Sida 1 av 1
P90D
Postat: 18 mar 2020 16:25
av Alzie
Hej,
Var nära på att köpa en P90D. En fundering dock:
Hur många "hästkrafter" har denna bil på papper? Notera att bilen endast har "Insane+" och inte "Ludicrous". Det stod 772hk i annonsen, men jag tvekar på att det stämmer?
Hur tänker man här?
Re: P90D
Postat: 18 mar 2020 16:35
av dstr
Alzie skrev:Hej,
Var nära på att köpa en P90D. En fundering dock:
Hur många "hästkrafter" har denna bil på papper? Notera att bilen endast har "Insane+" och inte "Ludicrous". Det stod 772hk i annonsen, men jag tvekar på att det stämmer?
Hur tänker man här?
Ett tag så marknadsfördes den nog med det. P85D påstod Tesla hade 701hk, men eftersom motorerna har olika utväxling så får man inte all effekt samtidigt. Tesla tog till sist bort hästkraftsangivelserna helt och pratar bara 0-100 tider.
edit: i regbeviset hade min gamla P85D 90hk. Min nya X Performance har 814hk i regbeviset.
Re: P90D
Postat: 18 mar 2020 16:41
av Alzie
Så har jag förstått det också.
En fråga:
Transportstyrelsen hävdar fortfarande att det är 568kw=772hk. Om man följer deras formler för beräkning, har bilen denna output med endast Insane+ eller är detta endast aktuellt när bilen har Ludicrous?
Re: P90D
Postat: 18 mar 2020 16:46
av Verdi
Antalet hästkrafter är lite missvisande då det inte fungerar på samma sätt riktigt som en ICE. Antalet hästkrafter sjunker vid lägre laddningsnivå och vid högre fart. Så det går inte att jämföra med en BMW M5 t ex. Du kan bara jämföra med andra elbilar och då tycker jag accelerationstider och andra saker som man kan mäta i sekunder är betydligt mer relevanta.
Re: P90D
Postat: 18 mar 2020 16:47
av Remuz
Är det tid 0-100 eller just hk som är viktigt? Vad som står reggat spelar väl ingen roll så länge bilen är snabb? Den gjorde väl 0-100 på 3.4s utan ludi eller var det X?
Re: P90D
Postat: 18 mar 2020 16:51
av Alzie
Tack vänner för er feedback.
För att ge lite input till varför jag frågar:
Har uppstått en liten dispyt mellan mitt bolag och KVD, där jag avstått från att köpa en bil, som marknadsfört en P90D som 770hk, vilket jag inte tror att den är. Men om man går på transportstyrelsens sätt att beräkna på, har den verkligen denna output utan Ludicrous?
Det ännu större problemet är att bilen hade helt otroliga kosmetiska skador som inte har visats i annonsen. Men detta bryr de sig inte om och hänvisar att när bolag köper bilen så är det bara trafikhotande skador som spelar någon roll. Resterande skador är inte grund till att avstå köp. Men att bilen ev. marknadsförts som något som den inte är, det höll säljaren på KVD med mig om tillvisso. Ändå så fick jag nu en faktura att betala deras inropsavgift på 9k.
Hoppas ni nu förstår varför jag frågar. Tack!
Re: P90D
Postat: 18 mar 2020 17:32
av NEO
En P90D är i praktiken lika "slö" som en P85D utan L med 2-4mil längre räckvidd. En P90DL gör 0-100 på 2.8s. En P90D på 3 blankt. Största skillnaden är dock acceleration i högre fart, en L har en inconelsäkring som är övervakad och momentant kan dra 1500A, vill minnas att P90D endast tillåter runt 1300A.
XP90D gör 0-100 på 4, medans XP90DL gör 0-100 på 3.4s. Några 772hk är det inte snack om, inte ens för min XP100DL som också är reggad med 772hk, detta är bara Transportstyrelsens trams som tyvärr påverkar försäkringskostnader negativt.
Jag hade aldrig köpt en bil utan L, men det är mitt personliga val.
Re: P90D
Postat: 18 mar 2020 19:11
av Svenssons
Alzie skrev:Så har jag förstått det också.
En fråga:
Transportstyrelsen hävdar fortfarande att det är 568kw=772hk. Om man följer deras formler för beräkning, har bilen denna output med endast Insane+ eller är detta endast aktuellt när bilen har Ludicrous?
Transportstyrelsen säger detta eftersom de summerar totaleffekten från de bägge elmotorerna vars effekter är korrekta. Bilens batteri klarar dock inte av att leverera 772 hk samtidigt till bägge motorerna så Transportstyrelsens uppgift är missvisande och följer inte regelverket men detta skiter Transportstyrelsen i.
Re: P90D
Postat: 18 mar 2020 19:49
av Tars
Vad är det för pris?
Re: P90D
Postat: 18 mar 2020 19:53
av Alzie
Hmm, undrar hur mkt kött på benen man har i denna situation....
Pris inkl. deras avgift 535k. Typ fullutr 11,5k mil.
Re: P90D
Postat: 18 mar 2020 19:54
av Tars
Alzie skrev:Hmm, undrar hur mkt kött på benen man har i denna situation....
Pris inkl. deras avgift 535k. Typ fullutr 11,5k mil.
Facelift?
Re: P90D
Postat: 18 mar 2020 19:57
av nek0
Snälla Tars kan du inte lugna ner dig lite med bilbyten?
Snart måste jag skaffa en datorskärm till och montera den ovanför den jag har nu för att kunna läsa dina inlägg.

Re: P90D
Postat: 18 mar 2020 20:03
av Alzie
Haha vilken legend du är.
Icke facelift front men facelift säten. Om du vill köpa den så möts vi i Åkersberga imorgon, du får den för samma pris.
Re: P90D
Postat: 18 mar 2020 20:06
av Tars
nek0 skrev:
Snälla Tars kan du inte lugna ner dig lite med bilbyten?
Snart måste jag skaffa en datorskärm till och montera den ovanför den jag har nu för att kunna läsa dina inlägg.



Re: P90D
Postat: 18 mar 2020 20:07
av Tars
Alzie skrev:Haha vilken legend du är.
Icke facelift front men facelift säten. Om du vill köpa den så möts vi i Åkersberga imorgon, du får den för samma pris.
Är gångavstånd från kontoret för mig iofs.
Attans också, ska jobba i Norrtälje imorgon.

Re: P90D
Postat: 18 mar 2020 21:04
av jpetters
NEO skrev:En P90D är i praktiken lika "slö" som en P85D utan L med 2-4mil längre räckvidd. En P90DL gör 0-100 på 2.8s. En P90D på 3 blankt. Största skillnaden är dock acceleration i högre fart, en L har en inconelsäkring som är övervakad och momentant kan dra 1500A, vill minnas att P90D endast tillåter runt 1300A.
XP90D gör 0-100 på 4, medans XP90DL gör 0-100 på 3.4s. Några 772hk är det inte snack om, inte ens för min XP100DL som också är reggad med 772hk, detta är bara Transportstyrelsens trams som tyvärr påverkar försäkringskostnader negativt.
Jag hade aldrig köpt en bil utan L, men det är mitt personliga val.
Jag håller med. Vill man ha en performance ska den ha Ludicrous. Om man inte bryr sig och får en Insane P till samma pris som en 90D t.ex. så är det såklart ok.
Utan L tappar den också effekt snabbare vid sjunkande SOC.