Sida 1 av 1
Tips inför hämtning av Ny
Postat: 11 maj 2020 09:38
av CarMarG
Hej,
då har jag äntligen slagit till på en ny Model 3 LR, vilket känns väldigt roligt. Det känns dock som att det är lite frågor att tänka på inför avhämtningen och tänkte därför be om lite tips om vad man ska tänka på. Två saker jag särskilt skulle vilja få råd om är:
1. Fel vid leverans: vad ska man titta på när man hämtar bilen? jag pratade en gång med en Tesla-ägare som sa lite bittert att han borde varit mer noggrann när han hämtade bilen för att han hade missat mycket saker Tesla borde fixat innan leverans (och sen var det omöjligt att få det fixat). Var är era erfarenheter här är detta ett vanligt problem och var det mycket småfix på bilen innan ni fick den levererad? Finns det bra checklistor man kan utgå från?
2. Lackskydd: jag har läst att Tesla har lite sämre lack än snittet och att det kommer rost pga. stensprut vid trösklarna. Har någon här lagt på lackskydd eller foliering för att få extra skydd och är det värt det? Läst olika råd här men blir inte riktigt klok och är därför tacksam för tips på hur ni resonerat och även tacksam för tips på bra firmor som kan fixa detta i Stockholmsområdet.
tackar på förhand!
Martin
Re: Tips inför hämtning av Ny
Postat: 11 maj 2020 10:21
av Remuz
1) Det var en del fel på min som jag såg efter första tvätten. `Skickade bilder i appen till ett serviceärende, inga konstigheter.
Re: Tips inför hämtning av Ny
Postat: 11 maj 2020 10:46
av JOhlsson
Remuz skrev:1) Det var en del fel på min som jag såg efter första tvätten. `Skickade bilder i appen till ett serviceärende, inga konstigheter.
Gjorde likadant hittade fel vid första tvätt, men Tesla tog inte ens i det.
Först skickades jag runt mellan olika avdelningar sen blev det bara tyst.
Detta var dag 15 efter att jag hämtat den och då fanns det inget som Tesla kunde göra.
Re: Tips inför hämtning av Ny
Postat: 11 maj 2020 10:57
av Nicke Nyfiken
JOhlsson skrev:Remuz skrev:1) Det var en del fel på min som jag såg efter första tvätten. `Skickade bilder i appen till ett serviceärende, inga konstigheter.
Gjorde likadant hittade fel vid första tvätt, men Tesla tog inte ens i det.
Först skickades jag runt mellan olika avdelningar sen blev det bara tyst.
Detta var dag 15 efter att jag hämtat den och då fanns det inget som Tesla kunde göra.
Imponerande.
Man köper en bil för 700.000:- med en lack som är defekt och Tesla vill inte ens titta på det. Denna kundattityd kommer att straffa sig en dag så det märks även för Tesla.
Man får köpa begagnat, så slipper man köpa grisen i säcken.
Re: Tips inför hämtning av Ny
Postat: 11 maj 2020 11:29
av Remuz
JOhlsson skrev:Remuz skrev:1) Det var en del fel på min som jag såg efter första tvätten. `Skickade bilder i appen till ett serviceärende, inga konstigheter.
Gjorde likadant hittade fel vid första tvätt, men Tesla tog inte ens i det.
Först skickades jag runt mellan olika avdelningar sen blev det bara tyst.
Detta var dag 15 efter att jag hämtat den och då fanns det inget som Tesla kunde göra.
Jag vet inte om det var skillnad när jag hade Coronahämtning utomhus i ösregn. Det var fullt med tejp kvar på bilen, men den fick jag bort själv. Sedan var det 4st tydliga lackskador. 3 av dom är nu fixade, den 4e måste tyvärr lackas på riktigt och då ska den till skadeverkstad. Hittades runt 2v efter leverans, inget snack som sagt.
Re: Tips inför hämtning av Ny
Postat: 11 maj 2020 11:34
av nx00
1. Det är omöjligt att titta på bilen med mikroskop när man hämtar den. Njut istället och kolla sen när du kommer hem. (Jag hade en gummilist som satt lite snett, dom ringde upp mig och jag kunde komma närsomhelst och få det fixat, väldigt tillmötesgående)
2. Att Tesla generellt har sämre eller tunnare lack är bara en skröna. Det verkar ha förekommit en serie bilar med dåligt lackarbete, men detta var mer än ett år sedan.
Grattis till en fantastisk bil.
Re: Tips inför hämtning av Ny
Postat: 11 maj 2020 13:30
av JOhlsson
Remuz skrev:JOhlsson skrev:Remuz skrev:1) Det var en del fel på min som jag såg efter första tvätten. `Skickade bilder i appen till ett serviceärende, inga konstigheter.
Gjorde likadant hittade fel vid första tvätt, men Tesla tog inte ens i det.
Först skickades jag runt mellan olika avdelningar sen blev det bara tyst.
Detta var dag 15 efter att jag hämtat den och då fanns det inget som Tesla kunde göra.
Jag vet inte om det var skillnad när jag hade Coronahämtning utomhus i ösregn. Det var fullt med tejp kvar på bilen, men den fick jag bort själv. Sedan var det 4st tydliga lackskador. 3 av dom är nu fixade, den 4e måste tyvärr lackas på riktigt och då ska den till skadeverkstad. Hittades runt 2v efter leverans, inget snack som sagt.
Jag hade också "corona-hämtning".
På min är det inte lacken utan en liten buckla i "sparklådan" (plasten) under höger bakdörr. Troligen fel från tillverkningen.
Re: Tips inför hämtning av Ny
Postat: 11 maj 2020 18:38
av kenjon
Jag tittade inte på min alls, bara hoppade in och åkte.
Re: Tips inför hämtning av Ny
Postat: 11 maj 2020 18:43
av Bjelke
kenjon skrev:Jag tittade inte på min alls, bara hoppade in och åkte.
Coolt!

Re: Tips inför hämtning av Ny
Postat: 11 maj 2020 19:01
av heldiggrisen
det finns också otaliga ”checklists” där ute, skriv ut, Och ta med.
Kolla över bilen när du hämtar den efter uppenbara fel, sen lite mer noggrant hemma inom en vecka.
Dokumentera med bilder vad du hittar om det är något fel, och anmäl till SC asap.
https://teslabros.com/wp-content/upload ... cklist.pdf
Re: Tips inför hämtning av Ny
Postat: 11 maj 2020 23:01
av Knightrider75
Jag var noga vid leverans och noterade en repad laddlucka samt att vänster baklyckta satt snett. Detta noterades av Tesla. Vid leverans. Att kolla lacken var omöjligt eftersom bilen var smutsig ( 3v dammlager...) har sedan efter ca en månad upptäckt att front spoilern gått isär samt att hö bakdörr hängt sig. Allt detta har skötts väldigt bra av Tesla. Även när jag fick vibrationer efter omläggning till s-hjul, det krävdes hjulinställning så tog Tesla det. Vid den servicen upptäcktes att plasten under går isär vid tröskeln/sparklådan framför bakhjulen. Så bara boka ny tid. Alltid varit bra bemötande dock surt att ha 17 mil enkel till närmsta SC.
Re: Tips inför hämtning av Ny
Postat: 11 maj 2020 23:31
av pefreli
Jag har varit inne några vändor på SC för mindre garantiåtaganden såsom tätningslister som släppt och justering av vindruta. Bemötandet har alltid varit på topp.
Men det är klart. Nu bor jag 2 mil från SC som dessutom ligger ”på vägen” hem från jobbet.
Hade jag haft 15-20 mils körning hade jag kanske inte varit lika nöjd. Framförallt hade jag varit mindre förlåtande om SC beställt ”fel” lister etc. (vilket hänt).
Bor man en bit bort bör man såklart vara ännu noggrannare med att försäkra sig om att de uppfattat problemet korrekt.
Re: Tips inför hämtning av Ny
Postat: 11 maj 2020 23:38
av mysen
Jag hade också 2 mindre "skador" på lacken vid lyktorna var de extra färgrester. Gick in och sade till så de tog kort sedan fick jag de på mejl att skadan var registrerad så skulle jag bara kontakta dem när jag ville få de åtgärdat. Tar de nog under semestern då de trodde de tar några timmar då lyktan måste plockas bort.