Sida 14 av 21

Re: Starship test

Postat: 28 jul 2021 20:11
av Bonden Roger
Elon använder sitt privatjet för att transportera personal till Brownsville från Hawthorne och Titusville.

Raptor 100 har passerats i tillverkning.

Re: Starship test

Postat: 30 jul 2021 11:39
av Fossilfritt
Completing feed system for 29 raptor rocket engines on super heavy booster

Re: Starship test

Postat: 02 aug 2021 00:10
av Fossilfritt
Status på Starbase

Re: Starship test

Postat: 02 aug 2021 19:28
av Fossilfritt
Det går undan med montaget av världens kraftfullaste raket

Re: Starship test

Postat: 03 aug 2021 23:29
av Bonden Roger
BN 4: Transporterad till launch site med 29 st raptor monterade.

Re: Starship test

Postat: 04 aug 2021 23:19
av pinussen
BN4 lyfts på plats nu på launch mount. Galet stor raket.

Re: Starship test

Postat: 05 aug 2021 02:58
av Bonden Roger
SN 20: Tankdel och lastdel stackas i HB. Tror att 3 RVacs + 3 sea level Raptor monterade.

Re: Starship test

Postat: 05 aug 2021 20:45
av Fossilfritt
Bekräftat 6 motorer på senaste starship som ställs ovanpå "pringleröret"

Re: Starship test

Postat: 05 aug 2021 20:48
av frippan
De planerar att lyfta upp S20 på B4 idag enligt Elon.

Re: Starship test

Postat: 05 aug 2021 20:49
av Fossilfritt
Här kommer lyftet

Re: Starship test

Postat: 05 aug 2021 20:51
av Fossilfritt
Tidigare lyft av "röret"

Re: Starship test

Postat: 05 aug 2021 20:57
av Fossilfritt
Nice view

Re: Starship test

Postat: 05 aug 2021 22:41
av TiborBlomhall
Väldigt bra video av Everyday Astronaut! Han får en rundvisning i Boca Chica av ingen mindre än Elon Musk!


Re: Starship test

Postat: 06 aug 2021 08:23
av Fossilfritt
Kul och se raketmannen in action, vilket driv!

Re: Starship test

Postat: 06 aug 2021 14:24
av Fossilfritt
Ser ut som att SN 20 endast har värmesköld på "ner sidan, kanske för viktoptimering, ska bli intressant o se hur den kommer klara återkomsten genom atmosfären i hyffsat hög fart...

Re: Starship test

Postat: 06 aug 2021 14:34
av LarsL
Fossilfritt skrev:
Ser ut som att SN 20 endast har värmesköld på "ner sidan, kanske för viktoptimering, ska bli intressant o se hur den kommer klara återkomsten genom atmosfären i hyffsat hög fart...
Det behövs bara värmesköld på sidan som är ner mot atmosfären. Starship frontar ju med en bredsida för att få farten på ett effektivt sätt.
Såga i går att det fattades många plattor men de tycks plocka dit efterhand och nu är nästan hela undersidan täckt.

Snart är världens största raket monterad!

Re: Starship test

Postat: 06 aug 2021 14:39
av Remuz
Jag visste att den var stor, men oj vad stor den är

Re: Starship test

Postat: 06 aug 2021 14:59
av Fossilfritt
LarsL skrev:
Fossilfritt skrev:
Ser ut som att SN 20 endast har värmesköld på "ner sidan, kanske för viktoptimering, ska bli intressant o se hur den kommer klara återkomsten genom atmosfären i hyffsat hög fart...
Det behövs bara värmesköld på sidan som är ner mot atmosfären. Starship frontar ju med en bredsida för att få farten på ett effektivt sätt.
Såga i går att det fattades många plattor men de tycks plocka dit efterhand och nu är nästan hela undersidan täckt.

Snart är världens största raket monterad!
Inte helt övertygad, starship kommer behöva rotera i hög hastighet för att få skölden neråt, så frågan är om skeppet kan vändas innan friktionen tar tag i konstruktionen, ser också att gångjärnen till vingarna delvis saknar skydd på nersidan...

Re: Starship test

Postat: 06 aug 2021 15:33
av TiborBlomhall
Fysatan att stå på de där skyliften! Inget för oss höjdrädda :?

Re: Starship test

Postat: 06 aug 2021 15:51
av LarsL
Fossilfritt skrev:
LarsL skrev:
Fossilfritt skrev:
Ser ut som att SN 20 endast har värmesköld på "ner sidan, kanske för viktoptimering, ska bli intressant o se hur den kommer klara återkomsten genom atmosfären i hyffsat hög fart...
Det behövs bara värmesköld på sidan som är ner mot atmosfären. Starship frontar ju med en bredsida för att få farten på ett effektivt sätt.
Såga i går att det fattades många plattor men de tycks plocka dit efterhand och nu är nästan hela undersidan täckt.

Snart är världens största raket monterad!
Inte helt övertygad, starship kommer behöva rotera i hög hastighet för att få skölden neråt, så frågan är om skeppet kan vändas innan friktionen tar tag i konstruktionen, ser också att gångjärnen till vingarna delvis saknar skydd på nersidan...
Kolla test flygningarna så ser du hur det kommer se ut ungefär när skeppet går in i den tjocka atmosfären.

Ja, det fattas ännu på några ställen. Men det verkar som att de plockar ditt dem under tiden medan de flyttar farkosten. Antar att lyft och flytt är vindkänsliga men det är det inte att sätta ”kakelplattor”. Just vid gångjärnen verkar det vara en speciell form på plattorna så det kanske dröjer på grund av tillverkningen av dem.

Tänk på att Starship är gjort av rostfritt stål så det tål mer än dubbla temperaturen emot Rymdfärjan som var gjord av aluminium.

Re: Starship test

Postat: 06 aug 2021 15:53
av LarsL
Remuz skrev:
Jag visste att den var stor, men oj vad stor den är
Och ändå är den förmodligen ännu större när man ser den i verkligheten. Jag har i alla fall supersvåra att se skalan på något på bild när det är så här stort. Kommer ihåg chocken när jag insåg storleken på Saturn V i verkligheten… och då låg den ner ändå.

Re: Starship test

Postat: 06 aug 2021 16:35
av Remuz
LarsL skrev:
Remuz skrev:
Jag visste att den var stor, men oj vad stor den är
Och ändå är den förmodligen ännu större när man ser den i verkligheten. Jag har i alla fall supersvåra att se skalan på något på bild när det är så här stort. Kommer ihåg chocken när jag insåg storleken på Saturn V i verkligheten… och då låg den ner ändå.
Räknade med att gubbarna på skylift ät 180cm cirka... skyliften är ju pytte när man ser raketen till höger sedan

Re: Starship test

Postat: 06 aug 2021 16:40
av LarsL
Remuz skrev:
LarsL skrev:
Remuz skrev:
Jag visste att den var stor, men oj vad stor den är
Och ändå är den förmodligen ännu större när man ser den i verkligheten. Jag har i alla fall supersvåra att se skalan på något på bild när det är så här stort. Kommer ihåg chocken när jag insåg storleken på Saturn V i verkligheten… och då låg den ner ändå.
Räknade med att gubbarna på skylift ät 180cm cirka... skyliften är ju pytte när man ser raketen till höger sedan
Jag fick en liten insikt när jag såg byggställningen upp till launchpadden… bara den är en bra bit upp i luften.

Re: Starship test

Postat: 06 aug 2021 17:04
av rsk
Fossilfritt skrev:
LarsL skrev:
Fossilfritt skrev:
Ser ut som att SN 20 endast har värmesköld på "ner sidan, kanske för viktoptimering, ska bli intressant o se hur den kommer klara återkomsten genom atmosfären i hyffsat hög fart...
Det behövs bara värmesköld på sidan som är ner mot atmosfären. Starship frontar ju med en bredsida för att få farten på ett effektivt sätt.
Såga i går att det fattades många plattor men de tycks plocka dit efterhand och nu är nästan hela undersidan täckt.

Snart är världens största raket monterad!
Inte helt övertygad, starship kommer behöva rotera i hög hastighet för att få skölden neråt, så frågan är om skeppet kan vändas innan friktionen tar tag i konstruktionen, ser också att gångjärnen till vingarna delvis saknar skydd på nersidan...
Ett rymdskepp kan ju styra i rymdens vakuum, klart det skulle kunna vända innan friktionen.

Re: Starship test

Postat: 06 aug 2021 17:07
av Fossilfritt
LarsL skrev:
Fossilfritt skrev:
LarsL skrev:
Fossilfritt skrev:
Ser ut som att SN 20 endast har värmesköld på "ner sidan, kanske för viktoptimering, ska bli intressant o se hur den kommer klara återkomsten genom atmosfären i hyffsat hög fart...
Det behövs bara värmesköld på sidan som är ner mot atmosfären. Starship frontar ju med en bredsida för att få farten på ett effektivt sätt.
Såga i går att det fattades många plattor men de tycks plocka dit efterhand och nu är nästan hela undersidan täckt.

Snart är världens största raket monterad!
Inte helt övertygad, starship kommer behöva rotera i hög hastighet för att få skölden neråt, så frågan är om skeppet kan vändas innan friktionen tar tag i konstruktionen, ser också att gångjärnen till vingarna delvis saknar skydd på nersidan...
Kolla test flygningarna så ser du hur det kommer se ut ungefär när skeppet går in i den tjocka atmosfären.

Ja, det fattas ännu på några ställen. Men det verkar som att de plockar ditt dem under tiden medan de flyttar farkosten. Antar att lyft och flytt är vindkänsliga men det är det inte att sätta ”kakelplattor”. Just vid gångjärnen verkar det vara en speciell form på plattorna så det kanske dröjer på grund av tillverkningen av dem.

Tänk på att Starship är gjort av rostfritt stål så det tål mer än dubbla temperaturen emot Rymdfärjan som var gjord av aluminium.
Kompå att man kan analysera bilder från tidigare space shuttles, där man dragit upp skölden lite extra i fronten, men som du skriver så kanske starship prototypen inte är superkänslig, hittade en bild på en shuttle

Edit: "Musk wrote that Starship and its Super Heavy booster also still need at least "4 significant items" before they'd be ready to fly. Those include final heat shield tiles for Starship, thermal protection for the Super Heavy's engines, more ground system propellant storage tanks and a quick disconnect arm for Starship, likely attached to the pad's gantry tower."