. Dessa laddare blev en återkommande besöksplats inkl en natt för att ladda på lite extra. De korta turerna vi gjorde i kylan förbrukade mycket ström och även mer än förväntat och extra laddning på plats behövdes. 20 m (2,5mm2) förlängningskabel kan också vara bra att ha med i nödfall då UMC kabel ofta är för kort.
Hemresa. Gick samma väg, Sveg-Mora-Kristinehamn-Jung-Hem. 4 laddstopp inkl mycket goda pizzor på Restaurang Strand nära SuC i Mora. -8 grader vid start + 6 vid hemkomst. Omväxlande vind och regn och kyla. Hastigheten var under resan lugn/normal till trafikrytmen, dvs ofta ca 80, 90 eller 100.
Totalt 162 mil med förbrukning 216 Wh/km eller totalt 349 kWh. Ganska ok med tanke på omständigheterna.
Praktisk maximal räckvidd var ca 30 mil.
Jag uppskattar extra restid till ca 1,5 timmar pga laddstopp med tillhörande fika/mat jämfört med Dieselbil. Räckvidds/Laddgrafen för rutten är inte lika bra vid tuffare förhållanden. Den börjar varje delsträcka med normal uppskattning för att sakta räkan om destinations procenten till lägre och lägre. Lite osäkrare att planera sin resa.
Köregenskaper och komfort.
Det var fantastiskt roligt att testa bilen på riktigt vinterväglag. Bilen har dubbfria 18”. Den går otroligt bra på normalt hal vinterväg med normal acc och regen. Vid ett tillfälle utanför Sveg var det ishalka. Då uppstår den lilla tendensen att släppa lite i bak vid regen. Det kan kännas lite obehagligt på kurviga smala vägar och möte. Satte regen till low för lugnare och stabilare bromsning. Min uppfattning är att regen low endast behövs vid ishalka.
Sätena i bilen får godkänt av hela familjen. Många timmar i bilen utan problem och även en del sovande hos passagerarna.
Autopiloten är inget att räkna med att den fungerar särskilt bra. Jag har haft stor glädje av den på övriga resor, men nu blev det med manuell pilot. Regn, snö, mörker och snö på vägen är inte AP:s vän. Ljudnivå ian bli påtaglig med takbox, men eftersom det ofta går förhållandevis långsamt (under 100) så var det ändå ok.
Isig och snöig bil:
Jag hade även en del oro över bilen praktiska vinteregenskaper med frusna dörrar etc, som redan har uppstått hemma vid fryst regn. Det besannades och blev en del problem, men ofta lösta ganska snabbt. Det var problem att få upp dörrhandtaget. Lite knack så gick det upp, tom enklare än hemma. Då uppstod istället nästa problem att rutan inte gick ner. Jag hade köpt gummilistmedel, men det behövde jag inte använda. Istället var det inuti dörren som rutan fastnade. Några gången fick jag öppna och stänga dörren försiktigt med rutan uppe för att komma i bilen. Inte helt smidigt. Även trunk-listen blev full av is. Det kändes inte helt bra att krossa is med trunkluckan så det fick bli lite isbortpill runt trunken några gånger. Innan öppning av trunken så är snösopning ett måste. En del is ramlade in iallafall. Även framlyset kan behöva lite antifreeze medel. Vid is och snöbeläggning så blir inte halvljuset särkilt bra. Bilen startar mycket fint i kylan. Inget kallt motorknackande här inte.
Slutsats.
Det går bra att åka långt på vintern med full packning, men det är lite krångligare kräver lite planering tex med ARBP. Laddningsmöjligheter behöver byggas ut på vinterdestinstionerna. Förbrukningen var ok, men lite svårare att planera ankomstladdprocent. Det är idagsläget inte många elbilar i fjällen. (Inte ens i Hemsedal tidigare i år såg jag särskilt många elbilar). Troligtvis eftersom det är högre förbrukning, lite krångligt och dåligt med laddinfrastruktur. (Om tre år så tror jag det fortfarande är mest ICE på parkeringarna i dessa områdena). Snö och is gör det lite besvärligt att hoppa in, men väl inne i bilen så är det kul igen. SuC är fantastiskt smidigt och jag behövde aldrig stå i kö. Jag saknar dock supercharger på medelstora vägar som R26. 35 mil mellan SuC är långt. Känns inte smidigt att lita på övriga stationer som ofta har en eller två laddare. Mariestad och/eller Kristinehamn skall ju vara på gång.
Hur som helst så var det en fantastisk resa.
Långresan med fullpackad Model 3 LR AWD, 2 barn, kyla, snö och takbox gav för första gången viss räckviddsånget över de 80 milen till Ramundberget i Härjedalen.
Bilens lastutrymmen inkl takbox räckte precis till för familjens packning inkl 5 par skidor och en hel del mat. Jag upplever utrymmet lika stort som föregående bil V60.
Första laddstopp i Jung med maxladdning för att försöka nå de 36 milen till SuC i Mora. Det visade sig snart bli omöjligt. Ett laddstopp på Fortum/McD i Kristinehamn blev lagom tillsammans med en hamburgare. Dock finns det bara 2 laddare vilket gjorde mig lite orolig för ev vöntetid, men tur nog så var det just då ledigt. Efter SuC Mora så var den nya SuC laddaren i Sveg varmt välkommen och ankomst till Ramundberget med behagliga ca 40% eftersom jag var osäker på lokala laddmöjligheter.
I vårt område i Ramundberget fanns ingen laddningsmöjlighet vid parkeringsplatserna vid stugorna. Det finns två 16A 1-fas laddare i Centrum som är bokningsbara för 2 timmar dagtid. Dessa laddare blev en återkommande besöksplats inkl en natt för att ladda på lite extra. De korta turerna vi gjorde i kylan förbrukade mycket ström och även mer än förväntat och extra laddning på plats behövdes. 20 m (2,5mm2) förlängningskabel kan också vara bra att ha med i nödfall då UMC kabel ofta är för kort.
Hemresa. Gick samma väg, Sveg-Mora-Kristinehamn-Jung-Hem. 4 laddstopp inkl mycket goda pizzor på Restaurang Strand nära SuC i Mora. -8 grader vid start + 6 vid hemkomst. Omväxlande vind och regn och kyla. Hastigheten var under resan lugn/normal till trafikrytmen, dvs ofta ca 80, 90 eller 100.
Totalt 162 mil med förbrukning 216 Wh/km eller totalt 349 kWh. Ganska ok med tanke på omständigheterna.
Praktisk maximal räckvidd var ca 30 mil.
Jag uppskattar extra restid till ca 1,5 timmar pga laddstopp med tillhörande fika/mat jämfört med Dieselbil. Räckvidds/Laddgrafen för rutten är inte lika bra vid tuffare förhållanden. Den börjar varje delsträcka med normal uppskattning för att sakta räkan om destinations procenten till lägre och lägre. Lite osäkrare att planera sin resa.
Köregenskaper och komfort.
Det var fantastiskt roligt att testa bilen på riktigt vinterväglag. Bilen har dubbfria 18”. Den går otroligt bra på normalt hal vinterväg med normal acc och regen. Vid ett tillfälle utanför Sveg var det ishalka. Då uppstår den lilla tendensen att släppa lite i bak vid regen. Det kan kännas lite obehagligt på kurviga smala vägar och möte. Satte regen till low för lugnare och stabilare bromsning. Min uppfattning är att regen low endast behövs vid ishalka.
Sätena i bilen får godkänt av hela familjen. Många timmar i bilen utan problem och även en del sovande hos passagerarna.
Autopiloten är inget att räkna med att den fungerar särskilt bra. Jag har haft stor glädje av den på övriga resor, men nu blev det med manuell pilot. Regn, snö, mörker och snö på vägen är inte AP:s vän. Ljudnivå ian bli påtaglig med takbox, men eftersom det ofta går förhållandevis långsamt (under 100) så var det ändå ok.
Isig och snöig bil:
Jag hade även en del oro över bilen praktiska vinteregenskaper med frusna dörrar etc, som redan har uppstått hemma vid fryst regn. Det besannades och blev en del problem, men ofta lösta ganska snabbt. Det var problem att få upp dörrhandtaget. Lite knack så gick det upp, tom enklare än hemma. Då uppstod istället nästa problem att rutan inte gick ner. Jag hade köpt gummilistmedel, men det behövde jag inte använda. Istället var det inuti dörren som rutan fastnade. Några gången fick jag öppna och stänga dörren försiktigt med rutan uppe för att komma i bilen. Inte helt smidigt. Även trunk-listen blev full av is. Det kändes inte helt bra att krossa is med trunkluckan så det fick bli lite isbortpill runt trunken några gånger. Innan öppning av trunken så är snösopning ett måste. En del is ramlade in iallafall. Även framlyset kan behöva lite antifreeze medel. Vid is och snöbeläggning så blir inte halvljuset särkilt bra. Bilen startar mycket fint i kylan. Inget kallt motorknackande här inte.
Slutsats.
Det går bra att åka långt på vintern med full packning, men det är lite krångligare kräver lite planering tex med ARBP. Laddningsmöjligheter behöver byggas ut på vinterdestinstionerna. Förbrukningen var ok, men lite svårare att planera ankomstladdprocent. Det är idagsläget inte många elbilar i fjällen. (Inte ens i Hemsedal tidigare i år såg jag särskilt många elbilar). Troligtvis eftersom det är högre förbrukning, lite krångligt och dåligt med laddinfrastruktur. (Om tre år så tror jag det fortfarande är mest ICE på parkeringarna i dessa områdena). Snö och is gör det lite besvärligt att hoppa in, men väl inne i bilen så är det kul igen. SuC är fantastiskt smidigt och jag behövde aldrig stå i kö. Jag saknar dock supercharger på medelstora vägar som R26. 35 mil mellan SuC är långt. Känns inte smidigt att lita på övriga stationer som ofta har en eller två laddare. Mariestad och/eller Kristinehamn skall ju vara på gång.
Hur som helst så var det en fantastisk resa.