Sida 1 av 2

Ladda i 181kW för MS Raven

Postat: 19 feb 2020 00:23
av Zalman3
Ni som har en Tesla modell S Raven.
Kommer ni upp i 181kW laddhastighet?


Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Postat: 19 feb 2020 19:13
av deffe
Om man har samma batteri som i en Raven så borde det väll gå att få samma fart på laddningen?

Min bil är tillverkad månaden innan Raven nämligen, och jag har noterat 145KW vid laddningen så jag ska passa på att testa någon gång då jag har chansen på en V3 SC

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Postat: 19 feb 2020 20:39
av Zalman3
deffe skrev:
Om man har samma batteri som i en Raven så borde det väll gå att få samma fart på laddningen?

Min bil är tillverkad månaden innan Raven nämligen, och jag har noterat 145KW vid laddningen så jag ska passa på att testa någon gång då jag har chansen på en V3 SC
Kommer du upp i 175kW hos Ionity?

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Postat: 19 feb 2020 21:41
av Kilowatt
Kommer jag nånsin upp över 100 igen på supercharge så är jag glad :evil:

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Postat: 19 feb 2020 22:09
av deffe
Zalman3 skrev:
deffe skrev:
Om man har samma batteri som i en Raven så borde det väll gå att få samma fart på laddningen?

Min bil är tillverkad månaden innan Raven nämligen, och jag har noterat 145KW vid laddningen så jag ska passa på att testa någon gång då jag har chansen på en V3 SC
Kommer du upp i 175kW hos Ionity?
Kanske testar någon gång av ren nyfikenhet, men gillar min free SC :)
Däremot så tappar min bil laddhastighet extremt fort. Den kan vara 140kw vid 25% men sedan är det redan nere under 100 vid 52% ungefär. Så den snabba laddningen blir "kortvarig". Jag har inte testat senaste månaderna dock. Har fått säkert 2-3 uppdateringar sedan dess så med lite tur kanske laddningen håller i sig längre upp i SoC nu

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Postat: 20 feb 2020 06:58
av Saab99turbo
Kommer upp i 100-någonting om jag är på långresa men på min SuC som jag har några mil från hemmet brukar det ligga runt 50 kW. Igår när jag testade där låg jag på ca 20 kW, alltså runt 10 mils laddning i timmen. Bilen var inte iskall. Idag ska vi på långresa och kommer att köra ca 30 mil innan laddning, kollar då.

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Postat: 20 feb 2020 07:03
av e5m1r
deffe skrev:
Zalman3 skrev:
deffe skrev:
Om man har samma batteri som i en Raven så borde det väll gå att få samma fart på laddningen?

Min bil är tillverkad månaden innan Raven nämligen, och jag har noterat 145KW vid laddningen så jag ska passa på att testa någon gång då jag har chansen på en V3 SC
Kommer du upp i 175kW hos Ionity?
Kanske testar någon gång av ren nyfikenhet, men gillar min free SC :)
Däremot så tappar min bil laddhastighet extremt fort. Den kan vara 140kw vid 25% men sedan är det redan nere under 100 vid 52% ungefär. Så den snabba laddningen blir "kortvarig". Jag har inte testat senaste månaderna dock. Har fått säkert 2-3 uppdateringar sedan dess så med lite tur kanske laddningen håller i sig längre upp i SoC nu
Chargegate bilarna laddar med ca 50kW vid 50% och börjar dala redan vid 10%

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Postat: 20 feb 2020 08:16
av Kilowatt
Saab99turbo skrev:
Kommer upp i 100-någonting om jag är på långresa men på min SuC som jag har några mil från hemmet brukar det ligga runt 50 kW. Igår när jag testade där låg jag på ca 20 kW, alltså runt 10 mils laddning i timmen. Bilen var inte iskall. Idag ska vi på långresa och kommer att köra ca 30 mil innan laddning, kollar då.
Det är ju lite så man undrar om de medvetet försöker anpassa efter vilka resplaner man har. Dvs detta kan vara ett sätt att motverka eller göra det mindre meningsfullt att "vardagsladda" på Supercharger ? När man faktiskt har en lång rutt planerad kanske det funkar annorlunda. Detta kräver ett test! :)

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Postat: 20 feb 2020 08:26
av Zalman3
Björn Nyland kommer inte över 142kW hos Ionity.


Så tydligen så gäller V3 250kW för att nå riktigt höga laddhastigheter.

Men varför har inte modell S och X CCS som standard idag?

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Postat: 20 feb 2020 08:46
av Verdi
Jag körde 8 mil och testladdade en stund i Fullerö igår. Kom in med 30% och fick upp till 123 kW direkt men sen sjönk det snabbt ner och vid 48% hade jag bara 88 kW. Var helt själv på hela SuC:en så det var inget som störde.

Jag har dock gamla 100-batteriet.

Jämfört med laddningar i somras så var jag då aldrig över 112 kW men vid 48% hade jag å andra sidan 104-106 kW i regel. Var dock nere på 87-88 kW vid 53-55% SOC så det började ju droppa ganska tidigt då också.

Antar att det är viktigare än förut att komma in med låg SOC helt enkelt.

Är ändå lite surt att en E-Tron fullkomligt mosar våra bilar vad gäller laddningshastigheten...

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Postat: 20 feb 2020 08:51
av KnightRider
Ja det vore intressant att veta om Tesla skulle kunna ändra mjukvaran så att man kan få kontinuerligt 150 kW åtminstone upp till 80% SoC. Vad är det som gör att Audi klarar det? Kommer Audis batterier bli sämre tidigare och vad säger isåfall ägarna om det?

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Postat: 20 feb 2020 08:52
av Remuz
KnightRider skrev:
Ja det vore intressant att veta om Tesla skulle kunna ändra mjukvaran så att man kan få kontinuerligt 150 kW åtminstone upp till 80% SoC. Vad är det som gör att Audi klarar det? Kommer Audis batterier bli sämre tidigare och vad säger isåfall ägarna om det?

Helt osannolikt, men ändå en teori. Audi vill att batterierna ska bli usla direkt när garanti tar slut så elbilar blir hatade och ingen köper en e-tron längre utan bara Q5.

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Postat: 20 feb 2020 09:11
av Bjelke
Saab99turbo skrev:
Kommer upp i 100-någonting om jag är på långresa men på min SuC som jag har några mil från hemmet brukar det ligga runt 50 kW. Igår när jag testade där låg jag på ca 20 kW, alltså runt 10 mils laddning i timmen. Bilen var inte iskall. Idag ska vi på långresa och kommer att köra ca 30 mil innan laddning, kollar då.
Om du ens KAN ladda på SuC då vill säga ;P

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Postat: 20 feb 2020 09:11
av Verdi
Remuz skrev:
KnightRider skrev:
Ja det vore intressant att veta om Tesla skulle kunna ändra mjukvaran så att man kan få kontinuerligt 150 kW åtminstone upp till 80% SoC. Vad är det som gör att Audi klarar det? Kommer Audis batterier bli sämre tidigare och vad säger isåfall ägarna om det?

Helt osannolikt, men ändå en teori. Audi vill att batterierna ska bli usla direkt när garanti tar slut så elbilar blir hatade och ingen köper en e-tron längre utan bara Q5.
Jag tror att det beror på att Audi har optimerat sina batterier på ett annat sätt. De kanske är större och tyngre istället? Vad vet jag... En E-Trons batteri väger tydligen 700 kg medan Teslas äldre 100 kWh ska väga 480 kg. Lite osäkra källor osv men det verkar ju skilja en hel del.

Nån som är insatt som kan förklara?

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Postat: 20 feb 2020 09:19
av Henrik Torphammar
KnightRider skrev:
Ja det vore intressant att veta om Tesla skulle kunna ändra mjukvaran så att man kan få kontinuerligt 150 kW åtminstone upp till 80% SoC. Vad är det som gör att Audi klarar det? Kommer Audis batterier bli sämre tidigare och vad säger isåfall ägarna om det?
De li-ion som vi känner till idag är alltid en kompromiss. Du får välja om du vill ha mycket energi eller kool prestanda. Tesla har valt förnuftigt mellan energitäthet, livslängd och prestanda vilket ger tillsynes märkliga begränsningar ibland. Då har väl ändå inte diskuterat prislappen heller på celler.

Audi har ett helt annat tänk, mindre erfarenhet och får sannolikt ett högre pris, sämre energitäthet och sämre livslängd mot att dom kan krana på lite flackare laddkurva.

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Postat: 20 feb 2020 09:23
av MSO
Verdi skrev:
Är ändå lite surt att en E-Tron fullkomligt mosar våra bilar vad gäller laddningshastigheten...
Uttryckt i den enheten man primärt har nytta av, läs sträcka/tidssenhet handlar det inte om nån mos.
Men uttyckt i kW är det väl bara 3:an som hänger med just nu.

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Postat: 20 feb 2020 09:24
av Svenssons
Om ett par månader kommer alla här uppleva att laddhastigheten har ökat... Det är inte första vintern som det postas många inlägg att laddhastigheten minskat och sedan när värmen kommer så försinner flertalet av dessa inlägg. Visst kan Tesla även ha strypt laddhastigheten men det går inte jämföra laddhastighet i augusti med laddhastighet i februari och tro att den minskade laddhastigheten beror på strypt laddhastighet via uppdaterad mjukvara.

Själv har jag laddat i 140 kW med min gamla Model X från 2016. Detta var dock i augusti. För att kunna jämföra med hur bilen kan laddas idag krävs samma förhållanden som då.
20190808_223526 (2).jpg

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Postat: 20 feb 2020 09:45
av Verdi
MSO skrev:
Verdi skrev:
Är ändå lite surt att en E-Tron fullkomligt mosar våra bilar vad gäller laddningshastigheten...
Uttryckt i den enheten man primärt har nytta av, läs sträcka/tidssenhet handlar det inte om nån mos.
Men uttyckt i kW är det väl bara 3:an som hänger med just nu.

Javisst, men om Audi bygger en bil med lägre luftmotstånd så blir det nog mos där också... Tycker deras laddning är imponerande. Det måste vi väl ändå kunna erkänna? Kan ju inte lasta batteriet för att det sitter i en SUV...

Model 3 går under 150 kW vid 40-50% SOC även på V3. Men det är klart den är snabbare 0-80% ändå. Är ju arean under grafen som man vill ha så stor som möjligt. Har med mina skills mergat ihop två laddkurvor i samma graf. :? :lol:

Laddar du Model 3 på V2 så får den smisk av E-Tron. Säkert även hos Ionity.

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Postat: 20 feb 2020 09:48
av Verdi
Svenssons skrev:
Om ett par månader kommer alla här uppleva att laddhastigheten har ökat... Det är inte första vintern som det postas många inlägg att laddhastigheten minskat och sedan när värmen kommer så försinner flertalet av dessa inlägg. Visst kan Tesla även ha strypt laddhastigheten men det går inte jämföra laddhastighet i augusti med laddhastighet i februari och tro att den minskade laddhastigheten beror på strypt laddhastighet via uppdaterad mjukvara.

Själv har jag laddat i 140 kW med min gamla Model X från 2016. Detta var dock i augusti. För att kunna jämföra med hur bilen kan laddas idag krävs samma förhållanden som då.
20190808_223526 (2).jpg

Fast mitt batteri var inte kallt och jag fick 120kW+ direkt. Då är det väl snarare en fördel att det är kyligt ute?

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Postat: 20 feb 2020 09:50
av Svenssons
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Om ett par månader kommer alla här uppleva att laddhastigheten har ökat... Det är inte första vintern som det postas många inlägg att laddhastigheten minskat och sedan när värmen kommer så försinner flertalet av dessa inlägg. Visst kan Tesla även ha strypt laddhastigheten men det går inte jämföra laddhastighet i augusti med laddhastighet i februari och tro att den minskade laddhastigheten beror på strypt laddhastighet via uppdaterad mjukvara.

Själv har jag laddat i 140 kW med min gamla Model X från 2016. Detta var dock i augusti. För att kunna jämföra med hur bilen kan laddas idag krävs samma förhållanden som då.
20190808_223526 (2).jpg

Fast mitt batteri var inte kallt och jag fick 120kW+ direkt. Då är det väl snarare en fördel att det är kyligt ute?
Vad hade ditt batteri för temperatur?

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Postat: 20 feb 2020 09:57
av Verdi
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Om ett par månader kommer alla här uppleva att laddhastigheten har ökat... Det är inte första vintern som det postas många inlägg att laddhastigheten minskat och sedan när värmen kommer så försinner flertalet av dessa inlägg. Visst kan Tesla även ha strypt laddhastigheten men det går inte jämföra laddhastighet i augusti med laddhastighet i februari och tro att den minskade laddhastigheten beror på strypt laddhastighet via uppdaterad mjukvara.

Själv har jag laddat i 140 kW med min gamla Model X från 2016. Detta var dock i augusti. För att kunna jämföra med hur bilen kan laddas idag krävs samma förhållanden som då.
20190808_223526 (2).jpg

Fast mitt batteri var inte kallt och jag fick 120kW+ direkt. Då är det väl snarare en fördel att det är kyligt ute?
Vad hade ditt batteri för temperatur?


Det framgår inte av TeslaFi-loggen verkar det som. Däremot visas faktiskt en symbol för "Battery Heater" för laddningen. Så det kanske ändå spelar in? Var 2,4 grader varmt ute.

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Postat: 20 feb 2020 10:00
av Henrik Torphammar
Verdi skrev:
Är ju arean under grafen som man vill ha så stor som möjligt.
Har man som livskall att ladda KWh så för all del men det är väl ändå förnuftigare att titta på laddhastighet i km/h. Man vill ju ofta från A till B snabbast möjligt.

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Postat: 20 feb 2020 10:09
av Verdi
Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Är ju arean under grafen som man vill ha så stor som möjligt.
Har man som livskall att ladda KWh så för all del men det är väl ändå förnuftigare att titta på laddhastighet i km/h. Man vill ju ofta från A till B snabbast möjligt.

Som sagt, det är inte batteriets fel att det sitter i en stor SUV och inte en mellanklass sedan... Jag jämför alltså inte E-Tron med Model 3 här utan bara batterierna.

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Postat: 20 feb 2020 10:10
av Svenssons
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Om ett par månader kommer alla här uppleva att laddhastigheten har ökat... Det är inte första vintern som det postas många inlägg att laddhastigheten minskat och sedan när värmen kommer så försinner flertalet av dessa inlägg. Visst kan Tesla även ha strypt laddhastigheten men det går inte jämföra laddhastighet i augusti med laddhastighet i februari och tro att den minskade laddhastigheten beror på strypt laddhastighet via uppdaterad mjukvara.

Fast mitt batteri var inte kallt och jag fick 120kW+ direkt. Då är det väl snarare en fördel att det är kyligt ute?
Vad hade ditt batteri för temperatur?


Det framgår inte av TeslaFi-loggen verkar det som. Däremot visas faktiskt en symbol för "Battery Heater" för laddningen. Så det kanske ändå spelar in? Var 2,4 grader varmt ute.
Hur vet du då att ditt batteri var varmt om du inte vet temperaturen?

Det jag främst gnäller lite om är när någon säger att man nu bara kan ladda i XX kW och att man för några månader sedan minsann kunde ladda snabbare. Det tar mycket lång tid för några hundra kilo batteripack att värmas upp. Kör man till den lokala Superchargen och testar kan man inte förvänta sig att batteripacken har hunnit bli varm.

120+ kW låter inte som särskilt dåligt, särskilt inte på vintern.

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Postat: 20 feb 2020 10:15
av Verdi
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Om ett par månader kommer alla här uppleva att laddhastigheten har ökat... Det är inte första vintern som det postas många inlägg att laddhastigheten minskat och sedan när värmen kommer så försinner flertalet av dessa inlägg. Visst kan Tesla även ha strypt laddhastigheten men det går inte jämföra laddhastighet i augusti med laddhastighet i februari och tro att den minskade laddhastigheten beror på strypt laddhastighet via uppdaterad mjukvara.

Fast mitt batteri var inte kallt och jag fick 120kW+ direkt. Då är det väl snarare en fördel att det är kyligt ute?
Vad hade ditt batteri för temperatur?


Det framgår inte av TeslaFi-loggen verkar det som. Däremot visas faktiskt en symbol för "Battery Heater" för laddningen. Så det kanske ändå spelar in? Var 2,4 grader varmt ute.
Hur vet du då att ditt batteri var varmt om du inte vet temperaturen?

Det jag främst gnäller lite om är när någon säger att man nu bara kan ladda i XX kW och att man för några månader sedan minsann kunde ladda snabbare. Det tar mycket lång tid för några hundra kilo batteripack att värmas upp. Kör man till den lokala Superchargen och testar kan man inte förvänta sig att batteripacken har hunnit bli varm.

120+ kW låter inte som särskilt dåligt, särskilt inte på vintern.

Nej, det var helt ok. Första gången jag laddade på SuC sen de höjde från 120 kW till 150. Dock dalar hastigheten tidigare än innan, vilket ju är välkänt väl? Jag tycker det är bra på sätt och vis. Särskilt om stationerna ligger tätt.

Min "klagan" kom först när jag kom att tänka på E-Trons laddkurva. Dock verkar det batteriet vara klart tyngre än Teslas batterier.