Sida 1 av 2

Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?

Postat: 06 mar 2020 16:35
av Zalman3
Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?

Alla Renault Zoe?
Vissa Tesla S och X
Vissa Audi e-tron
BYTON

Men vilka fler bilar klarar att ladda i 22kW AC?

Re: Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?

Postat: 06 mar 2020 16:38
av fth
Inga Tesla Model X väl? Det har väl alltid varit max 17kW?

/fth

Re: Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?

Postat: 06 mar 2020 16:47
av RagWal
Zalman3 skrev:
Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?

Alla Renault Zoe?
Vissa Tesla S och X
Vissa Audi e-tron
BYTON

Men vilka fler bilar klarar att ladda i 22kW AC?
Vissa ZOE (före 2018?) klarar 43kW från AC, men det var iofs inte frågan.

Re: Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?

Postat: 06 mar 2020 16:49
av Svenssons
fth skrev:
Inga Tesla Model X väl? Det har väl alltid varit max 17kW?

/fth
Ja eller snarare 16,56 kW, 230V*3 faser*24A. Model X har aldrig levererats med dubbelladdare, endast utökad laddare. Det är bara äldre Model S som kan ha dubbelladdare ifall man valt till det

Re: Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?

Postat: 06 mar 2020 16:53
av fimpen
Svenssons skrev:
fth skrev:
Inga Tesla Model X väl? Det har väl alltid varit max 17kW?

/fth
Ja eller snarare 16,56 kW, 230V*3 faser*24A. Model X har aldrig levererats med dubbelladdare, endast utökad laddare. Det är bara äldre Model S som kan ha dubbelladdare ifall man valt till det
Hmm... tror du inte den nyttjar 400 V mellan faserna?

/Fimpen

Re: Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?

Postat: 06 mar 2020 16:54
av Jerker
RagWal skrev:
Vissa ZOE (före 2018?) klarar 43kW från AC, men det var iofs inte frågan.
Den första varianten av Zoe klarade 43 kW. Nån gång under 2016 kom en ny variant där de började använda en egentillverkad motor, och inte den från Contiental, så hade den lite andra egenskaper och då sänktes det till 22 kW (Renault har en egen lösning där det är motorns inverter som körs baklänges och laddar batteriet.) Men den andra motortypen finns fanns med iaf fram till den nuvarande modellen som släpptes 2019 men gick inte att köpa i Sverige från mitten av 2016.

Re: Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?

Postat: 06 mar 2020 16:57
av Jerker
fimpen skrev:
Svenssons skrev:
fth skrev:
Inga Tesla Model X väl? Det har väl alltid varit max 17kW?

/fth
Ja eller snarare 16,56 kW, 230V*3 faser*24A. Model X har aldrig levererats med dubbelladdare, endast utökad laddare. Det är bara äldre Model S som kan ha dubbelladdare ifall man valt till det
Hmm... tror du inte den nyttjar 400 V mellan faserna?

/Fimpen
Nej, tydligen är alla AC-laddare i bilar 1-fas, så de har tre parallella om den ska kunna ta emot 3-fas. Därför kan e-Golfen ha 2-fas, dvs två parallella laddare. Lite billigare men bättre än 1-fas.

Re: Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?

Postat: 06 mar 2020 16:59
av Gustafsson
Roadstern klarar 70 A, dock bara enfas, ca 17 kW. Finns ingenstans vad jag vet. Dock finns några laddare tex Bee, med fast typ 2 kabel som klarar upp till ca 60 A enfas, eller 43 kW trefas för de bilar som klarar det, vilket ger ca 8 mil/tim i Roadstern. Där kan man snacka om långsamt resande.

Re: Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?

Postat: 06 mar 2020 17:00
av Svenssons
fimpen skrev:
Svenssons skrev:
fth skrev:
Inga Tesla Model X väl? Det har väl alltid varit max 17kW?

/fth
Ja eller snarare 16,56 kW, 230V*3 faser*24A. Model X har aldrig levererats med dubbelladdare, endast utökad laddare. Det är bara äldre Model S som kan ha dubbelladdare ifall man valt till det
Hmm... tror du inte den nyttjar 400 V mellan faserna?

/Fimpen
Nej, jag vet att Teslas laddare i bilen inte laddar 400V mellan faserna utan 230V per fas. Har inget med laddboxen att göra dock utan med ombordladdaren.

Re: Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?

Postat: 06 mar 2020 17:04
av Jerker
Jag vet inte hur CCS-standarden ser ut men jag antar att den inte omfattar att man kan utnyttja den högre spänningen mellan två faser utan bara den mellan fas och nolla.

Re: Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?

Postat: 06 mar 2020 17:06
av Svenssons
Jerker skrev:
Jag vet inte hur CCS-standarden ser ut men jag antar att den inte omfattar att man kan utnyttja den högre spänningen mellan två faser utan bara den mellan fas och nolla.
CCS är DC, likströmsladdning. Inga faser där utan plus och minus.

Re: Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?

Postat: 06 mar 2020 17:06
av Gustafsson
Jerker skrev:
Jag vet inte hur CCS-standarden ser ut men jag antar att den inte omfattar att man kan utnyttja den högre spänningen mellan två faser utan bara den mellan fas och nolla.
Är inte CCS bara DC ? Dvs ingen fas inblandad..
Fn här måste man va snabb..

Re: Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?

Postat: 06 mar 2020 17:14
av RagWal
Jerker skrev:
Jag vet inte hur CCS-standarden ser ut men jag antar att den inte omfattar att man kan utnyttja den högre spänningen mellan två faser utan bara den mellan fas och nolla.
CCS är väl endast DC?
Gällande AC så har ett TN-nät med tre faser 400VAC mellan faserna. 230V mot noll/jord. Detta oavsett om det sitter en omvandlare per fas (mot nolla) eller om det är en ren trefasomvandlare.

Re: Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?

Postat: 06 mar 2020 17:20
av Jerker
Sorry, jag menade typ2, naturligtvis...

Re: Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?

Postat: 06 mar 2020 17:26
av Svenssons
Jerker skrev:
Sorry, jag menade typ2, naturligtvis...
Mode 3 gissar jag ;) Typ 2 är kontakten, Mode 3 är protokollet och där skulle jag gissa att det är upp till laddaren i bilen. 400 V mellan två faser blir ju mindre än 2 faser med 230V mot nollan.

Re: Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?

Postat: 06 mar 2020 19:34
av mati
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Sorry, jag menade typ2, naturligtvis...
Mode 3 gissar jag ;) Typ 2 är kontakten, Mode 3 är protokollet och där skulle jag gissa att det är upp till laddaren i bilen. 400 V mellan två faser blir ju mindre än 2 faser med 230V mot nollan.
Kan det helt enkelt vara så att man kör fas mot nolla för att enklare kunna hantera när en eller två faser saknas?

Re: Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?

Postat: 06 mar 2020 19:45
av 12man
skulle ju bli überbökigt att ladda enfas annars

Re: Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?

Postat: 06 mar 2020 20:40
av vigge50
Man brukar prata om 400 volt för trefas men detta är som sagt spänningen mellan faserna. För att räkna ut effekten du får från trefas räknar du 3*400^(1/2)*16=11 kW. Räknar då dock på var fas för sig så får du 3*230*16=11 kW. Så nä, laddaren utnyttjar inte de 400Volt som är mellan faserna men jag tror inte detta har någon större påverkan.

Re: Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?

Postat: 06 mar 2020 21:13
av Jerker
12man skrev:
skulle ju bli überbökigt att ladda enfas annars
Ja, det skulle vara svårt att kunna använda en adapter med 3-fashona i ena änden och en schukohane i andra om det inte var 3 x enfas som man matar laddaren i bilen med.

Re: Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?

Postat: 06 mar 2020 22:00
av Off Grid Byggaren
Undrar om någon fått sin e-tron med 22 kW laddare?

Jag ville gärna ha det tillbehöret, men skulle komma först till MY20.

Fast så här i efterhand gör det inget, är ju bara enstaka platser där det verkligen finns 22 kW AC tillgängligt.

Och med e-trons förbrukning är det ju minst 50 kW laddare som är aktuella vid långresa.

Synd att det inte går att använda båda laddkontakterna (tillbehör) samtidigt, AC 11kW + DC 50kW

Re: Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?

Postat: 06 mar 2020 23:12
av taliz
Tycker de flesta stolpar är 22kw. Hade varit najs att kunna nyttja det.
Men byggs väl allt mer 11kw nu då det verkar bli vanligast.

Re: Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?

Postat: 06 mar 2020 23:28
av RagWal
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Sorry, jag menade typ2, naturligtvis...
Mode 3 gissar jag ;) Typ 2 är kontakten, Mode 3 är protokollet och där skulle jag gissa att det är upp till laddaren i bilen. 400 V mellan två faser blir ju mindre än 2 faser med 230V mot nollan.
Nä, det blir samma med tvåfas och 2 1fas gevet att du drar samma ström per fas i båda fallen.

Re: Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?

Postat: 07 mar 2020 05:30
av Svenssons
RagWal skrev:
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Sorry, jag menade typ2, naturligtvis...
Mode 3 gissar jag ;) Typ 2 är kontakten, Mode 3 är protokollet och där skulle jag gissa att det är upp till laddaren i bilen. 400 V mellan två faser blir ju mindre än 2 faser med 230V mot nollan.
Nä, det blir samma med tvåfas och 2 1fas gevet att du drar samma ström per fas i båda fallen.
Hur blir den det om du i ena fallet tar ut effekten mellan två faser (två ledare) och i andra fallet tar ut effekten mellan två faser och nollan? Jag får beräkningen till följande antaget 16A, hur räknar du?

Effekten mellan två faser:
400V*16A=6400W
(Egentligen är det väl √3*230V*16A=6374W)

Effekten mellan två faser och nollan:
2*230V*16A=7360W

Vi har ju inte två-fas från fyra ledare utan endast två från en trefas och samma fasförskjutning som i trefasen.

Re: Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?

Postat: 07 mar 2020 09:24
av Henrik Torphammar
Volvo C30 Electric

Re: Vilka bilar klarar att ladda i 22kW AC?

Postat: 07 mar 2020 09:51
av Svenssons
Henrik Torphammar skrev:
Volvo C30 Electric
Den första som klarade 22kW kanske då? Det var den bilen som väckte mitt intresse för elbilar.