Sida 1 av 2

Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 02:32
av taliz
Kommer kanske inga Y till EU närmaste året.

https://electrek.co/2020/04/09/elon-mus ... ry-berlin/

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 07:00
av Feddan
Wow, oj, det var tråkigt för de som väntar på Model Y :(

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 07:53
av hakon18
Var väl inte helt oväntat även om jag hade börjat hoppas på leverans sent i höst.
Vad är senaste om Giga Berlin? Räknar de fortfarande med att vara klara till sommaren nästa år? Kanske man kan räkna/hoppas på leverans först till nästa höst för Long Range med 19"-fälgarna. Det är jobbigt länge till!

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 07:57
av Kubi
Som väntat.

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 09:02
av heldiggrisen
Tesla är et aktiebolag, och om Freemontfabriken går ner i produktionstakt för att marknaden MY i NordAmerika är ”mättad”, så kommer aktieägarna och styrelsen att kräva export av MY till Europa om GigaBerlin inte är klar.
Jag tror vi kommer att se USA producerade MY i Europa innan sommaren 2021.

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 09:04
av Svenssons
Precis, som väntat och Tesla har aldrig sagt något annat än 2021. Gissar att en del ändå kommer säga att Model Y är försenad precis som alla andra modeller bilar Tesla introducerat...

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 11:41
av Pontus
hakon18 skrev:
Var väl inte helt oväntat även om jag hade börjat hoppas på leverans sent i höst.
Vad är senaste om Giga Berlin? Räknar de fortfarande med att vara klara till sommaren nästa år? Kanske man kan räkna/hoppas på leverans först till nästa höst för Long Range med 19"-fälgarna. Det är jobbigt länge till!
Det finns en lösning, att du flyttar på dig själv i stället för att bara vänta :D

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 12:01
av Svenssons
Pontus skrev:
hakon18 skrev:
Var väl inte helt oväntat även om jag hade börjat hoppas på leverans sent i höst.
Vad är senaste om Giga Berlin? Räknar de fortfarande med att vara klara till sommaren nästa år? Kanske man kan räkna/hoppas på leverans först till nästa höst för Long Range med 19"-fälgarna. Det är jobbigt länge till!
Det finns en lösning, att du flyttar på dig själv i stället för att bara vänta :D
En beprövad lösning... Dock har Corona satt käppar i hjulet för den lösningen för tillfället.

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 12:05
av Zalman3
Pontus skrev:
hakon18 skrev:
Var väl inte helt oväntat även om jag hade börjat hoppas på leverans sent i höst.
Vad är senaste om Giga Berlin? Räknar de fortfarande med att vara klara till sommaren nästa år? Kanske man kan räkna/hoppas på leverans först till nästa höst för Long Range med 19"-fälgarna. Det är jobbigt länge till!
Det finns en lösning, att du flyttar på dig själv i stället för att bara vänta :D
Finns CCS adapter för USA bilar?

Tänkte om man importerar en Tesla.

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 12:12
av vigge50
Zalman3 skrev:
Pontus skrev:
hakon18 skrev:
Var väl inte helt oväntat även om jag hade börjat hoppas på leverans sent i höst.
Vad är senaste om Giga Berlin? Räknar de fortfarande med att vara klara till sommaren nästa år? Kanske man kan räkna/hoppas på leverans först till nästa höst för Long Range med 19"-fälgarna. Det är jobbigt länge till!
Det finns en lösning, att du flyttar på dig själv i stället för att bara vänta :D
Finns CCS adapter för USA bilar?

Tänkte om man importerar en Tesla.
Om det skulle finnas så är den med största sannolikhet gjord för typ1 CCS, det är ju olika CCS i Nordamerika och Europa.

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 12:13
av LarsL
Kanske blir ett bra byte med Model 3 när den är 3 år gammal.

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 12:19
av Svenssons
LarsL skrev:
Kanske blir ett bra byte med Model 3 när den är 3 år gammal.
Jag kommer byta ut min X när den är X år gammal men har inte löst ekvationen ännu...

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 12:53
av hakon18
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
hakon18 skrev:
Var väl inte helt oväntat även om jag hade börjat hoppas på leverans sent i höst.
Vad är senaste om Giga Berlin? Räknar de fortfarande med att vara klara till sommaren nästa år? Kanske man kan räkna/hoppas på leverans först till nästa höst för Long Range med 19"-fälgarna. Det är jobbigt länge till!
Det finns en lösning, att du flyttar på dig själv i stället för att bara vänta :D
En beprövad lösning... Dock har Corona satt käppar i hjulet för den lösningen för tillfället.
Ja, det hade kunnat vara ett alternativ. :)
Om det ens är möjligt innan modellen fått ett CoC utfärdat i Sverige?

Om det nu blir att vänta på Giga Berlin, kan man hoppas på lägre pris iom att Tesla slipper tullar och får lägre fraktkostnad? Hade varit lite plåster på såren.

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 13:02
av taliz
hakon18 skrev:
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
hakon18 skrev:
Var väl inte helt oväntat även om jag hade börjat hoppas på leverans sent i höst.
Vad är senaste om Giga Berlin? Räknar de fortfarande med att vara klara till sommaren nästa år? Kanske man kan räkna/hoppas på leverans först till nästa höst för Long Range med 19"-fälgarna. Det är jobbigt länge till!
Det finns en lösning, att du flyttar på dig själv i stället för att bara vänta :D
En beprövad lösning... Dock har Corona satt käppar i hjulet för den lösningen för tillfället.
Ja, det hade kunnat vara ett alternativ. :)
Om det ens är möjligt innan modellen fått ett CoC utfärdat i Sverige?

Om det nu blir att vänta på Giga Berlin, kan man hoppas på lägre pris iom att Tesla slipper tullar och får lägre fraktkostnad? Hade varit lite plåster på såren.
Beror nog på kronans utveckling. Senaste åren har det ju gått stadigt neråt...

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 14:13
av taliz
Hur är tullarna US>EU vs CH>EU?
Kanske vi får kinesiska Y här? Om nu Berlin drar ut på tiden och/eller efterfrågan minskar pga Corona.

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 14:38
av Svenssons
hakon18 skrev:
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
hakon18 skrev:
Var väl inte helt oväntat även om jag hade börjat hoppas på leverans sent i höst.
Vad är senaste om Giga Berlin? Räknar de fortfarande med att vara klara till sommaren nästa år? Kanske man kan räkna/hoppas på leverans först till nästa höst för Long Range med 19"-fälgarna. Det är jobbigt länge till!
Det finns en lösning, att du flyttar på dig själv i stället för att bara vänta :D
En beprövad lösning... Dock har Corona satt käppar i hjulet för den lösningen för tillfället.
Ja, det hade kunnat vara ett alternativ. :)
Om det ens är möjligt innan modellen fått ett CoC utfärdat i Sverige?

Om det nu blir att vänta på Giga Berlin, kan man hoppas på lägre pris iom att Tesla slipper tullar och får lägre fraktkostnad? Hade varit lite plåster på såren.
Jag (och Pontus tror jag) menade inte att importera bilen till Sverige utan att exportera dig själv till staterna (vilket Pontus gjorde och var troligen den första med en Model 3 här på forumet).

Att importera en elbil från USA är generellt ingen bra ide. Inga garantier, högre pris, papperskrångel, enbart enfasladdning via AC, problem med laddning på snabbladdare, dåligt andrahandsvärde osv.

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 14:51
av Pontus
Svenssons har helt rätt i båda sakerna. Men en fråga som ändå kommer upp är ju om det är mindre dåligt att importera en Tesla från Kina? Dom är väl tekniskt mer lika EU versionerna.

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 15:02
av Svenssons
Pontus skrev:
Svenssons har helt rätt i båda sakerna. Men en fråga som ändå kommer upp är ju om det är mindre dåligt att importera en Tesla från Kina? Dom är väl tekniskt mer lika EU versionerna.
Nja, tror inte det. När det kommer till snabbladdning så lär ju vara standarden vara den kinesiska och då är det nog lättare att få till adapter för den amerikanska CCS-laddstandarden. Lär nog finnas fler skillnader även ifall kanske AC-laddningen kommer vara trefas 230V.

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 15:40
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Svenssons har helt rätt i båda sakerna. Men en fråga som ändå kommer upp är ju om det är mindre dåligt att importera en Tesla från Kina? Dom är väl tekniskt mer lika EU versionerna.
Nja, tror inte det. När det kommer till snabbladdning så lär ju vara standarden vara den kinesiska och då är det nog lättare att få till adapter för den amerikanska CCS-laddstandarden. Lär nog finnas fler skillnader även ifall kanske AC-laddningen kommer vara trefas 230V.
Volvo bygger ju polestar2 för europa i kina.
Varför skulle det inte gå att bygga en Y för europa i kina?

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 15:48
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Svenssons har helt rätt i båda sakerna. Men en fråga som ändå kommer upp är ju om det är mindre dåligt att importera en Tesla från Kina? Dom är väl tekniskt mer lika EU versionerna.
Nja, tror inte det. När det kommer till snabbladdning så lär ju vara standarden vara den kinesiska och då är det nog lättare att få till adapter för den amerikanska CCS-laddstandarden. Lär nog finnas fler skillnader även ifall kanske AC-laddningen kommer vara trefas 230V.
Volvo bygger ju polestar2 för europa i kina.
Varför skulle det inte gå att bygga en Y för europa i kina?
Klart det går att bygga en bil avsedd för Europa i Kina men en bil avsedd för Kina är inte samma sak som en bil avsedd för Europa. Tror inte att det ligger i Teslas planer att exportera Model Y från Kina (eller USA) till Europa. De har varit rätt tydliga med att de vill bygga bilarna på den kontinent som de är tänkta att säljas till när det kommer till bilar som produceras i större antal.

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 15:54
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Svenssons har helt rätt i båda sakerna. Men en fråga som ändå kommer upp är ju om det är mindre dåligt att importera en Tesla från Kina? Dom är väl tekniskt mer lika EU versionerna.
Nja, tror inte det. När det kommer till snabbladdning så lär ju vara standarden vara den kinesiska och då är det nog lättare att få till adapter för den amerikanska CCS-laddstandarden. Lär nog finnas fler skillnader även ifall kanske AC-laddningen kommer vara trefas 230V.
Volvo bygger ju polestar2 för europa i kina.
Varför skulle det inte gå att bygga en Y för europa i kina?
Klart det går att bygga en bil avsedd för Europa i Kina men en bil avsedd för Kina är inte samma sak som en bil avsedd för Europa. Tror inte att det ligger i Teslas planer att exportera Model Y från Kina (eller USA) till Europa. De har varit rätt tydliga med att de vill bygga bilarna på den kontinent som de är tänkta att säljas till när det kommer till bilar som produceras i större antal.
Jag tesla vill ha flexibiliteten att kunna bygga bilar i alla fabriker för alla marknader. Det är så andra gör. Flexibilitet är ju bra när saker händer. En brand i en av fabrikerna t.ex.

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 16:01
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Svenssons har helt rätt i båda sakerna. Men en fråga som ändå kommer upp är ju om det är mindre dåligt att importera en Tesla från Kina? Dom är väl tekniskt mer lika EU versionerna.
Nja, tror inte det. När det kommer till snabbladdning så lär ju vara standarden vara den kinesiska och då är det nog lättare att få till adapter för den amerikanska CCS-laddstandarden. Lär nog finnas fler skillnader även ifall kanske AC-laddningen kommer vara trefas 230V.
Volvo bygger ju polestar2 för europa i kina.
Varför skulle det inte gå att bygga en Y för europa i kina?
Klart det går att bygga en bil avsedd för Europa i Kina men en bil avsedd för Kina är inte samma sak som en bil avsedd för Europa. Tror inte att det ligger i Teslas planer att exportera Model Y från Kina (eller USA) till Europa. De har varit rätt tydliga med att de vill bygga bilarna på den kontinent som de är tänkta att säljas till när det kommer till bilar som produceras i större antal.
Jag tesla vill ha flexibiliteten att kunna bygga bilar i alla fabriker för alla marknader. Det är så andra gör. Flexibilitet är ju bra när saker händer. En brand i en av fabrikerna t.ex.
Att ställa om fabriken för att producera bilar för annan marknad kostar tid (och pengar) och ifall de producerar max kapacitet för den "inhemska" kontinenten finns det inte särskilt stor motivation att ställa om att producera för annan marknad och börja exportera, särskilt inte om fabrik kommer inom kort. Elons senaste tweet i frågan pekar ju på att Model Y för Europa inte kommer att produceras i annan fabrik än Giga Berlin.

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 17:35
av Fredrik j
Vad är det egentligen som skiljer mellan bilarna för olika marknader?
Ställa om fabriker? Ingen tillverkare har normalt speciella fabriker för olika marknader.
Man bygger så nära kunden man kan men med flexibiltet att styra om när man vill.

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 17:44
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Vad är det egentligen som skiljer mellan bilarna för olika marknader?
Ställa om fabriker? Ingen tillverkare har normalt speciella fabriker för olika marknader.
Man bygger så nära kunden man kan men med flexibiltet att styra om när man vill.
Med ställa om fabrik menar jag att man måste anpassa tillverkningen för bilen. Det är ju en del som skiljer mellan bilarna och Tesla har alltid försökt minska valen (flexibiliteten om man så vill) för att underlätta produktionen. Det är många färger och val som försvunnit från Model S första år. Kan de som de nu säger att de ska göra producera Model Y på tre olika kontinenter och inte exportera till de andra kontinenterna så slipper de anpassa tillverkningen ännu mera. I USA kommer de aldrig behöva bry sig om högerstyrd Model Y, trefasladdning eller andra krav som bilen måste anpassas för i utanför Nord- och Centralamerika.

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 18:02
av Fredrik j
Är det bara laddenheten som skiljer mellan LHD-marknader?

Var ska dom bygga LHD då? I någon fabrik måste dom ju blanda ändå.