Ta bort jeansfärg från vita säten

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
archan
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 sep 2023 21:17

Re: Ta bort jeansfärg från vita säten

Inlägg av archan »

Oopsen skrev: 26 sep 2023 10:15
Jag vet, har haft både gamla och har nya, samt även burit jeans... Ingen skillnad tyvärr, det blir blått...
Tack för infon. Suck, jaja, bara till att roa sig med att skrubba säten mao ;P
Model S Plaid -23
red multicoat, vit inredning, FSD, HW3
Sveriges enda med 22" Concaver CVR4?
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Ta bort jeansfärg från vita säten

Inlägg av Earplugged »

Jag tycker hitills att vanliga städservetter funkar fint, har alltid ett paket liggande i mittkonsolen att ta fram vid behov.
Är det mycket jeansfärg som blöts upp av servetten så eftertorkar jag bara med vanligt hushållspapper och så ser det vitt och fint ut igen.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ta bort jeansfärg från vita säten

Inlägg av spacecoin »

Earplugged skrev: 29 sep 2023 12:37
Jag tycker hitills att vanliga städservetter funkar fint, har alltid ett paket liggande i mittkonsolen att ta fram vid behov.
Är det mycket jeansfärg som blöts upp av servetten så eftertorkar jag bara med vanligt hushållspapper och så ser det vitt och fint ut igen.
Regnblöta halv-nya jeans mördade mitt säte. Nu är jag inte någon som pedant håller efter min bil så noga. Kanske hade det gjort skillnad om jag gått på skiten direkt. Jag ska testa lite isopropanol även om Tesla avråder* från det. Funkar inte det kanske man kan be Tesla byta klädseln på sittkudden. Jag ska fråga vad det kostar.

*) Tesla skriver i sin manual att alkohol på sätena är dåligt, men Ultrafabrics som jag tror är de som gör materialet säger annat:
One of the best ways to keep Ultrafabrics looking great is through proper maintenance and regular cleaning to prevent excessive dirt from accumulating. To help keep your quality fabrics looking their
best, follow these guidelines to extend the life of the fabric:
• Wipe up spills as soon as they occur
• Clean with soap and water
• Sanitize using disinfectants such as (1:5) bleach/water solution
• For stubborn stains, wipe off with isopropyl alcohol as soon as possible*
• Thoroughly rinse all solution residue with clean water
• Air dry
This information is not a guarantee. Please use all cleaning and disinfecting agents safely and as instructed. The use of other cleaning agents, disinfectants, conditioners or protectants is not recommended as they can degrade fabric’s performance and may void Ultrafabrics warranty.
Ink & Stain Resistant collections note — A variety of clothing and accessories may contain dyes that could transfer to lighter colors, depending upon variations in temperature and humidity. Dye transfer is difficult to control, not always fully preventable, and may be irreversible. Fabric may not protect against intentional stains or permanent inks.
https://www.ultrafabricsinc.com/-/media ... afaac2524f

Tänkte testa med denna:: https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... -ml-p18358

Vad tror ni om det?
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Ta bort jeansfärg från vita säten

Inlägg av Strebern »

Våtservetter för barn. Alltså de man torkar de i rumpan med. De innehåller någon form av olja som löser upp "allt".
Har använt på vita bilklädslar och allt annat som har missfärgning för att få bort det
De tar till och med bort färgfläckar från målning, som är helt fastbrända.
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ta bort jeansfärg från vita säten

Inlägg av spacecoin »

Strebern skrev: 29 sep 2023 16:46
Våtservetter för barn. Alltså de man torkar de i rumpan med. De innehåller någon form av olja som löser upp "allt".
Har använt på vita bilklädslar och allt annat som har missfärgning för att få bort det
De tar till och med bort färgfläckar från målning, som är helt fastbrända.
De hjälper inte mot min missfärgning.

Det har varit en eskaleringsprocess... Våtservetter -> Orange degreaser -> (jag är här) Isoprop -> Byta klädsel.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ta bort jeansfärg från vita säten

Inlägg av Remuz »

Man byter i klädseln utan man byter hela sittkudden, priset är 500 dollar inkl jobb, översattes till 5400kr för några år sedan när jag frågade, troligen mer nu eller så kanske det finns ett svenskt pris nu
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ta bort jeansfärg från vita säten

Inlägg av spacecoin »

Hjälper det att behandla plasten med något i proaktivt syfte om man nu skulle bya ut kudden?
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Ta bort jeansfärg från vita säten

Inlägg av Banane »

Mina vita säten är nästan i nyskick efter 17 tusen mil. Dock börjar vänstra sidokuddarna (på sitsen och ryggstödet) "krackelera" lite om man tittar noga.

Jag har dock lämnat in den på Mr Cap 6 ggr på de här 5 åren.

Skjutsade en kollega häromveckan och han utbrast "är den här bilen helt ny" när han satte sig. 8-)
Skriv svar