Degradering batteri
Moderator: Redaktion
Re: Degradering batteri
Men varför börjar LR. Vid 500km vid 100% ladfning när WLTP är 550km?
Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Re: Degradering batteri
Arn skrev:Men varför börjar LR. Vid 500km vid 100% ladfning när WLTP är 550km?
Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Därför att förbrukningen som 500 km baserar sig på inte är WLTP-förbrukningen.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Degradering batteri
Om du tänker på räckvidd vid 100% laddning så är det ingen skillnad på hur man laddarArn skrev:Men varför börjar LR. Vid 500km vid 100% ladfning när WLTP är 550km?
Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Däremot finns det ju en liten marginell skillnad i att laddning på högre effekt på sikt sliter
mer på batteriet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Degradering batteri
Arn skrev:Men varför börjar LR. Vid 500km vid 100% ladfning när WLTP är 550km?
Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Nä det sliter lika. Men varför ladda 100% på en supercharger. Det tar längre tid plus att du alltid når nästa ändå med lägre soc. Så isåfall bättre att ladda 100 på destinationen för att spara tid.
Idag körde jag förresten vindö-Rosersberg. LR AWD utan aerokåpor. Detta ger en räckvidd på 60 mil.
Haft alla 3/Y
Re: Degradering batteri
Grymt. Jag har snittat på 150 wh/km under bilens 1000 första km.
Hur mkt räckvidd ger det?
Hur mkt räckvidd ger det?
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Degradering batteri
Det beror på vilket batteri du har men låt säga en LR så är det ju ungefär 75kwh. Delat på 50 mil bör det bli 150. alltså är svaret 50 mil.Arn skrev:Grymt. Jag har snittat på 150 wh/km under bilens 1000 första km.
Hur mkt räckvidd ger det?
Haft alla 3/Y
Re: Degradering batteri
Definitivt bättre att "långsamladda", särskilt till hög SOC.pejvic skrev:Arn skrev:Men varför börjar LR. Vid 500km vid 100% ladfning när WLTP är 550km?
Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Nä det sliter lika. Men varför ladda 100% på en supercharger. Det tar längre tid plus att du alltid når nästa ändå med lägre soc. Så isåfall bättre att ladda 100 på destinationen för att spara tid.
Idag körde jag förresten vindö-Rosersberg. LR AWD utan aerokåpor. Detta ger en räckvidd på 60 mil.
Jag körde tio mil motorväg idag i 120kmh, åt ena hållet drog den 150wh/km, åt andra 210. Medvind vs motvind.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Degradering batteri
Är det? Då ligger man ju på hög SOC under mycket längre tid (om man drar iväg direkt när man laddat fullt)taliz skrev:pejvic skrev:
Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Definitivt bättre att "långsamladda", särskilt till hög SOC.
Re: Degradering batteri
Inte om man schemalägger.Elof skrev:Är det? Då ligger man ju på hög SOC under mycket längre tid (om man drar iväg direkt när man laddat fullt)taliz skrev:pejvic skrev:
Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Definitivt bättre att "långsamladda", särskilt till hög SOC.
Men nej, det är inte bra att stå med hög SOC heller.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Degradering batteri
Jag menar att långsamladdning går just långsamt och att man då går från 90-100 långsammare och därmed har hög SOC längre tid än om man superladdar till 100. Än värre om man schemalägger så den är klar 0615 om man ska iväg exempelvis klockan 8 (ja, jag vet att man kan gissa när den ska börja ladda istället).taliz skrev:Inte om man schemalägger.Elof skrev:Är det? Då ligger man ju på hög SOC under mycket längre tid (om man drar iväg direkt när man laddat fullt)taliz skrev:pejvic skrev:
Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Definitivt bättre att "långsamladda", särskilt till hög SOC.
Men nej, det är inte bra att stå med hög SOC heller.
Re: Degradering batteri
Ja, men det är bättre ändå IMO.Elof skrev:Jag menar att långsamladdning går just långsamt och att man då går från 90-100 långsammare och därmed har hög SOC längre tid än om man superladdar till 100. Än värre om man schemalägger så den är klar 0615 om man ska iväg exempelvis klockan 8 (ja, jag vet att man kan gissa när den ska börja ladda istället).taliz skrev:Inte om man schemalägger.Elof skrev:Är det? Då ligger man ju på hög SOC under mycket längre tid (om man drar iväg direkt när man laddat fullt)taliz skrev:pejvic skrev:
Om man ska ut på långresa, är det sämre att ladda till 100% vid en supercharger kontra att ladda till 100% hemma?
Definitivt bättre att "långsamladda", särskilt till hög SOC.
Men nej, det är inte bra att stå med hög SOC heller.
Snabbladdning är inte bra för batteriet, och särskilt inte till hög SOC som sagt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Degradering batteri
Tack för synpunkter
Då håller jag mig till max 90% vid superchargers även på långresor
Spelar det någon roll vid vilken ampere t.ex 8A eller 12A man laddar med hemma eller är det själva gränsen på t.ex 80% som är viktigast?
Är laddning i sig bra eller dåligt för batteriet? Låt säg man har räckvidd förr 300km kvar och endast planerar stadskörning närmaste dagarna på säg 50km totalt, är det då bättre vänta med laddning tills man är nere på 40-50%, (200-250km räckvidd) eller mår batteriet bra av att laddas i sig från t.ex 70-80% eller 60-80% även när man inte behöver räckvidden i sig?
Då håller jag mig till max 90% vid superchargers även på långresor
Spelar det någon roll vid vilken ampere t.ex 8A eller 12A man laddar med hemma eller är det själva gränsen på t.ex 80% som är viktigast?
Är laddning i sig bra eller dåligt för batteriet? Låt säg man har räckvidd förr 300km kvar och endast planerar stadskörning närmaste dagarna på säg 50km totalt, är det då bättre vänta med laddning tills man är nere på 40-50%, (200-250km räckvidd) eller mår batteriet bra av att laddas i sig från t.ex 70-80% eller 60-80% även när man inte behöver räckvidden i sig?
Re: Degradering batteri
Det går inte att svara på annat än i teoretiska resonemang. Högre temperatur i batteriet = dåligt. SOC högre än 80% och lägre än 20%, också dåligt.
Men att kvantifiera hur mycket sämre det är med x vs y går inte att säga utan långvariga empiriska studier.
Undvik superladdning, hård körning och hög/låg SoC _i_onödan_. Utöver det, använd bilen! Det är den gjord för. Behöver du ladda till 100%, gör det! Vill du dra en repa upp och nedför en alptopp, gör det också!
Men att kvantifiera hur mycket sämre det är med x vs y går inte att säga utan långvariga empiriska studier.
Undvik superladdning, hård körning och hög/låg SoC _i_onödan_. Utöver det, använd bilen! Det är den gjord för. Behöver du ladda till 100%, gör det! Vill du dra en repa upp och nedför en alptopp, gör det också!
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Degradering batteri
Precis så jag också förordar.tor-ake skrev:Undvik superladdning, hård körning och hög/låg SoC _i_onödan_. Utöver det, använd bilen! Det är den gjord för. Behöver du ladda till 100%, gör det! Vill du dra en repa upp och nedför en alptopp, gör det också!
Brukar faktiskt sätta limit på 100% när jag är på långresa. Har aldrig blivit 100% än, men bättre att bilen laddar konstant medan jag gör annat än att den står och idlar.
Det bästa för batteriet är att hålla sig så nära 50% SOC som möjligt, och som sagt att ladda långsamt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Degradering batteri
Ang detta att undvika snabbladdning: på Teslas supercharger stationer finns 2 olika typer av kontakter. Är den med enbart ccs långsammare och på så vis bättre för batteriet? Finns restaurang jämte är det snarast en fördel om laddningen går långsammare
Re: Degradering batteri
Nej, att det är två olika kontakter beror på att den ena är Teslas egen standard som de utvecklade innan CCS var helt klar och den finns på äldre S och X. Kontakten i bilen är en mix mellan AC typ 2 mode 3 och Teslas egen DC. Från det att model 3 lanserades i Europa så byggde man om SuC och lade till en CCS eftersom alla nya bilar efter det har CCS. Det är ingen skillnad på laddhastigheten. En Tesla som har CCS kan inte ladda med de gamla kontakten. I Upplands Väsby finns en SuC som inte är konverterad, så där kan man inte ladda med nyare bilar.Arn skrev:Ang detta att undvika snabbladdning: på Teslas supercharger stationer finns 2 olika typer av kontakter. Är den med enbart ccs långsammare och på så vis bättre för batteriet? Finns restaurang jämte är det snarast en fördel om laddningen går långsammare
Re: Degradering batteri
På tal om degradering... Själv har man ett batteri som efter snart 3.600 mil sakta men säkert ökar i kapacitet istället!
Re: Degradering batteri
Vinterperioden i mitten antar jag?M3apan skrev:På tal om degradering... Själv har man ett batteri som efter snart 3.600 mil sakta men säkert ökar i kapacitet istället!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Degradering batteri
ha, exakt så!taliz skrev:Vinterperioden i mitten antar jag?M3apan skrev:På tal om degradering... Själv har man ett batteri som efter snart 3.600 mil sakta men säkert ökar i kapacitet istället!
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3631
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Degradering batteri
Fina värden! Hur brukar ni ladda? Parkering i varmgarage?M3apan skrev:ha, exakt så!taliz skrev:Vinterperioden i mitten antar jag?M3apan skrev:På tal om degradering... Själv har man ett batteri som efter snart 3.600 mil sakta men säkert ökar i kapacitet istället!
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Degradering batteri
Hej alla.
Min graf på mn Tesla modell 3 LR, ser helt annorlunda ut, skall jag vara orolig. Eller är allt normalt?
/Peter
Min graf på mn Tesla modell 3 LR, ser helt annorlunda ut, skall jag vara orolig. Eller är allt normalt?
/Peter
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Degradering batteri
Jämför de första värdena med de sista och använd hela skalan på y-axeln från 0. Då ser det väl bra ut ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Degradering batteri
Tror det berodde på att jag inte laddat bilen till mer än ca 70% under lång tid. Kanske även vintern påverkade.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Degradering batteri
Även nya Model S har denna kontakt.Jerker skrev:Nej, att det är två olika kontakter beror på att den ena är Teslas egen standard som de utvecklade innan CCS var helt klar och den finns på äldre S och X.Arn skrev:Ang detta att undvika snabbladdning: på Teslas supercharger stationer finns 2 olika typer av kontakter. Är den med enbart ccs långsammare och på så vis bättre för batteriet? Finns restaurang jämte är det snarast en fördel om laddningen går långsammare
Re: Degradering batteri
På min Model S har årstiderna inte påverkat batterigrafen alls. Kanske är annat för Model 3?pefreli skrev:Jag blev ganska orolig med denna kurva vid 1200 mil men det ser ju bättre ut nu.
Tror det berodde på att jag inte laddat bilen till mer än ca 70% under lång tid. Kanske även vintern påverkade.
Har tappat 3,5% på 6400 mil. Ser inga större problem för tillfället. Stabilt sen flera tusen mil nu.