Sida 1 av 1
Tesla Model S 75D 2017, 6.500 mil
Postat: 08 mar 2020 20:26
av halipte
Re: Tesla Model S 75D 2017, 6.500 mil
Postat: 09 mar 2020 15:41
av ERR
Hej!
Är nyfiken på vad kostnaderna hade blivit att överta
leasingen? Skicka gärna ett PM.
Re: Tesla Model S 75D 2017, 6.500 mil
Postat: 09 mar 2020 21:10
av e5m1r
Operationel Leasing
Kan du ens sälja bilen ?
Re: Tesla Model S 75D 2017, 6.500 mil
Postat: 11 mar 2020 19:53
av Speedy
ERR skrev:Hej!
Är nyfiken på vad kostnaderna hade blivit att överta
leasingen? Skicka gärna ett PM.
Så även jag, om det är möjligt att överta dvs.
Re: Tesla Model S 75D 2017, 6.500 mil
Postat: 12 mar 2020 17:29
av ChristerSjo
e5m1r skrev:Operationel Leasing
Kan du ens sälja bilen ?
Köpa den själv eller hänvisa till en annan köpare brukar väll vara villkoren.
Re: Tesla Model S 75D 2017, 6.500 mil
Postat: 12 mar 2020 17:56
av Legato
ChristerSjo skrev:e5m1r skrev:Operationel Leasing
Kan du ens sälja bilen ?
Köpa den själv eller hänvisa till en annan köpare brukar väll vara villkoren.
Olika från bolag till bolag tror jag.
Med Sixt har jag bett om och då fått en utköpsoption. Något jag också utnyttjade med min första Tesla (X75).
Re: Tesla Model S 75D 2017, 6.500 mil
Postat: 12 mar 2020 18:24
av ChristerSjo
Det är en del begreppsförvirring tror jag. När det gäller förmånsbilar/tjänstebilar ville man ursprungligen få det till operationell leasing för att slippa ta upp det som tillgång/skuld i balansräkningen (vilket man måste göra vid finansiell leasing) enligt IFRS reglerna. Ofta kör man operationell leasing mot företag för att ge deras anställda en möjlighet att få en bil utifrån bruttolöneavstående etc eller dylikt. Då låter man en tredje part ta han om allt, utlägg, förmånsberäkning etc. Dvs ingen börda/adminstration för företaget och då kan man se det som operationellt (vilket vissa redovisningsexperter kanske inte tycker).
Jag har förmånsbil genom bruttolöneavdrag och alla kostnadern dras från min bilpott (som jag avstår bruttolön till) utöver detta tillkommer det att jag jag måste skatta för förmånsvärdet och kompensera företaget för sociala avgifter på förmånen (via bruttolöneavdrag) allt för att det skall vara kostnadneutralt för min arbetsgivare. Den dag jag säljer bilen kommer vinst eller förlust att tas mot min bilpott som jag då måste reglera eller att den ökar och som jag då kan välja att plocka ut som lön och skatta eller köra en ny sväng med ytterligare en förmånsbil enligt samma koncept.