Sida 1 av 3
Norska regler för bilägande
Postat: 18 apr 2020 14:26
av Teslaspolen
Någon som kan kasta lite ljus på hur de norska reglerna ser ut vad gällande bilköp, och ägande av norskregistrerad (el)bil?
Vad jag har hört tidigare, rätta mig om jag har fel, så har kraven varit att:
1. Du behöver ett norskt personnummer.
2. Du måste äga en fastighet i Norge, som dessutom behöver vara större än annan fastighet utomlands. Denna låter lite konstigt, men jag gissar att detta är pga att t.ex svenskar med norsk hytta inte ska kunna köpa billigare norsk elbil ifall man har 1. avklarad.
3. ???
Jag ser även att en norsk bil kan utan problem köras i t.ex Sverige i ett år utan problem, även av svensk medborgare. Tvärtom, dvs, norrman kör svenskreggad bil i Norge, blir norska myndigheterna inte lika glada över (pga man vill stoppa norrmän att smita ifrån norska registreringsskatten).
Något mer som man bör känna till?

Re: Norska regler för bilägande
Postat: 18 apr 2020 14:51
av Gustafsson
Jag äger en norsk bil. Bor i Sverige men har en adress i Norge för de tillfällen jag jobbar där.
Det var lite besvärligt att registrera bilen på en adress där jag inte är folkbokförd, men funkade till slut.
Re: Norska regler för bilägande
Postat: 18 apr 2020 14:53
av Zalman3
Gustafsson skrev:Jag äger en norsk bil. Bor i Sverige men har en adress i Norge för de tillfällen jag jobbar där.
Det var lite besvärligt att registrera bilen på en adress där jag inte är folkbokförd, men funkade till slut.
Är den försäkrad i Norge också?
Re: Norska regler för bilägande
Postat: 18 apr 2020 15:09
av Gustafsson
Zalman3 skrev:Gustafsson skrev:Jag äger en norsk bil. Bor i Sverige men har en adress i Norge för de tillfällen jag jobbar där.
Det var lite besvärligt att registrera bilen på en adress där jag inte är folkbokförd, men funkade till slut.
Är den försäkrad i Norge också?
Försäkrad och besiktigas där.
Re: Norska regler för bilägande
Postat: 18 apr 2020 15:28
av Zalman3
Gustafsson skrev:Zalman3 skrev:Gustafsson skrev:Jag äger en norsk bil. Bor i Sverige men har en adress i Norge för de tillfällen jag jobbar där.
Det var lite besvärligt att registrera bilen på en adress där jag inte är folkbokförd, men funkade till slut.
Är den försäkrad i Norge också?
Försäkrad och besiktigas där.
Men om bilen är norskregad och försäkrad i norge, finns det någon begränsning över hur länge försäkringsbolaget säger att du får köra den i Sverige?
Re: Norska regler för bilägande
Postat: 18 apr 2020 18:15
av Gustafsson
Jag har inte kollat det jättenoga, frågade försäkringsbolaget när jag köpte bilen. De sa då att försäkringen gäller i Sverige också. Undviker att köra mycket i Sverige med den bilen, men självklart går det att göra det. Ett år gäller för längsta sammanhängande period enligt transportstyrelsen. Importerar just bilen efter tre års ägande. Sen blir den ju svensk.
Besiktning i Sverige om två v

Re: Norska regler för bilägande
Postat: 19 apr 2020 09:59
av Teslaspolen
Gustafsson skrev:Jag har inte kollat det jättenoga, frågade försäkringsbolaget när jag köpte bilen. De sa då att försäkringen gäller i Sverige också. Undviker att köra mycket i Sverige med den bilen, men självklart går det att göra det. Ett år gäller för längsta sammanhängande period enligt transportstyrelsen. Importerar just bilen efter tre års ägande. Sen blir den ju svensk.
Besiktning i Sverige om två v

Bra info!
Service, om man nu ska ha sådan, hur löser man det enklast? Tänker om det är Tesla kanske dom inte bryr sig så mycket vart man vänder sig, men kan tänka mig att andra märkens handlare kan ha en hel del att tycka till om där.
Re: Norska regler för bilägande
Postat: 19 apr 2020 10:14
av HelectriC
Teslaspolen skrev:Gustafsson skrev:Jag har inte kollat det jättenoga, frågade försäkringsbolaget när jag köpte bilen. De sa då att försäkringen gäller i Sverige också. Undviker att köra mycket i Sverige med den bilen, men självklart går det att göra det. Ett år gäller för längsta sammanhängande period enligt transportstyrelsen. Importerar just bilen efter tre års ägande. Sen blir den ju svensk.
Besiktning i Sverige om två v

Bra info!
Service, om man nu ska ha sådan, hur löser man det enklast? Tänker om det är Tesla kanske dom inte bryr sig så mycket vart man vänder sig, men kan tänka mig att andra märkens handlare kan ha en hel del att tycka till om där.
Jag försökte boka in service i Göteborg förra sommaren, dom nekade och sa jag behöver vända mig till norskt SC

Re: Norska regler för bilägande
Postat: 19 apr 2020 10:46
av Teslaspolen
HelectriC skrev:Teslaspolen skrev:Gustafsson skrev:Jag har inte kollat det jättenoga, frågade försäkringsbolaget när jag köpte bilen. De sa då att försäkringen gäller i Sverige också. Undviker att köra mycket i Sverige med den bilen, men självklart går det att göra det. Ett år gäller för längsta sammanhängande period enligt transportstyrelsen. Importerar just bilen efter tre års ägande. Sen blir den ju svensk.
Besiktning i Sverige om två v

Bra info!
Service, om man nu ska ha sådan, hur löser man det enklast? Tänker om det är Tesla kanske dom inte bryr sig så mycket vart man vänder sig, men kan tänka mig att andra märkens handlare kan ha en hel del att tycka till om där.
Jag försökte boka in service i Göteborg förra sommaren, dom nekade och sa jag behöver vända mig till norskt SC

Hm! Vi var på besök på SC i Trondheim en gång, dom fixade vad dom kunde på kort varsel. Nåja.
Re: Norska regler för bilägande
Postat: 19 apr 2020 11:02
av Gustafsson
Jag har servat både min norska och svenska bil i Norge. Inga problem. Vi har dock sämre konsumentskydd i Sverige om något går sönder.
Min Norska bil har jag bara servat i Oslo.
Re: Norska regler för bilägande
Postat: 19 apr 2020 12:28
av Nicke Nyfiken
Jag har fått en garantiåtgärd fixad i Danmark på Teslas initiativ, eftersom det var närmaste SC innan de bygge ett i Malmö.
Re: Norska regler för bilägande
Postat: 25 feb 2021 20:30
av Daviday
Gustafsson skrev:Jag har inte kollat det jättenoga, frågade försäkringsbolaget när jag köpte bilen. De sa då att försäkringen gäller i Sverige också. Undviker att köra mycket i Sverige med den bilen, men självklart går det att göra det. Ett år gäller för längsta sammanhängande period enligt transportstyrelsen. Importerar just bilen efter tre års ägande. Sen blir den ju svensk.
Besiktning i Sverige om två v

Hej!
Vad händer om man tar bilen till Norge varje 6-7 månader och sedan återkommer till Sverige. Får man ett år igen? Min bror i Norge har Tesla och han tänkte komma hit nu då han jobbar hemifrån
Re: Norska regler för bilägande
Postat: 25 feb 2021 20:38
av Gustafsson
Jag har tolkat det så att man får ett nytt år då. Det är ju f.ö. närmast omöjligt för någon att säga hur länge en bil varit i Sverige. Kanske någon annan här vet mer?
Re: Norska regler för bilägande
Postat: 26 feb 2021 20:31
av alvenzo
Teslaspolen skrev:
1. Du behöver ett norskt personnummer.
2. Du måste äga en fastighet i Norge, som dessutom behöver vara större än annan fastighet utomlands. Denna låter lite konstigt, men jag gissar att detta är pga att t.ex svenskar med norsk hytta inte ska kunna köpa billigare norsk elbil ifall man har 1. avklarad.
3. ???
1. Det räcker med ett norskt d-nummer.
2. Vart har du fått det ifrån?
3. Du behöver ange en adress, även för försäkringen, fördel om du känner någon såklart.
Re: Norska regler för bilägande
Postat: 26 feb 2021 20:34
av alvenzo
Daviday skrev:Gustafsson skrev:Jag har inte kollat det jättenoga, frågade försäkringsbolaget när jag köpte bilen. De sa då att försäkringen gäller i Sverige också. Undviker att köra mycket i Sverige med den bilen, men självklart går det att göra det. Ett år gäller för längsta sammanhängande period enligt transportstyrelsen. Importerar just bilen efter tre års ägande. Sen blir den ju svensk.
Besiktning i Sverige om två v

Hej!
Vad händer om man tar bilen till Norge varje 6-7 månader och sedan återkommer till Sverige. Får man ett år igen? Min bror i Norge har Tesla och han tänkte komma hit nu då han jobbar hemifrån
Jag har förstått det så. Svårt att kontrollera dock, förutom nu i Corona-tider när militären står vid gränsen

Re: Norska regler för bilägande
Postat: 27 feb 2021 09:49
av Fredrik j
alvenzo skrev:Daviday skrev:Gustafsson skrev:Jag har inte kollat det jättenoga, frågade försäkringsbolaget när jag köpte bilen. De sa då att försäkringen gäller i Sverige också. Undviker att köra mycket i Sverige med den bilen, men självklart går det att göra det. Ett år gäller för längsta sammanhängande period enligt transportstyrelsen. Importerar just bilen efter tre års ägande. Sen blir den ju svensk.
Besiktning i Sverige om två v

Hej!
Vad händer om man tar bilen till Norge varje 6-7 månader och sedan återkommer till Sverige. Får man ett år igen? Min bror i Norge har Tesla och han tänkte komma hit nu då han jobbar hemifrån
Jag har förstått det så. Svårt att kontrollera dock, förutom nu i Corona-tider när militären står vid gränsen

Men inte för militären statistik över varje bil som rullar över gränsen. Förutom att det är otroligt komplext och onödigt är det väl inte ens lagligt enlig GPDR?
Re: Norska regler för bilägande
Postat: 07 mar 2021 14:11
av alvenzo
Fredrik j skrev:alvenzo skrev:Daviday skrev:Gustafsson skrev:Jag har inte kollat det jättenoga, frågade försäkringsbolaget när jag köpte bilen. De sa då att försäkringen gäller i Sverige också. Undviker att köra mycket i Sverige med den bilen, men självklart går det att göra det. Ett år gäller för längsta sammanhängande period enligt transportstyrelsen. Importerar just bilen efter tre års ägande. Sen blir den ju svensk.
Besiktning i Sverige om två v

Hej!
Vad händer om man tar bilen till Norge varje 6-7 månader och sedan återkommer till Sverige. Får man ett år igen? Min bror i Norge har Tesla och han tänkte komma hit nu då han jobbar hemifrån
Jag har förstått det så. Svårt att kontrollera dock, förutom nu i Corona-tider när militären står vid gränsen

Men inte för militären statistik över varje bil som rullar över gränsen. Förutom att det är otroligt komplext och onödigt är det väl inte ens lagligt enlig GPDR?
De släpper inte in folk alls så de behöver ju inte göra någon statistik.
Re: Norska regler för bilägande
Postat: 07 mar 2021 14:31
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Men inte för militären statistik över varje bil som rullar över gränsen. Förutom att det är otroligt komplext och onödigt är det väl inte ens lagligt enlig GPDR?
GDPR lär inte stoppa gränsbevakning... Idag så loggar ju samtliga polisbilar regnummren som bilarna ser. Skulle även detta bryta mot GDPR tror du? Vägtullar gör samma sak. Allt sker automatiskt och är inte alls komplext för en dator. Tror dock inte det är militärens huvudsyfte att kontrollera hur länge bilar är i olika länder för att sedan rapportera till Transportstyrelsen eller skatteverket.
Re: Norska regler för bilägande
Postat: 07 mar 2021 14:33
av Zalman3
Svenssons skrev:Fredrik j skrev:
Men inte för militären statistik över varje bil som rullar över gränsen. Förutom att det är otroligt komplext och onödigt är det väl inte ens lagligt enlig GPDR?
GDPR lär inte stoppa gränsbevakning... Idag så loggar ju samtliga polisbilar regnummren som bilarna ser. Skulle även detta bryta mot GDPR tror du? Vägtullar gör samma sak. Allt sker automatiskt och är inte alls komplext för en dator. Tror dock inte det är militärens huvudsyfte att kontrollera hur länge bilar är i olika länder för att sedan rapportera till Transportstyrelsen eller skatteverket.
Vet en norsk student som bodde 3 år i Sverige och körde sin norska bil hela tiden.
Ingen bryr sig.
Re: Norska regler för bilägande
Postat: 07 mar 2021 14:40
av Teslaspolen
alvenzo skrev:Teslaspolen skrev:
1. Du behöver ett norskt personnummer.
2. Du måste äga en fastighet i Norge, som dessutom behöver vara större än annan fastighet utomlands. Denna låter lite konstigt, men jag gissar att detta är pga att t.ex svenskar med norsk hytta inte ska kunna köpa billigare norsk elbil ifall man har 1. avklarad.
3. ???
1. Det räcker med ett norskt d-nummer.
2. Vart har du fått det ifrån?
3. Du behöver ange en adress, även för försäkringen, fördel om du känner någon såklart.
2. Det är i andra hand jag hört det. En släkting till mig är sugen på en begagnad norsk Model S och har pratat med Tesla i Norge om det för ett par år sedan och tydligen ser reglerna ut på det viset för att stoppa de flesta svenska hytteägare från att nyttja detta kryphål. Låter rätt konstigt, men tydligen så är det så man gör...
3. Tur de har adress, norsk bank och försäkringsbolag redan där då.
4. Sedan var det ju det där med en igenbommad gräns nu...

Re: Norska regler för bilägande
Postat: 07 mar 2021 14:52
av Svenssons
Zalman3 skrev:Svenssons skrev:Fredrik j skrev:
Men inte för militären statistik över varje bil som rullar över gränsen. Förutom att det är otroligt komplext och onödigt är det väl inte ens lagligt enlig GPDR?
GDPR lär inte stoppa gränsbevakning... Idag så loggar ju samtliga polisbilar regnummren som bilarna ser. Skulle även detta bryta mot GDPR tror du? Vägtullar gör samma sak. Allt sker automatiskt och är inte alls komplext för en dator. Tror dock inte det är militärens huvudsyfte att kontrollera hur länge bilar är i olika länder för att sedan rapportera till Transportstyrelsen eller skatteverket.
Vet en norsk student som bodde 3 år i Sverige och körde sin norska bil hela tiden.
Ingen bryr sig.
Säger inget om att det är rätt eller att myndigheterna kände till hur det låg till. Säger inte heller något om hur det fungerar idag. Har inte heller något att göra med GDPR.
Re: Norska regler för bilägande
Postat: 07 mar 2021 16:46
av lator
alvenzo skrev:Fredrik j skrev:
Men inte för militären statistik över varje bil som rullar över gränsen. Förutom att det är otroligt komplext och onödigt är det väl inte ens lagligt enlig GPDR?
De släpper inte in folk alls så de behöver ju inte göra någon statistik.
De gränsövergångar som bevakas av militär kan du inte stoppas på då de inte har den rättigheten. Därav deras uppdrag att räkna bilar och människor för att se dels hur många som bryter mot bestämmelsen och även om det skulle vara nödvändigt att ha polis på plats för att upprätthålla bestämmelserna.
Re: Norska regler för bilägande
Postat: 07 mar 2021 16:50
av lator
Svenssons skrev: Idag så loggar ju samtliga polisbilar reg-numren som bilarna ser.
Varifrån har du fått uppgifter om att samtliga polisbilar skulle ha ANPR?
Re: Norska regler för bilägande
Postat: 07 mar 2021 17:31
av Svenssons
lator skrev:Svenssons skrev: Idag så loggar ju samtliga polisbilar reg-numren som bilarna ser.
Varifrån har du fått uppgifter om att samtliga polisbilar skulle ha ANPR?
Jag vet inte om exakt alla har det men jag och familjemedlemmar har blivit stoppade av olika polisbilar vid olika tillfällen och eftersom det inte är en särskilt dyr eller knölig lösning samtidigt som det är en effektiv lösning så antar jag att man har infört dessa i om inte alla så i de flesta bilarna.
Vad gäller de bilar som stoppat oss beror det främst på min lite ovanliga lösning med olika skyltar fram och bak...
Re: Norska regler för bilägande
Postat: 07 mar 2021 19:02
av Fredrik j
Svenssons skrev:Fredrik j skrev:
Men inte för militären statistik över varje bil som rullar över gränsen. Förutom att det är otroligt komplext och onödigt är det väl inte ens lagligt enlig GPDR?
GDPR lär inte stoppa gränsbevakning... Idag så loggar ju samtliga polisbilar regnummren som bilarna ser. Skulle även detta bryta mot GDPR tror du? Vägtullar gör samma sak. Allt sker automatiskt och är inte alls komplext för en dator. Tror dock inte det är militärens huvudsyfte att kontrollera hur länge bilar är i olika länder för att sedan rapportera till Transportstyrelsen eller skatteverket.
Nej du har har rätt, att samla på sig registreringsnummer är naturligtvis helt ok. Det är att, med hjälp av uppgifterna, försöka kartlägga hur människor rör sig som skulle bli olagligt.