Sida 1 av 1
600 nya elbilsmodeller 2024
Postat: 09 mar 2020 11:12
av Zalman3
Tillverkarnas modelloffensiv är i full gång, " säger Patrick Schaufuss, McKinseys juniorpartner och analysförfattare. År 2024 har industrin meddelat inte mindre än 600 nya elbilsmodeller: Kinesiska biltillverkare är framme med 169 modeller, följt av Japan (145) och Tyskland (102). " Tillverkarens fokus är på det medelstora och stora fordonssegmentet ," förklarar Schaufuss. Andelen tyska tillverkare i den globala produktionen av e-bilar ökar från 18 procent förra året till 29 procent 2024. Med över 1,7 miljoner elektriska fordon producerade skulle Tyskland kunna bli världsledande för elbilar fram till 2021 - precis före Kina.
Parallellt med modellmeddelandena har tillverkarna också byggt upp batterikapacitet. År 2025 ska upp till 1000 GWh produktionskapacitet byggas, varav en stor del i Kina (upp till 610 GWh), Europa (upp till 290 GWh) och USA (150 GWh). Liksom på fordonsmarknaden är dynamiken störst här i Europa med en årlig tillväxttakt på upp till 47 procent.
https://www.elektroauto-news.net/2020/d ... -aufstieg/
Re: 600 nya elbilsmodeller 2024
Postat: 09 mar 2020 11:22
av TiborBlomhall
Jag tror de menar "elektrifierade", dvs inkl laddhybrider.
Re: 600 nya elbilsmodeller 2024
Postat: 09 mar 2020 11:31
av Zalman3
TiborBlomhall skrev:Jag tror de menar "elektrifierade", dvs inkl laddhybrider.
Om 600 elektrifierade modeller kommer 2024, försvinner 300 fossila modeller då?
Lada
KIA
Nissan
VW
SKoda
Seat
Ford
Smart Car
Har ju redan fasat ut vissa fossila modeller på den Europeiska marknaden.
Re: 600 nya elbilsmodeller 2024
Postat: 09 mar 2020 11:41
av Svenssons
Zalman3 skrev:TiborBlomhall skrev:Jag tror de menar "elektrifierade", dvs inkl laddhybrider.
Om 600 elektrifierade modeller kommer 2024, försvinner 300 fossila modeller då?
Nej för de elektrifierade som inte är helelektriska är fossilbilar eller som jag kallar dem avgasbilar. Har bilen ett avgasrör är det en avgasbil.
Re: 600 nya elbilsmodeller 2024
Postat: 09 mar 2020 11:46
av mati
TiborBlomhall skrev:Jag tror de menar "elektrifierade", dvs inkl laddhybrider.
Jag blev häromdagen Ice-ad av en fet Dodge-RAM och en kollega kommenterade att även den bilen har säkert ett batteri nånstans som kan laddas. Även den är alltså per definition "elektrifierad". Stämmer nog för alla bilar.
Re: 600 nya elbilsmodeller 2024
Postat: 09 mar 2020 11:55
av nek0
Svenssons skrev:Zalman3 skrev:TiborBlomhall skrev:Jag tror de menar "elektrifierade", dvs inkl laddhybrider.
Om 600 elektrifierade modeller kommer 2024, försvinner 300 fossila modeller då?
Nej för de elektrifierade som inte är helelektriska är fossilbilar eller som jag kallar dem avgasbilar. Har bilen ett avgasrör är det en avgasbil.
+1
Re: 600 nya elbilsmodeller 2024
Postat: 09 mar 2020 12:20
av Credde
2024 är det nya 2020...
Re: 600 nya elbilsmodeller 2024
Postat: 09 mar 2020 12:41
av Stevvee
nek0 skrev:Svenssons skrev:Zalman3 skrev:TiborBlomhall skrev:Jag tror de menar "elektrifierade", dvs inkl laddhybrider.
Om 600 elektrifierade modeller kommer 2024, försvinner 300 fossila modeller då?
Nej för de elektrifierade som inte är helelektriska är fossilbilar eller som jag kallar dem avgasbilar. Har bilen ett avgasrör är det en avgasbil.
+1
Så ni två bortser alltså från att en hybrid har en elektrisk drivlina ?
Klassas alltså
BMW I3 som elbil och BMW I3 Rex som avgasbil?
Säg att en hybrid helt plötsligt får 15-20 mils räckvidd på el utan hjälp från en fossilmotor. Alltså en elektrisk räckvidd likvärdig vissa elbilar idag. Är det inte en elektrifierad bil ?
Re: 600 nya elbilsmodeller 2024
Postat: 09 mar 2020 12:44
av Svenssons
Stevvee skrev:nek0 skrev:Svenssons skrev:Zalman3 skrev:TiborBlomhall skrev:Jag tror de menar "elektrifierade", dvs inkl laddhybrider.
Om 600 elektrifierade modeller kommer 2024, försvinner 300 fossila modeller då?
Nej för de elektrifierade som inte är helelektriska är fossilbilar eller som jag kallar dem avgasbilar. Har bilen ett avgasrör är det en avgasbil.
+1
Så ni två bortser alltså från att en hybrid har en elektrisk drivlina ?
Klassas alltså
BMW I3 som elbil och BMW I3 Rex som avgasbil?
Säg att en hybrid helt plötsligt får 15-20 mils räckvidd på el utan hjälp från en fossilmotor. Alltså en elektrisk räckvidd likvärdig vissa elbilar idag. Är det inte en elektrifierad bil ?
Läs vad jag skriver. En avgasbil kan vara mer eller mindre elektrifierad men den blir inte plötsligt en icke avgasbil för att den går på förnybart bränsle eller får större batteripack. Avgasbilar har avgasrör för att kunna spy ut avgaser
Re: 600 nya elbilsmodeller 2024
Postat: 09 mar 2020 12:47
av fth
Stevvee skrev:
Klassas alltså
BMW I3 som elbil och BMW I3 Rex som avgasbil
Japp!
/fth
Re: 600 nya elbilsmodeller 2024
Postat: 09 mar 2020 14:26
av nek0
Stevvee skrev:nek0 skrev:Svenssons skrev:Zalman3 skrev:TiborBlomhall skrev:Jag tror de menar "elektrifierade", dvs inkl laddhybrider.
Om 600 elektrifierade modeller kommer 2024, försvinner 300 fossila modeller då?
Nej för de elektrifierade som inte är helelektriska är fossilbilar eller som jag kallar dem avgasbilar. Har bilen ett avgasrör är det en avgasbil.
+1
Så ni två bortser alltså från att en hybrid har en elektrisk drivlina ?
Klassas alltså
BMW I3 som elbil och BMW I3 Rex som avgasbil?
Säg att en hybrid helt plötsligt får 15-20 mils räckvidd på el utan hjälp från en fossilmotor. Alltså en elektrisk räckvidd likvärdig vissa elbilar idag. Är det inte en elektrifierad bil ?
Ja, det gör jag.
Edit:
MAZDA CX-30 Cosmo
2.0 SKYACTIV-X MILDHYBRID - 180 (132) hk (kW) Bensin
6-växlad manuell
Framhjulsdrift
5,9 l/100km; 133 g/km
Tycker du att detta är något annat än en avgasbil?
Re: 600 nya elbilsmodeller 2024
Postat: 09 mar 2020 16:17
av Stevvee
nek0 skrev:Stevvee skrev:nek0 skrev:Svenssons skrev:Zalman3 skrev:
Om 600 elektrifierade modeller kommer 2024, försvinner 300 fossila modeller då?
Nej för de elektrifierade som inte är helelektriska är fossilbilar eller som jag kallar dem avgasbilar. Har bilen ett avgasrör är det en avgasbil.
+1
Så ni två bortser alltså från att en hybrid har en elektrisk drivlina ?
Klassas alltså
BMW I3 som elbil och BMW I3 Rex som avgasbil?
Säg att en hybrid helt plötsligt får 15-20 mils räckvidd på el utan hjälp från en fossilmotor. Alltså en elektrisk räckvidd likvärdig vissa elbilar idag. Är det inte en elektrifierad bil ?
Ja, det gör jag.
Edit:
MAZDA CX-30 Cosmo
2.0 SKYACTIV-X MILDHYBRID - 180 (132) hk (kW) Bensin
6-växlad manuell
Framhjulsdrift
5,9 l/100km; 133 g/km
Tycker du att detta är något annat än en avgasbil?
Om det är en hybrid så är det väldigt högt.
Kör ju själv hybrid och har betydligt lägre förbrukning idag kontra min diesel jag hade tidigare.
Re: 600 nya elbilsmodeller 2024
Postat: 09 mar 2020 16:23
av nek0
"Om det är en hybrid så är det väldigt högt.
Kör ju själv hybrid och har betydligt lägre förbrukning idag kontra min diesel jag hade tidigare."
Om vi säger så här då?
Idag kör jag en 2 år gammal diesel som jag tänker ha tills jag hittar en ren elbil som jag vill ha.
Om jag skulle bli av med den på något sätt skulle jag köpa någon skit bil i väntan på elbilen som passar mig.
Varför?
Jo ,jag bor i en bostadsrätt utan möjligheten att ladda en elbil. Köper jag en hybrid eller laddhybrid blir det en avgasbil jag använder.
Tro mig att det finns en massa folk som är i liknande situation som jag och alla de som köper en hybrid gör det pga bilskatten.
Re: 600 nya elbilsmodeller 2024
Postat: 09 mar 2020 16:36
av Zalman3
nek0 skrev:"Om det är en hybrid så är det väldigt högt.
Kör ju själv hybrid och har betydligt lägre förbrukning idag kontra min diesel jag hade tidigare."
Om vi säger så här då?
Idag kör jag en 2 år gammal diesel som jag tänker ha tills jag hittar en ren elbil som jag vill ha.
Om jag skulle bli av med den på något sätt skulle jag köpa någon skit bil i väntan på elbilen som passar mig.
Varför?
Jo ,jag bor i en bostadsrätt utan möjligheten att ladda en elbil. Köper jag en hybrid eller laddhybrid blir det en avgasbil jag använder.
Tro mig att det finns en massa folk som är i liknande situation som jag och alla de som köper en hybrid gör det pga bilskatten.
Jag bor i en bostadsrätt och kan inte ladda hemma. Har kört knappt 10.000 mil nu med min elbil.
Så visst går det, men visst vore det ännu bättre om jag kan ladda hemma.
Re: 600 nya elbilsmodeller 2024
Postat: 09 mar 2020 16:40
av Stevvee
nek0 skrev:"Om det är en hybrid så är det väldigt högt.
Kör ju själv hybrid och har betydligt lägre förbrukning idag kontra min diesel jag hade tidigare."
Om vi säger så här då?
Idag kör jag en 2 år gammal diesel som jag tänker ha tills jag hittar en ren elbil som jag vill ha.
Om jag skulle bli av med den på något sätt skulle jag köpa någon skit bil i väntan på elbilen som passar mig.
Varför?
Jo ,jag bor i en bostadsrätt utan möjligheten att ladda en elbil. Köper jag en hybrid eller laddhybrid blir det en avgasbil jag använder.
Tro mig att det finns en massa folk som är i liknande situation som jag och alla de som köper en hybrid gör det pga bilskatten.
Okej så jag har min bil enbart pga bilskatten och förmånsvärdet då. Bra att veta, är det därför många köper elbilar ?
Jag förstår absolut problemet för dig i en Brf och hybrid. Men för att det inte passar dig personligen behöver det inte vara dåligt.
Precis som att elbil inte passar alla så är det inte dåligt.
Jag kan åka extremt mycket på el och fick in en hybrid som jag ville ha men inte en elbil. M3 vill jag inte ha, eventuellt en MS men helst en X om det måste vara tesla. Annars en E-tron men det går inte in i policyn.
Men det är klart, jag hade kunnat köpt en diesel och fått dyrare månadskostnad men varför det ?
Re: 600 nya elbilsmodeller 2024
Postat: 09 mar 2020 16:44
av Bjorn
Stevvee skrev:nek0 skrev:Svenssons skrev:Zalman3 skrev:TiborBlomhall skrev:Jag tror de menar "elektrifierade", dvs inkl laddhybrider.
Om 600 elektrifierade modeller kommer 2024, försvinner 300 fossila modeller då?
Nej för de elektrifierade som inte är helelektriska är fossilbilar eller som jag kallar dem avgasbilar. Har bilen ett avgasrör är det en avgasbil.
+1
Så ni två bortser alltså från att en hybrid har en elektrisk drivlina ?
Klassas alltså
BMW I3 som elbil och BMW I3 Rex som avgasbil?
Säg att en hybrid helt plötsligt får 15-20 mils räckvidd på el utan hjälp från en fossilmotor. Alltså en elektrisk räckvidd likvärdig vissa elbilar idag. Är det inte en elektrifierad bil ?
I3 rex är ju lite speciell med sin ganska hyggliga räckvidd på el. Den är ju inte i riktigt samma liga som 50 km - hybriderna.
En kollega som kör en i3 rex har verkligen satt en ära i att rexen skall hållas kort. Kör den otankad och har bensin i reservdunk så att den inte ska starta i onödan. Gjort av med några 5l dunkar på drygt 6000 mil, men inte mer än 10. Brukar oftast vara flera månader sen ha tankade och då menar han sin 5l dunk. Han tycker absolut att det hade varit bättre om att rex var ett batteri på 6-8 kWh istället.
Re: 600 nya elbilsmodeller 2024
Postat: 09 mar 2020 16:47
av nek0
Stevvee skrev:nek0 skrev:"Om det är en hybrid så är det väldigt högt.
Kör ju själv hybrid och har betydligt lägre förbrukning idag kontra min diesel jag hade tidigare."
Om vi säger så här då?
Idag kör jag en 2 år gammal diesel som jag tänker ha tills jag hittar en ren elbil som jag vill ha.
Om jag skulle bli av med den på något sätt skulle jag köpa någon skit bil i väntan på elbilen som passar mig.
Varför?
Jo ,jag bor i en bostadsrätt utan möjligheten att ladda en elbil. Köper jag en hybrid eller laddhybrid blir det en avgasbil jag använder.
Tro mig att det finns en massa folk som är i liknande situation som jag och alla de som köper en hybrid gör det pga bilskatten.
Okej så jag har min bil enbart pga bilskatten och förmånsvärdet då. Bra att veta, är det därför många köper elbilar ?
Jag förstår absolut problemet för dig i en Brf och hybrid. Men för att det inte passar dig personligen behöver det inte vara dåligt.
Precis som att elbil inte passar alla så är det inte dåligt.
Jag kan åka extremt mycket på el och fick in en hybrid som jag ville ha men inte en elbil. M3 vill jag inte ha, eventuellt en MS men helst en X om det måste vara tesla. Annars en E-tron men det går inte in i policyn.
Men det är klart, jag hade kunnat köpt en diesel och fått dyrare månadskostnad men varför det ?
Ok erkänner att jag var otydlig "Tro mig att det finns en massa folk som är i liknande situation som jag och alla
de som sitter i samma sits som jag (inte kan ladda hemma) köper en hybrid pga bilskatten
Hoppas du fattar nu vad jag menar.
Re: 600 nya elbilsmodeller 2024
Postat: 09 mar 2020 16:57
av nek0
Zalman3 skrev:nek0 skrev:"Om det är en hybrid så är det väldigt högt.
Kör ju själv hybrid och har betydligt lägre förbrukning idag kontra min diesel jag hade tidigare."
Om vi säger så här då?
Idag kör jag en 2 år gammal diesel som jag tänker ha tills jag hittar en ren elbil som jag vill ha.
Om jag skulle bli av med den på något sätt skulle jag köpa någon skit bil i väntan på elbilen som passar mig.
Varför?
Jo ,jag bor i en bostadsrätt utan möjligheten att ladda en elbil. Köper jag en hybrid eller laddhybrid blir det en avgasbil jag använder.
Tro mig att det finns en massa folk som är i liknande situation som jag och alla de som köper en hybrid gör det pga bilskatten.
Jag bor i en bostadsrätt och kan inte ladda hemma. Har kört knappt 10.000 mil nu med min elbil.
Så visst går det, men visst vore det ännu bättre om jag kan ladda hemma.
Vad är det som går?
Re: 600 nya elbilsmodeller 2024
Postat: 09 mar 2020 17:19
av Niklas Z
nek0 skrev:Zalman3 skrev:nek0 skrev:"Om det är en hybrid så är det väldigt högt.
Kör ju själv hybrid och har betydligt lägre förbrukning idag kontra min diesel jag hade tidigare."
Om vi säger så här då?
Idag kör jag en 2 år gammal diesel som jag tänker ha tills jag hittar en ren elbil som jag vill ha.
Om jag skulle bli av med den på något sätt skulle jag köpa någon skit bil i väntan på elbilen som passar mig.
Varför?
Jo ,jag bor i en bostadsrätt utan möjligheten att ladda en elbil. Köper jag en hybrid eller laddhybrid blir det en avgasbil jag använder.
Tro mig att det finns en massa folk som är i liknande situation som jag och alla de som köper en hybrid gör det pga bilskatten.
Jag bor i en bostadsrätt och kan inte ladda hemma. Har kört knappt 10.000 mil nu med min elbil.
Så visst går det, men visst vore det ännu bättre om jag kan ladda hemma.
Vad är det som går?
Att köra elbil med vettigt batteri om man bor utan möjlighet till hemmaladdning. Att köra laddhybrid utan möjlighet till hemmaladdning är mycket krångligare. Men det var väl det du var ute efter.
Jag övervägde laddhybrid när jag bodde i villa, men nu när jag bor i bostadsrätt utan möjlighet att ladda hemma så får det bli en ren elbil.
Re: 600 nya elbilsmodeller 2024
Postat: 09 mar 2020 17:25
av nek0
Niklas Z skrev:nek0 skrev:Zalman3 skrev:nek0 skrev:"Om det är en hybrid så är det väldigt högt.
Kör ju själv hybrid och har betydligt lägre förbrukning idag kontra min diesel jag hade tidigare."
Om vi säger så här då?
Idag kör jag en 2 år gammal diesel som jag tänker ha tills jag hittar en ren elbil som jag vill ha.
Om jag skulle bli av med den på något sätt skulle jag köpa någon skit bil i väntan på elbilen som passar mig.
Varför?
Jo ,jag bor i en bostadsrätt utan möjligheten att ladda en elbil. Köper jag en hybrid eller laddhybrid blir det en avgasbil jag använder.
Tro mig att det finns en massa folk som är i liknande situation som jag och alla de som köper en hybrid gör det pga bilskatten.
Jag bor i en bostadsrätt och kan inte ladda hemma. Har kört knappt 10.000 mil nu med min elbil.
Så visst går det, men visst vore det ännu bättre om jag kan ladda hemma.
Vad är det som går?
Att köra elbil med vettigt batteri om man bor utan möjlighet till hemmaladdning. Att köra laddhybrid utan möjlighet till hemmaladdning är mycket krångligare. Men det var väl det du var ute efter.
Jag övervägde laddhybrid när jag bodde i villa, men nu när jag bor i bostadsrätt utan möjlighet att ladda hemma så får det bli en ren elbil.
Men det är väl just detta jag påstår hela tiden? Har nu läst igen mina inlägg och kan inte hitta var jag påstår att man inte kan ha elbil om man inte kan ladda hemma.
Re: 600 nya elbilsmodeller 2024
Postat: 09 mar 2020 17:33
av Niklas Z
Ja, det var därför jag skrev, att det går bra med en riktig elbil även om man inte kan ladda hemma. Att göra samma sak med laddhybrid är mycket krångligare, eftersom den måste fyllas på mycket oftare.
Re: 600 nya elbilsmodeller 2024
Postat: 09 mar 2020 19:55
av nek0
Niklas Z skrev:Ja, det var därför jag skrev, att det går bra med en riktig elbil även om man inte kan ladda hemma. Att göra samma sak med laddhybrid är mycket krångligare, eftersom den måste fyllas på mycket oftare.
Jo du och jag är överens och det var därför jag frågade Zalman vad det var som går. Tror att han inte hängde med i våran diskussion

.