Ladda i 181kW för MS Raven
Postat: 19 feb 2020 00:23
Ni som har en Tesla modell S Raven.
Kommer ni upp i 181kW laddhastighet?
Kommer ni upp i 181kW laddhastighet?
Kommer du upp i 175kW hos Ionity?deffe skrev:Om man har samma batteri som i en Raven så borde det väll gå att få samma fart på laddningen?
Min bil är tillverkad månaden innan Raven nämligen, och jag har noterat 145KW vid laddningen så jag ska passa på att testa någon gång då jag har chansen på en V3 SC
Kanske testar någon gång av ren nyfikenhet, men gillar min free SCZalman3 skrev:Kommer du upp i 175kW hos Ionity?deffe skrev:Om man har samma batteri som i en Raven så borde det väll gå att få samma fart på laddningen?
Min bil är tillverkad månaden innan Raven nämligen, och jag har noterat 145KW vid laddningen så jag ska passa på att testa någon gång då jag har chansen på en V3 SC
Chargegate bilarna laddar med ca 50kW vid 50% och börjar dala redan vid 10%deffe skrev:Kanske testar någon gång av ren nyfikenhet, men gillar min free SCZalman3 skrev:Kommer du upp i 175kW hos Ionity?deffe skrev:Om man har samma batteri som i en Raven så borde det väll gå att få samma fart på laddningen?
Min bil är tillverkad månaden innan Raven nämligen, och jag har noterat 145KW vid laddningen så jag ska passa på att testa någon gång då jag har chansen på en V3 SC
Däremot så tappar min bil laddhastighet extremt fort. Den kan vara 140kw vid 25% men sedan är det redan nere under 100 vid 52% ungefär. Så den snabba laddningen blir "kortvarig". Jag har inte testat senaste månaderna dock. Har fått säkert 2-3 uppdateringar sedan dess så med lite tur kanske laddningen håller i sig längre upp i SoC nu
Det är ju lite så man undrar om de medvetet försöker anpassa efter vilka resplaner man har. Dvs detta kan vara ett sätt att motverka eller göra det mindre meningsfullt att "vardagsladda" på Supercharger ? När man faktiskt har en lång rutt planerad kanske det funkar annorlunda. Detta kräver ett test!Saab99turbo skrev:Kommer upp i 100-någonting om jag är på långresa men på min SuC som jag har några mil från hemmet brukar det ligga runt 50 kW. Igår när jag testade där låg jag på ca 20 kW, alltså runt 10 mils laddning i timmen. Bilen var inte iskall. Idag ska vi på långresa och kommer att köra ca 30 mil innan laddning, kollar då.
KnightRider skrev:Ja det vore intressant att veta om Tesla skulle kunna ändra mjukvaran så att man kan få kontinuerligt 150 kW åtminstone upp till 80% SoC. Vad är det som gör att Audi klarar det? Kommer Audis batterier bli sämre tidigare och vad säger isåfall ägarna om det?
Om du ens KAN ladda på SuC då vill säga ;PSaab99turbo skrev:Kommer upp i 100-någonting om jag är på långresa men på min SuC som jag har några mil från hemmet brukar det ligga runt 50 kW. Igår när jag testade där låg jag på ca 20 kW, alltså runt 10 mils laddning i timmen. Bilen var inte iskall. Idag ska vi på långresa och kommer att köra ca 30 mil innan laddning, kollar då.
Jag tror att det beror på att Audi har optimerat sina batterier på ett annat sätt. De kanske är större och tyngre istället? Vad vet jag... En E-Trons batteri väger tydligen 700 kg medan Teslas äldre 100 kWh ska väga 480 kg. Lite osäkra källor osv men det verkar ju skilja en hel del.Remuz skrev:KnightRider skrev:Ja det vore intressant att veta om Tesla skulle kunna ändra mjukvaran så att man kan få kontinuerligt 150 kW åtminstone upp till 80% SoC. Vad är det som gör att Audi klarar det? Kommer Audis batterier bli sämre tidigare och vad säger isåfall ägarna om det?
Helt osannolikt, men ändå en teori. Audi vill att batterierna ska bli usla direkt när garanti tar slut så elbilar blir hatade och ingen köper en e-tron längre utan bara Q5.
De li-ion som vi känner till idag är alltid en kompromiss. Du får välja om du vill ha mycket energi eller kool prestanda. Tesla har valt förnuftigt mellan energitäthet, livslängd och prestanda vilket ger tillsynes märkliga begränsningar ibland. Då har väl ändå inte diskuterat prislappen heller på celler.KnightRider skrev:Ja det vore intressant att veta om Tesla skulle kunna ändra mjukvaran så att man kan få kontinuerligt 150 kW åtminstone upp till 80% SoC. Vad är det som gör att Audi klarar det? Kommer Audis batterier bli sämre tidigare och vad säger isåfall ägarna om det?
Uttryckt i den enheten man primärt har nytta av, läs sträcka/tidssenhet handlar det inte om nån mos.Verdi skrev:Är ändå lite surt att en E-Tron fullkomligt mosar våra bilar vad gäller laddningshastigheten...
MSO skrev:Uttryckt i den enheten man primärt har nytta av, läs sträcka/tidssenhet handlar det inte om nån mos.Verdi skrev:Är ändå lite surt att en E-Tron fullkomligt mosar våra bilar vad gäller laddningshastigheten...
Men uttyckt i kW är det väl bara 3:an som hänger med just nu.
Svenssons skrev:Om ett par månader kommer alla här uppleva att laddhastigheten har ökat... Det är inte första vintern som det postas många inlägg att laddhastigheten minskat och sedan när värmen kommer så försinner flertalet av dessa inlägg. Visst kan Tesla även ha strypt laddhastigheten men det går inte jämföra laddhastighet i augusti med laddhastighet i februari och tro att den minskade laddhastigheten beror på strypt laddhastighet via uppdaterad mjukvara.
Själv har jag laddat i 140 kW med min gamla Model X från 2016. Detta var dock i augusti. För att kunna jämföra med hur bilen kan laddas idag krävs samma förhållanden som då.
Vad hade ditt batteri för temperatur?Verdi skrev:Svenssons skrev:Om ett par månader kommer alla här uppleva att laddhastigheten har ökat... Det är inte första vintern som det postas många inlägg att laddhastigheten minskat och sedan när värmen kommer så försinner flertalet av dessa inlägg. Visst kan Tesla även ha strypt laddhastigheten men det går inte jämföra laddhastighet i augusti med laddhastighet i februari och tro att den minskade laddhastigheten beror på strypt laddhastighet via uppdaterad mjukvara.
Själv har jag laddat i 140 kW med min gamla Model X från 2016. Detta var dock i augusti. För att kunna jämföra med hur bilen kan laddas idag krävs samma förhållanden som då.
Fast mitt batteri var inte kallt och jag fick 120kW+ direkt. Då är det väl snarare en fördel att det är kyligt ute?
Svenssons skrev:Vad hade ditt batteri för temperatur?Verdi skrev:Svenssons skrev:Om ett par månader kommer alla här uppleva att laddhastigheten har ökat... Det är inte första vintern som det postas många inlägg att laddhastigheten minskat och sedan när värmen kommer så försinner flertalet av dessa inlägg. Visst kan Tesla även ha strypt laddhastigheten men det går inte jämföra laddhastighet i augusti med laddhastighet i februari och tro att den minskade laddhastigheten beror på strypt laddhastighet via uppdaterad mjukvara.
Själv har jag laddat i 140 kW med min gamla Model X från 2016. Detta var dock i augusti. För att kunna jämföra med hur bilen kan laddas idag krävs samma förhållanden som då.
Fast mitt batteri var inte kallt och jag fick 120kW+ direkt. Då är det väl snarare en fördel att det är kyligt ute?
Har man som livskall att ladda KWh så för all del men det är väl ändå förnuftigare att titta på laddhastighet i km/h. Man vill ju ofta från A till B snabbast möjligt.Verdi skrev:Är ju arean under grafen som man vill ha så stor som möjligt.
Henrik Torphammar skrev:Har man som livskall att ladda KWh så för all del men det är väl ändå förnuftigare att titta på laddhastighet i km/h. Man vill ju ofta från A till B snabbast möjligt.Verdi skrev:Är ju arean under grafen som man vill ha så stor som möjligt.
Hur vet du då att ditt batteri var varmt om du inte vet temperaturen?Verdi skrev:Svenssons skrev:Vad hade ditt batteri för temperatur?Verdi skrev:Svenssons skrev:Om ett par månader kommer alla här uppleva att laddhastigheten har ökat... Det är inte första vintern som det postas många inlägg att laddhastigheten minskat och sedan när värmen kommer så försinner flertalet av dessa inlägg. Visst kan Tesla även ha strypt laddhastigheten men det går inte jämföra laddhastighet i augusti med laddhastighet i februari och tro att den minskade laddhastigheten beror på strypt laddhastighet via uppdaterad mjukvara.
Fast mitt batteri var inte kallt och jag fick 120kW+ direkt. Då är det väl snarare en fördel att det är kyligt ute?
Det framgår inte av TeslaFi-loggen verkar det som. Däremot visas faktiskt en symbol för "Battery Heater" för laddningen. Så det kanske ändå spelar in? Var 2,4 grader varmt ute.
Svenssons skrev:Hur vet du då att ditt batteri var varmt om du inte vet temperaturen?Verdi skrev:Svenssons skrev:Vad hade ditt batteri för temperatur?Verdi skrev:Svenssons skrev:Om ett par månader kommer alla här uppleva att laddhastigheten har ökat... Det är inte första vintern som det postas många inlägg att laddhastigheten minskat och sedan när värmen kommer så försinner flertalet av dessa inlägg. Visst kan Tesla även ha strypt laddhastigheten men det går inte jämföra laddhastighet i augusti med laddhastighet i februari och tro att den minskade laddhastigheten beror på strypt laddhastighet via uppdaterad mjukvara.
Fast mitt batteri var inte kallt och jag fick 120kW+ direkt. Då är det väl snarare en fördel att det är kyligt ute?
Det framgår inte av TeslaFi-loggen verkar det som. Däremot visas faktiskt en symbol för "Battery Heater" för laddningen. Så det kanske ändå spelar in? Var 2,4 grader varmt ute.
Det jag främst gnäller lite om är när någon säger att man nu bara kan ladda i XX kW och att man för några månader sedan minsann kunde ladda snabbare. Det tar mycket lång tid för några hundra kilo batteripack att värmas upp. Kör man till den lokala Superchargen och testar kan man inte förvänta sig att batteripacken har hunnit bli varm.
120+ kW låter inte som särskilt dåligt, särskilt inte på vintern.