CCS konvertera

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

CCS konvertera

Inlägg av AndersBosson »

Hej, Har en S85D från 2015 med fri SuC. Funderar ändå på att uppgradera/möjliggöra till CCS-laddning. Vad säger ni som har semestrat med bilen, förenklar det resandet då man kan ladda på fler ställen / kanske mer centralt eller närmare någon Sevärdighet mm. är det värt det?
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 842
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: CCS konvertera

Inlägg av JonasH »

Jag har varit i Tyskland, Österrike, Danmark, Schweiz och Italien 4 år i rad nu och har haft Chademo-adaptern med varje gång.
Varje gång har den legat oanvänd i frunken. Behovet har aldrig uppstått.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: CCS konvertera

Inlägg av AndersBosson »

Ok, så neråt europa verkar det överflödigt altså, hur är det när man åker norr ut? ser rätt glest ut med SuC om man inte håller sig vid kusten
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 842
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: CCS konvertera

Inlägg av JonasH »

Min erfarenhet är att man kommer långt på SuC och destinationsladdare. Se till att kunna ladda vid övernattning/lunchstopp så funkar det bra.

Hade inte tvekat att åka norrut utan Chademo/CCS.

Men det beror ju helt på vart man ska och vad man ska göra.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: CCS konvertera

Inlägg av Zalman3 »

Hur var det nu, går det snabbare att ladda med CCS?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: CCS konvertera

Inlägg av Jwe »

Nej exakt samma långsammare när jag testade.
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: CCS konvertera

Inlägg av AndersBosson »

Tog några skärmdumpar från uppladdning.nu

bild 1 = tesla
Bild 2 = CCS

Med dessa bilder känns ändå möjligheten att ladda med CCS relevant om man kör sverigeturne med fjällvandring eller dyligt
SuC.PNG
CCS.PNG
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: CCS konvertera

Inlägg av macksie »

Troligen så finns det även ett CHAdeMO uttag på alla ställen som har CCS på din karta.
En CHAdeMO adapter kan du komma över ganska billigt. Eller om du bara ska använda den på semestern brukar det gå att låna. Brukar dyka upp på säljes här emellanåt.

Visst, en CHAdeMO maxar ut på 50kW, men det finns väldigt få CCS laddställen om något i ditt kartområde som kan leverera mer iallafall.

Hur ofta tror du att du kommer använda den? Om det är några gånger på semestern, så kanske det kan vara ok att det tar något längre dessa gånger för att spara några tusenlappar.
Eller vill du ha bekvämligheten och alltid vill vara förberedd på allt, då kanske det trots allt är värt det.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: CCS konvertera

Inlägg av AndersBosson »

helt klart tankvärt att köra på chademo. får fundera
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2185
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: CCS konvertera

Inlägg av jpetters »

En fördel med CCS konverteringen är ju att man kommer kunna ladda på nya SuC v3. Minimal skillnad idag men blir nog större på sikt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2259
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: CCS konvertera

Inlägg av frippe »

jpetters skrev:
En fördel med CCS konverteringen är ju att man kommer kunna ladda på nya SuC v3. Minimal skillnad idag men blir nog större på sikt.
Tveksam till att SuC v3 kommer innebära någon skillnad för en äldre bil. Tror inte de äldrebilarna kan utnyttja den högre laddeffekten så om inte v3 kommer på andra ställen än ordinarie SuC känns det onödigt att anpassa sig.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2185
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: CCS konvertera

Inlägg av jpetters »

frippe skrev:
jpetters skrev:
En fördel med CCS konverteringen är ju att man kommer kunna ladda på nya SuC v3. Minimal skillnad idag men blir nog större på sikt.
Tveksam till att SuC v3 kommer innebära någon skillnad för en äldre bil. Tror inte de äldrebilarna kan utnyttja den högre laddeffekten så om inte v3 kommer på andra ställen än ordinarie SuC känns det onödigt att anpassa sig.
Fördelen är att man KAN ladda vs inte. Det byggs redan ett flertal SuC V3 i Europa på platser utan V2.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: CCS konvertera

Inlägg av e5m1r »

Jag har konverterat min bil hade chademo adapter som jag sålde så merkostnaden har inte varit stor.
Behöver man den, nej troligtvis inte men det är skönt när man kan ladda snabbare än chademo.
Så kort du behöver inte den för att klara dig men livet blir smidigare med en
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: CCS konvertera

Inlägg av johan_w »

e5m1r skrev:
Jag har konverterat min bil hade chademo adapter som jag sålde så merkostnaden har inte varit stor.
Behöver man den, nej troligtvis inte men det är skönt när man kan ladda snabbare än chademo.
Så kort du behöver inte den för att klara dig men livet blir smidigare med en
Jag gjorde likadant! Dels är CCS adaptern mycket smidigare och jag laddar en del på inlandsvägen och grymt skönt att kunna ladda 100+ kw i Kristi Kristinehamn än 42-45kW som jag gjorde med Chademo!
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: CCS konvertera

Inlägg av roder99 »

johan_w skrev:
e5m1r skrev:
Jag har konverterat min bil hade chademo adapter som jag sålde så merkostnaden har inte varit stor.
Behöver man den, nej troligtvis inte men det är skönt när man kan ladda snabbare än chademo.
Så kort du behöver inte den för att klara dig men livet blir smidigare med en
Jag gjorde likadant! Dels är CCS adaptern mycket smidigare och jag laddar en del på inlandsvägen och grymt skönt att kunna ladda 100+ kw i Kristi Kristinehamn än 42-45kW som jag gjorde med Chademo!
Jag gjorde lika:-) Planerar att ta mej runt i Europa de kommande åren. Alltid bra med backup. Har nu CHAdeMO och CCS-adapter till min MS85D-2016. Funderar även på att uppgradera till dubbelladdare så jag kan ladda med 22kW AC. Kostar för visso ca 26k men kan vara bekvämt där tillgången till DC-laddning kan vara begränsad (Madeira, Porto Santo, Kanarieöarna etc).
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: CCS konvertera

Inlägg av macksie »

Gjorde konverteringen för länge sen, och har åkt några långresor sen dess. Har inte behövt den, alla gånger jag använt den hade jag kunnat använda CHAdeMO adaptern istället, och det var mer eller mindre bortslängda pengar.

Om vi bortser från laddhastighet, som när det kommer, kommer vara värt det igen, men som tidigare nämnts, tveksamt om äldre bilar kommer kunna dra nytta.

Smidigare javisst. Men hur mycket smidigare?
Sparar du tid vid varje laddstopp på i och urkoppling? Jag skulle säga under en minut i skillnad. Hur lång tid tog det att göra konverteringen, hur mycket tid spenderar du på att åka till från tesla och vara av med bilen, dvs hur många laddningar innan du sparat ihop tiden det tog att göra konverteringen.
Definitivt enklare att ha att göra med, mycket mindre och kan ligga i bilen på bättre ställen. Så om du tror att du kommer använda den riktigt ofta då kan det nog absolut vara värt det, men om du som mig använder den några gånger per år då tycker iallafall inte jag att det är värt det.
MYP
X90d
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: CCS konvertera

Inlägg av Svenssons »

Med lite planering över laddstopp och var man destinationsladda så klarar man sig utan CCS även på längre resor. CCS-konvertering kan dock vara räddningen i specifika fall och ökar valmöjligheterna till vardags om man far land och rike runt eller runt i Europa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: CCS konvertera

Inlägg av [JM] »

Ccs och chademo adaptrar är lite samma sak som AWD. Man behöver det extremt sällan men när man väl står där utan så så blir det så mkt jobbigare.
Jag har således en bil med AWD/4WD , CCS och ChaDeMo-adapter.

Fyrhjulsdriften har kommit till användning en dag under det gångna året.
ChaDeMo har jag använt typ 10ggr när jag handlat på LIDL bara för att jag hade möjligheten. Inte för att jag behövde.
CCS-konverteringen en månad gammal och således inte nyttjad ännu.
Räknar med att ha bilen 6-8 år.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: CCS konvertera

Inlägg av lem »

Jag har glapp i mitt intag i bilen och hade för Två månader sedan våldsamt med problem att ladda. Fick belasta kontakten med plankor etc för att få igång laddning.

Skall in på service på måndag!
Vad kostar uppgradering till ccs?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: CCS konvertera

Inlägg av evilirish »

5346:- ink moms kostade det till min X i slutet av förra sommaren.
Användarvisningsbild
Anders1
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 28 apr 2019 17:57

Re: CCS konvertera

Inlägg av Anders1 »

Hej
Jag fick i dagarna erbjudande att uppgradera min model S 2019 till CCS, och undrar om någon gjort detta och vet mer om hur det praktiskt går till?
Byts uttaget i bilen till samma som i model 3? (Hur får detta plats - luckan är ju liten)
Passar befintliga typ-2 sladdar fortfarande efter bytet?
Är det någon fördel/nackdel med bytet?
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: CCS konvertera

Inlägg av [JM] »

Uttaget i bilen är samma.
Du får en adapter mellan typ 2 och CCS och sen fixar dom lite inne i bilen med elektroniken för att det ska funka.
Tar ca 2 timmar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19597
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: CCS konvertera

Inlägg av Bjelke »

Om du har en Raven så är den väl redan byggd för CCS?
Min som byggdes strax före Raven är det tex :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: CCS konvertera

Inlägg av e5m1r »

Biler från 2019 bör alla ha CCS mjukvara och nödvöndiga ändringar alla har dock inte fått med adapter
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: CCS konvertera

Inlägg av [JM] »

Min X är uttagen i maj 2019 och var inte CCS förberedd.
Har för mig jag sett pris på typ 1800-1900kr för bara adaptern (hos tesla) . Går säkert att hitta på hemsidan nånstans.
Skriv svar