Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd

Inlägg av Zalman3 »

Ännu ett genombrott. Återstår att se om det blir verklighet.
Svårt att säga om litium och svavelbatterier som kommer att dominera, men ATT det kommer bättre batterier är helt klart!

GENOMBROTTET: FORSKARE UTVECKLAR BATTERIER SOM SKE GE ELBILAR 2000 KM I RÄCKVIDD

APRIL 24, 2020

Ett gäng forskare på Brighsun New Energy i Australien gör sig redo att testa en ny batteriteknik.
I åtta år har forskarna arbetat med ett ta fram en ny typ av batterier till bland annat elbilar och mobiltelefoner.
Målet är att ta fram en elbil som kan köra 2000 km på en laddning.

Tekniken använder en patenterad blandning av litium och svavel som har fem till åtta gånger så hög
energitäthet jämfört med traditionella batterier i dagens elbilar. De tidiga testerna visar också att batterier är extremt hållbart.
Efter 1700 laddningscykler har batteriet fortfarande kvar 91% av sina kapacitet.

Brighsun diskuterar för närvarande med potentiella investerare inför en storskalig provproduktion av Li-S-batterier. Något som förväntas vara klart i slutet av 2020, följt av massproduktion av Li-S-batterier.
https://alltomelbil.se/genombrottet-for ... -rackvidd/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd

Inlägg av Zalman3 »

Tesla ska ju ha sin batteridag i mitten på maj, där det spekuleras om mycket bättre batterier.


Samsung pratar om Solid state batterier med silver-carbon (Ag-C) anod.
Och med en densitet på 900Wh/L.
Med dessa batterier kan man få en räckvidd på 800km som klarar 1,000 laddningar med över 90% kvar av kapaciteten..
Samsung Presents Groundbreaking All-Solid-State Battery Technology to ‘Nature Energy’

2020.03.10
On March 9 in London, researchers from the Samsung Advanced Institute of Technology (SAIT) and the Samsung R&D Institute Japan (SRJ) presented a study on high-performance, long-lasting all-solid-state batteries to Nature Energy, one of the world’s leading scientific journals.

Compared to widely used lithium-ion batteries, which utilize liquid electrolytes, all-solid-state batteries support greater energy density, which opens the door for larger capacities, and utilize solid electrolytes, which are demonstrably safer. However, the lithium metal anodes that are frequently used in all-solid-state batteries, are prone to trigger the growth of dendrites1 which can produce undesirable side effects that reduce a battery’s lifespan and safety.

To overcome those effects, Samsung’s researchers proposed utilizing, for the first time, a silver-carbon (Ag-C) composite layer as the anode. The team found that incorporating an Ag-C layer into a prototype pouch cell enabled the battery to support a larger capacity, a longer cycle life, and enhanced its overall safety. Measuring just 5µm (micrometers) thick, the ultrathin Ag-C nanocomposite layer allowed the team to reduce anode thickness and increase energy density up to 900Wh/L. It also enabled them to make their prototype approximately 50 percent smaller by volume than a conventional lithium-ion battery.

This promising research is expected to help drive the expansion of electric vehicles (EVs). The prototype pouch cell that the team developed would enable an EV to travel up to 800km on a single charge, and features a cycle life of over 1,000 charges.
https://www.sait.samsung.co.kr/saithome ... w_seq=1123
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd

Inlägg av Larofo »

Ja det händer otroligt mycket spännande saker på batteriområdet.
Och även fast steget från "labbmiljö" till kommersialisering är stort så kommer
den här utvecklingen i slutändan obönhörligen leda till att batteribilen slår ut ICE-bilen.
Jag längtar till den dagen vi har en elbil med ett par ggr längre räckvidd än
en fulltankad ICE:are. :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd

Inlägg av Bjelke »

Men fasiken vad trött man blir på alla dessa
”med dessa batterier så blir det möjligt med xxxxxx km räckvidd”
Jo tjenare, där är vi ju redan sedan flera år liksom, det är bara att stoppa i x antal
celler och vips så är man klar.
Däremot så är frågan hur stora dessa batterier skulle behöva bli, vad dom skulle väga och
kanske mest intressant hur mycket dom skulle kosta.
Räcker det inte med att redovisa dessa vitala parametrar bara? Så kan vi jämföra det med
nuvarande teknik osv.
Som det är nu så blir alla dessa publikationer mest ett sätt att förankra gemene mans
övertygelse om att elbilar inte är något som funkar idag... alls...
Visst finns det ett visst behov av bilar med väldigt stora batterier (dvs större än dagens) men
varför cementera uppfattningen att vi inte ”är där än” och det ”kommer snart ” (så köp en
fossilare så länge lilla vän så blir allt bra).
Näe, bättre priser är det vi alla (nästan) väntar på nu. ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd

Inlägg av Zalman3 »

Bjelke skrev:
Men fasiken vad trött man blir på alla dessa
”med dessa batterier så blir det möjligt med xxxxxx km räckvidd”
Jo tjenare, där är vi ju redan sedan flera år liksom, det är bara att stoppa i x antal
celler och vips så är man klar.
Däremot så är frågan hur stora dessa batterier skulle behöva bli, vad dom skulle väga och
kanske mest intressant hur mycket dom skulle kosta.
Räcker det inte med att redovisa dessa vitala parametrar bara? Så kan vi jämföra det med
nuvarande teknik osv.
Som det är nu så blir alla dessa publikationer mest ett sätt att förankra gemene mans
övertygelse om att elbilar inte är något som funkar idag... alls...
Visst finns det ett visst behov av bilar med väldigt stora batterier (dvs större än dagens) men
varför cementera uppfattningen att vi inte ”är där än” och det ”kommer snart ” (så köp en
fossilare så länge lilla vän så blir allt bra).
Näe, bättre priser är det vi alla (nästan) väntar på nu. ;)
Håller med dig att pris, antal laddningar, volym och vikt är intressanta.
En viss räckvidd säger inte så mycket.
Dock är det få bilar har har batterier som väger mer än 500kg.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10833
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd

Inlägg av Fredrik j »

Larofo skrev:
Jag längtar till den dagen vi har en elbil med ett par ggr längre räckvidd än
en fulltankad ICE:are. :D
Det gör jag också.
Men det är ju en stund kvar innan batterierna väger 10kg tomt, kostar 100kr, väger 75kg laddat med 100 mils körning och kan laddas på under 3 minuter.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14522
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Larofo skrev:
Jag längtar till den dagen vi har en elbil med ett par ggr längre räckvidd än
en fulltankad ICE:are. :D
Det gör jag också.
Men det är ju en stund kvar innan batterierna väger 10kg tomt, kostar 100kr, väger 75kg laddat med 100 mils körning och kan laddas på under 3 minuter.
Redan nu väger en BEV inte mkt mer än motsvarande avgasbil så...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8576
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd

Inlägg av Pontus »

Äh, ska man ha räckvidd så får man väl använda atomkraft i stället så blir slutpratat om räckvidd dock kanske pris spelar en viss negativ roll då :lol:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd

Inlägg av fth »

Pontus skrev:
Äh, ska man ha räckvidd så får man väl använda atomkraft i stället så blir slutpratat om räckvidd dock kanske pris spelar en viss negativ roll då :lol:
Ford Nucleon :D
Ford-Nucleon-1.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Larofo skrev:
Jag längtar till den dagen vi har en elbil med ett par ggr längre räckvidd än
en fulltankad ICE:are. :D
Det gör jag också.
Men det är ju en stund kvar innan batterierna väger 10kg tomt, kostar 100kr, väger 75kg laddat med 100 mils körning och kan laddas på under 3 minuter.
Varför är det så viktigt att energibärande mediumet väger 65 kg och tar 3 minuter att fylla på, tre minuter som kräver manuell hantering och gransning?

Är det också viktigt att det energibärande mediumet kan brinna, måste importeras, luktar skit och är hälsovådligt?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10833
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Är det också viktigt att det energibärande mediumet kan brinna, måste importeras, luktar skit och är hälsovådligt?
Nej inte det minsta. Det slipper vi gärna.
Framtiden är eldriven.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Är det också viktigt att det energibärande mediumet kan brinna, måste importeras, luktar skit och är hälsovådligt?
Nej inte det minsta. Det slipper vi gärna.
Framtiden är eldriven.
Jag slipper gärna att energimediet väger 65 kg och att behöva stå och vänta tre minuter vid bilen också. Ser inga fördelar med dessa bägge saker. I min bil väger energimediet bråkdel av ett gram och det tar ca 3 sekunder att se till att det kommer i bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10833
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd

Inlägg av Fredrik j »

Själv ser jag fram mot utvecklingen mot längre räckvidd då jag vill kunna dra husvagn utan att behöva stanna och fika hela tiden.
Det är avgörande för att gå över till el för mig.
200mil låter bra och borde innebära att man med husvagn kommer en dagsetapp på 80-90mil på en laddning och kan ladda när man sover.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5520
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd

Inlägg av Gustafsson »

Fredrik j skrev:
Själv ser jag fram mot utvecklingen mot längre räckvidd då jag vill kunna dra husvagn utan att behöva stanna och fika hela tiden.
Det är avgörande för att gå över till el för mig.
200mil låter bra och borde innebära att man med husvagn kommer en dagsetapp på 80-90mil på en laddning och kan ladda när man sover.
Blir svårt att ladda så många kWh när man sover. Om förbrukningen är 400 Wh/km behöver du pytsa i 360 kWh när du sover. Det blir till att ta sovmorgon, då en vanlig 16 A 3 fas bara ger ca 110 kWh på 10 timmar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fredrik j
Inlägg: 10833
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd

Inlägg av Fredrik j »

Gustafsson skrev:
Fredrik j skrev:
Själv ser jag fram mot utvecklingen mot längre räckvidd då jag vill kunna dra husvagn utan att behöva stanna och fika hela tiden.
Det är avgörande för att gå över till el för mig.
200mil låter bra och borde innebära att man med husvagn kommer en dagsetapp på 80-90mil på en laddning och kan ladda när man sover.
Blir svårt att ladda så många kWh när man sover. Om förbrukningen är 400 Wh/km behöver du pytsa i 360 kWh när du sover. Det blir till att ta sovmorgon, då en vanlig 16 A 3 fas bara ger ca 110 kWh på 10 timmar.
Om Tesla menar allvar med den där trailerdragaren räknar jag starkt med att det kommer finnas gott om laddmöjligheter längs autobahn i framtiden. Om inte är det nog läge att berätta det.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5520
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd

Inlägg av Gustafsson »

Jodå men det var ju förhoppningen att kunna ladda medan man sover som var grejen för att slippa ladda utmed vägen. Det kommer nog inte att funka så bra med husvagn och 90-mila etapper.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Själv ser jag fram mot utvecklingen mot längre räckvidd då jag vill kunna dra husvagn utan att behöva stanna och fika hela tiden.
Det är avgörande för att gå över till el för mig.
200mil låter bra och borde innebära att man med husvagn kommer en dagsetapp på 80-90mil på en laddning och kan ladda när man sover.
Du vill kunna köra 10 timmar med husvagn utan att behöva stanna och fika? Det lär vara ytterst få personer som ytterst få gånger kommer att ha nytta av 200 mil räckvidd. Jag kan satsa pengar på att det aldrig (som i under min livslängd) kommer komma en seriproducerad personbil med batteridrift på 200 mil. Inte för att det skulle vara tekniskt omöjligt. Det är möjligt idag men kundkretsen är så liten och det är inte enbart fördelar utan det kommer alltid också nackdelar med större batteri (tyngre, mindre effektiv, sämre köregenskaper osv.).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10833
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd

Inlägg av Fredrik j »

Gustafsson skrev:
Jodå men det var ju förhoppningen att kunna ladda medan man sover som var grejen för att slippa ladda utmed vägen. Det kommer nog inte att funka så bra med husvagn och 90-mila etapper.
Vi brukar övernatta på långtradarrastplatser längs autobahn när vi drar ner till medelhavet. Det är väl på såna Semin ska laddas kan jag tänka.
Fredrik j
Inlägg: 10833
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Själv ser jag fram mot utvecklingen mot längre räckvidd då jag vill kunna dra husvagn utan att behöva stanna och fika hela tiden.
Det är avgörande för att gå över till el för mig.
200mil låter bra och borde innebära att man med husvagn kommer en dagsetapp på 80-90mil på en laddning och kan ladda när man sover.
Du vill kunna köra 10 timmar med husvagn utan att behöva stanna och fika? Det lär vara ytterst få personer som ytterst få gånger kommer att ha nytta av 200 mil räckvidd. Jag kan satsa pengar på att det aldrig (som i under min livslängd) kommer komma en seriproducerad personbil med batteridrift på 200 mil. Inte för att det skulle vara tekniskt omöjligt. Det är möjligt idag men kundkretsen är så liten och det är inte enbart fördelar utan det kommer alltid också nackdelar med större batteri (tyngre, mindre effektiv, sämre köregenskaper osv.).
Naturligtvis vill vi både fika och äta på resan men vi brukar inte göra det på bensinmackarna idag och tänkte slippa vara tvingade att rasta vid en laddstation i framtiden också. Vi kör av autobahn och rastar när magen vill.

Jag förutsatte att det 200 milsbatteri Zalman3 skriver om inte kommer väga 4 gånger så mycket som dagens Teslabatteri.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Jag förutsatte att det 200 milsbatteri Zalman3 skriver om inte kommer väga 4 gånger så mycket som dagens Teslabatteri.
Ett 200 milsbatteri kommer ju dock ganska säkert väga 4 gånger mer än ett 50 milsbatteri när det är samma typ av celler, cellerna lär ju inte bli lättare ju fler du sätter i bilen...

Jag hoppas att det kommer fler laddställen som inte är av samma typ som bensinstationer utan vid lite trevligare ställen och lite vanligare förekommande än idag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10833
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:

Jag hoppas att det kommer fler laddställen som inte är av samma typ som bensinstationer utan vid lite trevligare ställen och lite vanligare förekommande än idag.
Det som gör bensinstationerna mindre trevliga är ju mängden människor som samlas där.
Fördelen med husvagn är att man gör lite som man vill när det gäller val av rastställe. Om man förväntas rasta vid en laddstation varje gång kommer den ju säkert dra lika mycket folk som bensinmackarna med undantaget att människor häckar där under en längre tid vilket ju innebär att dom behöver vara ännu större. Om även lastbilarna förväntas ladda frekvent kommer ju dessa laddstationer vara gigantiska.

Däremot sover vi ofta på lastbilsrastplatserna längs autobahn. Vi är inte ensamma utan väldigt många husvagnsägare gör ungefär som vi.
Jag ser friheten som den stora fördelen med husvagnssemester.
Användarvisningsbild
lukas_zajac
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 19 feb 2018 21:42

Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd

Inlägg av lukas_zajac »

200 mil vid perfekta väderförhållanden ( ingen vind, temp 20-25 grader) och hastighet på 80 km/h blir ca 100 mil om det blåser motvind, temp -10 till -20 och motorvägsfart i övriga Europa på ca 150/h. Vill man ha säkerhetsbuffer på 20% och ladda max 90% för att inte vänta i evighet på dom sista procenter blir det 70 mil på laddning och ca 4,5 timmar körning åt gången. Så för min del blir sådant batteri perfekt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Själv ser jag fram mot utvecklingen mot längre räckvidd då jag vill kunna dra husvagn utan att behöva stanna och fika hela tiden.
Det är avgörande för att gå över till el för mig.
200mil låter bra och borde innebära att man med husvagn kommer en dagsetapp på 80-90mil på en laddning och kan ladda när man sover.
Du vill kunna köra 10 timmar med husvagn utan att behöva stanna och fika? Det lär vara ytterst få personer som ytterst få gånger kommer att ha nytta av 200 mil räckvidd. Jag kan satsa pengar på att det aldrig (som i under min livslängd) kommer komma en seriproducerad personbil med batteridrift på 200 mil. Inte för att det skulle vara tekniskt omöjligt. Det är möjligt idag men kundkretsen är så liten och det är inte enbart fördelar utan det kommer alltid också nackdelar med större batteri (tyngre, mindre effektiv, sämre köregenskaper osv.).
Enklast om man vill ha lång räckvidd och vill dra en rejält stor husvagn är att köpa en Tesla Semi med 1000kWh batteri.

Om en Tesla Semi kommer 800km med 36 ton.

Kan jag tänka mig att den kan komma rejält långt om ekipaget väger under 10 ton.

Billigt blir det dock inte.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10833
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Själv ser jag fram mot utvecklingen mot längre räckvidd då jag vill kunna dra husvagn utan att behöva stanna och fika hela tiden.
Det är avgörande för att gå över till el för mig.
200mil låter bra och borde innebära att man med husvagn kommer en dagsetapp på 80-90mil på en laddning och kan ladda när man sover.
Du vill kunna köra 10 timmar med husvagn utan att behöva stanna och fika? Det lär vara ytterst få personer som ytterst få gånger kommer att ha nytta av 200 mil räckvidd. Jag kan satsa pengar på att det aldrig (som i under min livslängd) kommer komma en seriproducerad personbil med batteridrift på 200 mil. Inte för att det skulle vara tekniskt omöjligt. Det är möjligt idag men kundkretsen är så liten och det är inte enbart fördelar utan det kommer alltid också nackdelar med större batteri (tyngre, mindre effektiv, sämre köregenskaper osv.).
Enklast om man vill ha lång räckvidd och vill dra en rejält stor husvagn är att köpa en Tesla Semi med 1000kWh batteri.

Om en Tesla Semi kommer 800km med 36 ton.

Kan jag tänka mig att den kan komma rejält långt om ekipaget väger under 10 ton.

Billigt blir det dock inte.
Nej det låter ju inte speciellt enkelt. Enklast är väl att köra vidare med dieselbilen så länge i väntan på framtiden.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd

Inlägg av nek0 »

lukas_zajac skrev:
200 mil vid perfekta väderförhållanden ( ingen vind, temp 20-25 grader) och hastighet på 80 km/h blir ca 100 mil om det blåser motvind, temp -10 till -20 och motorvägsfart i övriga Europa på ca 150/h. Vill man ha säkerhetsbuffer på 20% och ladda max 90% för att inte vänta i evighet på dom sista procenter blir det 70 mil på laddning och ca 4,5 timmar körning åt gången. Så för min del blir sådant batteri perfekt.
Vill man avverka 70 mil på 4,5 timmar får man nog flyga.
Skriv svar