Sida 1 av 2
12V-batteriet behöver bytas
Postat: 22 feb 2020 13:29
av jans
Bilen varnar om att batteriet är dåligt (Ett år sedan jag bytte) och behöver bytas ut.
Tesla säger att batteriet är restnoterat i Amsterdam, ingen prognos på leveransdatum.
Någon som har erfarenhet av hur länge man kan köra ?
Nån som vet någon annan bilverkstad som skulle kunna åta sig (och klara av) uppdraget ?
Har stängt av Teslafi och undviker att kolla i appen, bilen står i (halv-)varmt garage, några tips i övrigt vad man kan göra för att förlänga livet på batteri-stackaren ?
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 22 feb 2020 15:04
av bylund
Om man låter tredje part byta batteriet är det viktigt att det antingen är identiskt med det som byttes ut, eller att man uppdaterar bilen med vad för batteri det är, så att den kan ta hand om det nya batteriet korrekt. Jag vet inte om andra än Tesla och deras skadeverkstäder kan göra detta.
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 22 feb 2020 20:05
av Lessmog
Mitt är också restnoterat. Skulle ha bytts men fanns inte att få tag i då. Ska komma med Ranger Service
Det blev urladdat i samband med en vattenskada som åstadkom kortslutning. Gick inte på försäkringen, 25k
S85D 2015 juli.
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 22 feb 2020 20:30
av mans71
Lessmog skrev:Mitt är också restnoterat. Skulle ha bytts men fanns inte att få tag i då. Ska komma med Ranger Service
Det blev urladdat i samband med en vattenskada som åstadkom kortslutning. Gick inte på försäkringen, 25k
S85D 2015 juli.
25k? Det var en del annat än 12V batteri som måste bytas då eller?
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 22 feb 2020 20:32
av Fredrik j
Tillverkar tesla 12v-batteriet själv eller följer det en standard?
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 22 feb 2020 20:36
av BrooklynS
Det är väl ett vanligt 12V-batteri?
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 22 feb 2020 20:43
av Lessmog
mans71 skrev:Lessmog skrev:Mitt är också restnoterat. Skulle ha bytts men fanns inte att få tag i då. Ska komma med Ranger Service
Det blev urladdat i samband med en vattenskada som åstadkom kortslutning. Gick inte på försäkringen, 25k
S85D 2015 juli.
25k? Det var en del annat än 12V batteri som måste bytas då eller?
Ja, bl a en hel kabelstam. Mycket bök. Vindrutan måste tas loss och sättas tillbaka -- grundfelet var att limmet hade släppt. Plus lite annat.
Vatten är inte bra, på fel ställen!
Nu återstår väl bara 12V (hoppas jag!)
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 22 feb 2020 20:50
av Lessmog
Fredrik j skrev:Tillverkar tesla 12v-batteriet själv eller följer det en standard?
I Teslas gryning var det mycket strul med 12V, i princip ett mc-batteri. Det var outsourcat till ett bolag, som outsourcade till Kina, som i sin tur outsourcade till Vietnam. Om jag minns rätt. I slutänden var det inte mycket kvar av specen. Eller den leverantören.
Tydligen har Tesla bytt fler gånger, för det finns flera versioner till olika årgångar, och de är inte helt utbytbara. Därav min väntan.
Någon firma säljer Li-jon-batterier som plugin-alternativ, men de lär inte ha samma goda egenskaper i kyla som bly-syra-varianterna.
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 22 feb 2020 21:02
av Fredrik j
Det finns ju ett ganska brett sortiment av 12v-batterier på marknaden. Allt från biltema till racingceller med viktfokus. Måste ju finnas något som passar. Ingen biltillverkare tillverkar väl 12v-batterier? Är ju väldigt standardiserat.
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 22 feb 2020 21:35
av mans71
Lessmog skrev:mans71 skrev:Lessmog skrev:Mitt är också restnoterat. Skulle ha bytts men fanns inte att få tag i då. Ska komma med Ranger Service
Det blev urladdat i samband med en vattenskada som åstadkom kortslutning. Gick inte på försäkringen, 25k
S85D 2015 juli.
25k? Det var en del annat än 12V batteri som måste bytas då eller?
Ja, bl a en hel kabelstam. Mycket bök. Vindrutan måste tas loss och sättas tillbaka -- grundfelet var att limmet hade släppt. Plus lite annat.
Vatten är inte bra, på fel ställen!
Nu återstår väl bara 12V (hoppas jag!)
Aj då. Knepigt att vare sig hem eller bilförsäkring tar kostnaden?

Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 22 feb 2020 22:00
av e5m1r
Fredrik j skrev:Det finns ju ett ganska brett sortiment av 12v-batterier på marknaden. Allt från biltema till racingceller med viktfokus. Måste ju finnas något som passar. Ingen biltillverkare tillverkar väl 12v-batterier? Är ju väldigt standardiserat.
Problemet är att bilen tar hänsyn till vad det är för 12v som sitter i och byter man till annan än som redan sitter i måste man byta i bilen
Om jag inte minns fel finns det 4 olika att välja mellan där den senaste heter Carbon nånting
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 22 feb 2020 22:27
av Fredrik j
e5m1r skrev:Fredrik j skrev:Det finns ju ett ganska brett sortiment av 12v-batterier på marknaden. Allt från biltema till racingceller med viktfokus. Måste ju finnas något som passar. Ingen biltillverkare tillverkar väl 12v-batterier? Är ju väldigt standardiserat.
Problemet är att bilen tar hänsyn till vad det är för 12v som sitter i och byter man till annan än som redan sitter i måste man byta i bilen
Om jag inte minns fel finns det 4 olika att välja mellan där den senaste heter Carbon nånting
Alla bilar har BMS som är programerad för en viss typ av batteri-spec. Men det brukar funka om man byter till ett med samma spec.
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 23 feb 2020 01:07
av taliz
mans71 skrev:Lessmog skrev:mans71 skrev:Lessmog skrev:Mitt är också restnoterat. Skulle ha bytts men fanns inte att få tag i då. Ska komma med Ranger Service
Det blev urladdat i samband med en vattenskada som åstadkom kortslutning. Gick inte på försäkringen, 25k
S85D 2015 juli.
25k? Det var en del annat än 12V batteri som måste bytas då eller?
Ja, bl a en hel kabelstam. Mycket bök. Vindrutan måste tas loss och sättas tillbaka -- grundfelet var att limmet hade släppt. Plus lite annat.
Vatten är inte bra, på fel ställen!
Nu återstår väl bara 12V (hoppas jag!)
Aj då. Knepigt att vare sig hem eller bilförsäkring tar kostnaden?

Ja hur kommer de undan det?
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 23 feb 2020 21:23
av Lessmog
taliz skrev:mans71 skrev:Lessmog skrev:mans71 skrev:Lessmog skrev:Mitt är också restnoterat. Skulle ha bytts men fanns inte att få tag i då. Ska komma med Ranger Service
Det blev urladdat i samband med en vattenskada som åstadkom kortslutning. Gick inte på försäkringen, 25k
S85D 2015 juli.
25k? Det var en del annat än 12V batteri som måste bytas då eller?
Ja, bl a en hel kabelstam. Mycket bök. Vindrutan måste tas loss och sättas tillbaka -- grundfelet var att limmet hade släppt. Plus lite annat.
Vatten är inte bra, på fel ställen!
Nu återstår väl bara 12V (hoppas jag!)
Aj då. Knepigt att vare sig hem eller bilförsäkring tar kostnaden?

Ja hur kommer de undan det?
Om de påstår att vattenskada inte täcks av försäkringen så har de säkert på fötterna?
Möjligen kunde jag ha reklamerat vindrutebytet hos Tesla, men var nog lite för sent ute för det. Jag kan ju inte styrka att läckan
inte berodde på deras reparation.
Bara att hacka i sig och i stället glädjas åt TSLA-uppgången, 5x sedan i somras

Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 23 feb 2020 21:29
av taliz
Beror på vad det står i villkoren.
De brukar ju inte vara jättelånga. Du har väl försäkringsbrevet nånstans?
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 23 feb 2020 21:34
av Lessmog
taliz skrev:Beror på vad det står i villkoren.
De brukar ju inte vara jättelånga. Du har väl försäkringsbrevet nånstans?
Så är det ju. Men som sagt, tvivlar på att bolaget skulle ta ett sånt skamgrepp om det saknar täckning i villkoren.
Och jag har haft annat att stå i, som diverse renoveringar, momsdeklaration osv.
Tack för sympatin ändå!

12V-batteriet behöver bytas
Postat: 23 feb 2020 21:36
av taliz
Tittade i mina villkor nu. Har IF. Kan inte se ngt att det inte gäller för vattenskada.
Alla försäkringshandläggare gör inte alltid allt korrekt.
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 23 feb 2020 22:19
av OfarligTesla
taliz skrev:Tittade i mina villkor nu. Har IF. Kan inte se ngt att det inte gäller för vattenskada.
Alla försäkringshandläggare gör inte alltid allt korrekt.
Vilket moment tyckte du skulle gälla där? Kollade IFs villkor och kan inte se något moment där vattenskada bör täckas.
12V-batteriet behöver bytas
Postat: 23 feb 2020 23:39
av taliz
OfarligTesla skrev:taliz skrev:Tittade i mina villkor nu. Har IF. Kan inte se ngt att det inte gäller för vattenskada.
Alla försäkringshandläggare gör inte alltid allt korrekt.
Vilket moment tyckte du skulle gälla där? Kollade IFs villkor och kan inte se något moment där vattenskada bör täckas.
Det bör väl klassas som elektronik/maskinskada IMO.
Att det sen var vatten som orsakade det kan jag inte riktigt se hur det är relevant, såvida de inte uttryckligen skriver tex att skada pga vattenläckage inte täcks. För veteranbilar och husbilar har dock IF särskilda klausuler om vattenskada, men inte vanliga bilar.
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 24 feb 2020 08:01
av OfarligTesla
taliz skrev:
Det bör väl klassas som elektronik/maskinskada IMO.
Att det sen var vatten som orsakade det kan jag inte riktigt se hur det är relevant, såvida de inte uttryckligen skriver tex att skada pga vattenläckage inte täcks. För veteranbilar och husbilar har dock IF särskilda klausuler om vattenskada, men inte vanliga bilar.
Nej, maskinskadedelen gäller inte för sådana här skador. För att det skall bli ett försäkringsfall på maskinskademomentet enligt IF så gäller det att det är en ”inifrån kommande skada eller fel som plötsligt och oförutsätt uppstår på följande komponent”.
Så att så länge vattenskadan inte kommer av att en av bilens komponenter läckt vatten så bedöms det som en skada utifrån och täcks då inte.
Villkor är ju skrivna så att de listar vad som täcks och med vilka undantag, fall som inte faller under något som täcks ger inte ersättning.
12V-batteriet behöver bytas
Postat: 24 feb 2020 16:46
av taliz
Ser nu att där uttryckligen står att maskinskada inte gäller för:
"som orsakats av köld, väta, fukt eller korrosion"
Det är ju lite jobbigt. Låt säga att man kör på ngt som gör att vatten läcker in i batteripacket, och man inte märker det.
Då får man stå för nytt pack själv?
Kanske inte om man kan bevisa att det orsakats av kollision.
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 18 mar 2020 17:01
av jans
jans skrev:Bilen varnar om att batteriet är dåligt (Ett år sedan jag bytte) och behöver bytas ut.
Tesla säger att batteriet är restnoterat i Amsterdam, ingen prognos på leveransdatum.
Någon som har erfarenhet av hur länge man kan köra ?
Nån som vet någon annan bilverkstad som skulle kunna åta sig (och klara av) uppdraget ?
Har stängt av Teslafi och undviker att kolla i appen, bilen står i (halv-)varmt garage, några tips i övrigt vad man kan göra för att förlänga livet på batteri-stackaren ?
Fick batteriet äntligen bytt. 5 och1/2 vecka efter att bilen börjat varna. Har inte läst om att någon annan väntat så länge. Men det gick ju bra....
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 18 mar 2020 21:59
av Anders-X
jans skrev:jans skrev:Bilen varnar om att batteriet är dåligt (Ett år sedan jag bytte) och behöver bytas ut.
Tesla säger att batteriet är restnoterat i Amsterdam, ingen prognos på leveransdatum.
Någon som har erfarenhet av hur länge man kan köra ?
Nån som vet någon annan bilverkstad som skulle kunna åta sig (och klara av) uppdraget ?
Har stängt av Teslafi och undviker att kolla i appen, bilen står i (halv-)varmt garage, några tips i övrigt vad man kan göra för att förlänga livet på batteri-stackaren ?
Fick batteriet äntligen bytt. 5 och1/2 vecka efter att bilen börjat varna. Har inte läst om att någon annan väntat så länge. Men det gick ju bra....
Fick min varning om 12V-batteribyte den 24 oktober. Ställde ett reservbatteri och startkablar i frunken. Fick en tid i Segeltorp tisdag den 26 november. Försökte SMS på torsdag veckan innan, ingen respons. Lyckades få chatt-kontakt med någon som föreslog att jag skulle ringa. Då jag förklarade hur Tesla hanterade telefonerna i Sverige så lovade han att meddela Segeltorp att kontakta mig. Får SMS på lördag att jag har en bokad tid. På måndag åker jag typ 60 mil för att lämna bilen, får ett SMS till på morgonen som påminner om tiden på tisdag. Vid 18-tiden ringer en person från Segeltorp och säger att de inte fått hem något batteri, men tror att det ska komma ett närmaste dagarna. Lämnar bilen på tisdag morgon och får en lånebil. Hämtar bilen på onsdag kväll då fortfarande inget batteri kommit. De hade beställt ett nytt från Holland, men hade ingen koll på om det överhuvudtaget hade skickats något. De bokar in mig på en tid i Trondheim där det ska finnas fem till sex batterier på lager. Får alltså åka hem 60 mil utan att få batteriet bytt. Den 18 december åker jag 20 mil till Trondheim och får batteriet utbytt.
Alltså åtta veckor minus en dag från varning till batteribyte.
Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 19 mar 2020 08:41
av Splfredde
Fredrik j skrev:e5m1r skrev:Fredrik j skrev:Det finns ju ett ganska brett sortiment av 12v-batterier på marknaden. Allt från biltema till racingceller med viktfokus. Måste ju finnas något som passar. Ingen biltillverkare tillverkar väl 12v-batterier? Är ju väldigt standardiserat.
Problemet är att bilen tar hänsyn till vad det är för 12v som sitter i och byter man till annan än som redan sitter i måste man byta i bilen
Om jag inte minns fel finns det 4 olika att välja mellan där den senaste heter Carbon nånting
Alla bilar har BMS som är programerad för en viss typ av batteri-spec. Men det brukar funka om man byter till ett med samma spec.
Bytte själv till ett likvärdigt 12v-batteri, funkade utmärkt tills nästa besök på SC då bilen förpassades till parkeringen med info om att de inte rörde bilen och att garantin inte gällde längre.
Detta pga ett tredjeparts batteri var monterat. Hade även ett slutsteg för en baslåda monterat som heller inte var tillåtet.
Gick inte att köpa ett batteribyte till original heller.
Fick dock köpa ett batteri på plats och själv byta när jag kom hem.
Många mejl senare med diverse chefer bekräftades att garantin inte var bruten.......
Efter detta köper jag inga tredjepartsdelar

Re: 12V-batteriet behöver bytas
Postat: 19 mar 2020 14:25
av [JM]
Man kan väl köpa ett "vanligt" 12v och byta till själv om det krisar som interimslösning. Samtidigt beställer man ett tesla orginal och byter till när det väl levereras.
Då blir ju inte bilen stående iaf.
Kostar nån onödig tusenlapp för interimsbatteriet men vad är alternativet. En sådan standardartikel som ett 12v batteri kan man ju tycka att SC borde ha på hyllan.