Är någon förvånad?
Postat: 22 mar 2020 09:45
Skulle gissa ovana vid att hantera systemet. Användartestet gick säkerligen ut på att föraren skulle utföra vissa kommandon i följd, har man då aldrig använt det tidigare så måste man leta på skärmen för att hitta funktionen.OfarligTesla skrev:jag är mest intresserad över vad personerna gjorde som tog upp till 16 sekunder med ögonen från vägen? Spelade de något spel?
Ja men inte tar man väl ögonen från vägen i 16 sekunder för det? Man kikar snabbt på skärmen, processar informationen och kommer fram till var man ska trycka medan man tittar på vägen, trycker där och kikar snabbt på nästa skärm osv.dd88 skrev:
Skulle gissa ovana vid att hantera systemet. Användartestet gick säkerligen ut på att föraren skulle utföra vissa kommandon i följd, har man då aldrig använt det tidigare så måste man leta på skärmen för att hitta funktionen.
Vad är den väl beprövade? Kartboken i passagersätet bredvid dig? Kolla efter skylten?dd88 skrev:Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Ja precis, en kartbok var precis vad jag syftade påheldiggrisen skrev:Vad är den väl beprövade? Kartboken i passagersätet bredvid dig? Kolla efter skylten?dd88 skrev:Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Hade varit roligt att jämföra med en person som fick i uppgifts att navigera samma sträckan utan e-kartor.
Vi vet jo också att fippla med kasettband eller cd skivor för att byta musik var lik den säkra död på 70-80 och 90 talet.
Inte att pilla hejvillt med infotainmentsystem jag menar, men lagom är bäst, och syntetisk ”första avfart till höger” måste jo vara bättre än 1:50000 kartan i knät?
Ja man tycker ju det, men kan inte komma på någon annan anledning. Tror ju inte att ett av momenten var att spela spel.OfarligTesla skrev:Ja men inte tar man väl ögonen från vägen i 16 sekunder för det? Man kikar snabbt på skärmen, processar informationen och kommer fram till var man ska trycka medan man tittar på vägen, trycker där och kikar snabbt på nästa skärm osv.dd88 skrev:
Skulle gissa ovana vid att hantera systemet. Användartestet gick säkerligen ut på att föraren skulle utföra vissa kommandon i följd, har man då aldrig använt det tidigare så måste man leta på skärmen för att hitta funktionen.
Vad är i din värld exempel på något väl beprövat som skulle vara bättre? En orgien av knappar (med symboler och förkortningar som ingen förstår) placerade på olika ställen i bilen?dd88 skrev:Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Ok. Vad syftade du på som var den välprövda motsvarigheten till android auto/Apple carplay?dd88 skrev:Ja precis, en kartbok var precis vad jag syftade påheldiggrisen skrev:Vad är den väl beprövade? Kartboken i passagersätet bredvid dig? Kolla efter skylten?dd88 skrev:Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Hade varit roligt att jämföra med en person som fick i uppgifts att navigera samma sträckan utan e-kartor.
Vi vet jo också att fippla med kasettband eller cd skivor för att byta musik var lik den säkra död på 70-80 och 90 talet.
Inte att pilla hejvillt med infotainmentsystem jag menar, men lagom är bäst, och syntetisk ”första avfart till höger” måste jo vara bättre än 1:50000 kartan i knät?
Det finns mycket skit som man kan pilla med under AAheldiggrisen skrev:Ok. Vad syftade du på som var den välprövda motsvarigheten till android auto/Apple carplay?dd88 skrev:Ja precis, en kartbok var precis vad jag syftade påheldiggrisen skrev:Vad är den väl beprövade? Kartboken i passagersätet bredvid dig? Kolla efter skylten?dd88 skrev:Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Hade varit roligt att jämföra med en person som fick i uppgifts att navigera samma sträckan utan e-kartor.
Vi vet jo också att fippla med kasettband eller cd skivor för att byta musik var lik den säkra död på 70-80 och 90 talet.
Inte att pilla hejvillt med infotainmentsystem jag menar, men lagom är bäst, och syntetisk ”första avfart till höger” måste jo vara bättre än 1:50000 kartan i knät?
Jag nämnde audio och kartor, vad finns kvar?
Känner inte så väl till AA, men använder Apple’s motsvarighet varje dag.nek0 skrev:Det finns mycket skit som man kan pilla med under AAheldiggrisen skrev:Ok. Vad syftade du på som var den välprövda motsvarigheten till android auto/Apple carplay?dd88 skrev:Ja precis, en kartbok var precis vad jag syftade påheldiggrisen skrev:Vad är den väl beprövade? Kartboken i passagersätet bredvid dig? Kolla efter skylten?dd88 skrev:Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Hade varit roligt att jämföra med en person som fick i uppgifts att navigera samma sträckan utan e-kartor.
Vi vet jo också att fippla med kasettband eller cd skivor för att byta musik var lik den säkra död på 70-80 och 90 talet.
Inte att pilla hejvillt med infotainmentsystem jag menar, men lagom är bäst, och syntetisk ”första avfart till höger” måste jo vara bättre än 1:50000 kartan i knät?
Jag nämnde audio och kartor, vad finns kvar?
https://play.google.com/store/apps/coll ... hcXk&hl=sv
I volvon sköter man ju allt med en skärm och jag håller med, det är inte den bästa lösningen.Pontus skrev:Jag har provat en modern Volvo ett fåtal gånger och alltid blivit tvungen att stanna när jag ska byta musik eller liknande för att inte tala om navigeringen.
Detta trots att många säger att Volvo är så enkla att sköta jämfört med en skärm.
Så vana är nog den största variabeln i en sådan här bedömning.
En kombination av röstkommandon, reglage på ratten och HUD.hooked skrev:Vad är i din värld exempel på något väl beprövat som skulle vara bättre? En orgien av knappar (med symboler och förkortningar som ingen förstår) placerade på olika ställen i bilen?dd88 skrev:Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Röstkommandon och smarta röstknappar är helt rätt. HUD är dock mer ett distraktionsmoment i rutan.dd88 skrev:En kombination av röstkommandon, reglage på ratten och HUD.hooked skrev:Vad är i din värld exempel på något väl beprövat som skulle vara bättre? En orgien av knappar (med symboler och förkortningar som ingen förstår) placerade på olika ställen i bilen?dd88 skrev:Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Man kommer inte ifrån att man behöver visuell feedback i vissa lägen, där är HUD i mina ögon överlägset, men som mycket annat en smaksak.hooked skrev:Röstkommandon och smarta röstknappar är helt rätt. HUD är dock mer ett distraktionsmoment i rutan.dd88 skrev:En kombination av röstkommandon, reglage på ratten och HUD.hooked skrev:Vad är i din värld exempel på något väl beprövat som skulle vara bättre? En orgien av knappar (med symboler och förkortningar som ingen förstår) placerade på olika ställen i bilen?dd88 skrev:Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Lite som Apple CarPlay i min Volvo? Förutom Hud då, det har jag inte.dd88 skrev:En kombination av röstkommandon, reglage på ratten och HUD.hooked skrev:Vad är i din värld exempel på något väl beprövat som skulle vara bättre? En orgien av knappar (med symboler och förkortningar som ingen förstår) placerade på olika ställen i bilen?dd88 skrev:Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Fast många röststyrningar slutar fungera i Volvon när du använder carplay, du kan inte använda Nav förutom i stora skärmen och ringa via rattknapparna fungerar ju inte heller.heldiggrisen skrev:Lite som Apple CarPlay i min Volvo? Förutom Hud då, det har jag inte.dd88 skrev:En kombination av röstkommandon, reglage på ratten och HUD.hooked skrev:Vad är i din värld exempel på något väl beprövat som skulle vara bättre? En orgien av knappar (med symboler och förkortningar som ingen förstår) placerade på olika ställen i bilen?dd88 skrev:Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Lär man sig först tekniken bakom hur knappen, röstkommando etc fungerar, så tror jag det är samma vad man använder, men fördelen med just Apple Carplay och AA är att det fungerar likt oavsett bilmodell.
Hyrde Peugeot 208 nyligen, kopplade in iPhone via USB och ACP gick igång med samma interface som min Volvo, inga nya knappar och röstkommandon att lära sig. Hur kan det vara sämre?
Om jag sätter en person bakom ratten som aldrig har använt knappar på ratten, röstkommandon eller HUD, så är jag överbevisat att vi kommer att se exakt samma försämrade reaktionstider. Det är inte tekniken i sig som är problemet, det är hur man använder den och hur van man är.
Knappar är verkligen inte att förkasta. I Golfen är klimatreglaget på det klassiska sättet, dvs vanliga vred som klickar. Man behöver aldrig sänka blicken för att ändra temperaturen. Fint. Jag gillar det.mans71 skrev:Skaffade en programmerbar fjärrkontroll med touch-skärm för många år sedan. Då blev det väldigt uppenbart att gammel-fjärren till TV:N med knappar var överlägsen. I mörkret vet man ju t.ex. att 3:e knappen från vänster är volym +. En touch-skärm måste man titta på.