BMW i4
Postat: 25 feb 2020 16:34
BMW har släppt en teaser på kommande i4, väldigt lik konceptet vilket är lovande.
Visas i sin helhet under Genève-mässan om en vecka.
Visas i sin helhet under Genève-mässan om en vecka.
https://electrek.co/2020/02/25/bmw-i4-e ... ser-range/In terms of specs, we already know a few details about the i4’s powertrain.
BMW claims that the electric sedan is going to be able to achieve a range of 600 km (373 miles) on an 80 kWh battery. Although, they are talking about the range based on the WLTP and the real-world range is likely going to be close to 300-320 miles on a single charge.
The automaker says that “the electric motor developed for the BMW i4 delivers a maximum output of around 390 kW/530 hp.”
It enables some impressive performance:
“In addition to the sporty, elegant design that is typical of a 4-door coupé of the brand, the BMW i4 is characterised by impressive performance features. The BMW i brand’s first Gran Coupé accelerates from zero to 100 km/h in around 4.0 seconds, achieving a top speed of more than 200 km/h.”
As for the charging capacity, BMW says that the BMW i4 will be able to charge at up to 150 kW:
“The next generation charging unit is characterised by a uniform package suitable for all future vehicle architectures. It can be used in plug-in hybrid models as well as in purely electrically powered vehicles and is designed for a charging capacity of up to 150 kW. This allows the high-voltage battery of the BMW i4 to be charged to around 80 per cent of its full energy content in around 35 minutes. This results in a charging time of around six minutes for a range of 100 kilometres.”
The BMW i4 concept is going to be unveiled on March 3, 2020, at the Geneva Motor Show and it is expected to go into production in 2021.
Hur mycket skulle då få plats i en hybrid BMW cab?Remuz skrev:BMW klarar ju inte ens att bygga en vettig hybrid. Man la batteriet i bagaget på både 3-serie och 5-serie. Man kan lasta två påsar mjöl ungefär...
Det sjuka är ju också att BMW har byggt en otroligt fin liten elbil. Vart tog den kunskapen vägen liksom...Remuz skrev:BMW klarar ju inte ens att bygga en vettig hybrid. Man la batteriet i bagaget på både 3-serie och 5-serie. Man kan lasta två påsar mjöl ungefär...
Inlåst i ett valv märkt med "Plan B"...Jjonas skrev:Det sjuka är ju också att BMW har byggt en otroligt fin liten elbil. Vart tog den kunskapen vägen liksom...Remuz skrev:BMW klarar ju inte ens att bygga en vettig hybrid. Man la batteriet i bagaget på både 3-serie och 5-serie. Man kan lasta två påsar mjöl ungefär...
Jag kommer nog aldrig sluta förvånas över hur BMW fortsätter att göra njurarna/hartänderna större och större och större...Elof skrev:Inte mycket ny fakta, men bra med bilder:
https://www.carmagazine.co.uk/car-news/ ... es/bmw/i4/
Som är inställd...dd88 skrev:BMW har släppt en teaser på kommande i4, väldigt lik konceptet vilket är lovande.
Visas i sin helhet under Genève-mässan om en vecka.
Nej, vill man ha en praktisk bil köper man en Koenigsegg Gemera.Laban skrev:Lång huv för att vara en elbil. Jag skulle ha valt andra proportioner personligen. Men ok, är det först och främst en praktisk bil man vill ha så kommer det finnas andra alternativ. ID.4, Model Y osv osv.
Ja det är riktigt tragiskt att de gick från att vara den enda reella konkurrenten för Tesla till at bli hopplöst efter med en ledning som helt missat elektrifieringen.Jjonas skrev:Det sjuka är ju också att BMW har byggt en otroligt fin liten elbil. Vart tog den kunskapen vägen liksom...Remuz skrev:BMW klarar ju inte ens att bygga en vettig hybrid. Man la batteriet i bagaget på både 3-serie och 5-serie. Man kan lasta två påsar mjöl ungefär...
Folk från BMW flyr företaget för att de inte satsar tillräckligt på elbilar.Legato skrev:Ja det är riktigt tragiskt att de gick från att vara den enda reella konkurrenten för Tesla till at bli hopplöst efter med en ledning som helt missat elektrifieringen.Jjonas skrev:Det sjuka är ju också att BMW har byggt en otroligt fin liten elbil. Vart tog den kunskapen vägen liksom...Remuz skrev:BMW klarar ju inte ens att bygga en vettig hybrid. Man la batteriet i bagaget på både 3-serie och 5-serie. Man kan lasta två påsar mjöl ungefär...
https://intelligentlogistik.com/nyhetsf ... i-sverige/Elbilstillverkaren Maxus etablerar sig i Sverige och rekryterar Petter Nordesjö, tidigare VD för BMW, som Sverigechef.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -prislapp/Kinesiska Byton är ett uppstickarmärke som lanserades så sent som 2017. Bakom företaget finns tidigare chefer på BMW och Nissan och märket ska enbart fokusera på elbilar.
Kardantunnel blir det nog på alla BMW elbilar. De har ju tagit beslutet att inte bygga några dedikerade elbilar, alla ska säljas som fossiler och phevs ocksåBruno skrev:Synd med stor grill fram, och att det ska se ut som avgasrör bak.
Varför kardantunneln bak?
Annars så är det en snygg bil.
https://www.greencarreports.com/news/11 ... -next-year
Liiiiiite?Mr_Ewing skrev:Måste nog erkänna att jag tyckte den var riktigt snygg. Inredningen gav lite villhöver-känsla.
Såg dock ut att vara lite optimistiska siffror för räckvidden