Sida 1 av 1

Lämplig handikappanpassning av laddplatser

Postat: 23 apr 2020 10:22
av Off Grid Byggaren
Hur bör laddplatsen vara utformad för att det ska fungera med rullstol?

https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... anpassade/

Vissa stater i USA har tydligen några krav på höjd och utrymme mellan bilar.

Med fast laddkabel i laddboxen borde det bli lite enklare, och en smidig hållare så den enkelt kan tas ur.

Starta laddning med app kanske kan förenkla, med en rfid-tagg får ju inte laddboxen sitta för högt.

När det gäller kortläsare vid dörrar är rekommendationen 900 mm över golv. Det känns som i lägsta laget för en laddbox.

Re: Lämplig handikappanpassning av laddplatser

Postat: 23 apr 2020 11:49
av 12man
Vore ju bra om laddplatsrutorna vore lika stora som handikapp_p-rutor, >>ALLA<< p-rutor i sverige /europa är ju för smala, definitivt för en tesla och sen med cybertrk!!!

Såna kortläsare vid ytterdörrar i flebostadshus verkar sitta lägre och lägre för varje nytt hus som byggs, sitter på ~70cm på de nyaste.

Lite dumt med en trottoarkant som stopp för att backa på laddstolpen, bättre med de där valkarna som är vanliga i usa, och finns väl i några länder i europa med. Trottoarkanter blir ju högre och högre, förr var de bara 7-8cm numera gärna 15cm i nybyggda områden, vet ej varför.

finns ju sådana familje p-rutor numera, vet ej hur de förhåller sig till normalsmala

Re: Lämplig handikappanpassning av laddplatser

Postat: 23 apr 2020 12:01
av Bjelke
12man skrev:
Vore ju bra om laddplatsrutorna vore lika stora som handikapp_p-rutor, >>ALLA<< p-rutor i sverige /europa är ju för smala, definitivt för en tesla och sen med cybertrk!!!

Såna kortläsare vid ytterdörrar i flebostadshus verkar sitta lägre och lägre för varje nytt hus som byggs, sitter på ~70cm på de nyaste.

Lite dumt med en trottoarkant som stopp för att backa på laddstolpen, bättre med de där valkarna som är vanliga i usa, och finns väl i några länder i europa med. Trottoarkanter blir ju högre och högre, förr var de bara 7-8cm numera gärna 15cm i nybyggda områden, vet ej varför.

finns ju sådana familje p-rutor numera, vet ej hur de förhåller sig till normalsmala
Högre trottoarer är väl för att dom ska kunna lägga på ett par lager asfalt
utan en massa extra arbete, plus att dom syns bättre när det ska plogas snö...

Re: Lämplig handikappanpassning av laddplatser

Postat: 23 apr 2020 12:07
av 12man
Bjelke skrev:
12man skrev:
Vore ju bra om laddplatsrutorna vore lika stora som handikapp_p-rutor, >>ALLA<< p-rutor i sverige /europa är ju för smala, definitivt för en tesla och sen med cybertrk!!!

Såna kortläsare vid ytterdörrar i flebostadshus verkar sitta lägre och lägre för varje nytt hus som byggs, sitter på ~70cm på de nyaste.

Lite dumt med en trottoarkant som stopp för att backa på laddstolpen, bättre med de där valkarna som är vanliga i usa, och finns väl i några länder i europa med. Trottoarkanter blir ju högre och högre, förr var de bara 7-8cm numera gärna 15cm i nybyggda områden, vet ej varför.

finns ju sådana familje p-rutor numera, vet ej hur de förhåller sig till normalsmala
Högre trottoarer är väl för att dom ska kunna lägga på ett par lager asfalt
utan en massa extra arbete, plus att dom syns bättre när det ska plogas snö...
i kista är de så höga att man inte kan parkera vid kanten för dörren går ej att öppna på en normalbil

Re: Lämplig handikappanpassning av laddplatser

Postat: 23 apr 2020 13:23
av Bjelke
12man skrev:
Bjelke skrev:
12man skrev:
Vore ju bra om laddplatsrutorna vore lika stora som handikapp_p-rutor, >>ALLA<< p-rutor i sverige /europa är ju för smala, definitivt för en tesla och sen med cybertrk!!!

Såna kortläsare vid ytterdörrar i flebostadshus verkar sitta lägre och lägre för varje nytt hus som byggs, sitter på ~70cm på de nyaste.

Lite dumt med en trottoarkant som stopp för att backa på laddstolpen, bättre med de där valkarna som är vanliga i usa, och finns väl i några länder i europa med. Trottoarkanter blir ju högre och högre, förr var de bara 7-8cm numera gärna 15cm i nybyggda områden, vet ej varför.

finns ju sådana familje p-rutor numera, vet ej hur de förhåller sig till normalsmala
Högre trottoarer är väl för att dom ska kunna lägga på ett par lager asfalt
utan en massa extra arbete, plus att dom syns bättre när det ska plogas snö...
i kista är de så höga att man inte kan parkera vid kanten för dörren går ej att öppna på en normalbil
Kul... not.