Tunga elektriska fordon
Postat: 16 apr 2020 21:31
Jag har blivit tillfrågad om vad man ska tänka på med en eldriven buss/lastbil för schemalagd trafik. Turerna är som längst 10 mil per dag och det körs varje vardag. Det finns ett litet uppehåll mellan förmiddagstur och kvälls turerna då stödladdning skulle kunna ske.
Fordonet ska vara 12m och kunna lasta hyfsat bra.
Det finns önskemål om ett lågt golv för lättare access till fordonet.
Fordonet kommer att byggas om med ”butiksinredning”.
Jag har räknat fram att de behöver en buss med minst 120 kWh, kör man 100 km så går det åt 1,2kWh/km x 100 km = 120 kWh. För att ladda tillbaka det under natt uppehållet på 12h så behöver man en laddning på 10 kW. Jag har tittat på Volvos bussar som har en minsta variant med 150 kWh batteri och 11 kW laddning direkt från ett Typ2 uttag. Detta borde räcka även om bussen även kommer med ett CCS intag på 150 kW. Men då krävs ju en laddstation, en ”billigt” CCS kostar väl åtminstone 200 000kr(???), och då kanske det är bättre att gå upp i batteristorlek och ladda ikapp på helger och dagar då schemat har kortare körning. Antar också att det blir svårt att hitta en CCS station som kan serva en 12 m buss? Borde kanske kolla upp stationer i närområdet så att man kan specificera CCS kontaktens placering.
Tittat på
Volvo:
https://www.volvobuses.se/sv-se/our-off ... tions.html
BYD:
https://www.bydeurope.com/pdp-bus-model-12
Finns det några fler leverantörer?
Fordonet ska vara 12m och kunna lasta hyfsat bra.
Det finns önskemål om ett lågt golv för lättare access till fordonet.
Fordonet kommer att byggas om med ”butiksinredning”.
Jag har räknat fram att de behöver en buss med minst 120 kWh, kör man 100 km så går det åt 1,2kWh/km x 100 km = 120 kWh. För att ladda tillbaka det under natt uppehållet på 12h så behöver man en laddning på 10 kW. Jag har tittat på Volvos bussar som har en minsta variant med 150 kWh batteri och 11 kW laddning direkt från ett Typ2 uttag. Detta borde räcka även om bussen även kommer med ett CCS intag på 150 kW. Men då krävs ju en laddstation, en ”billigt” CCS kostar väl åtminstone 200 000kr(???), och då kanske det är bättre att gå upp i batteristorlek och ladda ikapp på helger och dagar då schemat har kortare körning. Antar också att det blir svårt att hitta en CCS station som kan serva en 12 m buss? Borde kanske kolla upp stationer i närområdet så att man kan specificera CCS kontaktens placering.
Tittat på
Volvo:
https://www.volvobuses.se/sv-se/our-off ... tions.html
BYD:
https://www.bydeurope.com/pdp-bus-model-12
Finns det några fler leverantörer?