Sida 1 av 2

Farthållaren

Postat: 03 mar 2020 12:25
av Spooky
Finns det ngt sätt att påverka att bilen kraftig bromsar in under färd på motorväg. Jag upplever det nästan dagligen att om man kör i omkörningsfilen och skall passera ngn i en vänsterkurva så så bromsar bilen in kraftigt o plötsligt. Väldigt otrevligt och överraskande även för bakomvarande. Verkar som att kamerorna inte kompenserar för att vägen svänger utan tänker att jag fortsatt färdas framåt liksom. Speciellt känsligt är det om man skall passera lastbilar i en vänsterkurva.
Går det att justera eller på ngt vis kompensera för detta eller är det ngt knas med min bil?
Har avstånd till framförvarande bil inställt på 4-5.

Re: Farthållaren

Postat: 03 mar 2020 12:27
av Svenssons
Spooky skrev:
Finns det ngt sätt att påverka att bilen kraftig bromsar in under färd på motorväg. Jag upplever det nästan dagligen att om man kör i omkörningsfilen och skall passera ngn i en vänsterkurva så så bromsar bilen in kraftigt o plötsligt. Väldigt otrevligt och överraskande även för bakomvarande. Verkar som att kamerorna inte kompenserar för att vägen svänger utan tänker att jag fortsatt färdas framåt liksom. Speciellt känsligt är det om man skall passera lastbilar i en vänsterkurva.
Går det att justera eller på ngt vis kompensera för detta eller är det ngt knas med min bil?
Har avstånd till framförvarande bil inställt på 4-5.
Minska hastighetsskillnaden mellan framförvarande bil och dig själv.

Re: Farthållaren

Postat: 03 mar 2020 12:50
av LasseTM
Jag upplever även att farthållaren funkar bättre när jag har chill aktiverat, ingen aning om det faktiskt gör något men jag upplever det som lugnare körning även med farthållare.

Re: Farthållaren

Postat: 07 okt 2020 17:18
av SkipperO
Lite farthållarfunderingar på min nya M3 med vanliga autopilot, utan FSD.
-Tycker avståndet till framförvarande bil är lite kort. Har det inställt på max, tror det är 7, och då är jag knappt 3 sekunder bakom framförvarande bil. Utanför storstäder ligger jag gärna 4-5 sekunder bakom för att se bättre och minimera stenskott. Är det lika på andra M3?
-Är det någon skillnad på att trycka växelspaken lite ner och hela vägen ner när man startar farthållaren?
- Kan jag enkelt ställa farthållaren på 30km/h när bilen felaktigt tror att det är 50 på vägen? Typ på gammalt hederligt vis. Åker dagligen i ett 30-område och inte lätt att hålla farten utan farthållare.

Re: Farthållaren

Postat: 08 okt 2020 12:20
av BrooklynS
Du ställer farten genom att rulla på höger ratthjul.

Avstånd verkar anpassat till kökörning i LA...

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 13:53
av SkipperO
Finns det något enkelt sätt att sätta farthållaren på en hastighet under fartgränsen? På vanliga bilar har man ju typ set och resume. Att slå igång farthållaren och sedan skrolla ner till den hastighet man vill ha blir rätt fipplat och ryckigt. Körde t ex 8 mil 120-väg igår och ville hålla 110, och ibland slå av farthållaren en stund när det blir mycket bilar och lastbilar som skall köras om, och sen vill jag ju slå på den på 110 igen när vägen är fri.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 13:56
av LarsL
SkipperO skrev:
Finns det något enkelt sätt att sätta farthållaren på en hastighet under fartgränsen? På vanliga bilar har man ju typ set och resume. Att slå igång farthållaren och sedan skrolla ner till den hastighet man vill ha blir rätt fipplat och ryckigt. Körde t ex 8 mil 120-väg igår och ville hålla 110, och ibland slå av farthållaren en stund när det blir mycket bilar och lastbilar som skall köras om, och sen vill jag ju slå på den på 110 igen när vägen är fri.
Bilen håller en lägre hastighet så länge du håller still gaspedalen. Sedan kan du sätta den hastigheten genom att klicka på hastigheten på skärmen så sätts AP till den hastigheten.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 13:59
av holden
SkipperO skrev:
Finns det något enkelt sätt att sätta farthållaren på en hastighet under fartgränsen? På vanliga bilar har man ju typ set och resume. Att slå igång farthållaren och sedan skrolla ner till den hastighet man vill ha blir rätt fipplat och ryckigt. Körde t ex 8 mil 120-väg igår och ville hålla 110, och ibland slå av farthållaren en stund när det blir mycket bilar och lastbilar som skall köras om, och sen vill jag ju slå på den på 110 igen när vägen är fri.
Varför hålla 110 på en 120 väg? Är det något som stör trafikrytmen och skapar farliga situationer är det just den typen av beteenden..

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 14:13
av Niklas Z
holden skrev:
SkipperO skrev:
Finns det något enkelt sätt att sätta farthållaren på en hastighet under fartgränsen? På vanliga bilar har man ju typ set och resume. Att slå igång farthållaren och sedan skrolla ner till den hastighet man vill ha blir rätt fipplat och ryckigt. Körde t ex 8 mil 120-väg igår och ville hålla 110, och ibland slå av farthållaren en stund när det blir mycket bilar och lastbilar som skall köras om, och sen vill jag ju slå på den på 110 igen när vägen är fri.
Varför hålla 110 på en 120 väg? Är det något som stör trafikrytmen och skapar farliga situationer är det just den typen av beteenden..
Laddningsnivån i batteriet kanske nätt och jämnt räcker till nästa Supercharger?

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 14:15
av holden
Niklas Z skrev:
holden skrev:
SkipperO skrev:
Finns det något enkelt sätt att sätta farthållaren på en hastighet under fartgränsen? På vanliga bilar har man ju typ set och resume. Att slå igång farthållaren och sedan skrolla ner till den hastighet man vill ha blir rätt fipplat och ryckigt. Körde t ex 8 mil 120-väg igår och ville hålla 110, och ibland slå av farthållaren en stund när det blir mycket bilar och lastbilar som skall köras om, och sen vill jag ju slå på den på 110 igen när vägen är fri.
Varför hålla 110 på en 120 väg? Är det något som stör trafikrytmen och skapar farliga situationer är det just den typen av beteenden..
Laddningsnivån i batteriet kanske nätt och jämnt räcker till nästa Supercharger?
Så då ska alla som vill åka lagstadgad hastighet tvingas köra om pga dålig laddplanering?

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 14:26
av Niklas Z
holden skrev:
Niklas Z skrev:
holden skrev:
SkipperO skrev:
Finns det något enkelt sätt att sätta farthållaren på en hastighet under fartgränsen? På vanliga bilar har man ju typ set och resume. Att slå igång farthållaren och sedan skrolla ner till den hastighet man vill ha blir rätt fipplat och ryckigt. Körde t ex 8 mil 120-väg igår och ville hålla 110, och ibland slå av farthållaren en stund när det blir mycket bilar och lastbilar som skall köras om, och sen vill jag ju slå på den på 110 igen när vägen är fri.
Varför hålla 110 på en 120 väg? Är det något som stör trafikrytmen och skapar farliga situationer är det just den typen av beteenden..
Laddningsnivån i batteriet kanske nätt och jämnt räcker till nästa Supercharger?
Så då ska alla som vill åka lagstadgad hastighet tvingas köra om pga dålig laddplanering?
Jag hör inte till dem som kör under lagstadgad hastighet, snarare tvärtom. Det var bara en tanke om vad som skulle kunna vara förklaringen. Man kan ju ha överraskats av kraftig motvind till exempel, eller tvingats planera om rutten på grund av något vägarbete. Det finns många tänkbara orsaker.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 14:40
av holden
Niklas Z skrev:
holden skrev:
Niklas Z skrev:
holden skrev:
SkipperO skrev:
Finns det något enkelt sätt att sätta farthållaren på en hastighet under fartgränsen? På vanliga bilar har man ju typ set och resume. Att slå igång farthållaren och sedan skrolla ner till den hastighet man vill ha blir rätt fipplat och ryckigt. Körde t ex 8 mil 120-väg igår och ville hålla 110, och ibland slå av farthållaren en stund när det blir mycket bilar och lastbilar som skall köras om, och sen vill jag ju slå på den på 110 igen när vägen är fri.
Varför hålla 110 på en 120 väg? Är det något som stör trafikrytmen och skapar farliga situationer är det just den typen av beteenden..
Laddningsnivån i batteriet kanske nätt och jämnt räcker till nästa Supercharger?
Så då ska alla som vill åka lagstadgad hastighet tvingas köra om pga dålig laddplanering?
Jag hör inte till dem som kör under lagstadgad hastighet, snarare tvärtom. Det var bara en tanke om vad som skulle kunna vara förklaringen. Man kan ju ha överraskats av kraftig motvind till exempel, eller tvingats planera om rutten på grund av något vägarbete. Det finns många tänkbara orsaker.
Jag läser mellan raderna att han alltid kör 10 km under, oerhört störande om ni frågar mig. Vänsterfilen är ju till för oss som ofta kör lite för fort, pga långsamkörare tvingas de som vill köra lagligt ut i vänsterfilen och det leder till köer och farliga inbromsningar/filbyten/omkörningar.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 14:44
av LarsL
holden skrev:
Jag läser mellan raderna att han alltid kör 10 km under, oerhört störande om ni frågar mig. Vänsterfilen är ju till för oss som ofta kör lite för fort, pga långsamkörare tvingas de som vill köra lagligt ut i vänsterfilen och det leder till köer och farliga inbromsningar/filbyten/omkörningar.
I helvete heller! Den tillhör inte någon och framför allt inte de som kör för fort! Men med det här tanke sättet så förstår jag de kränkta BMW förarna som blir upprörda så fort någon annan vågar sig ut i deras fil.

Vet du vad MAX hastighet betyder?!?!

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 14:50
av holden
LarsL skrev:
holden skrev:
Jag läser mellan raderna att han alltid kör 10 km under, oerhört störande om ni frågar mig. Vänsterfilen är ju till för oss som ofta kör lite för fort, pga långsamkörare tvingas de som vill köra lagligt ut i vänsterfilen och det leder till köer och farliga inbromsningar/filbyten/omkörningar.
I helvete heller! Den tillhör inte någon och framför allt inte de som kör för fort! Men med det här tanke sättet så förstår jag de kränkta BMW förarna som blir upprörda så fort någon annan vågar sig ut i deras fil.

Vet du vad MAX hastighet betyder?!?!
Vilket är farligast, att köra 20 km för fort och ligga konstant i vänsterfilen eller ligga 10 km för sakta i högerfilen och tvinga ut alla i vänsterfilen?

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 14:55
av OlleBack
holden skrev:
SkipperO skrev:
Finns det något enkelt sätt att sätta farthållaren på en hastighet under fartgränsen? På vanliga bilar har man ju typ set och resume. Att slå igång farthållaren och sedan skrolla ner till den hastighet man vill ha blir rätt fipplat och ryckigt. Körde t ex 8 mil 120-väg igår och ville hålla 110, och ibland slå av farthållaren en stund när det blir mycket bilar och lastbilar som skall köras om, och sen vill jag ju slå på den på 110 igen när vägen är fri.
Varför hålla 110 på en 120 väg? Är det något som stör trafikrytmen och skapar farliga situationer är det just den typen av beteenden..
Kanske är regn eller is på vägbanan eller dålig sikt eller vad som helst. Finns ju hundratals anledningar till att köra långsammare än hastighetsbegränsningen och noll anledningar att köra fortare.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 15:02
av holden
OlleBack skrev:
holden skrev:
SkipperO skrev:
Finns det något enkelt sätt att sätta farthållaren på en hastighet under fartgränsen? På vanliga bilar har man ju typ set och resume. Att slå igång farthållaren och sedan skrolla ner till den hastighet man vill ha blir rätt fipplat och ryckigt. Körde t ex 8 mil 120-väg igår och ville hålla 110, och ibland slå av farthållaren en stund när det blir mycket bilar och lastbilar som skall köras om, och sen vill jag ju slå på den på 110 igen när vägen är fri.
Varför hålla 110 på en 120 väg? Är det något som stör trafikrytmen och skapar farliga situationer är det just den typen av beteenden..
Kanske är regn eller is på vägbanan eller dålig sikt eller vad som helst. Finns ju hundratals anledningar till att köra långsammare än hastighetsbegränsningen och noll anledningar att köra fortare.
Vid dåliga förhållanden kanske man inte väljer farthållare alls utan är lite flexibel med gas/broms.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 15:17
av Joakimgabrielsson
Ligger alltid i 90 på vår hundraväg. Superskönt att slippa byta fil hela tiden. Finns ju en omkörningsfil för de som kör snabbare. Åker iof tidigt så det är lite trafik. På 80 väg ligger jag alltid i 78 för att retas:). Om någon sedan kaxar drar jag ifrån för att retas ytterligare. Finns inget roligare än att reta 60+-gubbar som borde förpassas till ättestupan. Om alla åkte i tid utan stress så behöver man inte bli stressad av bilar som kör långsammare. Tror däremot på att hålla lite tempo när det är krokigt med dålig sikt så folk kör slipper köra om. Synd att det är amerikans väghållning i bilen bara. Blir H&r sänkfjädrar till våren.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 15:39
av holden
Joakimgabrielsson skrev:
Ligger alltid i 90 på vår hundraväg. Superskönt att slippa byta fil hela tiden. Finns ju en omkörningsfil för de som kör snabbare. Åker iof tidigt så det är lite trafik. På 80 väg ligger jag alltid i 78 för att retas:). Om någon sedan kaxar drar jag ifrån för att retas ytterligare. Finns inget roligare än att reta 60+-gubbar som borde förpassas till ättestupan. Om alla åkte i tid utan stress så behöver man inte bli stressad av bilar som kör långsammare. Tror däremot på att hålla lite tempo när det är krokigt med dålig sikt så folk kör slipper köra om. Synd att det är amerikans väghållning i bilen bara. Blir H&r sänkfjädrar till våren.
Perfekt, jag tycker alla ska låtsas som om de är ensamma på vägen. Not.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 16:47
av ducce916
Joakimgabrielsson skrev:
Ligger alltid i 90 på vår hundraväg. Superskönt att slippa byta fil hela tiden. Finns ju en omkörningsfil för de som kör snabbare. Åker iof tidigt så det är lite trafik. På 80 väg ligger jag alltid i 78 för att retas:). Om någon sedan kaxar drar jag ifrån för att retas ytterligare. Finns inget roligare än att reta 60+-gubbar som borde förpassas till ättestupan. Om alla åkte i tid utan stress så behöver man inte bli stressad av bilar som kör långsammare. Tror däremot på att hålla lite tempo när det är krokigt med dålig sikt så folk kör slipper köra om. Synd att det är amerikans väghållning i bilen bara. Blir H&r sänkfjädrar till våren.
Vad är det för barnslig inställning att retas i trafiken genom att köra saktare än begränsningen? Skulle det reta någon att man kör fortare är det en annan sak, då skapar man i alla fall inte kö och potentiellt farliga omkörningssituationer mm. Och du, lilla killen, blir kanske så småningom 60+ du med......om du överlever ditt beteende i trafiken.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 17:42
av McFace
Har man inte bråttom är 90 en perfekt hastighet på 110-väg, inte minst eftersom det minskar förbrukningen.

Ligger man i 110 så ligger det alltid någon i 105 framför och då får man antingen gasa på för att köra om eller sakta ner. Sedan kan man garanterat räkna med att något miffo ska på vägen och kör in mellan en själv och framförvarande i 80 och då får man bromsa in ytterligare. Slöseri med soppa. Är det inte det, så är det någon som lägger sig en halv billängd bakom för att de tycker att 115 är en perfekt hastighet och du är ett svin som ligger på hastighetsgränsen. Köra om har de uppenbarligen inte lust att göra.

Nej, i 90 går det alldeles för långsamt för grabbarna grus som absolut måste om före nästa avfart, och man hinner i princip aldrig ikapp någon så det är bara att ligga och glida. Vid påfarterna är det gott om plats så till och med den mest inbitne idioten kan tryggt köra på utan att rubba din framfart.

Ska man upp i 110 slutar det oundvikligen att man ligger i 130 ändå och retar sig på idioter som kör om i 115.

90 är bättre för blodtrycket.

Retar det något pucko som tror att det "ökar trafikrisken" är det en ren bonus.

Om ni upplever att förare som ligger i 90 på vägen skapar risker så är det kanske dags att ni analyserar era trafikmönster lite.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 17:43
av bylund
Några kommentarer:
- Ingen är tvingad att köra om någon som kör långsammare än högsta tillåtna hastigheten på vägen. Det går utmärkt att ligga kvar bakom.
- Det är inte tillåtet att köra överdrivet långsamt utan giltigt skäl. Att vilja retas är inte ett exempel på giltigt skäl.

Och ja, jag stör mig också på folk som utan rimlig anledning ligger och fiskör i vänster filen, typ kör om en långtradare i 90 km/h.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 17:46
av Joakimgabrielsson
Det är ju farligare att köra fort än långsamt. Ni blir mer upprörda på folk som ligger i 90 än i 110 på 100-väg istället för tvärt om. Väldigt skevt tycker jag. Ofta är det dessutom dom som är mest stressade och tycker de är bäst på att köra bil som kör fortast också. Farlig kombination. Jag utmanar alla om snabbast tid i en 940 gr h på en rallysträcka som tycker jag är farligare i trafiken än dem. Omoget tänk det där och kanske en generationsfråga. Mina föräldrar kör alltid för fort även fast de ej har bråttom. Har kört bil i snart 20 år inklusive yrkestrafik och har aldrig orsakat en repa på mina eller andras bilar. Sedan är det ju en hastighetsbegränsning som inte ska överstigas inte understigas. Man tänker olika. Men självklart anpassar jag mig efter hur mycket trafik det är på vägarna. Får ju hänga med rytmen där det är svårt att köra om.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 17:47
av Banane
Ni som kör saktare än skyltad hastighet skämmer ut elbilar och bidrar till fördomar.

Att accelerera när någon påbörjat en omkörning borde innebära indraget körkort.

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 17:48
av martinot
Joakimgabrielsson skrev:
Ligger alltid i 90 på vår hundraväg. Superskönt att slippa byta fil hela tiden. Finns ju en omkörningsfil för de som kör snabbare. Åker iof tidigt så det är lite trafik. På 80 väg ligger jag alltid i 78 för att retas:). Om någon sedan kaxar drar jag ifrån för att retas ytterligare. Finns inget roligare än att reta 60+-gubbar som borde förpassas till ättestupan. Om alla åkte i tid utan stress så behöver man inte bli stressad av bilar som kör långsammare. Tror däremot på att hålla lite tempo när det är krokigt med dålig sikt så folk kör slipper köra om. Synd att det är amerikans väghållning i bilen bara. Blir H&r sänkfjädrar till våren.
Brukar ligga på 30+ om jag har lite mer bråttom, eller bara vill hem lite snabbare. Normalt "cruisar" jag alltid 20+ som standard (så länge det inte är fartkameror, då är det 5+ som gäller).

Bråkar folk med mig så djävlas jag tillbaka (om jag har tid). :mrgreen:

Re: Farthållaren

Postat: 31 okt 2020 17:50
av martinot
bylund skrev:
Några kommentarer:
- Ingen är tvingad att köra om någon som kör långsammare än högsta tillåtna hastigheten på vägen. Det går utmärkt att ligga kvar bakom.
- Det är inte tillåtet att köra överdrivet långsamt utan giltigt skäl. Att vilja retas är inte ett exempel på giltigt skäl.

Och ja, jag stör mig också på folk som utan rimlig anledning ligger och fiskör i vänster filen, typ kör om en långtradare i 90 km/h.
Håller med i allt du skriver ovan.