Sida 1 av 1
Hur länge...
Postat: 14 aug 2015 10:37
av Delta
Kan inte släppa tanken på vad som får väck en Tesla från vägarna. Eftersom drivmedlet är gratis via Supercharger och bilen inte korroderar som vanliga bilar och batteriet tycks kunna laddas om och om ett oändligt(?) antal gångar utan speciellt mycket degradering, vad är det då som gör att bilen till slut skrotas? Om jag tröttnar på bilen och så småningom köper en ny, så kommer den nästa ägaren att använda den tills han tröttnar och säljer vidare, men detta tar ju först slut när bilen inte fungerar, den är ju gratis(nästan) att använda och kommer i mina ögon att behålla ett relativt högt värde som gör det orimligt att skrota den. Kan det tänkas att Tesla Motors till slut, kanske om 30-40 år kommer att agera genom att aktivt imobilisera programvaran?.

se vidare
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=37&t=977
Re: Hur länge...
Postat: 14 aug 2015 10:40
av lator
Det finns en omröstning om just det du frågar dig. Vad kommer att göra att en Tesla skrotas.
Re: Hur länge...
Postat: 14 aug 2015 11:19
av Herr X
Delta skrev:Eftersom drivmedlet är gratis via Supercharger och bilen inte korroderar som vanliga bilar...
Det är en myt att aluminium inte korroderar, men aluminiumrost ser annorlunda ut - det blir som ett sorts vitt mjöligt pulver. Dessutom finns det en hel del vanliga bärande stålbjälkar i bilen, och dessa rostar ju precis som i vilken bil som helst.
Det är massor av andra grejer som kan hända - gamla packningar och gummiförseglingar kan torka så att det börjar läcka in vatten. Invändiga fuktskador gör bilen svårsåld - många bilar skrotas trots att drivlinan fortfarande fungerar.
Re: Hur länge...
Postat: 14 aug 2015 11:29
av danni
Herr X skrev:Delta skrev:Eftersom drivmedlet är gratis via Supercharger och bilen inte korroderar som vanliga bilar...
Det är en myt att aluminium inte korroderar, men aluminiumrost ser annorlunda ut - det blir som ett sorts vitt mjöligt pulver. Dessutom finns det en hel del vanliga bärande stålbjälkar i bilen, och dessa rostar ju precis som i vilken bil som helst.
Det är massor av andra grejer som kan hända - gamla packningar och gummiförseglingar kan torka så att det börjar läcka in vatten. Invändiga fuktskador gör bilen svårsåld - många bilar skrotas trots att drivlinan fortfarande fungerar.
Visst oxiderar aluminium och kan korrodera, men det är inte närapå lika korrosionsbenäget som järn och stål, och oftast bildas bara en skyddande hinna av aluminiumoxid som sen förhindrar vidare korrosion. Det ska mycket till för att det ska rosta igenom så som man kan se på andra bilar efter bara ett par år. Däremot får man verkligen se upp med galvanisk korrosion i områden där aluminiumet kan ha kontakt med andra metaller.
Re: Hur länge...
Postat: 14 aug 2015 13:31
av Delta
lator skrev:Det finns en omröstning om just det du frågar dig. Vad kommer att göra att en Tesla skrotas.
Jag vet, det var jag som startade den, men jag kan som sagt inte svad som gör en gammal model S blir så värdelös så man skrotar den. Med de låga driftskostnader och den enkla uppbyggnaden kommer den alltid att ha ett värde som är högre än skrotvärdet. Därmed kan en Model S precis som en 50 år gammal cykel bli ett loppisfynd om ett halvt sekel.
Re: Hur länge...
Postat: 14 aug 2015 16:12
av Kalle
Drive unit värkar ju vara något som gått sönder för många, kan tänka mig att de kan blir veldigt dyrt när garantin gått ut
Re: Hur länge...
Postat: 14 aug 2015 19:23
av joel80
Jag tror att den absolut vanligaste orsaken kommer att vara att försäkringsbolag löser in bilen då det kommer vara för dyrt att laga. Alltså längre fram när beg-priset inte är så farligt dyrt.. Däremot verkar sånt som går sönder t.ex vid en lätt plåtkrock vara väldigt dyrt att laga om jag inte fått fel uppfattning.
Kanske blir billigare med reservdelar framöver så att det problemet blir mindre.. men just nu känns det som ett troligt scenario.

Re: Hur länge...
Postat: 14 aug 2015 20:07
av Delta
Kalle skrev:Drive unit värkar ju vara något som gått sönder för många, kan tänka mig att de kan blir veldigt dyrt när garantin gått ut
Inte säker på det. Reservdelar till USA-bilar är faktiskt bland det billigaste man kan köpa. Tänker på att den stundande bostadsbubla gör att Stockholm om 50 år mer kommer att likna Havanna

på Cuba med en massa gamla Model S på gatorna. Det finns jo en hel del skulder att betala. Kanske en lite pessimistisk betraktelse...
Re: Hur länge...
Postat: 14 aug 2015 20:40
av lator
Driveunit kostar lite under 100.000 kr. Vet dock inte om det inkluderar inverter. Förefaller otroligt.
Re: Hur länge...
Postat: 15 aug 2015 01:33
av apkungen
Jag tror ändå att det kommer att vara batteriet som tar slut. Kanske efter typ 40000mil och 20år och den bara går 10mil på en laddningoch är riktigt sliten så är det lika bra att skrota den för att bilen är för lite värd för att kosta på nytt batteripack.
Re: Hur länge...
Postat: 15 aug 2015 08:34
av Svenssons
apkungen skrev:Jag tror ändå att det kommer att vara batteriet som tar slut. Kanske efter typ 40000mil och 20år och den bara går 10mil på en laddningoch är riktigt sliten så är det lika bra att skrota den för att bilen är för lite värd för att kosta på nytt batteripack.
Batteripacket kommer inte vara värdelöst ens efter 20 år. Även ifall varje cell i packet har slutat att fungera/gå att ladda så är fortfarande råvaran i cellerna värdefull. En trasig driveunit har dock inte samma värde. Skrotvärdet av den är inte lika högt. Enklare dessutom att byta batteripack. Bilen är byggd för att enkelt kuna byta det men det krävs mer arbete att byta driveunit.
Re: Hur länge...
Postat: 15 aug 2015 12:01
av hybris
Jag hade klonkljudet i drivlinan på min P85+. Ny driveunit och borta. Tog väl 10 min att byta. Det som tog mest tid var mjukvara som skall uppdateras och testkörningar etc. Så verkar ganska enkelt att byta drivenhet även om den såklart inte är gratis efter garantin gått ut...
Re: Hur länge...
Postat: 15 aug 2015 12:15
av LarsL
Tror det är som med alla bilar, till slut blir den så rälig att man helt enkelt inte vill lägga en krona till på den. Då räcker det med att hjulupphängningen ska bytas eller något sånt, ett batteribyte är nog bara att glömma.
Å andra sidan kommer det så klart finnas kvar pärlor som vårdas och hålls igång. På de bilarna kommer batteribyten bli en bra investering då man förmodligen får längre räckvidd till lägre kostnad.
Re: Hur länge...
Postat: 15 aug 2015 12:56
av Herr X
LarsL skrev:Tror det är som med alla bilar, till slut blir den så rälig att man helt enkelt inte vill lägga en krona till på den.
Det beror väl på hur elbilar i övrigt utvecklas? Om alla producenter börjar konkurrera med grym acceleration så kommer en gammal Tesla inte bjuda på mycket värt att spara. Men om det även fortsättningsvis bara kommer vara ett fåtal bilar som accelererar som Model S, och resten som gamla trötta Leaf, så kan säkert många lägga ner de pengar och engagemang som behövs för att behålla bilarna på vägarna.