Sida 1 av 2

WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Postat: 22 feb 2020 13:40
av Mickep
För att få ned kostnaden släpper de en snabbladdare (skall kunna ladda 2 bilar i 150 kW samtidigt). med bara 16-63 A anslutningsspänning. De som räknat på det säger att med 3fas 16A kan de serva 10 bilar om dygnet. Vilket är helt ok i glesbygd. Tesla har planer på något liknande med solceller.

Verkar lovande, de hade bilder på laddaren och allt det. Att få ned kostnaden är prio för att vi inte skall se ionity chockpriser. Tycker det är bra att ha sådana i tex glesbygd, långt från motorvägarna, där det inte finns el dragen. Tror de börjar med cirkel K mackar. Tyvärr har jag inte funnit vilket storlek det är på batterierna. Men avfärdar inte iden. Eftersom det är WV kan de knyta det till id3 et.c.

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Postat: 22 feb 2020 13:56
av fth
Det är förstås fysiskt omöjligt att ladda två bilar med 150kW om man bara matar in 11-43 kW, skall dom ha batterilager vid varje laddare?

/fth

Edit: läste rubriken lite noggrannare :oops:
Inte helt tokig idé, det borde finnas en brytpunkt där ökad matning kostar mer än batterier.

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Postat: 22 feb 2020 14:05
av fth
Ser faktiskt väldigt intressant ut, 193.5kWh batteri, två laddare med 150kW Max effekt (250kW max samtidigt).

Det borde vara perfekt för stationer i t.ex Norrland, med förhållandevis låg trafik och höga kostnader för att dra fram hög effekt.

https://www.eon.com/en/business-custome ... oster.html

/fth

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Postat: 22 feb 2020 14:11
av fth
Räknar man med 50kWh i snitt per bil och laddning så skulle en sådan laddare kunna serva drygt 10 bilar per dygn med 32A matning, drygt 20 med 63A matning.

Worst case, om batteribanken är helt tömd när man rullar in, så borde man iaf få 11-22kW effekt om laddaren har designats rätt.

Förstärker man med solpaneler så kan man ju öka kapaciteten under dagtid rätt rejält utan att öka matningen.

Bra koncept, borde med lägre batterikostnader bli väldigt konkurrenskraftigt, det är ju också ett perfekt sätt att återanvända kasserade batterier från elbilar.

/fth

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Postat: 22 feb 2020 14:21
av ChristerSjo
Väldigt intressant koncept. Framför allt om man kan kombinera det med solceller också.

Undrar vad kalaset kostar bara.

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Postat: 22 feb 2020 14:29
av fth
Inte helt billigt med 193.5kWh batteri, men inte helt billigt att dra fram 250kW matning till en ensligt belägen plats heller.

Det borde gå att räkna hem detta på rätt många platser gissar jag.

/fth

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Postat: 22 feb 2020 14:35
av taliz
fth skrev:

Det borde gå att räkna hem detta på rätt många platser gissar jag.

/fth
Nu? Knappast. Men på några års sikt går det garanterat, när cellpriserna gått ner och elbilar blivit betydligt vanligare.
Inte ens på de mest vältrafikerade motorvägarna lönar sig ju 150kw HPC UTAN batterilager idag.

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Postat: 22 feb 2020 14:42
av mati
Mickep skrev:
För att få ned kostnaden släpper de en snabbladdare (skall kunna ladda 2 bilar i 150 kW samtidigt). med bara 16-63 A anslutningsspänning. De som räknat på det säger att med 3fas 16A kan de serva 10 bilar om dygnet. Vilket är helt ok i glesbygd. Tesla har planer på något liknande med solceller.
Det är min uträkning du har läst i kommentarsfältet på NyT antar jag. :) Jag tror att detta kommer att fungera utmärkt utmed lite mer glest trafikerade vägar, t.ex. i Norrland. Med tanke på det relativt låga priset så kan man ställa dessa laddare dessutom relativt tätt, det krävs ju ingen starkare matning än för en vanlig villa.
Batteriladdarna som VW ställer upp i Tyskland har ett batteripack på 360kWh, men de kan bara leverera 100kW effekt. Det här verkar vara en lätt modifierad variant.

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Postat: 22 feb 2020 14:47
av mati
taliz skrev:
fth skrev:

Det borde gå att räkna hem detta på rätt många platser gissar jag.

/fth
Nu? Knappast. Men på några års sikt går det garanterat, när cellpriserna gått ner och elbilar blivit betydligt vanligare.
Inte ens på de mest vältrafikerade motorvägarna lönar sig ju 150kw HPC UTAN batterilager idag.
VW återanvänder gamla batterier i dessa laddare. De är troligen inte så dyra alltså. Dessutom är en 150kW-matning extremt dyr. Det krävs transformatorer, effekten måste finnas, osv. För de här laddarna räcker det med effekten som ett vanligt villaabonnemang kan tillhandahålla. De måste vara flera magnituder billigare att installera än en fullfuxen 150kW-laddare.

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Postat: 22 feb 2020 14:50
av Mickep
En annan sak är att de är plug and play bara. De kan lätt flyttas och kan anslutas till befintliga installationer (bra tex vid toppar och trafikhelger) Då kör man bara ut dem och placerar vid befintliga och stoppar bara in kontakten. (som bajamajor vid evenemang)
Tänk ex vid vasaloppet (om det blir snö med all klimatkris (eller så blir det supermycket snö så det blir kaos på vägarna)

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Postat: 22 feb 2020 14:54
av fth
taliz skrev:
fth skrev:

Det borde gå att räkna hem detta på rätt många platser gissar jag.

/fth
Nu? Knappast. Men på några års sikt går det garanterat, när cellpriserna gått ner och elbilar blivit betydligt vanligare.
Inte ens på de mest vältrafikerade motorvägarna lönar sig ju 150kw HPC UTAN batterilager idag.
Nej, jag menar förstås inte att hela investeringen bär sig på egna meriter, bara att mellanskillnaden mellan 22kW och 250kW matning till en avlägsen plats sannolikt är jämförbar med kostnaden för batterilagret.

/fth

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Postat: 22 feb 2020 14:57
av Zalman3
fth skrev:
Inte helt billigt med 193.5kWh batteri, men inte helt billigt att dra fram 250kW matning till en ensligt belägen plats heller.

Det borde gå att räkna hem detta på rätt många platser gissar jag.

/fth
Batteribankar blir intressanta i många tillämpningar.

Inte bara för att ladda elbilar.
Som ersättning för elverk.

Var på SkogsNolia, det var säkert +10 dieselelverk som stod och puttrade överallt, vore perfekt med batteribank istället.

WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Postat: 22 feb 2020 15:08
av taliz
mati skrev:
taliz skrev:
fth skrev:

Det borde gå att räkna hem detta på rätt många platser gissar jag.

/fth
Nu? Knappast. Men på några års sikt går det garanterat, när cellpriserna gått ner och elbilar blivit betydligt vanligare.
Inte ens på de mest vältrafikerade motorvägarna lönar sig ju 150kw HPC UTAN batterilager idag.
VW återanvänder gamla batterier i dessa laddare. De är troligen inte så dyra alltså. Dessutom är en 150kW-matning extremt dyr. Det krävs transformatorer, effekten måste finnas, osv. För de här laddarna räcker det med effekten som ett vanligt villaabonnemang kan tillhandahålla. De måste vara flera magnituder billigare att installera än en fullfuxen 150kW-laddare.
Gamla batterier är inte gratis. Man vill gärna ha så hög ROI som möjligt, och jag är ganska säker på att man får det genom att sälja dem som energilager till elbolag de närmaste åren. Vind och solkraftsparker får ju i sin tur då ännu högre ROI.

Idag finns som sagt inte tillräckligt med kunder ens till HPC längs de mest vältrafikerade vägarna. Ute i ödemarken lär det dröja många år innan det finns tillräckligt med kunder för detta.
Visst kan man i teorin flytta runt dem för att dra nytta av trafiktoppar. Men det är inte gratis det heller, troligen mer besvär än det är värt. Tesla gjorde ju ett sånt försök ganska nyligen på en SUC som var överbelastad vid nån storhelg. Man kom dit med en trailer med megapacks och laddstationer på. Känns inte som det var någon jättehit, mer en kul grej.

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Postat: 22 feb 2020 15:40
av Zalman3
Om en sån här laddare kostar ca 300.000kr och har knappt 200kWh batteri och kan ladda i 150kW.

Om man då får 50% i bidrag, då är det ju inte jättedyrt att köpa in för exempelvis ett Taxibolag.

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Postat: 22 feb 2020 17:01
av Gustafsson
Man behöver ju inte heller ha de mest kompromisslösa (=dyra) batterierna i en fast installation. Vikt och maximal laddhastighet är ju inte viktigt på samma sätt som i bilen. Kylningen kan göras mycket enklare också.
Behöver iofs inte ens vara litiumbatterier. Dock ska det ju gå att leverera hög ström till bilarna.

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Postat: 22 feb 2020 17:10
av mati
Jag har för mig att VW har sagt att de i nuläget använder sina egna batterier från gamla hybridbilar, e-Golfar osv. Deras målsättning för framtiden är att aldrig lämna ifrån sig ett batteri. Först används det i en elbil, sedan i ett batterilager och till sist återanvänder man råvarorna som blir ett nytt batteri.
Jag kan egentligen bara se fördelar med denna lösning, förstår inte gnället. Att det inte är lönsamt idag må vara hänt. Men de måste ju börja nånstans och det är garanterat en bra idé att göra så. Det finns massor med bra tillämpningar för ett sådant powerpack.

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Postat: 22 feb 2020 17:47
av Mickep
Zalman3 skrev:
Om en sån här laddare kostar ca 300.000kr och har knappt 200kWh batteri och kan ladda i 150kW.

Om man då får 50% i bidrag, då är det ju inte jättedyrt att köpa in för exempelvis ett Taxibolag.
Beror också vad man jämför med. en fast installation för 1.5 miljoner? Sån här är bara att ställa på plats och koppla in på en en trefas handske. Men synd att man inte får reda på kostnaden att installera (och jämföra den med alternativen) Då hade det gått att räkna på roi. Nu kastas bara siffror i luften (som beror om man vill ge fördelar åt tela eller annat företag). Kostnaden kan säkert ändras men ingen sådan information finns att tillgå(?).
Tror att många lutar åt en sådan lösning. Tesla hade en sådan vid julen vid en suc, men det lyckades inte hindra kaoset för det när 100 tals. bilar kom dit samtidigt

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Postat: 22 feb 2020 18:26
av LarsL
Zalman3 skrev:
Om en sån här laddare kostar ca 300.000kr och har knappt 200kWh batteri och kan ladda i 150kW.

Om man då får 50% i bidrag, då är det ju inte jättedyrt att köpa in för exempelvis ett Taxibolag.
Inte särskilt troligt att VW kan köpa 350kWh batteri för 300 000kr. De skulle absolut inte sälja batteriet för det priset i alla fall.
Idag tror jag det är betydligt billigare att koppla upp sig mot elnätet helt enkelt.

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Postat: 22 feb 2020 18:27
av LarsL
Mickep skrev:
De som räknat på det säger att med 3fas 16A kan de serva 10 bilar om dygnet. Vilket är helt ok i glesbygd.
Ungefär lika dåligt som vätgasmackarna då alltså... kanske en slump kanske inte?

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Postat: 22 feb 2020 18:34
av fth
LarsL skrev:
Zalman3 skrev:
Om en sån här laddare kostar ca 300.000kr och har knappt 200kWh batteri och kan ladda i 150kW.

Om man då får 50% i bidrag, då är det ju inte jättedyrt att köpa in för exempelvis ett Taxibolag.
Inte särskilt troligt att VW kan köpa 350kWh batteri för 300 000kr. De skulle absolut inte sälja batteriet för det priset i alla fall.
Idag tror jag det är betydligt billigare att koppla upp sig mot elnätet helt enkelt.
Det är alltså knappt 200 kWh batteri, inte 350.

/fth

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Postat: 22 feb 2020 18:43
av mati
fth skrev:
Det är alltså knappt 200 kWh batteri, inte 350.

/fth
Var hittar du den infon? Jag har letat, men det enda jag hittade var 360kWh för laddarna som sätts upp i Wolfsburg just nu. Men de kan bara leverera 100kW, det är alltså tydligen inte riktigt samma typ av laddare.

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Postat: 22 feb 2020 19:38
av fth
mati skrev:
fth skrev:
Det är alltså knappt 200 kWh batteri, inte 350.

/fth
Var hittar du den infon? Jag har letat, men det enda jag hittade var 360kWh för laddarna som sätts upp i Wolfsburg just nu. Men de kan bara leverera 100kW, det är alltså tydligen inte riktigt samma typ av laddare.
Se länken i mitt tidigare inlägg, bläddra ned så finns specifikationerna.

/fth

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Postat: 22 feb 2020 19:57
av mati
Tack. :)

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Postat: 22 feb 2020 20:05
av Svenssons
Här skulle C2G eller hur man skulle kunna förkorta Charger to Grid fungera. Laddaren skulle alltså förutom att fungera som laddare med små krav på nätet fungera som en utjämnande batteribackup för nätet. Kanske därför EON är med i projektet.

Vehicle to Grid funkar ju sämre i och med att bilen sällan är inkopplad när den behövs (dvs dagtid) och svårt för en privatägare att se ekonomi i det samt riskera att ha för låg laddnivå när man ska ut och köra. Denna laddare är istället alltid inkopplad, kan föra statistik när det är mer sannolikt för laddbehov kontra nätbehov samt att den sannolikt ägs av ett företag som kan räkna på ekonomin på ett bättre sätt.

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Postat: 22 feb 2020 20:15
av LarsL
Svenssons skrev:
Här skulle C2G eller hur man skulle kunna förkorta Charger to Grid fungera. Laddaren skulle alltså förutom att fungera som laddare med små krav på nätet fungera som en utjämnande batteribackup för nätet. Kanske därför EON är med i projektet.
Låter nästan rimligare än att det är för att snåla med anslutningen. I så fall kommer de här stationerna ha ganska hygglig uppkoppling mot nätet och sedan fungera som stabiliserare.