Sida 1 av 2

Många hävdar att de inte har leveransproblem av sina elbilar

Postat: 25 feb 2020 13:56
av Zalman3
Många hävdar att de inte har leveransproblem av sina elbilar.

Nissan Leaf.
106 annonser på blocket av 2020 års modell.
Har hävdat att Leaf är världens mest sålda elbil.

Renault Zoe.
121 annonser på blocket av 2020 års modell.
Har hävdat att Zoe är Europas mest sålda elbil.
Zoe var den tredje mest sålda bilen i Frankrike i januari, till privata köpare, alla kategorier.
Renault ZOE had record sales in January.
Last month in France the Renault ZOE was the third best selling car with 5.331 units delivered to private buyers,
only behind the ICE (Internal Combustion Engine) cars PEUGEOT 208 and Renault Clio.
https://pushevs.com/2020/02/03/renault- ... n-january/

KIA.
23 annonser på blocket av 2020 år modell, dock flest av Soul modellen, e-Niro är det brist på.
De sålde mer än dubbelt så många elbilar än tvåan i Sverige under januari 2020.

Hyundai.
157 annonser på blocket av 2020 års modell.
Hyundai startar en ny fabrik nu i mars i Tjeckien.
De hävdar att de blir störst i Europa under 2020.
Starting in March 2020, the company will introduce the Kona Electric in its Czech manufacturing plant, as well as increasing existing supply from its Ulsan plant in South Korea. This will drastically reduce delivery times for customers in Europe.
The decision to additionally produce the Kona Electric in Europe was made in order to better serve Hyundai’s European customers. Since going on sale in 2018, demand for the Kona Electric has surpassed expectations, and the increased capacity is intended to keep up with rising demand.
For 2020, Hyundai will provide over 80,000 units of zero-emission vehicles to European customers, including Kona Electric, IONIQ Electric and the NEXO fuel cell car. With this development, Hyundai expects to become the biggest provider of zero-emission vehicles in Europe in 2020.
Tesla hävdar att de är världens största elbilstillverkare.
Snart har de sålt 1 miljon elbilar.

BMW.
70 annonser på blocket av 2020 års modell av rena elbilar.
BMW hävdar att de är störst i Europa på laddbara bilar.

MG.
Mg hävdar att de har 4-8 veckors leveranstid för sin MG ZS EV.
Finns dock inte i Sverige än.

VW.
VW har som mål att bli den mest sålda elbilen i Europa H2 2020.
De bygger ID3 på lager sedan den 4 november 2019, för att kunna vräka ut ID3 bilar i höst.

PSA gruppen.
Opel säger att de ska sälja ca 1.500 Opel Corsa-e i Sverige i år, leveranser redan i mars-april.
Peugeot 208 och 2008 har samma drivlina.
Det har även DS 3 CROSSBACK E-TENSE.

Re: Många hävdar att de inte har leveransproblem av sina elb

Postat: 25 feb 2020 20:25
av Eldsig
Kan du utveckla? Vad har rubriken med innehållet att göra och vilken är din slutsats?

Re: Många hävdar att de inte har leveransproblem av sina elb

Postat: 25 feb 2020 21:49
av Zalman3
Eldsig skrev:
Kan du utveckla? Vad har rubriken med innehållet att göra och vilken är din slutsats?
Den allmänna föreställningen är att det inte säljs så många elbilar för att det är jättelånga leveranstider.

Det är bara delvis sant, det finns en massa elbilar på blocket för omedelbar leverans.

Men en anledning till att det inte säljs mera elbilar är också att folk väntar in en ännu bättre elbil, som passar just den enskildes behov.

Det är lite kul att prata med bilförsäljarna, för ofta vill man få det till att just dom har inte leveransproblem, men konkurrent X har minsann problem.

Men det är en klart spännande marknad som är i snabb förändring.

Och det ser man ju på försäljningsstatistiken.
Det går snabbt upp och ner...

Re: Många hävdar att de inte har leveransproblem av sina elb

Postat: 25 feb 2020 22:39
av Fredrik j
Får inte heller ihop kombinationen av stor efterfrågan, korta leveranstider och än så länge blygsam marknadsandel.
Jag tror du har helt rätt att många sitter där sin dieselbil och undrar utbudet växer.
Den enda elbil som jag hört talas om och som jag kan tänka mig är e-tron GT.
Ingen av småbilarna lockar.

Re: Många hävdar att de inte har leveransproblem av sina elb

Postat: 26 feb 2020 02:58
av Zalman3
Vi har ju redan nått en tippingpoint där en elbil fungerar i vardagen för väldigt många.
Dock är marknaden väldigt omogen ännu.
Man hamnar ofta i läget, kan tänka mig bil X, men väntar jag 3-6 månader, då kommer bil Y, som ännu bättre/billigare passar mina behov.

Exempel:
Idag Tesla modell 3, men ännu bättre är modell Y.

Idag Audi e-tron, men ännu bättre/billigare är Skoda Enyaq.

Idag Volvo XC40 P8, men billigare är P5 versionen för 400.000kr.

Idag Polestar 2, men billigare är 400.000kr versionen.

Idag Kia e-Niro, men 2021 kommer Kia med 800V laddning.

Idag MG ZS EV 44,5kWh, men 2021 kommer 73kWh versionen.

Idag VW e-up, men 2021 kommer ID2 som är en modernare bil.

Listan kan göras lång.
Dessutom verkar dom flesta elbilar som modell 2021, klara ISO 15118, med stöd för Plug and Charge och V2X.

Re: Många hävdar att de inte har leveransproblem av sina elb

Postat: 26 feb 2020 08:46
av Stevvee
Småbilar är helt enkelt inte attraktivt och det finns för få som är beredda att ha en pendlingsbil för flera hundra tusen.

Re: Många hävdar att de inte har leveransproblem av sina elb

Postat: 26 feb 2020 09:34
av frippe
Om det är så att människor sitter och väntar på en ännu bättre bil så är kostnaderna att äga en diesel/bensinbil för låga helt enkelt.

Re: Många hävdar att de inte har leveransproblem av sina elb

Postat: 26 feb 2020 10:28
av Mickep
Jag tror att det är för att kostnaden att äga elbil är för hög.
Skulle jag leasa en polestar 2 skulle det gå på över 10 000/mån. min nuvarande bil (avbetalad, men som verkar ha en förkärlek för verkstäder) går på 2000kr /mån.(generator och batteri gick nyligen på 12000 annars bara bensinpris på 300/ mån).

Själv väntar jag på elbil, men har hittills bara blivit besviken.
Men håller hoppet öppet.

Re: Många hävdar att de inte har leveransproblem av sina elb

Postat: 26 feb 2020 10:40
av frippe
Precis, för billigt med diesel och bensin, både skatt på bilar som skatt på bränslet borde höjas rejält för att tvinga fram en förändring snabbare.

Alternativt sänka moms på elbilar, då inte på hybrider. Förutsatt att biltillverkarna bara inte höjer sina priser.

Re: Många hävdar att de inte har leveransproblem av sina elb

Postat: 26 feb 2020 10:41
av heldiggrisen
Mickep skrev:
Jag tror att det är för att kostnaden att äga elbil är för hög.
Skulle jag leasa en polestar 2 skulle det gå på över 10 000/mån. min nuvarande bil (avbetalad, men som verkar ha en förkärlek för verkstäder) går på 2000kr /mån.(generator och batteri gick nyligen på 12000 annars bara bensinpris på 300/ mån).

Själv väntar jag på elbil, men har hittills bara blivit besviken.
Men håller hoppet öppet.
Kör du inte mer än ~500mil i året (300kr bensin per månad) så ska du inte ha bil till över en halv mille, då räcker det med typ en begagnad Zoe eller eUp med de små batterierna. Inte att jag ska berätta för dig vad du ska ha för bil, men du räknar inte hem en Tesla eller Polestar om du kör så lite.

Re: Många hävdar att de inte har leveransproblem av sina elb

Postat: 26 feb 2020 11:33
av Stevvee
heldiggrisen skrev:
Mickep skrev:
Jag tror att det är för att kostnaden att äga elbil är för hög.
Skulle jag leasa en polestar 2 skulle det gå på över 10 000/mån. min nuvarande bil (avbetalad, men som verkar ha en förkärlek för verkstäder) går på 2000kr /mån.(generator och batteri gick nyligen på 12000 annars bara bensinpris på 300/ mån).

Själv väntar jag på elbil, men har hittills bara blivit besviken.
Men håller hoppet öppet.
Kör du inte mer än ~500mil i året (300kr bensin per månad) så ska du inte ha bil till över en halv mille, då räcker det med typ en begagnad Zoe eller eUp med de små batterierna. Inte att jag ska berätta för dig vad du ska ha för bil, men du räknar inte hem en Tesla eller Polestar om du kör så lite.

Fast varför måste 500 mil om året innebära att man måste köpa en liten bil ? Kanske är 500 mil om året där storlek behövs.

Re: Många hävdar att de inte har leveransproblem av sina elb

Postat: 26 feb 2020 13:51
av ochso
Stevvee skrev:
heldiggrisen skrev:
Mickep skrev:
Jag tror att det är för att kostnaden att äga elbil är för hög.
Skulle jag leasa en polestar 2 skulle det gå på över 10 000/mån. min nuvarande bil (avbetalad, men som verkar ha en förkärlek för verkstäder) går på 2000kr /mån.(generator och batteri gick nyligen på 12000 annars bara bensinpris på 300/ mån).

Själv väntar jag på elbil, men har hittills bara blivit besviken.
Men håller hoppet öppet.
Kör du inte mer än ~500mil i året (300kr bensin per månad) så ska du inte ha bil till över en halv mille, då räcker det med typ en begagnad Zoe eller eUp med de små batterierna. Inte att jag ska berätta för dig vad du ska ha för bil, men du räknar inte hem en Tesla eller Polestar om du kör så lite.

Fast varför måste 500 mil om året innebära att man måste köpa en liten bil ? Kanske är 500 mil om året där storlek behövs.
Ja, för egen del ser det ut så här: Äger en Toyota Auris kombi, 6 år gammal, hybrid som drar 0,45 liter/mil (verklig körning). Värdeminskning runt 1500 kr per månad, kör 800 mil per år, ger bensinkostnad på 480 kr i månaden (räknat på 16 kr/liter). Jag kan omöjligt räkna hem övergången till elbil, hur gärna jag än vill (tro mig, jag vill). Närmsta släkting bor 35 mil bort, på somrarna är vi ofta borta 5 - 6 veckor i taget och fyller då bagagen både på höjden och bredden, har barn.

Jag behöver en begagnad eldriven kombi så som mina behov ser ut nu, den bilen existerar inte. Det går nog att lösa med en lagom stor bil (typ Niro) med stor takbox, att stanna och ladda osv under resor är absolut inte ett bekymmer. Men får inte ekonomin att gå ihop, det billigaste jag kan göra är att fortsätta äga min nuvarande bil. Även med ett bensinpris på 30 kr/liter lönar det sig inte att byta...

Re: Många hävdar att de inte har leveransproblem av sina elb

Postat: 26 feb 2020 13:57
av Fredrik j
frippe skrev:
Om det är så att människor sitter och väntar på en ännu bättre bil så är kostnaderna att äga en diesel/bensinbil för låga helt enkelt.
Kostnaden för värdeminskning realiseras ju när man säljer. Man vill vara säker på att nästa bil kommer fylla behovet.

Re: Många hävdar att de inte har leveransproblem av sina elb

Postat: 26 feb 2020 14:15
av Mickep
Tycker det är helt fel att räkna på värdeminskningen varje månad.
Det som man skall jämföra mot är vilka utgifter man har för lån och ränta. (och de skall ställas mot vilka utgifter man får vid ny bil) När bilen är avbetald har man inga kostnader för den.(även om man kommer få mindre för den är när man sålde den) Ev inkomst vid försäljning (beror på vilken man säljer till) för bil sätts in i nästa bil.

Re: Många hävdar att de inte har leveransproblem av sina elb

Postat: 26 feb 2020 14:17
av heldiggrisen
Stevvee skrev:
heldiggrisen skrev:
Mickep skrev:
Jag tror att det är för att kostnaden att äga elbil är för hög.
Skulle jag leasa en polestar 2 skulle det gå på över 10 000/mån. min nuvarande bil (avbetalad, men som verkar ha en förkärlek för verkstäder) går på 2000kr /mån.(generator och batteri gick nyligen på 12000 annars bara bensinpris på 300/ mån).

Själv väntar jag på elbil, men har hittills bara blivit besviken.
Men håller hoppet öppet.
Kör du inte mer än ~500mil i året (300kr bensin per månad) så ska du inte ha bil till över en halv mille, då räcker det med typ en begagnad Zoe eller eUp med de små batterierna. Inte att jag ska berätta för dig vad du ska ha för bil, men du räknar inte hem en Tesla eller Polestar om du kör så lite.

Fast varför måste 500 mil om året innebära att man måste köpa en liten bil ? Kanske är 500 mil om året där storlek behövs.
Jag tänkte enbart på det ekonomiska perspektivet.
Kör man 500 mil om året med mycket packning/last så är hyra av stor bil/van eller en begagnat diesel suv/herrgårdsvagn ett bättre alternativ en någon elbil.
Sett från ett ekonomiskt perspektiv.
Elbil är inte på nuvarande tidpunkt för alla att äga, sett från ett ekonomiskt perspektiv

Re: Många hävdar att de inte har leveransproblem av sina elb

Postat: 26 feb 2020 14:27
av fth
Mickep skrev:
Skulle jag leasa en polestar 2 skulle det gå på över 10 000/mån.
Hur kommer du fram till det?

Som förmånsbil landar du på en nettokostnad inklusive förmån på kanske 5500-6000:-/månad enligt mina beräkningar.

/fth

Re: Många hävdar att de inte har leveransproblem av sina elb

Postat: 26 feb 2020 14:30
av ochso
Mickep skrev:
Tycker det är helt fel att räkna på värdeminskningen varje månad.
Det som man skall jämföra mot är vilka utgifter man har för lån och ränta. (och de skall ställas mot vilka utgifter man får vid ny bil) När bilen är avbetald har man inga kostnader för den.(även om man kommer få mindre för den är när man sålde den) Ev inkomst vid försäljning (beror på vilken man säljer till) för bil sätts in i nästa bil.
Håller inte med dig om detta. Att köpa en bil för 300k och direkt låtsas att den är värd 0 speglar ju inte verkligheten speciellt väl. Värdeminskningen är verklig och påtaglig. Du bör räkna på båda sätt, dels se till faktiska kassaflöden (ränta, amortering osv) och dels se till kostnader (värdeminskning), på motsvarande sätt som ett företag gör. En dyr bil bör absolut finnas med på balansräkningen om man äger den.

Om värdeminskningen på min bil accelererar är detta något jag så klart tar med i beräkningarna. Om bilen däremot håller värdet riktigt bra får jag ju incitament att behålla den längre.

Re: Många hävdar att de inte har leveransproblem av sina elb

Postat: 26 feb 2020 14:51
av Fredrik j
Om driftskostnaderna för en bil ökar kan man i många fall kompensera för det genom att vänta med bilbytet. Värdeminskningen i kronor blir ju lägre med stigande ålder för att till slut bli 0.

Många hävdar att de inte har leveransproblem av sina elbilar

Postat: 26 feb 2020 15:17
av taliz
Om man kör väldigt lite, tycker bilar är tråkigt etc så är nog inte elbil för dig än nej.

Samtidigt läser och skriver man nog inte på detta forum om man inte har ett intresse. Man har nog också hobbys och nöjen som kostar.
Om man har eller funderar på en avgasbil runt 250-400k kan man helt enkelt kombinera nytta med nöje genom att spendera 6-700k istället. Då får man inte bara ett transportmedel utan också nöje. TCO kanske blir lite högre, kanske inte.
Min MC har inte rullat en meter sen jag skaffade min M3P, och den hade kostat en hel del soppa, däck, service och inte minst försäkring.

Re: Många hävdar att de inte har leveransproblem av sina elb

Postat: 26 feb 2020 15:52
av ochso
taliz skrev:
Om man kör väldigt lite, tycker bilar är tråkigt etc så är nog inte elbil för dig än nej.

Samtidigt läser och skriver man nog inte på detta forum om man inte har ett intresse. Man har nog också hobbys och nöjen som kostar.
Om man har eller funderar på en avgasbil runt 250-400k kan man helt enkelt kombinera nytta med nöje genom att spendera 6-700k istället. Då får man inte bara ett transportmedel utan också nöje. TCO kanske blir lite högre, kanske inte.
Min MC har inte rullat en meter sen jag skaffade min M3P, och den hade kostat en hel del soppa, däck, service och inte minst försäkring.
Själv är jag superintresserad av teknik och miljö. Köpte bil för 145k, och det var i dyraste laget. Sparar stenhårt för att kunna ta klivet från hyresrätt till villa. Behöver den billigaste totallösningen för bil. Jag längtar efter elbil, vår nästa bil blir garanterat en elbil, har lovat mig själv att aldrig köpa en bil med förbränningsmotor igen! Men det ligger nog tyvärr några år fram i tiden.

Delar samma uppfattning som TS, det finns många begagnade och nya elbilar tillgängliga på blocket. Om jag hade behövt komplettera med en mindre bil (lite pendling, handling osv) så hade jag garanterat köpt via blocket, där finns ju stort utbud av elbilar!

Re: Många hävdar att de inte har leveransproblem av sina elb

Postat: 28 feb 2020 06:57
av Jontez
fth skrev:
Mickep skrev:
Skulle jag leasa en polestar 2 skulle det gå på över 10 000/mån.
Hur kommer du fram till det?

Som förmånsbil landar du på en nettokostnad inklusive förmån på kanske 5500-6000:-/månad enligt mina beräkningar.

/fth
Jag fick 2st privatleasingofferter från tesla förra veckan (alternativet finns ännu inte att välja på deras hemsida)

0kr kontantinsats 36 mån leasing
M3 SR+, vinterdäck, 1500mil/år 6795kr
M3 LR, vinterdäck, 1500mil/år 7995kr.

Dessa siffror var inte exakt exakt men inte långt ifrån sa säljaren.

Så 10 000 låter mycket för en PS2

Re: Många hävdar att de inte har leveransproblem av sina elb

Postat: 28 feb 2020 07:21
av Surfaren
taliz skrev:
Om man har eller funderar på en avgasbil runt 250-400k kan man helt enkelt kombinera nytta med nöje genom att spendera 6-700k istället.
Ja, det är superlätt. Bara att vika sedlarna några gånger som Joe Labero för att göra 250k till 600k.

On topic så såg jag en rad e-Niro utanför Hedin (eller vem det nu är som säljer Kia). De stod fortfarande där när jag passerade igen ett antal dagar senare. Tyckte det var lite märkligt då jag hört om evighetslång leveranstid på denna modell.

Re: Många hävdar att de inte har leveransproblem av sina elb

Postat: 28 feb 2020 07:33
av Swede1
Ca 100 000 extra kan man betala för en elbil tack vare lägre drivmedelskostnad om du kör ca 2000 mil/år, sen lägger staten till 60 000 kr. Så 160 000 mer kan jag ge för en ny elbil. En begagnad elbil blir då också värd uppåt 100 000 kr extra tack vare lägre drivmedelskostnad.

Ubercool Jens Ganman 8-)

Re: Många hävdar att de inte har leveransproblem av sina elb

Postat: 28 feb 2020 08:46
av Svenssons
Swede1 skrev:
Ca 100 000 extra kan man betala för en elbil tack vare lägre drivmedelskostnad om du kör ca 2000 mil/år, sen lägger staten till 60 000 kr. Så 160 000 mer kan jag ge för en ny elbil. En begagnad elbil blir då också värd uppåt 100 000 kr extra tack vare lägre drivmedelskostnad.
100 000:- är väl på bilens livslängd och den lär ju vara kortare när den är begagnad så under 100 000:-. Om man sedan kör 500 mil per år så är ens egna vinst per år en fjärdedel mot den som kör 2000 mil per år och man lär inte få tillbaka detta fullt ut vid försäljning.

Re: Många hävdar att de inte har leveransproblem av sina elb

Postat: 28 feb 2020 08:48
av Zalman3
Elbilar har ju bra andrahandsvärde.
Screenshot_20200228-032439_YouTube.jpg