Är det ok att få en sån bil?
Postat: 29 mar 2020 19:51
Till en början när jag såg videon tyckte jag att vissa saker var godkända, inga större problem. Men inredningen gör att helhetsbilden blir 3/5 voltnek0 skrev:
Jo vissa saker går att polera bort men dammet i lacken blir ganska svår att ta bortNEO skrev:Till en början när jag såg videon tyckte jag att vissa saker var godkända, inga större problem. Men inredningen gör att helhetsbilden blir 3/5 voltnek0 skrev:![]()
![]()
![]()
Går heller inte runt med stark ledlampa vid leverans av ny bil, köpt tre stycken nya och en begagnad av Tesla senaste året och endast lämnat tillbaks en Model 3 med bland annat bristande lack. Men inredningen, ärligt talat. Passformen på belysningen i taket är ju extremt dålig, att man levererar ut en bil i det skicket visar bara hur dålig kontroll de har.mans71 skrev:Vad skönt att man själv inte ser detaljer på den här nivån, då hade livet varit väldigt jobbigt. För att inte tala om hur jobbigt det måste vara när alla i omvärlden inte förstår vad man pratar om!
Jag kollar Vlog från Chicago Auto Pros lite till och från och detta problem gäller inte bara Tesla.nek0 skrev:Jo vissa saker går att polera bort men dammet i lacken blir ganska svår att ta bort
Det verkar som att räknar kallt med att folk tar allt bara det kommer från Tesla.
Amerikanska bilar har ju haft detta problem i flera decennier. Vet inte vad det beror på faktiskt.Mattys skrev:Jag kollar Vlog från Chicago Auto Pros lite till och från och detta problem gäller inte bara Tesla.nek0 skrev:Jo vissa saker går att polera bort men dammet i lacken blir ganska svår att ta bort
Det verkar som att räknar kallt med att folk tar allt bara det kommer från Tesla.
Som exempel så hade de denna Mustang som dom fick våtslipa huven och skärmarna på =>
Så andra har problem också även om Tesla har visst kvalitetstänk kvar att göra i sina leveranssteg. Som vanligt så får man försöka sortera i vad man tar in för info och ställer det mot annan info.
Ok,du tycker att det är ok för att det finns andra som lika slarviga?Mattys skrev:Jag kollar Vlog från Chicago Auto Pros lite till och från och detta problem gäller inte bara Tesla.nek0 skrev:Jo vissa saker går att polera bort men dammet i lacken blir ganska svår att ta bort
Det verkar som att räknar kallt med att folk tar allt bara det kommer från Tesla.
Som exempel så hade de denna Mustang som dom fick våtslipa huven och skärmarna på =>
Så andra har problem också även om Tesla har visst kvalitetstänk kvar att göra i sina leveranssteg. Som vanligt så får man försöka sortera i vad man tar in för info och ställer det mot annan info.
Jag tycker det är konstigt att man påpekar fel på saker utan att göra jämförelser. Sen om Tesla jämför sig med de bästa eller inte det få du väl ta upp med Tesla i så fall. Uppenbarligen är inte byggkvalité och lack där Tesla är "best in class" eller avser att vara det. Så min jämförelse var bara, precis som någon skrev, att påvisa att Tesla inte är unika på den punkten.nek0 skrev:Ok,du tycker att det är ok för att det finns andra som lika slarviga?
Konstigt att så fort man börjar prata om Teslas fel drar man exempel på andra som är lika dåliga eller sämre. Trodde att målet är att jämföra sig med de bästa, men det kanske är fel
Jag leveranskollade min nya noga i en timma med ficklampa just för allt man har hört. Jag hittade inga lackskador, bara en list som satt lite förskjutet. Jag körde den sen till Ceramic Pro behandling. Behandlaren hade många synpunkter på lacken, men allt kunde han fixa. Lite som i videon, när nån som kan lyser på rätt sätt och pekar så ser man det.Mattys skrev:Jag tycker det är konstigt att man påpekar fel på saker utan att göra jämförelser. Sen om Tesla jämför sig med de bästa eller inte det få du väl ta upp med Tesla i så fall. Uppenbarligen är inte byggkvalité och lack där Tesla är "best in class" eller avser att vara det. Så min jämförelse var bara, precis som någon skrev, att påvisa att Tesla inte är unika på den punkten.nek0 skrev:Ok,du tycker att det är ok för att det finns andra som lika slarviga?
Konstigt att så fort man börjar prata om Teslas fel drar man exempel på andra som är lika dåliga eller sämre. Trodde att målet är att jämföra sig med de bästa, men det kanske är fel
Sen om du får en sådan bil så behöver du såklart inte säga att det är OK. Skulle dock tippa att 99% av oss inte skulle se så många av dessa defekter. Men som exempel så godkände inte jag leverans av min andra Tesla direkt utan de fick polera om på flera ställen vid leverans. Hade det varit värre så hade jag inte tagit emot den alls.
Först ska man betala över 700 000kr för en bil och sedan lägga på folie så man gömmer lack defekter? Ok det kan man också göra.Walker skrev:Nja,.... man vill nog bara visa att Tesla inte är unika på den punkten. Det är ju alldeles uppenbart att Tesla (som alla övriga biltillverkare) dras med problem av olika slag. En bil som är helt felfri finns inte och skulle vara på tok för dyr om den fanns.
Man måste (precis som med alla andra bilmärken) ställa fördelar mot nackdelar och välja själv utifrån personliga premisser.
T. ex nek0 har valt att köpa en Skoda superb. Inte för att den är ofelbar och världens bästa bil, utan för att den passar honom bäst utifrån hans premisser.
Om vi tar mig som exempel är jag långt ifrån nöjd med den undermåliga lacken på min bil (så jag har gömt den under folie). Jag kan säkert också plocka fram flera problem jag stött på under mitt år med bilen. Men överlag och totalsumman är ändå att jag är GRYMT nöjd och inte skulle kunna tänka mig något annat. Eftersom det dessutom (i mitt fall) är mycket billigare att köra Teslan kan jag stå ut med en del småstrul och andra problem jag haft.
Jag påstår inte att alla bilar är med lack defekter.Bjorn skrev:Jag leveranskollade min nya noga i en timma med ficklampa just för allt man har hört. Jag hittade inga lackskador, bara en list som satt lite förskjutet. Jag körde den sen till Ceramic Pro behandling. Behandlaren hade många synpunkter på lacken, men allt kunde han fixa. Lite som i videon, när nån som kan lyser på rätt sätt och pekar så ser man det.Mattys skrev:Jag tycker det är konstigt att man påpekar fel på saker utan att göra jämförelser. Sen om Tesla jämför sig med de bästa eller inte det få du väl ta upp med Tesla i så fall. Uppenbarligen är inte byggkvalité och lack där Tesla är "best in class" eller avser att vara det. Så min jämförelse var bara, precis som någon skrev, att påvisa att Tesla inte är unika på den punkten.nek0 skrev:Ok,du tycker att det är ok för att det finns andra som lika slarviga?
Konstigt att så fort man börjar prata om Teslas fel drar man exempel på andra som är lika dåliga eller sämre. Trodde att målet är att jämföra sig med de bästa, men det kanske är fel
Sen om du får en sådan bil så behöver du såklart inte säga att det är OK. Skulle dock tippa att 99% av oss inte skulle se så många av dessa defekter. Men som exempel så godkände inte jag leverans av min andra Tesla direkt utan de fick polera om på flera ställen vid leverans. Hade det varit värre så hade jag inte tagit emot den alls.
Du menar för människor som aldrig haft en bil och därför inte har något att jämföra med?taliz skrev:Skulle nog behövas några sida vid sida-jämförelser med andra märken, så folk som inte äger en Tesla förstår att andra bilar inte är felfria.
Nej, för människor som aldrig tittat på sina bilar med lupp och LED-ljus.Fredrik j skrev:Du menar för människor som aldrig haft en bil och därför inte har något att jämföra med?taliz skrev:Skulle nog behövas några sida vid sida-jämförelser med andra märken, så folk som inte äger en Tesla förstår att andra bilar inte är felfria.
Undersökte du Skodan med lupp och LED-ljus när du tog emot den? Eller hur vet du att den inte är värre?nek0 skrev:Jag påstår inte att alla bilar är med lack defekter.Bjorn skrev:Jag leveranskollade min nya noga i en timma med ficklampa just för allt man har hört. Jag hittade inga lackskador, bara en list som satt lite förskjutet. Jag körde den sen till Ceramic Pro behandling. Behandlaren hade många synpunkter på lacken, men allt kunde han fixa. Lite som i videon, när nån som kan lyser på rätt sätt och pekar så ser man det.Mattys skrev:Jag tycker det är konstigt att man påpekar fel på saker utan att göra jämförelser. Sen om Tesla jämför sig med de bästa eller inte det få du väl ta upp med Tesla i så fall. Uppenbarligen är inte byggkvalité och lack där Tesla är "best in class" eller avser att vara det. Så min jämförelse var bara, precis som någon skrev, att påvisa att Tesla inte är unika på den punkten.nek0 skrev:Ok,du tycker att det är ok för att det finns andra som lika slarviga?
Konstigt att så fort man börjar prata om Teslas fel drar man exempel på andra som är lika dåliga eller sämre. Trodde att målet är att jämföra sig med de bästa, men det kanske är fel
Sen om du får en sådan bil så behöver du såklart inte säga att det är OK. Skulle dock tippa att 99% av oss inte skulle se så många av dessa defekter. Men som exempel så godkände inte jag leverans av min andra Tesla direkt utan de fick polera om på flera ställen vid leverans. Hade det varit värre så hade jag inte tagit emot den alls.
Frågan var om just denna bilen skulle levereras till kund. Det tycker inte jag. Alla kunder kommer inte acceptera sådant. Många kommer inte ens titta på Tesla efter att de läst om en sån bil. Jag skulle aldrig ta en ny bil som man måste lacka om någon del på oavsett priset.
Jag har faktiskt strålkastare ovanför bilen i garagetaket just för att se vad jag gör när jag lackbehandlar bilen. Dock har jag aldrig haft någon tesla därinne men inte heller har jag upptäckt defekter på mina bilar. Det brukar vara flygrost, stenskott och tvättrepor.taliz skrev:Nej, för människor som aldrig tittat på sina bilar med lupp och LED-ljus.Fredrik j skrev:Du menar för människor som aldrig haft en bil och därför inte har något att jämföra med?taliz skrev:Skulle nog behövas några sida vid sida-jämförelser med andra märken, så folk som inte äger en Tesla förstår att andra bilar inte är felfria.
Dvs de flesta.
Vad spelar det för roll hur min Skoda ser ut ? Vinkla inte allt ifrån problemet. Hitta själv en Skoda Superb som är så dålig som bilen på filmen så kan vi prata om den . Nu vill jag att vi pratar om Model Y från filmen.taliz skrev:Undersökte du Skodan med lupp och LED-ljus när du tog emot den? Eller hur vet du att den inte är värre?nek0 skrev:Jag påstår inte att alla bilar är med lack defekter.Bjorn skrev:Jag leveranskollade min nya noga i en timma med ficklampa just för allt man har hört. Jag hittade inga lackskador, bara en list som satt lite förskjutet. Jag körde den sen till Ceramic Pro behandling. Behandlaren hade många synpunkter på lacken, men allt kunde han fixa. Lite som i videon, när nån som kan lyser på rätt sätt och pekar så ser man det.Mattys skrev:Jag tycker det är konstigt att man påpekar fel på saker utan att göra jämförelser. Sen om Tesla jämför sig med de bästa eller inte det få du väl ta upp med Tesla i så fall. Uppenbarligen är inte byggkvalité och lack där Tesla är "best in class" eller avser att vara det. Så min jämförelse var bara, precis som någon skrev, att påvisa att Tesla inte är unika på den punkten.nek0 skrev:Ok,du tycker att det är ok för att det finns andra som lika slarviga?
Konstigt att så fort man börjar prata om Teslas fel drar man exempel på andra som är lika dåliga eller sämre. Trodde att målet är att jämföra sig med de bästa, men det kanske är fel
Sen om du får en sådan bil så behöver du såklart inte säga att det är OK. Skulle dock tippa att 99% av oss inte skulle se så många av dessa defekter. Men som exempel så godkände inte jag leverans av min andra Tesla direkt utan de fick polera om på flera ställen vid leverans. Hade det varit värre så hade jag inte tagit emot den alls.
Frågan var om just denna bilen skulle levereras till kund. Det tycker inte jag. Alla kunder kommer inte acceptera sådant. Många kommer inte ens titta på Tesla efter att de läst om en sån bil. Jag skulle aldrig ta en ny bil som man måste lacka om någon del på oavsett priset.
Han säger bokstavligen i filmen att lackkvaliteten är bra på Teslan. Rimligen borde det betyda över medel, dvs medelbilen är sämre.Fredrik j skrev:Jag har faktiskt strålkastare ovanför bilen i garagetaket just för att se vad jag gör när jag lackbehandlar bilen. Dock har jag aldrig haft någon tesla därinne men inte heller har jag upptäckt defekter på mina bilar. Det brukar vara flygrost, stenskott och tvättrepor.taliz skrev:Nej, för människor som aldrig tittat på sina bilar med lupp och LED-ljus.Fredrik j skrev:Du menar för människor som aldrig haft en bil och därför inte har något att jämföra med?taliz skrev:Skulle nog behövas några sida vid sida-jämförelser med andra märken, så folk som inte äger en Tesla förstår att andra bilar inte är felfria.
Dvs de flesta.
Över medel, eller över amerikanskt medel?taliz skrev:Han säger bokstavligen i filmen att lackkvaliteten är bra på Teslan. Rimligen borde det betyda över medel, dvs medelbilen är sämre.
De har som ovan länkats tittat på en ny Ford Mustang också. Där säger de att kvaliteten är usel.
Ska vi inte lägga någon vikt vid deras ord menar du? De är proffs på lack. Du som amatör "hittar inga fel" på dina bilar och tycks insinuera att de då är bättre än vad proffsen säger är bra.
Hur sannolikt verkar det egentligen?
Eh? Om det inte spelar någon roll hur din Skoda ser ut, varför spelar det då någon roll hur Teslan ser ut?nek0 skrev:Vad spelar det för roll hur min Skoda ser ut ? Vinkla inte allt ifrån problemet. Hitta själv en Skoda Superb som är så dålig som bilen på filmen så kan vi prata om den . Nu vill jag att vi pratar om Model Y från filmen.taliz skrev:Undersökte du Skodan med lupp och LED-ljus när du tog emot den? Eller hur vet du att den inte är värre?nek0 skrev:Jag påstår inte att alla bilar är med lack defekter.Bjorn skrev:Jag leveranskollade min nya noga i en timma med ficklampa just för allt man har hört. Jag hittade inga lackskador, bara en list som satt lite förskjutet. Jag körde den sen till Ceramic Pro behandling. Behandlaren hade många synpunkter på lacken, men allt kunde han fixa. Lite som i videon, när nån som kan lyser på rätt sätt och pekar så ser man det.Mattys skrev:Jag tycker det är konstigt att man påpekar fel på saker utan att göra jämförelser. Sen om Tesla jämför sig med de bästa eller inte det få du väl ta upp med Tesla i så fall. Uppenbarligen är inte byggkvalité och lack där Tesla är "best in class" eller avser att vara det. Så min jämförelse var bara, precis som någon skrev, att påvisa att Tesla inte är unika på den punkten.
Sen om du får en sådan bil så behöver du såklart inte säga att det är OK. Skulle dock tippa att 99% av oss inte skulle se så många av dessa defekter. Men som exempel så godkände inte jag leverans av min andra Tesla direkt utan de fick polera om på flera ställen vid leverans. Hade det varit värre så hade jag inte tagit emot den alls.
Frågan var om just denna bilen skulle levereras till kund. Det tycker inte jag. Alla kunder kommer inte acceptera sådant. Många kommer inte ens titta på Tesla efter att de läst om en sån bil. Jag skulle aldrig ta en ny bil som man måste lacka om någon del på oavsett priset.