Sida 1 av 2

Luftfjädring - Taklucka

Postat: 16 aug 2015 12:21
av Toja
Jag har beställt en 85D men är lite osäkert på tillvalen.
Jag kan fortfarande ändra mig till den 22 augusti.

Jag beställde taklycka, men jag såg på Björn Nylands video att han satte någon foam i taket på vintern.
Jag använder aldrig takluckan, men gillar att få in ljuset.
Dessutom var taklyckan väldig cool.
Vad sägen ni, behöver man isolera den på vintern ?

Luftfjädring: Jag har kört SUV i månfä år och gillar höga bilar framförallt när man går in och ur.
Luftfjädringen går från 12- 16,3 cm.
Standard 14,4 cm
Det skiljer således bara 1,9 cm vilket är väldigt liten skillnad.
Ger den bättre komfort när man kör långt på motorväg ?
Där dessa 1,9 cm mycket när man kliver in resp går tur bilen ?

Re: Luftfjädring - Taklucka

Postat: 16 aug 2015 12:26
av hybris
Björn håller på med mycket skumt. Tittar inte på hans videos längre. Gillar inte honom. Ignore knappen.

Nej man behöver inte isolera takluckan. Inne på min andra Tesla med taklucka och inga problem. Takluckan ger bättre takhöjd i bak och möjligheten att montera takbox.

Luftfjädringen skulle jag inte vilja vara utan. Bilen snyggare i "low" och praktiskt med high/very high vid kanter/oplogat/vatten. Komforten är givetvis bättre med luftfjädring. Det säger sig självt. :-)

Re: Luftfjädring - Taklucka

Postat: 16 aug 2015 12:39
av LarsL
Möjligheten finns ju att isolera en taklucka, att ta upp ett hål i ett tak utan blir svårare :)

Re: Luftfjädring - Taklucka

Postat: 16 aug 2015 12:40
av JonasH
Tänk på att du inte kan ha takräcke om du inte har panoramataket.

/Jonas

Re: Luftfjädring - Taklucka

Postat: 16 aug 2015 13:38
av joel80
Fanns väl nån lösning för takräcke med typ sugplopp?

Re: Luftfjädring - Taklucka

Postat: 16 aug 2015 13:44
av ironjack
hybris skrev:
Nej man behöver inte isolera takluckan... inga problem. Takluckan ger bättre takhöjd i bak och möjligheten att montera takbox.

Luftfjädringen skulle jag inte vilja vara utan. Bilen snyggare i "low" och praktiskt med high/very high vid kanter/oplogat/vatten.
Agree :)

Re: Luftfjädring - Taklucka

Postat: 16 aug 2015 14:15
av mahulkp
ironjack skrev:
hybris skrev:
Nej man behöver inte isolera takluckan... inga problem. Takluckan ger bättre takhöjd i bak och möjligheten att montera takbox.

Luftfjädringen skulle jag inte vilja vara utan. Bilen snyggare i "low" och praktiskt med high/very high vid kanter/oplogat/vatten.
Agree :)
+1

Re: Luftfjädring - Taklucka

Postat: 16 aug 2015 14:34
av Lessmog
hybris skrev:
Björn håller på med mycket skumt. Tittar inte på hans videos längre. Gillar inte honom. Ignore knappen.

Nej man behöver inte isolera takluckan. Inne på min andra Tesla med taklucka och inga problem. Takluckan ger bättre takhöjd i bak och möjligheten att montera takbox.

Luftfjädringen skulle jag inte vilja vara utan. Bilen snyggare i "low" och praktiskt med high/very high vid kanter/oplogat/vatten. Komforten är givetvis bättre med luftfjädring. Det säger sig självt. :-)
Jag tror att Björn ville kunna sova i bilen på sina weekend-körningar med diverse gods kors och tvärs.

Du kanske vill un-ignore honom när han har fått sin packade Founders Serie Model X ... 8-)

Men håller med om att han är väl pratig numera, ofta i långfilmsformat dessutom. Får se om jag har tid att kolla den senaste som han lade ut i dag?

Re: Luftfjädring - Taklucka

Postat: 16 aug 2015 15:02
av Toja
Tack för alla svar.
Det blir panoramatak och luftfjädring.

Re: Luftfjädring - Taklucka

Postat: 16 aug 2015 15:06
av hybris
Nix kommer inte "unignore" honom igen. Gillar inte killen helt enkelt. Spelare ingen roll vad han gör eller kör. ;-)

Re: Luftfjädring - Taklucka

Postat: 16 aug 2015 15:11
av hybris
Bra val! Du blir nöjd. Det är supersvårt att inte kryssa i saker. :-)

Om jag beställde igen skulle jag kanske välja bort barnstolarna då dottern växt ur dem och sonen är på g att växa ut dem. :-)

Är man på budget kan tex fälgar och vinge väjas bort. Går ju att växla fälgen till vinter och hotta upp med nya till nästa sommar. Vingen eller eftermarknad kan monteras senare. Sedan kan man ju välja en gratislack och tex foliera bilen senare.

Re: Luftfjädring - Taklucka

Postat: 16 aug 2015 15:16
av VENOM
Jag tror du gör rätt där Toja, det beslutet kom jag fram till iaf och har inte ångrat mig...grattis


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Luftfjädring - Taklucka

Postat: 16 aug 2015 16:09
av danni
Det är nog lättare att ångra saker man inte beställde än saker man faktiskt beställde, säger jag, vis av erfarenhet (som innerligt önskade jag hade beställt luftfjädring istället för sportfjädring till min A6 Avant). Men till Teslan kompromissade jag faktiskt bort luftfjädringen. Vad jag läste runtom nätet så är det inte så stor skillnad. En del skriver att de inte märker skillnad. Andra skriver att skarvar och hål blir lite mjukare med luftfjädringen, men ingen stor skillnad. Ytterligare några skriver att vägkänslan är bättre utan luftfjädring. Markfrigången lär jag inte behöva, har klarat mig många år med lägre bilar än Teslan. Däremot panoramataket kändes självskrivet för att det fick kupén att kännas så mycket större och luftigare.

Re: Luftfjädring - Taklucka

Postat: 16 aug 2015 18:39
av Martinen
hybris skrev:
Nix kommer inte "unignore" honom igen. Gillar inte killen helt enkelt. Spelare ingen roll vad han gör eller kör. ;-)
Håller med dig?

Re: Luftfjädring - Taklucka

Postat: 16 aug 2015 19:09
av Reddy
danni skrev:
Men till Teslan kompromissade jag faktiskt bort luftfjädringen. Vad jag läste runtom nätet så är det inte så stor skillnad. En del skriver att de inte märker skillnad. Andra skriver att skarvar och hål blir lite mjukare med luftfjädringen, men ingen stor skillnad. Ytterligare några skriver att vägkänslan är bättre utan luftfjädring.
Vad som fick mig att nästan beställa luftfjädringen är att bilen blir mycket snyggare i "low" läge när hjulen fyller upp hjulhusen... men jag valde nextgen säten istället och än så länge känns det som rätt val.

Re: Luftfjädring - Taklucka

Postat: 16 aug 2015 19:40
av 18650
Reddy skrev:
danni skrev:
Men till Teslan kompromissade jag faktiskt bort luftfjädringen. Vad jag läste runtom nätet så är det inte så stor skillnad. En del skriver att de inte märker skillnad. Andra skriver att skarvar och hål blir lite mjukare med luftfjädringen, men ingen stor skillnad. Ytterligare några skriver att vägkänslan är bättre utan luftfjädring.
Vad som fick mig att nästan beställa luftfjädringen är att bilen blir mycket snyggare i "low" läge när hjulen fyller upp hjulhusen... men jag valde nextgen säten istället och än så länge känns det som rätt val.
Alla andra bilar genom alla tider monterar man ju sänksats på, 35-50mm eller något sådant. Väldigt litet behov trots detta att höja den, i synnerhet utöver vad original är.

Re: Luftfjädring - Taklucka

Postat: 16 aug 2015 19:46
av danni
Reddy skrev:
danni skrev:
Men till Teslan kompromissade jag faktiskt bort luftfjädringen. Vad jag läste runtom nätet så är det inte så stor skillnad. En del skriver att de inte märker skillnad. Andra skriver att skarvar och hål blir lite mjukare med luftfjädringen, men ingen stor skillnad. Ytterligare några skriver att vägkänslan är bättre utan luftfjädring.
Vad som fick mig att nästan beställa luftfjädringen är att bilen blir mycket snyggare i "low" läge när hjulen fyller upp hjulhusen... men jag valde nextgen säten istället och än så länge känns det som rätt val.
Det bryr jag mig faktiskt inte så mycket om. För min del är iaf nextgensäten helt obligatoriskt, jag hade inte beställt utan dem, så luftfjädring hamnar längre ner på listan. Jag stod och velade över det mesta, faktiskt. Var riktigt nära på att ta premiumpaketet pga elbaklucka (så korkat att lägga in den i det skitpaketet - det vill jag ju egentligen verkligen, verkligen ha). Och ljudpaketet lockade rejält också.

Re: Luftfjädring - Taklucka

Postat: 19 aug 2015 09:45
av matbl
En bra sak att veta om luftfjädringen på teslan är att den inte är som andra bilars luftfjädring där den ger mjukare gång och går att ställa i olika sport- eller komfort-lägen beroende på vad man vill ha. Teslans kan bara ställas i höjdled, inget annat. Efter att ha kört en lånebil med luftfjädring i typ en vecka så är jag glad att jag valde standardfjädringen. Den är bekvämare i mitt tycke. Gillar man att gasa och svänga mer än man gillar komfort så kan jag förstå luftfjädring, men inte annars.

Re: Luftfjädring - Taklucka

Postat: 19 aug 2015 10:00
av Gustafsson
Toja skrev:
Jag har beställt en 85D men är lite osäkert på tillvalen.
Jag kan fortfarande ändra mig till den 22 augusti.
Taklucka -ja tack. Takräcke + köra öppet på sommaren !
Luftfjädring -tja, har du pengarna så. Vid normal Svenssonkörning är skillnaden inte stor, skulle vara intressant med dubbelblindtest. Ungefär som mellan single malt och famous grouse om du förstår.. :geek: .Är du kännare märker du nog skillnaden direkt, men din passagerare bryr sig nog inte...

//70D med taklucka, utan gas...

Re: Luftfjädring - Taklucka

Postat: 19 aug 2015 10:10
av Sofie
Luftfjädringen är helt klart mer komfortabel, men det var helt ok med konventionell fjädring.

Re: Luftfjädring - Taklucka

Postat: 19 aug 2015 12:19
av Jwe
Med min första luftfjädrade bil, MB s500L, trodde jag det var nyasfalterat nästan överallt :shock:
Provkörde först tesla utan, som kändes bra, men fick tillfälle att omedelbart köra samma sträcka med luftfjädrad tesla och avgjord skillnad på dålig asfalt, så för mig blev det självklart att beställa med luftfjädring.

Re: Luftfjädring - Taklucka

Postat: 19 aug 2015 14:24
av matbl
Jwe skrev:
Med min första luftfjädrade bil, MB s500L, trodde jag det var nyasfalterat nästan överallt :shock:
Provkörde först tesla utan, som kändes bra, men fick tillfälle att omedelbart köra samma sträcka med luftfjädrad tesla och avgjord skillnad på dålig asfalt, så för mig blev det självklart att beställa med luftfjädring.
Din MB's luftfjädring är ju av helt annat slag än Teslas. Den är ju just tänkt att ge komfort, det är inte Teslas. Tror det är en viss mängd placebo-effekt i detta... ;)

Re: Luftfjädring - Taklucka

Postat: 20 aug 2015 12:57
av Herr X
matbl skrev:
Din MB's luftfjädring är ju av helt annat slag än Teslas. Den är ju just tänkt att ge komfort, det är inte Teslas. Tror det är en viss mängd placebo-effekt i detta... ;)
Jag trodde att Tesla köpte sin luftfjädring av av Mercedes? Är det själva hårdvaran som är annorlunda, eller kan det vara möjligt att man får mer inställningsmöjligheter i framtiden?

Re: Luftfjädring - Taklucka

Postat: 20 aug 2015 14:30
av Franz
Herr X skrev:
matbl skrev:
Din MB's luftfjädring är ju av helt annat slag än Teslas. Den är ju just tänkt att ge komfort, det är inte Teslas. Tror det är en viss mängd placebo-effekt i detta... ;)
Jag trodde att Tesla köpte sin luftfjädring av av Mercedes? Är det själva hårdvaran som är annorlunda, eller kan det vara möjligt att man får mer inställningsmöjligheter i framtiden?
Jag har funderat och hoppats på det ett tag men sedan började jag fundera på ifall det kan vara så att energiförbrukningen skulle kunna påverkas av vilket läge man hade valt. En tanke skulle i så fall vara att man, från Teslas sida, försökt välja ett energisnålt läge och med flit inte givit användaren möjlighet att ändra det hela. Jag har själv dålig koll men det jag läst mig till är att slitna stötdämpare skulle påverka energiförbrukningen i oönskad riktning.

Re: Luftfjädring - Taklucka

Postat: 20 aug 2015 14:53
av John
Herr X skrev:
Jag trodde att Tesla köpte sin luftfjädring av av Mercedes? Är det själva hårdvaran som är annorlunda, eller kan det vara möjligt att man får mer inställningsmöjligheter i framtiden?
Någon som har svar på detta?