Fniss...Den specifika och lämpliga återkopplingen ska basera sig på uppgifter om hastighetsbegränsning som erhållits genom observation av vägmärken...
EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Så kanske om man betalar tillräckligt mycket skatt för ett evenemang så kan det vara okej att vara fler än 5000 personer?Svenssons skrev:Rökning dödar mångfalt fler än Corona per år. Åtgärderna mot de bägge skiljer sig dock en del...Henrik Torphammar skrev:Klart märkligt att tobak inte är förbjudet än. Svetsaren står och ojjar sig över dagens läge medan han tillåter rökning som dödar många fler per år. Märkligt att pengar går före liv bara ibland.ChristerSjo skrev:Jo om syftet är att bespara liv utan att tänka på intigritet skall dom även förbjuda röknig, alkohol, förbud mot övervikt, lag på att alla måste motionera x antal i timmar i veckan (övervakat så klart).
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Innebär att alla måste betala licenspengar eller upphävs patenten?Bjelke skrev:Fniss...Den specifika och lämpliga återkopplingen ska basera sig på uppgifter om hastighetsbegränsning som erhållits genom observation av vägmärken...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Får en lag eller regel skrivas på ett sätt att man måste köpa en produkt baserat på ett patent från ett specifikt företag?Pontus skrev:Innebär att alla måste betala licenspengar eller upphävs patenten?Bjelke skrev:Fniss...Den specifika och lämpliga återkopplingen ska basera sig på uppgifter om hastighetsbegränsning som erhållits genom observation av vägmärken...
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Det räcker inte att betala ett patent för att kunna läsa vägskyltar med sån noggrannhet att man kan låta bilen sköta hastigheten själv.Pontus skrev:Innebär att alla måste betala licenspengar eller upphävs patenten?Bjelke skrev:Fniss...Den specifika och lämpliga återkopplingen ska basera sig på uppgifter om hastighetsbegränsning som erhållits genom observation av vägmärken...
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Kan det vara så att ett visst Israeliskt företag lyckats lura byråkraterna i EU?Pontus skrev:Innebär att alla måste betala licenspengar eller upphävs patenten?Bjelke skrev:Fniss...Den specifika och lämpliga återkopplingen ska basera sig på uppgifter om hastighetsbegränsning som erhållits genom observation av vägmärken...
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Jo, självklart har de lobbat för detta. Det är ju svårt att förstå för politiker att detta är något som ensidigt gynnar ett företag när det från deras synvinkel ju finns i ”alla” bilar redan.Nicke Nyfiken skrev:Kan det vara så att ett visst Israeliskt företag lyckats lura byråkraterna i EU?Pontus skrev:Innebär att alla måste betala licenspengar eller upphävs patenten?Bjelke skrev:Fniss...Den specifika och lämpliga återkopplingen ska basera sig på uppgifter om hastighetsbegränsning som erhållits genom observation av vägmärken...
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Hur vet du att de har gjort det?LarsL skrev:Jo, självklart har de lobbat för detta. Det är ju svårt att förstå för politiker att detta är något som ensidigt gynnar ett företag när det från deras synvinkel ju finns i ”alla” bilar redan.Nicke Nyfiken skrev:Kan det vara så att ett visst Israeliskt företag lyckats lura byråkraterna i EU?Pontus skrev:Innebär att alla måste betala licenspengar eller upphävs patenten?Bjelke skrev:Fniss...Den specifika och lämpliga återkopplingen ska basera sig på uppgifter om hastighetsbegränsning som erhållits genom observation av vägmärken...
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Detta är inte bra! Ju fortare man kör desto mindre tid utsätter man sig för risk i trafiken!
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Vem skulle annars lobba för att alla bilar ska använda Mobileyes teknik? Tesla?Vikan skrev:Hur vet du att de har gjort det?
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
It is not the fart that kills, it is the smell ...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Ingen måste använda Mobileyes teknik. Här är hela stycket:LarsL skrev:Vem skulle annars lobba för att alla bilar ska använda Mobileyes teknik? Tesla?
Det är alltså fritt fram att göra som Tesla och bara använda kartdatabas.Europaparlamentet skrev:c) Den specifika och lämpliga återkopplingen ska basera sig på uppgifter om
hastighetsbegränsning som erhållits genom observation av vägmärken och signaler,
på grundval av uppgifter från infrastruktursignaler eller elektroniska kartor, eller
bådadera, som görs tillgängliga i fordonet.
Länk till dokumentet: https://data.consilium.europa.eu/doc/do ... df#page=37
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Och hur bra fungerar det?BjornS skrev:Ingen måste använda Mobileyes teknik. Här är hela stycket:LarsL skrev:Vem skulle annars lobba för att alla bilar ska använda Mobileyes teknik? Tesla?
Det är alltså fritt fram att göra som Tesla och bara använda kartdatabas.Europaparlamentet skrev:c) Den specifika och lämpliga återkopplingen ska basera sig på uppgifter om
hastighetsbegränsning som erhållits genom observation av vägmärken och signaler,
på grundval av uppgifter från infrastruktursignaler eller elektroniska kartor, eller
bådadera, som görs tillgängliga i fordonet.
Det kommer att bli bedrövligt på vägarna om bilar ligger och kör i olika hastigheter beroende på bilmärke.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Det blir spännande med alla felaktiga kartor. Såg igår att TomTom visar fel hastighet på väg 132 runt Aneby. På de 25 åren jag bodde i Aneby har det aldrig varit 60 km/h där men i TomTom senaste kartan är detBjornS skrev:Ingen måste använda Mobileyes teknik. Här är hela stycket:LarsL skrev:Vem skulle annars lobba för att alla bilar ska använda Mobileyes teknik? Tesla?
Det är alltså fritt fram att göra som Tesla och bara använda kartdatabas.Europaparlamentet skrev:c) Den specifika och lämpliga återkopplingen ska basera sig på uppgifter om
hastighetsbegränsning som erhållits genom observation av vägmärken och signaler,
på grundval av uppgifter från infrastruktursignaler eller elektroniska kartor, eller
bådadera, som görs tillgängliga i fordonet.
Länk till dokumentet: https://data.consilium.europa.eu/doc/do ... df#page=37
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Det hjälper inte att ha mobileyes lösning. Tekniken går inte att lita på i skarpt läge och ska mer ses som en kul grej om man är teknikintresserad.
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Som sagts tidigare i tråden står det Tesla fritt fram att använda det officiella datat istället för sina egna påhitt. Att Tesla inte vill är inte samma sak som att det inte går.Nicke Nyfiken skrev:Och hur bra fungerar det?BjornS skrev:Det är alltså fritt fram att göra som Tesla och bara använda kartdatabas.
Hittills har det inte varit så värst viktigt för biltillverkarna att leverera korrekta och uppdaterade kartor och därför har de heller inte ansträngt sig. Efter denna regels införande kan man gissa att kunder kommer ställa betydligt hårdare krav.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Blir roligt att se hur många som fixar fram 30-skyltar och sätter upp dessa på vissa vägar 2023-04-01...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Inte bara första april utan om man helt enkelt själv vill påverka trafikens hastighet.Svenssons skrev:Blir roligt att se hur många som fixar fram 30-skyltar och sätter upp dessa på vissa vägar 2023-04-01...
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Min tolkning av detta är att de flesta nya bilar redan har vad som krävs.
Tom min gamla V60 från 2014 hade en limit-knapp på ratten som gjorde att man inte kunde köra snabbare än hastighetsgränsen.
I Teslan går det också sätta "strict" eller "absolute" eller nått sånt för hastighetsgränsen har jag för mig.
Tom min gamla V60 från 2014 hade en limit-knapp på ratten som gjorde att man inte kunde köra snabbare än hastighetsgränsen.
I Teslan går det också sätta "strict" eller "absolute" eller nått sånt för hastighetsgränsen har jag för mig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Du kunde inte köra snabbare än vad bilen uppfattade som hastighetsgränsen.taliz skrev:Min tolkning av detta är att de flesta nya bilar redan har vad som krävs.
Tom min gamla V60 från 2014 hade en limit-knapp på ratten som gjorde att man inte kunde köra snabbare än hastighetsgränsen.
I Teslan går det också sätta "strict" eller "absolute" eller nått sånt för hastighetsgränsen har jag för mig.
EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Exakt, och vad jag kan se kräver inte heller denna lagen att bilarna skall ha 100% korrekt hastighetsdata.Fredrik j skrev:Du kunde inte köra snabbare än vad bilen uppfattade som hastighetsgränsen.taliz skrev:Min tolkning av detta är att de flesta nya bilar redan har vad som krävs.
Tom min gamla V60 från 2014 hade en limit-knapp på ratten som gjorde att man inte kunde köra snabbare än hastighetsgränsen.
I Teslan går det också sätta "strict" eller "absolute" eller nått sånt för hastighetsgränsen har jag för mig.
Snarare lämnar dom rum för att det kan bli fel, och föraren ska kunna bypass'a.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Jag har hängt med i diskussionerna här i tråden och kan fortfarande inte bestämma mig för vad jag tycker i frågan. Men jag tror att utvecklingen av bilkörande kommer att gå mot allt fler regleringar och restriktioner (som det ju har varit under hela bilens historia). Med tiden kommer det inte längre vara möjligt att se bilen som en nöjespryl utan enbart som ett sätt att transportera sig på och det ska ske så säkert som möjligt, och då ska människan ha så litet att säga till om som möjligt annars fungerar det inte.
Kanske kommer det fortfarande att vara möjligt att ta över kontrollen av bilen för att kunna köra på riktigt små vägar och terrängkörning (eller bara helt enkelt för att kunna trixa runt bilen på den egna tomten), men på allt från lite större vägar och uppåt kommer bilen att vara självkörande utan nån, eller med väldigt liten, möjlighet för föraren att ta kontroll över bilen. (Det kommer säkert alltid att behövas i extrema nödsituationer, men då med möjlighet att bedömas i efterhand. Kommer kanske att betraktas och bedömas som nödvärn och man kan kanske bli bestraffad om man tagit över kontrollen av bilen utan rimlig anledning.)
Som med allt sådant här så kommer det att finnas både för- och nackdelar och vi kommer för varje steg i den här processen att diskutera personlig integritet kontra gemensamma samhällsintressen. Men jag tror att bilåkandet kommer att automatiseras allt mer i framtiden. Finns många fördelar med att kunna välja det när man själv så önskar, men det kanske inte är lika roligt när det blir tvingande att använda det under större delen av bilresan?
Kanske kommer det fortfarande att vara möjligt att ta över kontrollen av bilen för att kunna köra på riktigt små vägar och terrängkörning (eller bara helt enkelt för att kunna trixa runt bilen på den egna tomten), men på allt från lite större vägar och uppåt kommer bilen att vara självkörande utan nån, eller med väldigt liten, möjlighet för föraren att ta kontroll över bilen. (Det kommer säkert alltid att behövas i extrema nödsituationer, men då med möjlighet att bedömas i efterhand. Kommer kanske att betraktas och bedömas som nödvärn och man kan kanske bli bestraffad om man tagit över kontrollen av bilen utan rimlig anledning.)
Som med allt sådant här så kommer det att finnas både för- och nackdelar och vi kommer för varje steg i den här processen att diskutera personlig integritet kontra gemensamma samhällsintressen. Men jag tror att bilåkandet kommer att automatiseras allt mer i framtiden. Finns många fördelar med att kunna välja det när man själv så önskar, men det kanske inte är lika roligt när det blir tvingande att använda det under större delen av bilresan?
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Om hastigheten på skylten gäller men föraren kan välja att köra fortare blir det väl samma som idag?taliz skrev:Exakt, och vad jag kan se kräver inte heller denna lagen att bilarna skall ha 100% korrekt hastighetsdata.Fredrik j skrev:Du kunde inte köra snabbare än vad bilen uppfattade som hastighetsgränsen.taliz skrev:Min tolkning av detta är att de flesta nya bilar redan har vad som krävs.
Tom min gamla V60 från 2014 hade en limit-knapp på ratten som gjorde att man inte kunde köra snabbare än hastighetsgränsen.
I Teslan går det också sätta "strict" eller "absolute" eller nått sånt för hastighetsgränsen har jag för mig.
Snarare lämnar dom rum för att det kan bli fel, och föraren ska kunna bypass'a.
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Kan man inte locka över folk till kollektivtrafiken, så kan man alltid försämra alternativet så löser det sig.
ms 76132 "Eleamore"
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Åker hellre i min vw -54 än med kollektivtrafiken. Nåja, kanske inte på vintern då...12man skrev:Kan man inte locka över folk till kollektivtrafiken, så kan man alltid försämra alternativet så löser det sig.