Var beredd på att vääääänta....
Postat: 10 apr 2020 02:32
Det finns en lösning, att du flyttar på dig själv i stället för att bara väntahakon18 skrev:Var väl inte helt oväntat även om jag hade börjat hoppas på leverans sent i höst.
Vad är senaste om Giga Berlin? Räknar de fortfarande med att vara klara till sommaren nästa år? Kanske man kan räkna/hoppas på leverans först till nästa höst för Long Range med 19"-fälgarna. Det är jobbigt länge till!
En beprövad lösning... Dock har Corona satt käppar i hjulet för den lösningen för tillfället.Pontus skrev:Det finns en lösning, att du flyttar på dig själv i stället för att bara väntahakon18 skrev:Var väl inte helt oväntat även om jag hade börjat hoppas på leverans sent i höst.
Vad är senaste om Giga Berlin? Räknar de fortfarande med att vara klara till sommaren nästa år? Kanske man kan räkna/hoppas på leverans först till nästa höst för Long Range med 19"-fälgarna. Det är jobbigt länge till!
Finns CCS adapter för USA bilar?Pontus skrev:Det finns en lösning, att du flyttar på dig själv i stället för att bara väntahakon18 skrev:Var väl inte helt oväntat även om jag hade börjat hoppas på leverans sent i höst.
Vad är senaste om Giga Berlin? Räknar de fortfarande med att vara klara till sommaren nästa år? Kanske man kan räkna/hoppas på leverans först till nästa höst för Long Range med 19"-fälgarna. Det är jobbigt länge till!
Om det skulle finnas så är den med största sannolikhet gjord för typ1 CCS, det är ju olika CCS i Nordamerika och Europa.Zalman3 skrev:Finns CCS adapter för USA bilar?Pontus skrev:Det finns en lösning, att du flyttar på dig själv i stället för att bara väntahakon18 skrev:Var väl inte helt oväntat även om jag hade börjat hoppas på leverans sent i höst.
Vad är senaste om Giga Berlin? Räknar de fortfarande med att vara klara till sommaren nästa år? Kanske man kan räkna/hoppas på leverans först till nästa höst för Long Range med 19"-fälgarna. Det är jobbigt länge till!
Tänkte om man importerar en Tesla.
Jag kommer byta ut min X när den är X år gammal men har inte löst ekvationen ännu...LarsL skrev:Kanske blir ett bra byte med Model 3 när den är 3 år gammal.
Ja, det hade kunnat vara ett alternativ.Svenssons skrev:En beprövad lösning... Dock har Corona satt käppar i hjulet för den lösningen för tillfället.Pontus skrev:Det finns en lösning, att du flyttar på dig själv i stället för att bara väntahakon18 skrev:Var väl inte helt oväntat även om jag hade börjat hoppas på leverans sent i höst.
Vad är senaste om Giga Berlin? Räknar de fortfarande med att vara klara till sommaren nästa år? Kanske man kan räkna/hoppas på leverans först till nästa höst för Long Range med 19"-fälgarna. Det är jobbigt länge till!
Beror nog på kronans utveckling. Senaste åren har det ju gått stadigt neråt...hakon18 skrev:Ja, det hade kunnat vara ett alternativ.Svenssons skrev:En beprövad lösning... Dock har Corona satt käppar i hjulet för den lösningen för tillfället.Pontus skrev:Det finns en lösning, att du flyttar på dig själv i stället för att bara väntahakon18 skrev:Var väl inte helt oväntat även om jag hade börjat hoppas på leverans sent i höst.
Vad är senaste om Giga Berlin? Räknar de fortfarande med att vara klara till sommaren nästa år? Kanske man kan räkna/hoppas på leverans först till nästa höst för Long Range med 19"-fälgarna. Det är jobbigt länge till!
Om det ens är möjligt innan modellen fått ett CoC utfärdat i Sverige?
Om det nu blir att vänta på Giga Berlin, kan man hoppas på lägre pris iom att Tesla slipper tullar och får lägre fraktkostnad? Hade varit lite plåster på såren.
Jag (och Pontus tror jag) menade inte att importera bilen till Sverige utan att exportera dig själv till staterna (vilket Pontus gjorde och var troligen den första med en Model 3 här på forumet).hakon18 skrev:Ja, det hade kunnat vara ett alternativ.Svenssons skrev:En beprövad lösning... Dock har Corona satt käppar i hjulet för den lösningen för tillfället.Pontus skrev:Det finns en lösning, att du flyttar på dig själv i stället för att bara väntahakon18 skrev:Var väl inte helt oväntat även om jag hade börjat hoppas på leverans sent i höst.
Vad är senaste om Giga Berlin? Räknar de fortfarande med att vara klara till sommaren nästa år? Kanske man kan räkna/hoppas på leverans först till nästa höst för Long Range med 19"-fälgarna. Det är jobbigt länge till!
Om det ens är möjligt innan modellen fått ett CoC utfärdat i Sverige?
Om det nu blir att vänta på Giga Berlin, kan man hoppas på lägre pris iom att Tesla slipper tullar och får lägre fraktkostnad? Hade varit lite plåster på såren.
Nja, tror inte det. När det kommer till snabbladdning så lär ju vara standarden vara den kinesiska och då är det nog lättare att få till adapter för den amerikanska CCS-laddstandarden. Lär nog finnas fler skillnader även ifall kanske AC-laddningen kommer vara trefas 230V.Pontus skrev:Svenssons har helt rätt i båda sakerna. Men en fråga som ändå kommer upp är ju om det är mindre dåligt att importera en Tesla från Kina? Dom är väl tekniskt mer lika EU versionerna.
Volvo bygger ju polestar2 för europa i kina.Svenssons skrev:Nja, tror inte det. När det kommer till snabbladdning så lär ju vara standarden vara den kinesiska och då är det nog lättare att få till adapter för den amerikanska CCS-laddstandarden. Lär nog finnas fler skillnader även ifall kanske AC-laddningen kommer vara trefas 230V.Pontus skrev:Svenssons har helt rätt i båda sakerna. Men en fråga som ändå kommer upp är ju om det är mindre dåligt att importera en Tesla från Kina? Dom är väl tekniskt mer lika EU versionerna.
Klart det går att bygga en bil avsedd för Europa i Kina men en bil avsedd för Kina är inte samma sak som en bil avsedd för Europa. Tror inte att det ligger i Teslas planer att exportera Model Y från Kina (eller USA) till Europa. De har varit rätt tydliga med att de vill bygga bilarna på den kontinent som de är tänkta att säljas till när det kommer till bilar som produceras i större antal.Fredrik j skrev:Volvo bygger ju polestar2 för europa i kina.Svenssons skrev:Nja, tror inte det. När det kommer till snabbladdning så lär ju vara standarden vara den kinesiska och då är det nog lättare att få till adapter för den amerikanska CCS-laddstandarden. Lär nog finnas fler skillnader även ifall kanske AC-laddningen kommer vara trefas 230V.Pontus skrev:Svenssons har helt rätt i båda sakerna. Men en fråga som ändå kommer upp är ju om det är mindre dåligt att importera en Tesla från Kina? Dom är väl tekniskt mer lika EU versionerna.
Varför skulle det inte gå att bygga en Y för europa i kina?
Jag tesla vill ha flexibiliteten att kunna bygga bilar i alla fabriker för alla marknader. Det är så andra gör. Flexibilitet är ju bra när saker händer. En brand i en av fabrikerna t.ex.Svenssons skrev:Klart det går att bygga en bil avsedd för Europa i Kina men en bil avsedd för Kina är inte samma sak som en bil avsedd för Europa. Tror inte att det ligger i Teslas planer att exportera Model Y från Kina (eller USA) till Europa. De har varit rätt tydliga med att de vill bygga bilarna på den kontinent som de är tänkta att säljas till när det kommer till bilar som produceras i större antal.Fredrik j skrev:Volvo bygger ju polestar2 för europa i kina.Svenssons skrev:Nja, tror inte det. När det kommer till snabbladdning så lär ju vara standarden vara den kinesiska och då är det nog lättare att få till adapter för den amerikanska CCS-laddstandarden. Lär nog finnas fler skillnader även ifall kanske AC-laddningen kommer vara trefas 230V.Pontus skrev:Svenssons har helt rätt i båda sakerna. Men en fråga som ändå kommer upp är ju om det är mindre dåligt att importera en Tesla från Kina? Dom är väl tekniskt mer lika EU versionerna.
Varför skulle det inte gå att bygga en Y för europa i kina?
Att ställa om fabriken för att producera bilar för annan marknad kostar tid (och pengar) och ifall de producerar max kapacitet för den "inhemska" kontinenten finns det inte särskilt stor motivation att ställa om att producera för annan marknad och börja exportera, särskilt inte om fabrik kommer inom kort. Elons senaste tweet i frågan pekar ju på att Model Y för Europa inte kommer att produceras i annan fabrik än Giga Berlin.Fredrik j skrev:Jag tesla vill ha flexibiliteten att kunna bygga bilar i alla fabriker för alla marknader. Det är så andra gör. Flexibilitet är ju bra när saker händer. En brand i en av fabrikerna t.ex.Svenssons skrev:Klart det går att bygga en bil avsedd för Europa i Kina men en bil avsedd för Kina är inte samma sak som en bil avsedd för Europa. Tror inte att det ligger i Teslas planer att exportera Model Y från Kina (eller USA) till Europa. De har varit rätt tydliga med att de vill bygga bilarna på den kontinent som de är tänkta att säljas till när det kommer till bilar som produceras i större antal.Fredrik j skrev:Volvo bygger ju polestar2 för europa i kina.Svenssons skrev:Nja, tror inte det. När det kommer till snabbladdning så lär ju vara standarden vara den kinesiska och då är det nog lättare att få till adapter för den amerikanska CCS-laddstandarden. Lär nog finnas fler skillnader även ifall kanske AC-laddningen kommer vara trefas 230V.Pontus skrev:Svenssons har helt rätt i båda sakerna. Men en fråga som ändå kommer upp är ju om det är mindre dåligt att importera en Tesla från Kina? Dom är väl tekniskt mer lika EU versionerna.
Varför skulle det inte gå att bygga en Y för europa i kina?
Med ställa om fabrik menar jag att man måste anpassa tillverkningen för bilen. Det är ju en del som skiljer mellan bilarna och Tesla har alltid försökt minska valen (flexibiliteten om man så vill) för att underlätta produktionen. Det är många färger och val som försvunnit från Model S första år. Kan de som de nu säger att de ska göra producera Model Y på tre olika kontinenter och inte exportera till de andra kontinenterna så slipper de anpassa tillverkningen ännu mera. I USA kommer de aldrig behöva bry sig om högerstyrd Model Y, trefasladdning eller andra krav som bilen måste anpassas för i utanför Nord- och Centralamerika.Fredrik j skrev:Vad är det egentligen som skiljer mellan bilarna för olika marknader?
Ställa om fabriker? Ingen tillverkare har normalt speciella fabriker för olika marknader.
Man bygger så nära kunden man kan men med flexibiltet att styra om när man vill.