Sida 1 av 1
Hyundai Kona 84 kWh?
Postat: 22 apr 2020 08:16
av Zalman3
Nya batterier är på gång till Hyundai Kona.
Blir det större batterier, eller samma kWh och istället lättare och billigare batterier?
Kona Electric would get a 84 kWh.
As for the Hyundai Kona Electric, it currently uses the same LGY E63B battery cells (NCM 622) that we find in the ZE 40 battery of the old generation Renault ZOE. With an upgrade to the NCM 712 battery cells from LG Chem – that are already in the new generation Renault ZOE -, the Kona Electric would get a 84 kWh (80 kWh usable) battery.
Anyway, an upgrade to more energy-dense battery cells doesn’t necessarily mean that it’ll be used to get more battery capacity. Kia and Hyundai might decide that the 64 kWh capacity they have today is more than enough. Therefore they could use the battery cell upgrade to keep the same capacity but with a smaller, lighter and cheaper battery pack.
https://pushevs.com/2020/04/21/sk-innov ... s-to-baic/
Räckvidden med 84kWh batterier skulle bli ca 600km.
Re: Hyundai Kona 84 kWh?
Postat: 22 apr 2020 08:33
av LarsL
Detta kan vara ett sätt att komma runt att de inte har ett snabbladdar nätverk. Om man kommer 60 mil på en dag så kommer väldigt många inte någonsin behöva snabbladda utan det räcker med hemma- och destinationsladdare.
Det kan naturligtvis också vara bra för dem som bor inne stan (och envisas med att ha bil) och inte har laddning på parkeringen. Med 80kWh kan de kanske klara sig med en snabbladdning på Lidle under veckoshoppingen. Nu är ju detta ändå inte en hållbar modell då det kommer krävas enorma mängder snabbladdare, vilka är svindyra jämfört med eluttag.
Annars kan jag nog tycka att det räcker bra med 64 kWh som de har nu. Åtminstone om de inte har dragkrok, för då kommer de krävas lite större batterier.
Re: Hyundai Kona 84 kWh?
Postat: 22 apr 2020 12:42
av Mickep
Själv så har jag supercharger 4-5 mil ifrån mig (och far ej på långresor med bil) så för mig har det inget betydelse. den snabbaste laddning jag har i närheten är på 50 kW. (vid e4) har dock 2 22kW som tar 4kr kWh i promenadavstånd från bostaden (kan ej ladda hemma) de var dock gratis tidigare, vilket gjorde en extremt sugen, men nu är det likvärdig med fossilpriset per mil. så nu väntar jag på de mindre dyra elbilarna (eller begagnade). hoppas att jag får en supersnabbladdare i närheten.
84kWh låter väldigt intressant. skall bli intressant att följa tester. hoppas fler vågar stoppa på dragkrok.
Re: Hyundai Kona 84 kWh?
Postat: 22 apr 2020 18:12
av vigge50
LarsL skrev:Detta kan vara ett sätt att komma runt att de inte har ett snabbladdar nätverk. Om man kommer 60 mil på en dag så kommer väldigt många inte någonsin behöva snabbladda utan det räcker med hemma- och destinationsladdare.
Det kan naturligtvis också vara bra för dem som bor inne stan (och envisas med att ha bil) och inte har laddning på parkeringen. Med 80kWh kan de kanske klara sig med en snabbladdning på Lidle under veckoshoppingen. Nu är ju detta ändå inte en hållbar modell då det kommer krävas enorma mängder snabbladdare, vilka är svindyra jämfört med eluttag.
Annars kan jag nog tycka att det räcker bra med 64 kWh som de har nu. Åtminstone om de inte har dragkrok, för då kommer de krävas lite större batterier.
Problemet är väll spänningen, idag kopplar de flesta tillverkarna batterierna så att total spänningen blir 400 volt och därmed passar bra både till elmotorer och DC laddning. Om de skulle gå över till de nya cellerna som med största sannolikhet har samma spänning men högre energiinnehåll och velat vara kvar på 64 kWh så skulle spänningen sjunka motsvarande. För AC är det inga större problem att höja eller sänka spänningen men för DC är det större problem. Av denna anledningen så skulle laddningen på snabbladdare sjunka om den inte höjde strömmen bilen kan ta emot. Om laddarens ström är den begränsande faktorn så skulle det dock leda till lägre effekt oavsett. På en 50 kW laddare skulle du kanske inte komma över 40 kW(uppskattning, inte räknat på det). Det är just denna anledningen till att Teslas bilar med mindre batteri i princip alltid haft lägre laddeffekt och även när de laddat på Chamedmo så har de inte kommit i närheten av 50 kW.
Re: Hyundai Kona 84 kWh?
Postat: 23 apr 2020 07:23
av Zalman3
Use the new cells in the 64 kWh Version to make it lighter and introduce a new version with 80 kWh battery. When Volkswagen introduces the ID.3 with 45, 58 and 77 kWh battery Hyundai/Kia would be in a better position if they could match that with a 80 kWh battery, together with the 39 and 64 kWh batteries.
Nu när VW kommer med 82/77kWh batterier i sina elbilar, då måste konkurrenterna hänga med.
Re: Hyundai Kona 84 kWh?
Postat: 23 apr 2020 19:24
av LarsA
Hoppas att dom får till det med snabbladdning med ca 150 kW till ca 65%.
Blir det 40 kW kommer köerna vid snabbladdarna bli enormt långa.
Tur man kör Tesla.
Re: Hyundai Kona 84 kWh?
Postat: 24 apr 2020 00:27
av Zalman3
Current Long range version with NCM 622 cells
Total battery capacity: 67,5 kWh (estimation)Usable battery capacity: 64 kWhBattery weight: 452 kgBattery energy density: 149 Wh/kgCells: 294 (98s3p)Chemistry: NCM 622Manufacturer: LG ChemWLTP range: 484 km (301 miles)
Possible Long range version with NCM 712 cells
Total battery capacity: 84 kWhUsable battery capacity: 80 kWhBattery weight: 484 kgBattery energy density: 174 Wh/kgCells: 294 (98s3p)Chemistry: NCM 712Manufacturer: LG ChemWLTP range: 605 km (376 miles)
The battery capacity would increase around 16,5 kWh, while the weight would increase by 32 kg.
https://pushevs.com/2020/04/23/possible ... m-lg-chem/