Sida 1 av 4
Standard range plus vs. long range. Acceleration?
Postat: 04 mar 2020 22:14
av nesse11
Hej alla lyckliga Tesla ägare!
Är det någon som har kört bägge modellerna och kan berätta hur man upplever accelerationen?
Hur mycket känner man av skillnaden?
Man har ju bara long range som provkörningsbil och den har ju på pappret typ 100 hk mer.
Känns lite som att köpa grisen i säcken att köpa standard range när man inte får provköra den.
Med vänlig hälsning
N
Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?
Postat: 04 mar 2020 22:24
av chevnanne
nesse11 skrev:Hej alla lyckliga Tesla ägare!
Är det någon som har kört bägge modellerna och kan berätta hur man upplever accelerationen?
Hur mycket känner man av skillnaden?
Man har ju bara long range som provkörningsbil och den har ju på pappret typ 100 hk mer.
Känns lite som att köpa grisen i säcken att köpa standard range när man inte får provköra den.
Med vänlig hälsning
N
Du missar väl drivning på alla 4 hjul om du inte tar long range eller har jag fel.
Det är grymt. Jag har en 19 M3 LR med 18" däck och bilen är grym.

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?
Postat: 04 mar 2020 22:28
av Legato
Glöm inte att LRAWD dessutom kan uppgraderas med 50 hästar extra för 20k.
Jag behöver inte testa en SR+. När min LRAWD+ bara har 10% laddning så har den nog ungefär lika många hästar som en SR+

Då går det seeegt.
Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?
Postat: 04 mar 2020 22:38
av nesse11
Visst, jag förstår att LR har en massa fördelar, 4 hjulsdrift mm.
Det är dock så att mitt företag har förhandlat SR så det måste bli en sån.
Undrar om det är stor skillnad på modellerna just prestanda mässigt?
Om så är fallet kanske mitt tjänstbilsval faller på något helt annat märke :/
Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?
Postat: 04 mar 2020 22:40
av taliz
Den har strax under 300hk så den är definitivt inte långsam.
LR har ca 400hk och dessutom en induktionsmotor fram, som ger lite bättre initial respons.
Sen har vi ju då Performance som ligger närmare 600hk efter senaste uppdateringen.
Jag har en Performance och tycker valet är självklart, såvida man inte absolut måste ha dragkrok(eller köper via firma och därmed måste förhålla sig till förmånsvärde).
Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?
Postat: 04 mar 2020 22:41
av taliz
nesse11 skrev:Visst, jag förstår att LR har en massa fördelar, 4 hjulsdrift mm.
Det är dock så att mitt företag har förhandlat SR så om det måste bli en sån.
Undrar om det är stor skillnad på modellerna just prestanda mässigt?
Om så är fallet kanske mitt tjänstbilsval faller på något helt annat märke :/
Vad vore alternativet?
Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?
Postat: 04 mar 2020 22:44
av LasseTM
Jag äger SR+ och en kompis har en LR AWD så jag har kört båda rätt frekvent.
Visst är LR snabbare men att man upplever SR+ slö är ju BS.
Dock blir man rätt fartblind snabbt och bilar man ansåg vara pigga innan känns rätt tråkiga nu.
Du kommer alltid vilja ha mer effekt men man får även räkna med att AWD är tyngre så rakt fram är ju AWD roligare men när det svänger känns min SR+ sportigare.
Ska du inte ha dragkrok och köpa privat bör du istället kolla på en P vs SR+ och skippa LR
Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?
Postat: 04 mar 2020 22:47
av nesse11
taliz skrev:nesse11 skrev:Visst, jag förstår att LR har en massa fördelar, 4 hjulsdrift mm.
Det är dock så att mitt företag har förhandlat SR så om det måste bli en sån.
Undrar om det är stor skillnad på modellerna just prestanda mässigt?
Om så är fallet kanske mitt tjänstbilsval faller på något helt annat märke :/
Vad vore alternativet?
Kanske nån pluginhybrid för typ halva månadskostnaden.
..om det nu skulle vara så att sr är mycket slöare än lr, som jag blev så förtjust i när jag provkörde.
Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?
Postat: 04 mar 2020 22:50
av LasseTM
Har du vägarna förbi Tullinge kan du kolla på min SR+
Standard range plus vs. long range. Acceleration?
Postat: 04 mar 2020 22:54
av taliz
nesse11 skrev:taliz skrev:nesse11 skrev:Visst, jag förstår att LR har en massa fördelar, 4 hjulsdrift mm.
Det är dock så att mitt företag har förhandlat SR så om det måste bli en sån.
Undrar om det är stor skillnad på modellerna just prestanda mässigt?
Om så är fallet kanske mitt tjänstbilsval faller på något helt annat märke :/
Vad vore alternativet?
Kanske nån pluginhybrid för typ halva månadskostnaden.
..om det nu skulle vara så att sr är mycket slöare än lr, som jag blev så förtjust i när jag provkörde.
Om du har möjlighet att välja en Tesla, men istället väljer en plugin-hybrid, då kommer du garanterat bli missnöjd.
Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?
Postat: 04 mar 2020 23:07
av nesse11
LasseTM skrev:Har du vägarna förbi Tullinge kan du kolla på min SR+
Tack Lasse!
Tyvärr bor jag i norra Sverige dock.
Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?
Postat: 04 mar 2020 23:18
av Daven
nesse11 skrev:LasseTM skrev:Har du vägarna förbi Tullinge kan du kolla på min SR+
Tack Lasse!
Tyvärr bor jag i norra Sverige dock.
Tips är att starta ett nytt inlägg där du skriver i rubriken att du gärna testar en SR+ i din stad. Så finns det säkert någon här på forumet som bor i närheten som bjuder på en åktur för en flaska rött

Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?
Postat: 04 mar 2020 23:51
av Filipleven
Hej Nesse11
Jag hämtar min SR+ om två veckor. Provkörde både LR och P innan vilka båda var riktigt roliga, speciellt P.
Dock är det Teslan jag vill åt. En SR+ funkar för mina räckviddsbehov och jag behöver inte en sportbil(supersportbil) när jag pendlar till jobbet, skjutsar barnen eller handlar.
SR+ har som sagt 300 hästar och ska göra 0-100 på 5,6 s. Det slår med stor sannolikhet alla plug-in-hybrider du kan få till ett bättre pris. Då är det bara acceleration vi pratar om, sen har du autopiloten och allt annat häftigt med M3.
Plug-in-hybrid kan visserligen kännas tryggt, men är ju egentligen bara en dålig kompromiss: bensinbrännare med för litet batteri.
Välj Tesla!
Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?
Postat: 05 mar 2020 06:59
av nesse11
Daven skrev:nesse11 skrev:LasseTM skrev:Har du vägarna förbi Tullinge kan du kolla på min SR+
Tack Lasse!
Tyvärr bor jag i norra Sverige dock.
Tips är att starta ett nytt inlägg där du skriver i rubriken att du gärna testar en SR+ i din stad. Så finns det säkert någon här på forumet som bor i närheten som bjuder på en åktur för en flaska rött

Bra idé.
Jag nämner ändå här att jag bor i UMEÅ
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?
Postat: 05 mar 2020 07:10
av LarsL
Har du inte kört någon Tesla eller ens elbil kommer du att bli nöjd med prestandan i SR+. När jag låter folk åka med brukar jag säga att detta är den långsammaste Teslan osv, sen trycker jag plattan i mattan från 20-30 km/h och alla bara

- ”Tesla don’t do slow cars”.
Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?
Postat: 05 mar 2020 07:26
av pinussen
320 hästar har SR+ i senaste officiella dokumenten, den har mer kräm i bakmotorn än vad både lr och p har (osäker på p). Lättare också.
Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?
Postat: 05 mar 2020 07:34
av Legato
LasseTM skrev:Jag äger SR+ och en kompis har en LR AWD så jag har kört båda rätt frekvent.
Visst är LR snabbare men att man upplever SR+ slö är ju BS.
Dock blir man rätt fartblind snabbt och bilar man ansåg vara pigga innan känns rätt tråkiga nu.
Du kommer alltid vilja ha mer effekt men man får även räkna med att AWD är tyngre så rakt fram är ju AWD roligare men när det svänger känns min SR+ sportigare.
Ska du inte ha dragkrok och köpa privat bör du istället kolla på en P vs SR+ och skippa LR
Allt är relativt vet du...För mig som har en XPL och en LR+ så känns LRen slö med låg SOC (gissningsvis med 300-350 hästar, från normala 450).
Är man dock van vid en "standardfossil" så känns givetvis en SR+ snabb.
Allt beror på ens referensramar.
Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?
Postat: 05 mar 2020 07:36
av Legato
nesse11 skrev:taliz skrev:nesse11 skrev:Visst, jag förstår att LR har en massa fördelar, 4 hjulsdrift mm.
Det är dock så att mitt företag har förhandlat SR så om det måste bli en sån.
Undrar om det är stor skillnad på modellerna just prestanda mässigt?
Om så är fallet kanske mitt tjänstbilsval faller på något helt annat märke :/
Vad vore alternativet?
Kanske nån pluginhybrid för typ halva månadskostnaden.
..om det nu skulle vara så att sr är mycket slöare än lr, som jag blev så förtjust i när jag provkörde.
Fast det är ju väldigt ologiskt. Plug-inen är såklart hopplöst mycket långsammare än en SR+. Dessutom kommer du märka att man bara vill köra på el, och då har man normalt knappa 100 hästar tillgängliga...
Hade själv en BMW 330e. Har aldrig ägt en bil så kort tid (<6 månader). Om du redan provat en trea och köper en plug in så kommer du nog ha svårt att sluta tänka på 3an varenda gång du kör din phev...
Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?
Postat: 05 mar 2020 08:57
av LasseTM
Legato skrev:LasseTM skrev:Jag äger SR+ och en kompis har en LR AWD så jag har kört båda rätt frekvent.
Visst är LR snabbare men att man upplever SR+ slö är ju BS.
Dock blir man rätt fartblind snabbt och bilar man ansåg vara pigga innan känns rätt tråkiga nu.
Du kommer alltid vilja ha mer effekt men man får även räkna med att AWD är tyngre så rakt fram är ju AWD roligare men när det svänger känns min SR+ sportigare.
Ska du inte ha dragkrok och köpa privat bör du istället kolla på en P vs SR+ och skippa LR
Allt är relativt vet du...För mig som har en XPL och en LR+ så känns LRen slö med låg SOC (gissningsvis med 300-350 hästar, från normala 450).
Är man dock van vid en "standardfossil" så känns givetvis en SR+ snabb.
Allt beror på ens referensramar.
Självklart har man olika referenser men en bil som drar 98% (killgissning) av alla bilar där ute är inte slö.
Folk brukar komma upp längs min sida och vilja köra ett ett rödljusrace och den enda gången jag känner att jag inte har en chans är om det kommer upp en annan Tesla.
Visst är det blött o jävligt ute nu och Tesla har sjukt bra antispinn som får ner nästan alla hästar just nu i backen men för någon vecka sedan kom det upp en E63 AMG med 2 grabbar med bakåtvänd keps som stod och väsnades massor bredvid, var inget problem att lägga dem bakom sig innan nästa inbromsning mellan rödljusen.
Klart att en F1 förare kommer tycka att en M3P är slö men det är den ju knappast, och kommer man från dinosaurie träsket så ska du ha en herrejösses bil för att uppleva valfri M3 som slö.
Självklart vill jag ha 600hk mer i min bil men om jag ser på situationen nyktert just nu så finns det ju ingen situation jag behöver mer kraft, även en omkörning på motorvägen går ju smärtfritt och man kan kasta sig in i även dom minsta luckorna om man nu är lagd åt det hållet.
Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?
Postat: 05 mar 2020 09:36
av heldiggrisen
Skillnaden i acceleration mellan vilken som helst laddhybrid på marknaden i dag och en SR+ är myyyycket större än den mellan SR+ och LR.
Hade jag möjlighet att plocka ut en TM3, (oavsett modell) och vald en hybrid isf så hade jag varje dag undrat varför jag inte valde Teslan.
Ånger är en stark känsla
Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?
Postat: 05 mar 2020 10:38
av nesse11
Tack tack för alla kloka ord.
Ingen tvekan om att detta är ett Teslaforum

Jag förstår att vilken tesla som helst är roligare än vilken hybrid som helst.
Är ändå nyfiken på om nån har kört både sr+ och lr och kan berätta om skillnaden i körupplevelsen.
Som sagt liiite trist att skaffa en bil i den här prisklassen utan att få möjlighet att provköra.
Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?
Postat: 05 mar 2020 10:43
av micke_r
nesse11 skrev:taliz skrev:nesse11 skrev:Visst, jag förstår att LR har en massa fördelar, 4 hjulsdrift mm.
Det är dock så att mitt företag har förhandlat SR så om det måste bli en sån.
Undrar om det är stor skillnad på modellerna just prestanda mässigt?
Om så är fallet kanske mitt tjänstbilsval faller på något helt annat märke :/
Vad vore alternativet?
Kanske nån pluginhybrid för typ halva månadskostnaden.
..om det nu skulle vara så att sr är mycket slöare än lr, som jag blev så förtjust i när jag provkörde.
Vad är det för typ av avtal ditt företag har? Förmånsbil eller något annat? Är det förmånsvärdet som blir lägre med hybrid?
Jag håller på att ta fram förmånsbilspolicy där jag jobbar och ska försöka medge SR+ och plug-in hybrider... I våra uträkningar får jag SR+ till nästan samma förmånsvärde som både Passat och Volvo plug-in. Kia Optima plug-in har lägre kostnad...
Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?
Postat: 05 mar 2020 11:00
av LasseTM
nesse11 skrev:Tack tack för alla kloka ord.
Ingen tvekan om att detta är ett Teslaforum

Jag förstår att vilken tesla som helst är roligare än vilken hybrid som helst.
Är ändå nyfiken på om nån har kört både sr+ och lr och kan berätta om skillnaden i körupplevelsen.
Som sagt liiite trist att skaffa en bil i den här prisklassen utan att få möjlighet att provköra.
Som sagt det är skillnad i acc, inte jättemarkant men det är skillnad helt klart speciellt när det är halt ute.
Jag får inte alltid full effekt nu även med varmt batteri för att antispinn tar bort en del av effekten men det är fortfarande bra drag.
Jag körde min kompis LR AWD och blev helt kär, hade inte ens tänkt tanken på att köpa en Tesla innan och 3-4 dagar efter hade jag lagt en beställning på en egen, dyraste provturen i mitt liv.
Jag är fortfarande sjukt nöjd med min SR+ och undrar jäkligt ofta varför man inte "unnat" sig denna bil innan, klart att jag vill ha en LR eller P men jag åker inga sträckor som motiverar det köpet och en SR+ har fortfarande jäkligt bra drag.
SR+ ligger dessutom bättre i kurvorna och det är alltid roligare att gasa ur en kurva med RWD kontra AWD.
Det skiljer ca 100hk men även 200kg om jag minns rätt, jag tror inte att 20-100 tiden är jättestor mellan SR+ och AWD du tjänar mest i starten på AWD.
Jag är ingen större fanboy jag gillar faktiskt våran Zoe också men det känns lite som att Tesla uppfann bilen på nytt, alla andra har gjort samma saker i 50år utan någon större förändring.
Tesla började med ett vitt papper och gjorde mycket väldigt bra sedan finns ju självklart baksidor, ta bara vindrutetorkarna som ett exempel.
I alla andra bilar luktar det solarvätska i kupénefter man använder den, inte i min M3.
En kollega sa ju att det är ju bara att parfymera spolarvätskan så luktar det ju iaf godare men som ingenjör så frågar jag ju mig själv "varför ska jag lösa ett problem som inte tar bor grundproblemet"?
Min spolarvätska kan lukta bajs jag känner det ändå inte i kupén, lös inte problem som uppkommit av andra problem, lös grundproblemet.
Samma sak med vindrutetorkarna, alla andra bilar jag har haft har ränder i rutan efter vägsalt någon vecka in på vintern som kräver en tvätt för att få bort, min M3 är helt jäkla ren där torkarna når.
Inte en enda rand så långt ögat når, varför har inte klassiska bilmärken löst dessa två problem senaste 20-30åren?
Småsaker som dessa gör att jag blir helt kär, nu är jag ingenjör och har jobbat inom fordonsbranchen men jag blir helt ärlig lycklig när jag ser lösningar på problem som klassiska tillverkare hävdat att det är omöjligt att lösa.
Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?
Postat: 05 mar 2020 11:08
av Marsa
nesse11 skrev:Tack tack för alla kloka ord.
Ingen tvekan om att detta är ett Teslaforum

Jag förstår att vilken tesla som helst är roligare än vilken hybrid som helst.
Är ändå nyfiken på om nån har kört både sr+ och lr och kan berätta om skillnaden i körupplevelsen.
Som sagt liiite trist att skaffa en bil i den här prisklassen utan att få möjlighet att provköra.
Om du köper och inte blir nöjd så kan du väl i värsta fall lämna tillbaka bilen:
https://www.tesla.com/sv_SE/support/tesla-return-policy
Vet dock inte hur det fungerar med tjänstebilsavatal.
Re: Standard range plus vs. long range. Acceleration?
Postat: 05 mar 2020 11:29
av LarsL
LasseTM skrev:
I alla andra bilar luktar det solarvätska i kupénefter man använder den, inte i min M3.
En kollega sa ju att det är ju bara att parfymera spolarvätskan så luktar det ju iaf godare men som ingenjör så frågar jag ju mig själv "varför ska jag lösa ett problem som inte tar bor grundproblemet"?
Min spolarvätska kan lukta bajs jag känner det ändå inte i kupén, lös inte problem som uppkommit av andra problem, lös grundproblemet.
Luktar det verkligen i alla andra bilar? Jag har kört Mercedes innan och aldrig besvärats av spolarvätskan. Sedan när jag köpte Leafen och märkte att den stank så att man inte ville. Då trodde jag att Leaf var en billig skitbil som bara kostade som en MB för att den var eldriven, men det är alltså så att ”alla” bilar stinker spolarvätska?