Sida 1 av 2

BMW i4

Postat: 25 feb 2020 16:34
av dd88
BMW har släppt en teaser på kommande i4, väldigt lik konceptet vilket är lovande.



Visas i sin helhet under Genève-mässan om en vecka.

BMW i4

Postat: 25 feb 2020 16:36
av taliz
Uhm det står att de skall visa ett koncept som jag tolkar det?
Dvs ingen produktionsbil.
För inte heter väl en produktionsbil "Concept i4"?

Re: BMW i4

Postat: 25 feb 2020 16:43
av dd88
Stämmer ryktena så är det rent estetiskt bilen som kommer produceras, specifikationerna verkar dock inte klara.

Re: BMW i4

Postat: 25 feb 2020 16:46
av Zalman3
In terms of specs, we already know a few details about the i4’s powertrain.

BMW claims that the electric sedan is going to be able to achieve a range of 600 km (373 miles) on an 80 kWh battery. Although, they are talking about the range based on the WLTP and the real-world range is likely going to be close to 300-320 miles on a single charge.

The automaker says that “the electric motor developed for the BMW i4 delivers a maximum output of around 390 kW/530 hp.”

It enables some impressive performance:

“In addition to the sporty, elegant design that is typical of a 4-door coupé of the brand, the BMW i4 is characterised by impressive performance features. The BMW i brand’s first Gran Coupé accelerates from zero to 100 km/h in around 4.0 seconds, achieving a top speed of more than 200 km/h.”

As for the charging capacity, BMW says that the BMW i4 will be able to charge at up to 150 kW:

“The next generation charging unit is characterised by a uniform package suitable for all future vehicle architectures. It can be used in plug-in hybrid models as well as in purely electrically powered vehicles and is designed for a charging capacity of up to 150 kW. This allows the high-voltage battery of the BMW i4 to be charged to around 80 per cent of its full energy content in around 35 minutes. This results in a charging time of around six minutes for a range of 100 kilometres.”

The BMW i4 concept is going to be unveiled on March 3, 2020, at the Geneva Motor Show and it is expected to go into production in 2021.
https://electrek.co/2020/02/25/bmw-i4-e ... ser-range/

Re: BMW i4

Postat: 25 feb 2020 18:58
av HelectriC
Jag tror inte ett skit på BMW när dom pratar kommande elbilar. iX3, vad hände med den t.e.x.? Jag hade en reservation, men den försvann ju bara ut i sanden. Om den väl kommer så är den ju så sen att man har tröttnat flera gånger om.
i4 verkade ju först kul, men hos BMW verkar dom tillämpa VM i vem som kan ta längst tid på sig att lansera elbilar. Kanske argumentet är att dom ju faktiskt har i3, så därför är dom safe och behöver inte bevisa något mer :?

Re: BMW i4

Postat: 25 feb 2020 19:01
av Remuz
BMW klarar ju inte ens att bygga en vettig hybrid. Man la batteriet i bagaget på både 3-serie och 5-serie. Man kan lasta två påsar mjöl ungefär...

Re: BMW i4

Postat: 25 feb 2020 22:45
av Bruno
Remuz skrev:
BMW klarar ju inte ens att bygga en vettig hybrid. Man la batteriet i bagaget på både 3-serie och 5-serie. Man kan lasta två påsar mjöl ungefär...
Hur mycket skulle då få plats i en hybrid BMW cab? :lol:

Re: BMW i4

Postat: 25 feb 2020 23:13
av Jjonas
Remuz skrev:
BMW klarar ju inte ens att bygga en vettig hybrid. Man la batteriet i bagaget på både 3-serie och 5-serie. Man kan lasta två påsar mjöl ungefär...
Det sjuka är ju också att BMW har byggt en otroligt fin liten elbil. Vart tog den kunskapen vägen liksom...

Re: BMW i4

Postat: 26 feb 2020 06:59
av Bjelke
Jjonas skrev:
Remuz skrev:
BMW klarar ju inte ens att bygga en vettig hybrid. Man la batteriet i bagaget på både 3-serie och 5-serie. Man kan lasta två påsar mjöl ungefär...
Det sjuka är ju också att BMW har byggt en otroligt fin liten elbil. Vart tog den kunskapen vägen liksom...
Inlåst i ett valv märkt med "Plan B"...

Re: BMW i4

Postat: 03 mar 2020 18:46
av Elof
Inte mycket ny fakta, men bra med bilder:
https://www.carmagazine.co.uk/car-news/ ... es/bmw/i4/

Re: BMW i4

Postat: 03 mar 2020 19:28
av Surfaren
Elof skrev:
Inte mycket ny fakta, men bra med bilder:
https://www.carmagazine.co.uk/car-news/ ... es/bmw/i4/
Jag kommer nog aldrig sluta förvånas över hur BMW fortsätter att göra njurarna/hartänderna större och större och större...

Re: BMW i4

Postat: 03 mar 2020 20:08
av bonath
Trodde detta var en skämtbild...
BMW-njurar.jpg

Re: BMW i4

Postat: 03 mar 2020 20:23
av HelectriC
Lite mer info
https://www.evspecifications.com/en/news/c02f287

Förbrukning på 13,3, jo jag tackar jag. Det har ju inte ens lilla i3 väl? Bilen ser riktigt trevlig ut på in- och utsida, men grillen är en stor fet (bokstavligt talat) no go! Bläääää!

Re: BMW i4

Postat: 03 mar 2020 20:33
av dd88
Även om jag personligen hade föredragit en typisk ”elbilsgrill” så gillar jag den, ett stort FU.

Gillar förra konceptet mer, men det man ser nu är enligt uppgift ”85% klart” så inte mycket som kommer ändras. Kommer bli kul att se den på vägarna.

Re: BMW i4

Postat: 03 mar 2020 21:11
av oscfor
dd88 skrev:
BMW har släppt en teaser på kommande i4, väldigt lik konceptet vilket är lovande.



Visas i sin helhet under Genève-mässan om en vecka.
Som är inställd...

Re: BMW i4

Postat: 04 mar 2020 08:53
av Laban
Lång huv för att vara en elbil. Jag skulle ha valt andra proportioner personligen. Men ok, är det först och främst en praktisk bil man vill ha så kommer det finnas andra alternativ. ID.4, Model Y osv osv.

Re: BMW i4

Postat: 04 mar 2020 18:51
av taliz
Laban skrev:
Lång huv för att vara en elbil. Jag skulle ha valt andra proportioner personligen. Men ok, är det först och främst en praktisk bil man vill ha så kommer det finnas andra alternativ. ID.4, Model Y osv osv.
Nej, vill man ha en praktisk bil köper man en Koenigsegg Gemera. Bild

Re: BMW i4

Postat: 04 mar 2020 19:22
av Legato
Jjonas skrev:
Remuz skrev:
BMW klarar ju inte ens att bygga en vettig hybrid. Man la batteriet i bagaget på både 3-serie och 5-serie. Man kan lasta två påsar mjöl ungefär...
Det sjuka är ju också att BMW har byggt en otroligt fin liten elbil. Vart tog den kunskapen vägen liksom...
Ja det är riktigt tragiskt att de gick från att vara den enda reella konkurrenten för Tesla till at bli hopplöst efter med en ledning som helt missat elektrifieringen.

Re: BMW i4

Postat: 04 mar 2020 19:24
av Legato
Sen är det ju ganska roligt att de påstår en förbrukning som precis all fattar är helt omöjlig att uppnå. Särskilt med den absurt stora och fula fossilbilsgrillen.

Re: BMW i4

Postat: 04 mar 2020 19:30
av Zalman3
Legato skrev:
Jjonas skrev:
Remuz skrev:
BMW klarar ju inte ens att bygga en vettig hybrid. Man la batteriet i bagaget på både 3-serie och 5-serie. Man kan lasta två påsar mjöl ungefär...
Det sjuka är ju också att BMW har byggt en otroligt fin liten elbil. Vart tog den kunskapen vägen liksom...
Ja det är riktigt tragiskt att de gick från att vara den enda reella konkurrenten för Tesla till at bli hopplöst efter med en ledning som helt missat elektrifieringen.
Folk från BMW flyr företaget för att de inte satsar tillräckligt på elbilar.
Elbilstillverkaren Maxus etablerar sig i Sverige och rekryterar Petter Nordesjö, tidigare VD för BMW, som Sverigechef.
https://intelligentlogistik.com/nyhetsf ... i-sverige/

Maxus har nu 8 återförsäljare i Sverige och jobbar för att ha ca 40 innan årets slut.


Kinesiska Byton är ett uppstickarmärke som lanserades så sent som 2017. Bakom företaget finns tidigare chefer på BMW och Nissan och märket ska enbart fokusera på elbilar.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -prislapp/

Chefer från BMW har också hoppat över till Byton.

Re: BMW i4

Postat: 04 mar 2020 20:14
av HelectriC
Folk från Tesla har jo hoppat över till andra, så det ska man nog ta med en nypa salt att folk flyr BMW. Folk i bilbranschen kommer alltid hoppa mellan varandra.

Re: BMW i4

Postat: 05 mar 2020 09:20
av Bruno
Synd med stor grill fram, och att det ska se ut som avgasrör bak.

Varför kardantunneln bak?

Annars så är det en snygg bil.

https://www.greencarreports.com/news/11 ... -next-year

Re: BMW i4

Postat: 05 mar 2020 09:55
av Legato
Bruno skrev:
Synd med stor grill fram, och att det ska se ut som avgasrör bak.

Varför kardantunneln bak?

Annars så är det en snygg bil.

https://www.greencarreports.com/news/11 ... -next-year
Kardantunnel blir det nog på alla BMW elbilar. De har ju tagit beslutet att inte bygga några dedikerade elbilar, alla ska säljas som fossiler och phevs också :roll:

Re: BMW i4

Postat: 05 mar 2020 10:17
av Mr_Ewing
Måste nog erkänna att jag tyckte den var riktigt snygg. Inredningen gav lite villhöver-känsla.
Såg dock ut att vara lite optimistiska siffror för räckvidden :)

Re: BMW i4

Postat: 05 mar 2020 10:20
av Legato
Mr_Ewing skrev:
Måste nog erkänna att jag tyckte den var riktigt snygg. Inredningen gav lite villhöver-känsla.
Såg dock ut att vara lite optimistiska siffror för räckvidden :)
Liiiiiite? ;)

Men jag tycker också den är jättesnygg (förutom grillen). Trots påståenden om att det nästan är produktionsmodell så tror jag dock den kommer slätas ut och bli tråkigare i slutändan. Time will tell.