Sida 1 av 1

Bostadsrätt elbilsladdning 1-fas vs 3-fas?

Postat: 11 mar 2020 17:15
av Zalman3
Bor i en BRF och vi ska skaffa laddare till elbilar.
Har pratat med Vattenfall och de erbjuder en lösning med 3-fas laddare på 11kW, 16A.

De kan lastbalansera mellan 16A ner till 6A.
Vilket bli mellan 11kW ner till 4,1kW.

Den lösningen fungerar ju bra för de bilar som kan ladda i 3-fas 11kW.

Men för nästan alla pluginbilar och många elbilar kan bara ladda i 1-fas.

Nästan alla nya elbilar kan ladda i 1-fas, 32A, 7,4kW.

Problemet är nämligen för alla som har 1-fas laddning, laddar dom på en stolpe som är 3-fas och som har max 16A, då får dom bara 1-fas 16A, vilket bara blir 3,7kW.
Är det för dåligt?

Re: Bostadsrätt elbilsladdning 1-fas vs 3-fas?

Postat: 11 mar 2020 17:21
av tor-ake
För nattladdning är 3,7kW fullt tillräckligt, och nästa fråga är då "framtidssäkerheten" men även där är det tillräckligt, enär nya bilar må ha större batterier så är det till syvende og sist antalet körda kilometrar per dygn som man måste återladda på natten.

Re: Bostadsrätt elbilsladdning 1-fas vs 3-fas?

Postat: 11 mar 2020 17:31
av Zalman3
tor-ake skrev:
För nattladdning är 3,7kW fullt tillräckligt, och nästa fråga är då "framtidssäkerheten" men även där är det tillräckligt, enär nya bilar må ha större batterier så är det till syvende og sist antalet körda kilometrar per dygn som man måste återladda på natten.
Du menar bilar med 40-50kWh batterier klarar sig med 3,7kW laddning.
Och bilar med 60kWh och större batterier, de har 3-fas laddning.

Re: Bostadsrätt elbilsladdning 1-fas vs 3-fas?

Postat: 11 mar 2020 17:38
av tor-ake
Kvittar om den har 200kWh batterier, det är fortfarande bara de körda kilometrarna som skall återladdas.

Om lastbalanseringen rampar upp till full effekt vid 21-rycket när hushållsförbrukningen lugnat sig lite, och tillåter full effekt fram till 07, då har även enfasbilarna fått in 30kWh, tillräckligt med energi för att köra mellan 13 och 20 mil nästa dag, beroende på förbrukning.

Det är klart, om det finns många långpendlare i föreningen, och de inte har möjlighet att ladda på jobbet, då kan det ju bli knapert, men snittet "långpendlare" och "enfasare" kanske inte är stor?

EDIT snittet såklart, inte unionen. :?

Re: Bostadsrätt elbilsladdning 1-fas vs 3-fas?

Postat: 11 mar 2020 17:44
av Zalman3
Tänker bara att 3,7kW inte är mycket att värma med om det är -30C.

Min Tesla drar ju i sig 6kW batterivärme, plus 6kW kupé värme, totalt 12kW om det är -30C.

Re: Bostadsrätt elbilsladdning 1-fas vs 3-fas?

Postat: 11 mar 2020 17:50
av LasseTM
pluginbilar klarar sig även om de bara får 3,7kw så kör på 3-fas, om dom "står ju inte i skiften" om det inte är fullt. En EV drabbas ju hårdare om du inte hinner få den laddning du behöver.
Alla nya vettiga EV bilar har 3 fas så det vore korkat att gå på 1-fas är min åsikt.

Re: Bostadsrätt elbilsladdning 1-fas vs 3-fas?

Postat: 11 mar 2020 17:53
av tor-ake
Som du säger behöver ju inte all effekt nödvändigtvis komma från stolpen, batteriet värms ju fortare om en del effekt tas från batteriet.

Och så är det ju inte så att värmaren är igång hela tiden, heller. Även om det är minus 30 så lär det ju inte gå många kWh på en natt för att hålla rimlig temperatur i batteriet.

Men, det är klart, OM man har enfasladdning OCH har mer än 5 mil till jobbet OCH det är 30 grader kallt i flera dygn OCH ingen möjlighet till laddning på jobbet finns, då blir det ju jobbigt. Tänker ni ha många sådana personer i föreningen?

Re: Bostadsrätt elbilsladdning 1-fas vs 3-fas?

Postat: 11 mar 2020 17:54
av Zalman3
Finns det ens lastbalanseringslösningar för 1-fas laddning?

Re: Bostadsrätt elbilsladdning 1-fas vs 3-fas?

Postat: 11 mar 2020 17:55
av tor-ake
Det är jag övertygad om att det finns. Alla boxar skall väl stöda OCPP Open Charge Point protocol vad det lider, även enfasboxar.

Re: Bostadsrätt elbilsladdning 1-fas vs 3-fas?

Postat: 11 mar 2020 18:11
av R2_m3
Jag har en Charge-Amps Halo 1-fas laddare (3,7kW ) https://charge-amps.com/sv/produkter/laddboxar/halo/ som laddar vår i3:a. Den kan man mata med 3-fas och sedan ha lastdelning med andra Halo-laddare där de då kan se till att välja att mata från olika faser. Den används i flera Brf:er. Den kan också styras med rfid-bricka om man vill kunna styra vem som får ladda. https://charge-amps.com/wp-content/uplo ... h-RFID.pdf
Själv har jag använt REST-API:t för att hemma strypa laddningen ifall min total förbrukning i huset överstiger 20A (har 20A huvudsäkring) på den fasen, och slår sedan på laddning om förbrukningen understiger 4A. Bra om man kommer hem och slår på ugnen samtidigt som bilen vill ladda.

Re: Bostadsrätt elbilsladdning 1-fas vs 3-fas?

Postat: 11 mar 2020 18:19
av gnutten
Jag har 1-fas 3,6 kW i min brf. Var lite besviken först att det var så lite, men det har aldrig varit något som helst problem. Alltid laddat på morgonen.

Finns inte många boxar i dag så det finns utrymme i fastighetsnätet för mer effekt, men om några år har föreningen nog betydligt många fler laddboxar och då tror jag den här effekten är rätt.

Re: Bostadsrätt elbilsladdning 1-fas vs 3-fas?

Postat: 11 mar 2020 19:28
av bylund
Zalman3 skrev:
Finns det ens lastbalanseringslösningar för 1-fas laddning?
Jag har en enfas Halo som är lastbalanserad med grannboxen, så det kan vara 8 A enfas vi får om båda laddar samtidigt.

Re: Bostadsrätt elbilsladdning 1-fas vs 3-fas?

Postat: 11 mar 2020 21:14
av HenricL
Vi har i vår Brf laddare som klarar max 11kw, dvs 3 fas samt lastbalansering vilket funkar fint. Har rfid bricka och även app för att läsa av förbrukning.
/Henric

Re: Bostadsrätt elbilsladdning 1-fas vs 3-fas?

Postat: 11 mar 2020 21:57
av Zalman3
HenricL skrev:
Vi har i vår Brf laddare som klarar max 11kw, dvs 3 fas samt lastbalansering vilket funkar fint. Har rfid bricka och även app för att läsa av förbrukning.
/Henric
Går den steglöst mellan 16A till 6A?

Eller är det fasta steg typ 16, 10 och 6A?