Sida 1 av 1

KVD - Köpesvillkor

Postat: 18 mar 2020 18:54
av Alzie
Hej,

Behöver lite kött på benen ang. KVD och deras villkor för företag. Jag köpte en MS P90D hos dem och när jag kom dit så hade den väldigt mycket mer skador (repor, bucklor, osv) som inte redovisats i annons (jag brukar inte vara petig men detta var utomordentligt). Enl. dem måste man betala inropsavgiften (9k) så länge det inte är en skada som medför trafikfara.

Någon som kan ge lite mer kött på benen ang. om detta är rimliga villkor? Notera att det är för företag, jag vet att det är lite mer slappt för privatpersoner iom. konsumentköpslagen.

Tack snälla kära Teslavänner! :)

Re: KVD

Postat: 18 mar 2020 18:55
av e5m1r
De har ofta fel i sina annonser
Kan skriva saker som CD osv
Tror du lätt hittar fel i beskrivningen gällande utrustning

Re: KVD - Köpesvillkor

Postat: 18 mar 2020 19:09
av Off Grid Byggaren
Är inte dessa auktioner just ett sätt att runda köplagen?

Har tittat lite på KVDpro på några små traktorer, men vågar inte köpa något av dem.

Re: KVD - Köpesvillkor

Postat: 18 mar 2020 19:51
av Alzie
Jo, så har jag förstått det med.

Jag hade lyft varningens finger för KVD i min erfarenhet.

Är det någon som har koll på vad som gäller rent juridiskt?

Re: KVD - Köpesvillkor

Postat: 18 mar 2020 19:59
av kallekula
Märkligt, tycker KVD alltid brukar vara för petiga med bucklor. Är nog första gången jag hört tvärtom.

Re: KVD - Köpesvillkor

Postat: 18 mar 2020 20:04
av Alzie
kallekula skrev:
Märkligt, tycker KVD alltid brukar vara för petiga med bucklor. Är nog första gången jag hört tvärtom.
Hmm, tvärtom i min erfarenhet. Dock verkade killen som hjälpte mig riktigt trött på sitt jobb, vet ej om det hade någon påverkan. Köpte du som privatperson eller företag?

Re: KVD - Köpesvillkor

Postat: 18 mar 2020 22:28
av Kronudd
Jag kan bara instämma. KVD hade i mina ögon rykten om sig att göra riktigt bra beskrivningar av bilar tidigare, men nu verkar de inte gälla längre. Har de måhända växt för fort?

Som exempel kan jag återge en episod från när jag var hos dem i Göteborg
Vad som ser ut som en far och son kommer in efter att bevisligen provkört en bil de ropat hem, av efterföljande diskussion förstår jag att det är en mindre skåpbil, typ Renault Kangoo
- Var allt som det skulle? Undrade tjejen bakom disken.
- Naje, alltså motorlampan lyste... Osså luktar det ju fisk i hela bilen.
- Oj, vi kan ta in den på verkstan och kolla varför lampan lyser
- Mmm, men lukten. Det stod inget om det i beskrivningen
- Nä, vi beskriver aldrig lukter.
- Men det stinker ju fisk?
- Jo det har ju använts till att köra fisk.
- Det borde ju ha nämnts i beskrivningen?!
- Nä, vår policy är ju att inte beskriva lukter.
Och så pågick diskussionen ett tag innan jag tror att de drog sig ur. Ovetandes om det kostade dem något. Oavsett ganska dåligt av KVD at tycka att man inte behöver nämna dofter, när det stinker fisk.

Re: KVD - Köpesvillkor

Postat: 18 mar 2020 22:43
av Alzie
Kronudd skrev:
Jag kan bara instämma. KVD hade i mina ögon rykten om sig att göra riktigt bra beskrivningar av bilar tidigare, men nu verkar de inte gälla längre. Har de måhända växt för fort?

Som exempel kan jag återge en episod från när jag var hos dem i Göteborg
Vad som ser ut som en far och son kommer in efter att bevisligen provkört en bil de ropat hem, av efterföljande diskussion förstår jag att det är en mindre skåpbil, typ Renault Kangoo
- Var allt som det skulle? Undrade tjejen bakom disken.
- Naje, alltså motorlampan lyste... Osså luktar det ju fisk i hela bilen.
- Oj, vi kan ta in den på verkstan och kolla varför lampan lyser
- Mmm, men lukten. Det stod inget om det i beskrivningen
- Nä, vi beskriver aldrig lukter.
- Men det stinker ju fisk?
- Jo det har ju använts till att köra fisk.
- Det borde ju ha nämnts i beskrivningen?!
- Nä, vår policy är ju att inte beskriva lukter.
Och så pågick diskussionen ett tag innan jag tror att de drog sig ur. Ovetandes om det kostade dem något. Oavsett ganska dåligt av KVD at tycka att man inte behöver nämna dofter, när det stinker fisk.
Åh vad tråkigt att höra. Och ibland är det säkert folk sam har åkt långt för att hämta sin bil.

Jag tror att de har växt för fort och helt enkelt implementerat villkor som spar dem tid oberoende på hur det påverkar kundupplevelsen.

Dock så undrar jag fortfarande vilken rätt man har i detta fall då det verkligen känns som att man blir överkörd.