Okända EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar.
Måste finnas i alla nya bilar från 1 juli 2022.
Här är de nya okända EU-reglerna som kan bromsa ner bilen om du kör för fort.
Från och med 1 juli 2022 kommer alla nya bilar som säljs inom Sverige och EU vara utrustade med bland annat hastighetsövervakning.
Systemet övervakar automatiskt din bil och jämför med gällande hastighetsgräns.
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Postat: 17 apr 2020 17:34
av ChristerSjo
Zalman3 skrev:
Okända EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar.
Måste finnas i alla nya bilar från 1 juli 2022.
Här är de nya okända EU-reglerna som kan bromsa ner bilen om du kör för fort.
Från och med 1 juli 2022 kommer alla nya bilar som säljs inom Sverige och EU vara utrustade med bland annat hastighetsövervakning.
Systemet övervakar automatiskt din bil och jämför med gällande hastighetsgräns.
Jo om syftet är att bespara liv utan att tänka på intigritet skall dom även förbjuda röknig, alkohol, förbud mot övervikt, lag på att alla måste motionera x antal i timmar i veckan (övervakat så klart).
Låter ju som ett aprilskämt, men jag är rädd för att det inte är det.
EDIT. Ett förbud mot att bli gammal också för då ökar risken att man dör.
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Postat: 17 apr 2020 17:40
av LarsL
Konstigt när de ännu inte tillåter självkörande bilar. Borde inte EU jobba för att ta fram ett regelverk för hur bra självkörande fordon ska fungera? En park med självkörande fordon skulle rädda betydligt fler liv än hastighetsövervakning.
EU vill med de nya reglerna från 1 juli 2022 försöka förebygga de 25 000 dödsfall och 140 000 svåra personskador som sker varje år i trafikolyckor.
Nu kör jag i princip aldrig för fort så ett sådan här system skulle inte störa mig särskilt mycket.
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Postat: 17 apr 2020 17:46
av ChristerSjo
LarsL skrev:
Konstigt när de ännu inte tillåter självkörande bilar. Borde inte EU jobba för att ta fram ett regelverk för hur bra självkörande fordon ska fungera? En park med självkörande fordon skulle rädda betydligt fler liv än hastighetsövervakning.
EU vill med de nya reglerna från 1 juli 2022 försöka förebygga de 25 000 dödsfall och 140 000 svåra personskador som sker varje år i trafikolyckor.
Nu kör jag i princip aldrig för fort så ett sådan här system skulle inte störa mig särskilt mycket.
Det är väll mer principiellt. Nästa steg är totalövervakning och böter så fort du kör mot rött ljus, kör för fort etc. Det måste finna vissa frihetsgrader i livet.
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Postat: 17 apr 2020 18:06
av fth
Jag är överlag rätt positiv till den här typen av begränsningar om dom går att implementera bra.
Det finns ju egentligen inga integritetsaspekter, ingen loggning behövs ju för att begränsa hastigheten, endast bra kartmaterial.
Alternativet, att låta folk fortsätta köra som nötter, trots att man idag har verktyg som skulle kunna göra trafiken väsentligt säkrare, är väl rätt oansvarigt?
Att peka på rökning, alkohol etc tycker jag inte är relevant, dels har vi ju faktiskt massiva incitament i form av skatter, regler för försäljning, var man får dricka/röka etc, på plats för detta, dels skadas där främst brukaren, risken för andra "trafikanter" är ju minimal.
/fth
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Postat: 17 apr 2020 18:10
av dd88
Det positiva är ju att det ställer krav på infrastrukturen, vilket skulle kunna innebära att även Tesla kan få korrekt hastighetsdata utan att behöva läsa av skyltar.
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Postat: 17 apr 2020 18:13
av fth
ChristerSjo skrev:
Det är väll mer principiellt. Nästa steg är totalövervakning och böter så fort du kör mot rött ljus, kör för fort etc. Det måste finna vissa frihetsgrader i livet.
Det finns inga integritetsaspekter av detta, det behövs ingen övervakning för att begränsa bilen till gällande hastighetsbegräsning, endast bra kartmaterial.
Automatiska böter och/eller indraget körkort vid körning mot rött ljus skulle jag också vara positiv till, vad finns det för giltigt skäl att köra mot rött?
Inte heller här finns det några egentliga integritetsaspekter om det implementeras rätt, all information om normala förare raderas omedelbart (alternativ sparas aldrig), endast idioter sparas och straffas.
Jag ser faktiskt inte något problem med detta, alternativet är ju att låta trafiken fortsätta gå mot anarki. Att t.ex. köra mot rött ljus har under min bilförarkarriär (drygt 30 år) gått från något fullständigt tabu till något som idag är helt normalt. I Stockholm City där jag promenerar med jycken flera gånger om dagen kör folk numera mot rött i princip vid varje omslag.
/fth
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Postat: 17 apr 2020 18:16
av fth
dd88 skrev:
Det positiva är ju att det ställer krav på infrastrukturen, vilket skulle kunna innebära att även Tesla kan få korrekt hastighetsdata utan att behöva läsa av skyltar.
Precis, kartmaterial skulle ju behöva vara 100%, det skulle också kunna innebära att bättre system implementeras som gör informationen tillgänlig för alla.
Jag ser faktiskt mest positiva aspekter av detta, om detta innebär att jag får avstå från att köra 10-20km/h över hastighetsbegränsningen på motorvägen (som i princip är den värsta försyndelsen jag gör mig skyldig till) så kan jag leva med det.
/fth
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Postat: 17 apr 2020 18:47
av ChristerSjo
fth skrev:
Jag är överlag rätt positiv till den här typen av begränsningar om dom går att implementera bra.
Det finns ju egentligen inga integritetsaspekter, ingen loggning behövs ju för att begränsa hastigheten, endast bra kartmaterial.
Alternativet, att låta folk fortsätta köra som nötter, trots att man idag har verktyg som skulle kunna göra trafiken väsentligt säkrare, är väl rätt oansvarigt?
Att peka på rökning, alkohol etc tycker jag inte är relevant, dels har vi ju faktiskt massiva incitament i form av skatter, regler för försäljning, var man får dricka/röka etc, på plats för detta, dels skadas där främst brukaren, risken för andra "trafikanter" är ju minimal.
/fth
Detta kan vara bara steg x av y, låt politiker husera ett tag skall ni se konsekvenserna. Finns ju igentligen inget "fel" med att de inför böter med automatik mot fortkörningen, körning mot rödljus, stopplikt etc för det är ju en lag överträdelse. Dessa möjligheter finns redan idag och kommer att finnas än mer i framtida dagens samhälllen
Det är väll inte fel att peka på rökning, alkhol etc de dödar många fler än i trafiken, men det vill man inte röra för det är en stor skattekälla. Kalla skatter för incitament (som skall vara en sporre att göra något positivt). Jo visst att folk slutar rökda då, men så ser inte en beorende rökare på saken. De lägger skatter på just sådan varor som har låg priselasticitet (dvs knappast någon effekt om priserna höjs) såsom tobak, alkhol, bensin t.ex. Har idag inget att göra med folkhälsa utan enbart att fylla skattkistan. Målet är ju att sänka dödligeheten i allmänhet, skatter funkar inte på dessa varor för att folk prioriterar om sin konsumtion för att fortsätta med t.ex rökning. Staten vill inte att folk skall sluta konsumera dessa varor för de bidrar väldigt mycket till skattekistan (Punktskatter på alkhol och rökning var knappt 27 miligarder 2019, vilket var 20% av alla punktskatter och energi och koldioxidskatten står för 75 milijarder av totala 134 milijarder i punktskatter).
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Postat: 17 apr 2020 18:53
av mati
Jag har inget problem med det för egen del. Men. Vad händer med alla gamla bilar som av gammal vana alltid kör minst 20km/h för fort? Betyder det att nyregistrerade bilar kryper med laglig hastighet i vägrenen medan alla andra blåser förbi som raketer? Och begagnatmarknaden kommer blomstra. En gammal bil utan begränsning kommer i framtiden vara dyrare än en ny.
Känns sådär genomtänkt, som vanligt.
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Postat: 17 apr 2020 18:57
av ChristerSjo
mati skrev:
Jag har inget problem med det för egen del. Men. Vad händer med alla gamla bilar som av gammal vana alltid kör minst 20km/h för fort? Betyder det att nyregistrerade bilar kryper med laglig hastighet i vägrenen medan alla andra blåser förbi som raketer? Och begagnatmarknaden kommer blomstra. En gammal bil utan begränsning kommer i framtiden vara dyrare än en ny.
Känns sådär genomtänkt, som vanligt.
Inte jag heller har några problem med just dom reglernar, men ser ju var tendensen går. Stater har nu börjar övarvaka sina invånare genom var deras mobiler är. Där det är som värst väljer ju folk att lämna mobilerna hemma. Vad är nästa krav inoperade mobila chip?
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Postat: 17 apr 2020 19:19
av HenrikC
mati skrev:
Jag har inget problem med det för egen del. Men. Vad händer med alla gamla bilar som av gammal vana alltid kör minst 20km/h för fort? Betyder det att nyregistrerade bilar kryper med laglig hastighet i vägrenen medan alla andra blåser förbi som raketer? Och begagnatmarknaden kommer blomstra. En gammal bil utan begränsning kommer i framtiden vara dyrare än en ny.
Känns sådär genomtänkt, som vanligt.
De kommer väl att fortsätta rulla gamla bilar i för hög hastighet. Om femton år är de utskrotade eller hänvisade till att vara andrabil. Hur blev det med lastbilar och fartspärr? Förarna klagade som tusan i några år när spärren infördes, nu vet jag inte hur det låter längre. En uppsida med detta är att elbilar får längre räckvidd när trafiktempot sänks.
Nästa logiska steg lär väl bli en begränsning av accelerationen också. En lämplig gräns kanske är max 4 m/s², eller vad säger ni?
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Postat: 17 apr 2020 19:26
av Mickep
Om jag får gissa kommer bilar kunna prata med varandra och därigenom också kunna ange andra bilar. (Bild och videobevis finns). Så de som kör för fort kommer inte undan böter.
Frågan är om det är något problem med begränsningar. Alla som tar körkort vet hur lite tid man sparar. (Men nästan alla kör för fort iallafall). Det är först i Tyskland som begränsning kommer mötas av missnöjda miner.(vet inte hur det tagits emot i Tyskland) men i Sverige kommer det inte ha någon betydelse.
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Postat: 17 apr 2020 20:32
av mati
Mickep skrev:
Det är först i Tyskland som begränsning kommer mötas av missnöjda miner.(vet inte hur det tagits emot i Tyskland) men i Sverige kommer det inte ha någon betydelse.
De har ju fri fart på motorvägen, och det är nog mer sannolikt att månen ramlar ner än att de inför generella hastighetsbegränsningar på Autobahn.
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Postat: 17 apr 2020 20:39
av mans71
ChristerSjo skrev:
fth skrev:
Jag är överlag rätt positiv till den här typen av begränsningar om dom går att implementera bra.
Det finns ju egentligen inga integritetsaspekter, ingen loggning behövs ju för att begränsa hastigheten, endast bra kartmaterial.
Alternativet, att låta folk fortsätta köra som nötter, trots att man idag har verktyg som skulle kunna göra trafiken väsentligt säkrare, är väl rätt oansvarigt?
Att peka på rökning, alkohol etc tycker jag inte är relevant, dels har vi ju faktiskt massiva incitament i form av skatter, regler för försäljning, var man får dricka/röka etc, på plats för detta, dels skadas där främst brukaren, risken för andra "trafikanter" är ju minimal.
/fth
Detta kan vara bara steg x av y, låt politiker husera ett tag skall ni se konsekvenserna. Finns ju igentligen inget "fel" med att de inför böter med automatik mot fortkörningen, körning mot rödljus, stopplikt etc för det är ju en lag överträdelse. Dessa möjligheter finns redan idag och kommer att finnas än mer i framtida dagens samhälllen
Det är väll inte fel att peka på rökning, alkhol etc de dödar många fler än i trafiken, men det vill man inte röra för det är en stor skattekälla. Kalla skatter för incitament (som skall vara en sporre att göra något positivt). Jo visst att folk slutar rökda då, men så ser inte en beorende rökare på saken. De lägger skatter på just sådan varor som har låg priselasticitet (dvs knappast någon effekt om priserna höjs) såsom tobak, alkhol, bensin t.ex. Har idag inget att göra med folkhälsa utan enbart att fylla skattkistan. Målet är ju att sänka dödligeheten i allmänhet, skatter funkar inte på dessa varor för att folk prioriterar om sin konsumtion för att fortsätta med t.ex rökning. Staten vill inte att folk skall sluta konsumera dessa varor för de bidrar väldigt mycket till skattekistan (Punktskatter på alkhol och rökning var knappt 27 miligarder 2019, vilket var 20% av alla punktskatter och energi och koldioxidskatten står för 75 milijarder av totala 134 milijarder i punktskatter).
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Postat: 17 apr 2020 20:40
av Fredrik j
HenrikC skrev:
mati skrev:
Jag har inget problem med det för egen del. Men. Vad händer med alla gamla bilar som av gammal vana alltid kör minst 20km/h för fort? Betyder det att nyregistrerade bilar kryper med laglig hastighet i vägrenen medan alla andra blåser förbi som raketer? Och begagnatmarknaden kommer blomstra. En gammal bil utan begränsning kommer i framtiden vara dyrare än en ny.
Känns sådär genomtänkt, som vanligt.
De kommer väl att fortsätta rulla gamla bilar i för hög hastighet. Om femton år är de utskrotade eller hänvisade till att vara andrabil. Hur blev det med lastbilar och fartspärr? Förarna klagade som tusan i några år när spärren infördes, nu vet jag inte hur det låter längre. En uppsida med detta är att elbilar får längre räckvidd när trafiktempot sänks.
Nästa logiska steg lär väl bli en begränsning av accelerationen också. En lämplig gräns kanske är max 4 m/s², eller vad säger ni?
Min porsche är inte utskrotad om 15år. Förmodligen kör jag fortfarande med den på somrarna.
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Postat: 17 apr 2020 21:13
av BjornS
dd88 skrev:
Det positiva är ju att det ställer krav på infrastrukturen, vilket skulle kunna innebära att även Tesla kan få korrekt hastighetsdata utan att behöva läsa av skyltar.
Jag vet inte om du skojar, men Tesla kan få korrekt hastighetsdata när de vill. Den är fritt tillgänglig från Trafikverket, ständigt uppdaterad och gratis för vem som helst att använda. Problemet ligger helt och hållet på Teslas sida.
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Postat: 17 apr 2020 21:14
av Svenssons
Bara att sätta i USB-kontakten och trycka på gasen...
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Postat: 17 apr 2020 21:18
av Beigler
På sikt borde detta tillåta att hastighetsgränserna höjs. Jag har läst att man ofta sätter lägre gräns än det man tycker är korrekt just pga att folk kör lite över gränsen.
Om så blir fallet är det ju positivt för oss som följer gränserna plus att det borde bli säkrare när tempot i trafiken blir jämnare.
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Postat: 17 apr 2020 21:54
av dd88
BjornS skrev:
dd88 skrev:
Det positiva är ju att det ställer krav på infrastrukturen, vilket skulle kunna innebära att även Tesla kan få korrekt hastighetsdata utan att behöva läsa av skyltar.
Jag vet inte om du skojar, men Tesla kan få korrekt hastighetsdata när de vill. Den är fritt tillgänglig från Trafikverket, ständigt uppdaterad och gratis för vem som helst att använda. Problemet ligger helt och hållet på Teslas sida.
Enligt denna rapporten från i vintras så är de inte direkt ”ständigt uppdaterade”:
Uppdatering av kartor. En annan viktig utmaning är att hålla digitala kartor uppdaterade och standardisera dem. När myndigheterna ändrar hastighetsgränserna måste de digitala kartorna också uppdateras. Rapporteringen till den svenska Nationella databasen (NVDB) som används av kartleverantörer som en källa för trafikregler (inklusive hastighetsbegränsningar) sker frivilligt och görs av hundratals lokala myndigheter. Deras processer för design och hantering av trafikregler på lokal nivå samt rapportering till NVDB är inte standardiserade. Följaktligen förekommer det trafikregler i NVDB som är bristfällig kvalitet (felaktiga, inte uppdaterade, inkonsekventa). Inom Europas TN-ITS-plattform arbetar kartleverantörer och producenter av navigationssystem för snabbt utbyte av data och för standardisering.
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Postat: 17 apr 2020 22:02
av Fredrik j
När dom reparerar mitträcket på e45 brukar dom ha tre lastbilar som bildar en chikan och med svarta 50-skyltar. Det anmäls troligtvis inte till någon databas. Inget problem om en förare har koll.
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Postat: 17 apr 2020 22:32
av LarsL
Beigler skrev:
På sikt borde detta tillåta att hastighetsgränserna höjs. Jag har läst att man ofta sätter lägre gräns än det man tycker är korrekt just pga att folk kör lite över gränsen.
Om så blir fallet är det ju positivt för oss som följer gränserna plus att det borde bli säkrare när tempot i trafiken blir jämnare.
Jo, jag har länge förordat att vi skulle ha en högre hastighetsgräns som alla följer. Trafiken skulle bli så mycket lugnare och trevligare för alla. Men det kräver så klart att straffen för att köra för fort är kännbara så att folk verkligen håller hastigheten.
———
Den här lagen handlar ju inte heller om att alla ska bötfällas. Det handlar om att alla bilar ska ha en funktion som gör det möjligt att begränsa hastigheten till den skyltade, ungefär som Tesla gör för autopiloten på landsväg. Det kommer precis som med AP och fejkmotorljudet gå att stänga av den om man vill, men den återaktiveras vid nästa start av fordonet. Det kommer alltså fortfarande gå att köra fort om man vill.
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Postat: 17 apr 2020 22:37
av LarsL
BjornS skrev:
dd88 skrev:
Det positiva är ju att det ställer krav på infrastrukturen, vilket skulle kunna innebära att även Tesla kan få korrekt hastighetsdata utan att behöva läsa av skyltar.
Jag vet inte om du skojar, men Tesla kan få korrekt hastighetsdata när de vill. Den är fritt tillgänglig från Trafikverket, ständigt uppdaterad och gratis för vem som helst att använda. Problemet ligger helt och hållet på Teslas sida.
Nä, precis Tesla försöker just nu inte ha en funktion där bilen följe4 hastighetsbegränsningen. Det de har är en begränsning av när AP får användas. På motorväg reagerar inte AP överhuvudtaget på hastighetsbegränsningar. Inte heller AP1 beter sig på ett annat sätt, trots att den verkligen kan läsa skyltar.
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Postat: 17 apr 2020 22:48
av Henrik Torphammar
ChristerSjo skrev:
Jo om syftet är att bespara liv utan att tänka på intigritet skall dom även förbjuda röknig, alkohol, förbud mot övervikt, lag på att alla måste motionera x antal i timmar i veckan (övervakat så klart).
Klart märkligt att tobak inte är förbjudet än. Svetsaren står och ojjar sig över dagens läge medan han tillåter rökning som dödar många fler per år. Märkligt att pengar går före liv bara ibland.
Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022
Postat: 18 apr 2020 08:31
av Svenssons
Henrik Torphammar skrev:
ChristerSjo skrev:
Jo om syftet är att bespara liv utan att tänka på intigritet skall dom även förbjuda röknig, alkohol, förbud mot övervikt, lag på att alla måste motionera x antal i timmar i veckan (övervakat så klart).
Klart märkligt att tobak inte är förbjudet än. Svetsaren står och ojjar sig över dagens läge medan han tillåter rökning som dödar många fler per år. Märkligt att pengar går före liv bara ibland.
Rökning dödar mångfalt fler än Corona per år. Åtgärderna mot de bägge skiljer sig dock en del...